Dagens Blocket! (mc-relaterat)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Cake Ösa+
"knappt 70mil på mätaren"
"Väldigt kul att köra"
"Helt nytt XL (3,5kwh) batteri (bytt på garanti)"


Man vill inte klaga på företagsamhet eller goda intentioner. Är även en anhängare av "form follows function" men denna styggelse är över gränsen. Ett par backspeglar kommer inte rädda estetiken. Hur funktionell den än må vara hade den inte behövt se så illa ut.

Skrev inte någon bakom projektet här på forumet?
Jag har en mc jag betraktar som rätt ful, annat som avgjorde, men det finns gränser.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man vill inte klaga på företagsamhet eller goda intentioner. Är även en anhängare av "form follows function" men denna styggelse är över gränsen. Ett par backspeglar kommer inte rädda estetiken. Hur funktionell den än må vara hade den inte behövt se så illa ut.

Skrev inte någon bakom projektet här på forumet?
Jag har en mc jag betraktar som rätt ful, annat som avgjorde, men det finns gränser.

Grejen är att idén egentligen är ganska smart, men då måste man vara beredd på att det ser ut som skit.

Ett centralt fyrkantigt rör som bas, sedan kan man på det bulta fast olika framvagnar/bakdelar/sadlar/lådor/behållare/annat.

Redan för 15-20 år sedan var det en student på designhögskolan som hade ritat på ett liknande koncept, det var innan elcykelboomen med alla möjliga olagliga fordon på våra gator så den var byggd som en moped runt antingen en Kina-fyrtaktare eller en då väldigt hypotetisk eldrivlina.

Den skulle snabbt och enkelt gå att bygga om mellan tvåhjulig moped, traditionell flakmoppe med två hjul fram, flakmoppe med två hjul bak och eftersom den var modulär gick det alltså att bygga den med fyra hjul och flak både fram och bak också.

Sadlar styrde man på ramröret allt efter hur många passagerare man tänkte vara, allt mellan solo, till tre på ramen och ungar i kapsel både fram och bak
Modeller med sidvagnar på båda sidor fanns också på papper.

Ett dyrt meccano för vuxna helt enkelt.

Sedan kom verkligheten och knackade på och påtalade att man kanske inte skulle sätta ungar i en tunn glasfibekapsel längst fram och längst bak på ett fordon som gör 45km/h på bilvägar i stadstrafik och en massa andra praktiska saker som "visionären" inte hade tänkt på.

"För ute i stora världen, utanför Sundbyberg, där krockar fordon med varandra....
Jag tänkte inte på det"
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Grejen är att idén egentligen är ganska smart, men då måste man vara beredd på att det ser ut som skit.

Ett centralt fyrkantigt rör som bas, sedan kan man på det bulta fast olika framvagnar/bakdelar/sadlar/lådor/behållare/annat.

Redan för 15-20 år sedan var det en student på designhögskolan som hade ritat på ett liknande koncept, det var innan elcykelboomen med alla möjliga olagliga fordon på våra gator så den var byggd som en moped runt antingen en Kina-fyrtaktare eller en då väldigt hypotetisk eldrivlina.

Den skulle snabbt och enkelt gå att bygga om mellan tvåhjulig moped, traditionell flakmoppe med två hjul fram, flakmoppe med två hjul bak och eftersom den var modulär gick det alltså att bygga den med fyra hjul och flak både fram och bak också.

Sadlar styrde man på ramröret allt efter hur många passagerare man tänkte vara, allt mellan solo, till tre på ramen och ungar i kapsel både fram och bak
Modeller med sidvagnar på båda sidor fanns också på papper.

Ett dyrt meccano för vuxna helt enkelt.

Sedan kom verkligheten och knackade på och påtalade att man kanske inte skulle sätta ungar i en tunn glasfibekapsel längst fram och längst bak på ett fordon som gör 45km/h på bilvägar i stadstrafik och en massa andra praktiska saker som "visionären" inte hade tänkt på.

"För ute i stora världen, utanför Sundbyberg, där krockar fordon med varandra....
Jag tänkte inte på det"


Ja, Björn Örtenheim gjorde ju sååå mycket snyggare batteritvåhjulingar redan på schuttitalet... :3freak:3freak:3freak
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, Björn Örtenheim gjorde ju sååå mycket snyggare batteritvåhjulingar redan på schuttitalet... :3freak:3freak:3freak

Den var inte heller en dum idé, men han hade ju kunnat anlita någon som kunde böja en plåt istället för att vika ihop karossen.

Den senaste Svenska elmotorcykeln ska vikas ihop som en Origami av rostfri plåt såg jag.
Men den var IAF inte hiskeligt ful, bara nästan
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Inget särskilt med den. Förutom priset. Ett lågt pris! En 98a med 5800 mil på mätaren.
När läggs samlarvärdet på på gamla TDMer?
När kommer tyskarna?


264BC684-EF56-49A3-978F-3C52DD516FEA.jpeg
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hans design är väl i samma klass som BMWs tvåhjulingar var, när det gäller designen...
View attachment 482741
Som om man tagit ett bombplan och kapat bort alla delar förutom cockpit


Det där var hans studie till en ersättare för Duetten hos Televerket. Beställaren funderade ett bra tag - och valde sedan att hellre lägga ner hela Televerket. Pang bom. Hellre det än att skicka ut montörerna i den likkistan.

Televerket blev Telia, sedermera "folkaktie", en annan Björn som kommunikationsminister splittrade upp denna instution ändå mer och allt linjearbete lades ut på entreprenad till... ...ja, förutvarande televerkare, egentligen.

Åh! Varför spårar jag ur så här?



Trådens ämne!



En pärla!

Screenshot_20230407-194535.png




Perfekt att bygga caféscrambler på...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det fanns en Suzuki GT250 för några få tusenlappar tidigare idag, men nu hittar jag inte annonsen. Mysko...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En xs650 som går att rädda. Balla 80-tals däck. Inge vidare om det vankas lite hare scramble med hipsterwannabepolarna.

Å en som är klar. Om man tittar snabbt. Varken kåpan eller cutsen passar.

3D14CE37-F97C-40CB-9569-DB2D8E272573.jpeg
D38B8E02-6DF8-496C-9B3B-007C4DAC338F.jpeg

Stötdämpare under motorn?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det där var hans studie till en ersättare för Duetten hos Televerket. Beställaren funderade ett bra tag - och valde sedan att hellre lägga ner hela Televerket.
Har aldrig kopplat samman de två händelserna tidigare Men nu när du säger det är det ju självklart att det var skälet till att det gick som det gick. ? :hihi
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det ser ut som resultatet av en tjuvparning mellan en Tjorven och en vespa-pickup…

Avlivas på plats.

Ja, säga vad man vill om Örtenheim men han var duktig på att vigga loss medel från DDR-Sveriges myndigheter, utvecklingsfonder och jämställt.

Televerket betalade alltså för att få denna one-of presenterad för sig. Stora stålar.

Inget av hans projekt fick vingar. Hans liv tog sedan en... ...annan riktning.


Örtenheim, Björn (1931-2013)
Forskare, uppfinnare, filmskapare och pilot. Filmade ett oidentifierat föremål över Hallandskusten från sitt privatplan hösten 1967. Säger sig sedan dess stå i kontakt med en utomjordisk guide vid namn Power of Light, POL. POL gav honom uppgiften att hitta andra energiformer än olja och kärnkraft för att rädda vår planet. Är övertygad om att Hawaii är den sista synliga resten av den mytiska kontinten Lemurien som ska ha sjunkit i Stilla havet och att denna numera vaktas av valar. Örtenheim gav 1995 ut boken ”Den magiska vagnen” där två ungdomar bland annat lär sig att flyga ett flygande tefat.









Trådens ämne!

Denna är en Banhoj som inte är registrerad, papper finns från polisen och tändningslås m.m finns. Köpt från Tyskland och därför ej registrerad i Sverige





Varför reggar man inte en importhoj?
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top