Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast är man miljonär så pratar man ju rena pengar? Tycker jag iaf. "Mång-" skulle nog jag kalla det när man tappat räkningen också.

Iofs så pratar vi ju ändå nu svenska kronor, och med de monopolpengarna så är man ju knappast rik bara för att man är miljonär nu för tiden...
Nettovärde innefattar alla tillgångar man har pengar bundna i, när alla skulder är avdragna.
Äger man ett hus utan skulder så är man hyfsat rik, äger man en lägenhet i en större stad utan skulder är man miljonär.
Om bara pengar på banken räknas finns knappt några miljardärer, eftersom att alla deras tillgångar är bundna i aktier, fastigheter och annat. Samma med folk som har några miljoner under bältet, det är ekonomiskt dumt att låta pengarna sitta på ett konto och ruttna, det är bättre att ha dem investerade i något som växer, eller som iaf ger någon sorts mervärde, som fastigheter.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
2 mille så är man ju i plural och därför mångmiljonär...
Men bara för att man är miljonär betyder det ju inte att man är vid likvida medel. Många pensionärer i tokholm som äger sin bostadsrätt sen 80-talet är ju miljonärer, men har antagligen begränsat med pengar att röra sig med dagligdags.
Lånemiljonärer finns det gott om.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nettovärde innefattar alla tillgångar man har pengar bundna i, när alla skulder är avdragna.
Äger man ett hus utan skulder så är man hyfsat rik, äger man en lägenhet i en större stad utan skulder är man miljonär.
Om bara pengar på banken räknas finns knappt några miljardärer, eftersom att alla deras tillgångar är bundna i aktier, fastigheter och annat. Samma med folk som har några miljoner under bältet, det är ekonomiskt dumt att låta pengarna sitta på ett konto och ruttna, det är bättre att ha dem investerade i något som växer, eller som iaf ger någon sorts mervärde, som fastigheter.
Ja, det är klart.
Men när man säger ordet "miljonär" så är min definition pengar på kontot. Din kan vara annorlunda.
Mest pga att värdet i tillgångar ( och skulder de facto) är rätt spekulativt innan de är omvandlade i pengar. Framförallt fastigheter, fordon, tavlor, annat som är unikt. Andelar i bolag tex så omsätts ju många gånger om dagen och är alla likadana annat än till volym, så där kan man ju se ett momentärt värde hyfsat klart.

Räknar man sådär så är jag bannemig miljonär jag med (i kronor). Och jag är fan rent fattig. :hihi
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, där har man råd att ha M1800or ståendes.
Fast var det inte just M1800 vi konstaterade att Suzuki hade ett par hundra av registrerade på sig själva för något år sen?


Texten "Årsmodell 2009 uttagen 2012" säger ju en del om hur poppis hojen var när det begav sig...


Man skulle kunna lägga till "inställd 2013. I vardagsrummet."
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den där turbohondan som säljaren menade på är så otroligt eftertraktad och lättsåld att han garanterat får vad han vill ha för den är nu återuppladdad på Blocket, för 4e gången på tre månader, och fortfarande prissänkt :rofl

Turbohonda igen.jpg
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Den där turbohondan som säljaren menade på är så otroligt eftertraktad och lättsåld att han garanterat får vad han vill ha för den är nu återuppladdad på Blocket, för 4e gången på tre månader, och fortfarande prissänkt :rofl

View attachment 483877
Exakt. Uttryck som "unik", "ovanlig", "enda ex i Sverige" och så vidare, är egentligen inte något säljargument. Vem vill ha en sådan? En osäker person som hoppas kunna imponera på polarna med detta..? Att låtsas vara en excentrisk samlare är bara töntigt, fatta det....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Exakt. Uttryck som "unik", "ovanlig", "enda ex i Sverige" och så vidare, är egentligen inte något säljargument. Vem vill ha en sådan? En osäker person som hoppas kunna imponera på polarna med detta..? Att låtsas vara en excentrisk samlare är bara töntigt, fatta det....

Ja, det gäller juh naturligtvis inte en SR 250 som varken är unik ,men väl ovanlig, och som många av oss aldrig hört talas om förrän de köptes upp av samlare innan de såldes slut, :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man är mångmiljonär så köper man väll inte en av de fulaste dussin mc som säljs.
Är man mångmiljonär så skryter man inte om det på blocket.

En annan fråga jag kommer på. Var går gränsen mellan miljonär och mångmiljonär?

En gissning är när man har många miljoner.

Två är ju inte många, tre är inte heller många i mina öron, minst fyra skulle jag säga, men det kan vara 12 eller 42 också....
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ja, det gäller juh naturligtvis inte en SR 250 som varken är unik ,men väl ovanlig, och som många av oss aldrig hört talas om förrän de köptes upp av samlare innan de såldes slut, :hihi
Jag har överseende med din okunnighet vad gäller Yamaha SR250. Alla känner inte till denna raritet, eftersom den säljs så snabbt så syns den sällan på Blocket. De få gånger denna eftertraktade klassiker är till salu kommer alla samlare kasta sig över den. Vi andra får nöja oss med simplare maskiner.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


Ha ha - jag såg Ryans brutalsågning av VTn i helgen. ...och protesterna i kommentarsfältet.

FTn i annonsen var billig. Krauserväskorna var stora.
Dang, dom kostade pengar då, när dom var segmentlikare.

Men jag undrar lite över det där med FTn som "smidig touring"...?
Så tror jag inte någon sett på Honda FT någonsin tidigare.

Trist att läsa om ännu en hoj som säljs av tvingande skäl.

Nå. Han fick sälja själv.
Alltid något.
 

Bifogat

  • Screenshot_20230508-052415.png
    Screenshot_20230508-052415.png
    1.7 MB · Visningar: 38
  • Screenshot_20230508-051817.png
    Screenshot_20230508-051817.png
    222.5 KB · Visningar: 38
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top