Det är väl en jäkligt snygg, snabb och revolutionerande hoj helt enkelt. Just den röd-vita av första årsmodellen är ansedd som mer eftertraktad än den blå. Personligen tycker jag den röd-vita är snyggare än den blå eftersom den har mer tanke bakom de olika färgerna än den blå som är enfärgad. Färgerna påminner ju även om deras Marlboro-lackade GP500-hoj. Den var svår att få tag på när den var ny pga efterfrågan och idag är ju dom flesta krashade och dom som finns kvar är ej i originalskick.
Introduktion på auktionssidan jag länkade tidigare:
The 1990s were defined by three sportbikes – the Honda CBR900RR, the Ducati 916, and the Yamaha R1. Honda’s CBR900RR started the revolution by being 76 pounds lighter than its lightest competition. Soon after, Ducati released the 916. It was technically competent with fuel injection and even an adjustable steering head angle, but it’s best remembered just for being one of the most beautiful motorcycles of all time. In 1998, Yamaha released the R1 and wiped the floor with everyone else – it was the lightest and most powerful literbike available and you had to work hard to find a dealer with one in stock.