Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nä, fel där.
Jag köper den inte för något annat syfte än mitt eget.
Tänkt att få gå ut i garaget och kicka igång den en solig morgon, åka dom 400 metrarna till brevlådan, bara mysa på.
Och på vintern står den på en väl vald plats inomhus, och skänker glädje varje gång man slänger blicken på den.
Kan den skänka glädje? Jag blir irriterad bara jag ser den, att köra den måste vara en mardröm. Mysa? Finns inte en chans, om man inte är Fakir.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Kommer väl bli idiotförklarad här. Men jag och en kompis funderar helt allvarligt på på att köpa varsin ny Monkey. Tycker de är coola och för lite finåkning i närområdet så funkar de väl nästan lika bra som allt annat. Utforska grusvägar och stigar i lugnt tempo. Förutsatt att man inte tänkt transportera sig längre sträckor över 100.
Vet att en KLX230 funkar bättre på allt, men de ger inget vill ha :)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kommer väl bli idiotförklarad här. Men jag och en kompis funderar helt allvarligt på på att köpa varsin ny Monkey. Tycker de är coola och för lite finåkning i närområdet så funkar de väl nästan lika bra som allt annat. Utforska grusvägar och stigar i lugnt tempo. Förutsatt att man inte tänkt transportera sig längre sträckor över 100.
Vet att en KLX230 funkar bättre på allt, men de ger inget vill ha :)

Jag var också helt inne på att köpa en Honda msx för något år sedan tycker dom är fräcka. Men efter ett tag kommer underfund när ska jag köra med den och vart. Har redan 2 motorcyklar och ligger ute på jobb.
Kollar fortfarande på annonser så man vet aldrig....
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Kommer väl bli idiotförklarad här. Men jag och en kompis funderar helt allvarligt på på att köpa varsin ny Monkey. Tycker de är coola och för lite finåkning i närområdet så funkar de väl nästan lika bra som allt annat. Utforska grusvägar och stigar i lugnt tempo. Förutsatt att man inte tänkt transportera sig längre sträckor över 100.
Vet att en KLX230 funkar bättre på allt, men de ger inget vill ha :)
Jag har också funderat i de banorna, men än så länge väntar jag ändå på att svenska agenten ska ta sig i kragen och ta in Trail 125 till Sverige istället.

1683185617554.png
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har också funderat i de banorna, men än så länge väntar jag ändå på att svenska agenten ska ta sig i kragen och ta in Trail 125 till Sverige istället.

View attachment 483731
Jag har också funderat i de banorna, men än så länge väntar jag ändå på att svenska agenten ska ta sig i kragen och ta in Trail 125 till Sverige istället.

View attachment 483731


En bild på den svenska agenten kanske är på sin plats?

 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kommer väl bli idiotförklarad här. Men jag och en kompis funderar helt allvarligt på på att köpa varsin ny Monkey. Tycker de är coola och för lite finåkning i närområdet så funkar de väl nästan lika bra som allt annat. Utforska grusvägar och stigar i lugnt tempo. Förutsatt att man inte tänkt transportera sig längre sträckor över 100.
Vet att en KLX230 funkar bättre på allt, men de ger inget vill ha :)
Har faktiskt tänkt samma sak, men mer mot en MSX, och då ha den som nästa vinters projekt.
Det finns så många roliga saker man kan göra med den, och har sneglat lite mot en Africa Twin.

MSX_1.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
MSXen är ju en oerhört rolig mongomoppe, men på landet är de ganska bortkastade pengar.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Den enda hoj som inte kan skänka glädje är en SR250 eller dom där wonky Yamaha Viagro
Äh! De få SR250 som dyker upp på Blocket säljs på några timmar = ytterst eftertraktade. Virago 535 är väldigt vanlig på Blocket och måste alltså ha sålts i kopiösa mängder.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den ser ut som en moderniserad Crescent Compact. Jättehäftig...


Moderniserad...?

Ajdå. Nu blev nog formgivarna lite ledsna i ögat. Det var nog inte meningen att den skulle uppfattas som "moderniserad" på något vis.

Tammer, du är makalös på att hissa och dissa helt fel hojar.

Ursprunget CT 90 är en av motorcykelvärldens stora ikoner, en av de viktigaste hojar som tillverkats.

Jag är övertygad att fler CT90 har tagit sig världen runt än övergödda GS-grisar.
Av minerna ser Hondaägarna dessutom ut att ha haft bra mycket roligare...

Själv önskar jag mig en vintage CT 90 Trail med registerlådan.


Nå, nu vet du varifrån MCB fick inspirationen att börja bygga sin Compact - typ 5 år efter det att CT 90 visat sig vara en världssuccé.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag vet inte om MCB hämtade inspirationen till Compacten från Honda eller om det var tvärtom. Men mopeden Compact har sedan länge gått ur tiden, och att Honda fortfarande tillverkar en "motorcykel" med samma design säger en del om Hondas designavdelning. Att ens vilja kalla det för motorcykel när den har rörram är avskräckande, hur är vägegenskaperna på denna? Ett lekfordon i klass med Monkeybike kanske, men inte mycket mer.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag vet inte om MCB hämtade inspirationen till Compacten från Honda eller om det var tvärtom. Men mopeden Compact har sedan länge gått ur tiden, och att Honda fortfarande tillverkar en "motorcykel" med samma design säger en del om Hondas designavdelning. Att ens vilja kalla det för motorcykel när den har rörram är avskräckande, hur är vägegenskaperna på denna? Ett lekfordon i klass med Monkeybike kanske, men inte mycket mer.


Honda har ju varit extremt framåtblickande under flera decennier - men jag tror inte dom åkte 5 år fram i tiden och tjuvkikade på Compakten.

Framförallt åkte dom inte till Varberg.

Vägegenskaperna behöver du inte oroa dig för. inte alla motorcykelramar hanterar den levererade effekten så bra som denna.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Honda har ju varit extremt framåtblickande under flera decennier - men jag tror inte dom åkte 5 år fram i tiden och tjuvkikade på Compakten.

Framförallt åkte dom inte till Varberg.

Vägegenskaperna behöver du inte oroa dig för. inte alla motorcykelramar hanterar den levererade effekten så bra som denna.
Du inser att du diskuterar vägegenskaper med en man som tror att Virago är en av de bästa hojarna som tillverkats?!
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top