Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Som vanligt med hojar i den här kategorin så är det en väldigt smal kundkrets som uppskattar och är beredda att betala rejält för dem. "Normalpris" i det här fallet är nog mer ett utslag av fromma förhoppningar.

Ja de av oss som gillar sportigare hojar är inte lika många som de som samlar på åtråvärda och högt värderade SR250. :7peta :banana:tungan

Och en Rickman utan en Kawasakimotor är väl näst intill värdelös då Rickmankawa är den mest kända av bröderna Rickmans ramar. :va

1683441132395.png

 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Men min ursprungliga kommentar var att Egli-kawan annonserades som en Egli-Vincent.
Vad vill du med dina bilder?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men min ursprungliga kommentar var att Egli-kawan annonserades som en Egli-Vincent.
Vad vill du med dina bilder?

Giuseppe är inte ensam om att inte ha så god kunskap om Eglis historia. Men ska man sälja något dyrt bör man kanske göra en liten grundkoll kan man tycka.

Egliramen är en utveckling av Vincents kombinerade oljetank och övre ramrör med motorn som bärande del. Fritz gjorde den styvare men satte dit en konventionell bakram som också var styvare en Vincents bakram som Yamaha uppfann några år senare.

1976 var Vincentmotorer inte lika lätta att få tag i längre då tillverkningen upphörde mer än 20 år tidigare. Kawa 1000 däremot fanns många av. Några ville köra fort inte bara rakt fram vilket Kawasakin från fabrik inte var bäst på. Där fanns en marknad. Vincents idé med oljetanken som övre ramrör och motorn som bärande del fungerade även för andra motorer. Att de flesta bara känner till EGLI med Vincentmotorer gör att många missförstår namnet. Giuseppe kan vara en av dem... ;) :krama


1683444847993.png
1683444764140.png
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Guiseppe är inte ensam om att inte ha så god kunskap om Eglis historia. Men ska man sälja något dyrt bör man kanske göra en liten grundkoll kan man tycka.

Egliramen är en utveckling av Vincents kombinerade oljetank och övre ramrör med motorn som bärande del. Fritz gjorde den styvare men satte dit en konventionell bakram som också var styvare en Vincents bakram som Yamaha uppfann några år senare.

1976 var Vincentmotorer inte lika lätta att få tag i längre då tillverkningen upphörde mer än 20 år tidigare. Kawa 1000 däremot fanns många av. Några ville köra fort inte bara rakt fram vilket Kawasakin från fabrik inte var bäst på. Där fanns en marknad. Vincents idé med oljetanken som övre ramrör och motorn som bärande del fungerade även för andra motorer. Att de flesta bara känner till EGLI med Vincentmotorer gör att många missförstår namnet. Guiseppe kan vara en av dem... ;) :krama


View attachment 483860
View attachment 483859


...och vissa vet inte ens att det funnits en motorcykel som hette Vincent. Dom har bara hört om Egli-Vincent och trott att det varit samma sak.

Att Egli tävlade intensivt under 60-talet med både Vincent och egna rambyggen med Vincentmotorer kan bidra till förvirringen. Egli och Vincent smälter ihop - om man inte har historian klar för sig.

Hur som helst. Priset är helt fel och killen verkar inte veta vad han säljer.
Cykeln har troligen redan varit ute i Finland utan framgång, varför snubben försöker med Sverige.
Fattigsverige, med en valuta i fritt fall...

Well, lycka till med det.

Störst chans att få vettigt betalt är väl att räkna fram ett pris i CHF eller rent av SDR och hoppas att någon Schweizare hugger.

Men aldrig till det priset för den hojen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Om man är mångmiljonär - varför ens bemöda sig med att sälja en sketen massproducerad instegsmodell för några enstaka tiotusingar...? Att köra den direkt till återvinningen förefaller vara en bättre ide...
Ja, bättre lämna den på gatan/parkeringen med nycklarna i, som de kinesiska studenterna gjorde med sina Porschar (shopping vehicle) i t ex Pittsburgh. Det är ett sätt att visa man är tät. De missar förstås de trånande blickarna eftersom de rest hem.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Om man är mångmiljonär så köper man väll inte en av de fulaste dussin mc som säljs.
Är man mångmiljonär så skryter man inte om det på blocket.

En annan fråga jag kommer på. Var går gränsen mellan miljonär och mångmiljonär?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om man är mångmiljonär så köper man väll inte en av de fulaste dussin mc som säljs.
Är man mångmiljonär så skryter man inte om det på blocket.

En annan fråga jag kommer på. Var går gränsen mellan miljonär och mångmiljonär?
2 mille så är man ju i plural och därför mångmiljonär...
Men bara för att man är miljonär betyder det ju inte att man är vid likvida medel. Många pensionärer i tokholm som äger sin bostadsrätt sen 80-talet är ju miljonärer, men har antagligen begränsat med pengar att röra sig med dagligdags.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
2 mille så är man ju i plural och därför mångmiljonär...
Men bara för att man är miljonär betyder det ju inte att man är vid likvida medel. Många pensionärer i tokholm som äger sin bostadsrätt sen 80-talet är ju miljonärer, men har antagligen begränsat med pengar att röra sig med dagligdags.
Fast är man miljonär så pratar man ju rena pengar? Tycker jag iaf. "Mång-" skulle nog jag kalla det när man tappat räkningen också.

Iofs så pratar vi ju ändå nu svenska kronor, och med de monopolpengarna så är man ju knappast rik bara för att man är miljonär nu för tiden...
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top