Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Deuvillen, i familjen hade vi en sådan ett tag. Inte så tokig!
Den byttes senare till den nya Deuvillen, bättre vart det.
Offroad var väl inget vi prova, men nu vet vi, det går bra på grus också.
Jag hade den på några semesterturer, helt nöjd med vad den bjöd på. Svenska vägar.
Jag är lätt att tillfredsställa, 2 hjul räcker långt. Bara leta felen och göra dessa dominanta är inget för mig. Frisk luft ochg vinden ipå kroppen räcker långt.

Dagboken!
Vildmarksvägen 2021

Stolligheter en hitte på. Vildmarksvägen i Lappland. Fjället Stekenjokk där det blir så mycket snö så vägen stängs utav i Oktober och öppnar i mitten på juni. Sveriges mest blåsiga område med rekordvindar uppmätta. Endast öppen en del utav året.

I onsdags morse äntrade jag Bodils Deuville. Packväskorna fulla med kläder å så.

Dag1 onsdag. ca 57 mil. Resan! Tänker ta mig till Mora trakten. Åker ensam! Kollar lite i Köpmannebro, Dalslands Kanal. Stannar till i Ånimskog, kyrkan, min Morfar ligger begravd där. Skogen börjar dominera! Stoppar vid Järnvägshotellet i Orsa. Bra väder hela dagen.

Dag 2 torsdag. ca 43 mil. Resan! Orsa / Strömsund. Vaknar tidigt på hotellet så jag tar en liten promenad innan frukost 07,00. Resan, stannar till i Östersund och söker en herre, kör fel och får göra om. Då är han bortrest. I Strömsund är båda 2 hotellen fullbokade. Hittar ett vandrarhem utanför. Åker till Coop och fixar lite mat. 43 mil idag.

Dag 3 fredag. ca 50 mil. Vildmarksvägen! Kallare dag! Lätt spänd, regn? Blötsnö? Lätt frukost på rummet. Resan! Tänker jag klarar mig till Gäddede och tar en typ 11 fika där. JÄTTE fint väder, bra vägar. Men säsongen är över, Väldigt lugnt och mycket var stängt. Tur jag tankade fullt, dåligt med tankställen. Hela rundan och tillbaka till Strömsund är 50 mil !!! Vackert, Men men... hade nog förväntat mig mer fjäll, vägen ovan trädgränsen. Det var ju högst 3 mil. Vidsträckt, vackert, öppet och blåsigt. Snö uppe i bergen. Renhjord ute på bete. Endast 3 grader Brrrrr å så ner till Vilhälmina. 38 mil. å så 12 tillbaka till vandrarhemmet i Strömsund. Om jag åker hit igen, så en sommarmånad med längre dagar och högre temperatur.

Dag 4 lördag. 76 mil !!! Vaknar tidigt, uppe med tuppen så att säga. Pälsar på mig, kallt! Klar himmel och solen stiger, men svart nylagd asfalt, skuggpartier och frost i gräset, en rysare började. Men efter några mil är nyasfalteringen över och den gamla grå visar att vägbanan är snustorr fast det är frost! Tänker mig besöka tvillingarna Albin och Alvar, lika gamla som mig. De köpte 1980 min och Stefans Yamaha 1100 Midnight Special, ville bara prata lite med dem. De bor i Alfta nära Edsbyn, 38 mil dit. Efter det besöket tänkte jag ta mig till Ludvika och natta där.

Ringa Palle och se om han var hemma på Söndag förmiddag. Men eftersom Albin&Alvar inte var hemma hade ja flera timmar över. Tänker att jag drar ner till Palle direkt. Kopplar på GPS en, tyckte att den tidigare kanske valde konstiga vägar! Nu blev det konstigt. Efter Leksand vart det ut på en väg med stort underhåll. Den verkade klar och de varnade för stenskott men det dammade mest! Efter ca 2 mil tog det slut och fina vägen försvann, bred grusväg med sten stor som färskpotatis. Jag kommer över ett krön. Nedförsbacke (lång) efter ca 200 meter byts underlaget ut, går inte att se förrän man är mitt i det och cykeln vandrar åt alla håll och jag stöttar i backen med stövlarna. Tänker gång på gång att nu skrotar jag hojen, efter ca 250 meter får jag stopp med combibromsarna, en får ju vara försiktig. Snacka om hjärtklappning! Kommer en bil ifrån andra hållet. Talar med dem och de säger att det ser ut så här i 3 kilometer till. Går ej åka hoj på detta. Vänder om och smyger upp därifrån. En annan väg blir det med 29 kilometer grusväg! Den var lite jazzig också. När jag är nära Palle är klockan 18,00.. å mera grusväg. Inte mer grusväg med Bodils landsvägshoj! Jag åker söderöver har ju några ljusa timmar kvar, hem? Klockan 22.00 ger jag upp! Kolmörkt ute. Stjärnklart och kallt, frost! Stannar och tar in på Hotellet Rasta "Rattugglan" Släcker lampan efter midnatt. Uppjagad efter grus äventyret! Skrotat Bodils hoj..... tur det inte blev en verklighet! Så 76 mil totalt.

Nu 4 dagar ca 230 mil. Känns i kroppen.

Dag 5 Söndag. 28 mil. Frukost 06,30. Gott. Resan! Skövde, Falköping Ulricehamn å så gamla vägen (40) därifrån. Svänger in till Kröcklings Kvarn, Kenneth är inte där! Svänger in till Dan i Fritsla, ingen där! Kollar upp ett MC garage på väg mot Borås, stängt. Kör via Viskafors, Kinna och Fotskäl hem. Bodil fixar goofika ;-)

5 heldagar på hoj, 260 mil. Man blir lätt uppspeedad. Focuseringen tar/kräver energi! Snittfarten långt ifrån motorvägsfart. Kroppen är ju 72 basst så den måste stanna lite varje timme .... typ. Efter 2 dagar så tredje dagen på vildmarksvägen där det tidvis var lite guppigt, började det krampa i muskulaturen emellan skulderbladen, nacken kändes utav också. Det satt i resten utav dagarna, Alvedon hjälpte lite. Får hitta en lösning på detta! Annars har det varit många goa kurvor att passera. Så ibland åker man hoj och tittar sig omkring! Ibland kör man hoj och njuter farten. Fartblind blir man, märker det främst när en kommer till byar med rondell vid 50 skylten, för fort in och fel, inte så bra ut ur rondellen..... Lite regn på Vildmarksrundan, vindrutan blev ren, jag hade regnoverallen på hela tiden, den hjälpte bra mot kylan. .... ? Stanna tidigt på plats, promenera lite i byn? För mig så här är körningen och vyerna målet. Full mundering mc-kläder, att stanna och kolla sevärdheter blir bara jobbigt. Bättre då på sommaren med lite mindre hojkläder på sig. 147 bilder med mobilkameran blev det. Några här. Kom ni hit i texten, Så hej på er. Med vänlig hälsning Tony.
Det här får vara min Iron Butt för i år.
 

Bifogat

  • IMG_20210902_113957.jpg
    IMG_20210902_113957.jpg
    5.4 MB · Visningar: 26
  • IMG_20210903_111656.jpg
    IMG_20210903_111656.jpg
    3.4 MB · Visningar: 25
  • IMG_20210904_102444.jpg
    IMG_20210904_102444.jpg
    5.6 MB · Visningar: 25
  • IMG_20210903_121229.jpg
    IMG_20210903_121229.jpg
    5.5 MB · Visningar: 25

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Är det så jobbigt att byta ett styrlager på en BMW K1200 att en mc-verkstad hellre säljer den billigt som repobjekt?

Allt beror ju på hur affären ser ut, helheten alltså.

Det kanske är ett rent försäljningsuppdrag = fordonet fortfarande ägt av privatperson.

Eller så är det ett inbyte där handlaren "betalade för mycket" för fordonet och alltså inte ser något värde i att satsa ännu mera pengar på något som ändå inte genererar någon vinst...

"-Sälj av skrotet så fort det går så vi kan fokusera på sånt som genererar vinst!"
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nja, den har gått 7600 mil, och de vill inte lämna garanti på den.

Ungefär så.
Riva byta sätta ihop höjer inte den möjliga prislappen med så mycket att det lönar sig - speciellt inte när man får köpa in delarna till fullpris.

Vidare finns det en märkespolitisk twist i att rea ut inbyten av konkurrentmärken med ett:
"Ah du vet, det är inte mycket idé för oss att lägga kraft på en gammal BMW. Det är snart något annat som ger upp på en så gammal BMW. Sköra blommor det där - hö hö hö.
Här borta har du en PanEuropean. 2 år nyare, färre mil - för bara 20.000 mer.
Skottsäker, och den får du nyservad och med garanti. Vi ordnar finansieringen. Den skulle passa dig fin-fint!"


BMWn skulle absolut vara ett fint litet vinterprojekt.
Köra några mil i höst för få en känsla om själva stötdämparen fram behöver åtgärdas/bytas ut först, och sedan klä av hojen, lära känna den, fixa rent och fint bakom alla kåpor - för ha en trevlig hoj att åka med 2023.
Att köpa in på spekulation för att sälja med förtjänst till våren känns som ett vågspel just nu.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu har jag inte sett filmen om hur man gör, men det kan ju vara så att man måste köpa in något specialverktyg till verkstan som dom inte är så sugen på att köpa för att fixa en inbyteshoj.

En kusin köpte en SAAB skitbilligt från en bilfirma för att den behövde byta vattenpump, dom hade ett tag en lite krånglig vattenpump i blocket.
(den var inbytt i princip för vad dom kunde tänkas ge i rabatt utan inbyte ändå)

Där var det meken på verkstaden som utan att titta hade sagt "dom där har en skitkrånglig vattenpump som behöver specialverktyg för att bytas, sälj den som den är"

Vilket gjorde att han fick en fin gubbkörd lågmilare som efter en kväll i garaget och några hundra funkade utmärkt i många år.

Specialverktyget är en draghammare, och den behövvs i 9 fall av 10 inte....
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En onödigtvis tillkrånglad konstruktion på en Saab förvånar inte. Jag har själv bytt en sån vattenpump och visste inte att det behövdes specialverktyg så det gick ändå.
Saab hade uppenbarligen inte råd med industrispioner för de hittade på egna lösningar till allt.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
I år verkar det tvärdött. Jag brukar alltid sälja mina hojar på mindre än 2 veckor, men inte denna gången. 7000 under de andra på blocket (vilket jag tycker är rätt pris). Jag har ingen panik så kanske blir en säsong till på den helt enkelt.
Eller så får man skaffa en till i stället :)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Problemet är väl att hojen finns i Pajala, lite väl avlägset för de flesta. Det bor väl ett par hundra personer i Pajala, och risken att några av dessa är hojåkare är inte så stor.
Det argumentet var ju en icke-fråga för ett halvår sedan.
Folk krokade ju på släpet och åkte riket runt i högre hastighet är ping-tiden på vilken internetuppkoppling som helst :unsure:
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I år verkar det tvärdött. Jag brukar alltid sälja mina hojar på mindre än 2 veckor, men inte denna gången. 7000 under de andra på blocket (vilket jag tycker är rätt pris).
Man skulle nästa kunna tro att det att det är en lågkonjunktur på eller nått så som folk håller i sitt nöjes/lekkapital... :rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Saab hade uppenbarligen inte råd med industrispioner för de hittade på egna lösningar till allt.

Det kallas att vara innovativ, och ibland blir det skitbra, men man tar risken att bli ihågkommen för det som blev dåligt istället.
Jag vet inte riktigt var BMW's länkarmsframgaffel hamnar på skalan, innovativt, javisst, men blev det bra?
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Man skulle nästa kunna tro att det att det är en lågkonjunktur på eller nått så som folk håller i sitt nöjes/lekkapital... :rolleyes:
Lågkonjunktur brukar innebära utmärkta tillfällen för de bemedlade att köpa billigt av de mindre lyckligt lottade. Miljardärerna kan köpa saker extra billigt av de som blir arbetslösa och inte klara amorteringarna längre.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top