Dagens Blocket! (mc-relaterat)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja det finns säkert siffror på det, och jag säger absolut inte att du har fel, men jag såg aldrig några småhojar under 80-90 talet, och så jävla många är det ju inte som blir sönderkapade och får framdäcken felvända.

Det kan ju vara regionalt också, att det såldes jämförelsevis lite småhojar lokalt häromkring?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
När jag började köra -81 var det 500 -750 som dominerade.
Sedan kom rätt många fräna 550-650 och tog marknadsandelar och resten gick till 900cc och upp.
400cc såg man sällan, men i o f s så tittade jag inte så noga. Brudarna hade 550 - 750 oftast, kom någon på en 400,a så var de sällan intressanta.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När jag började köra -81 var det 500 -750 som dominerade.
Sedan kom rätt många fräna 550-650

Ja, det var lite så jag upplevde det också, med övervikt åt 750.
När effekterna började rusa på sporthojarna kom efter ett tag 600cc segmentet.

Under 500cc tycker jag inte att jag såg så mycket av.

Det kan ju IOFS vara en följd av att här uppe är motorcykel inte speciellt användbart som nyttofordon, eftersom sommaren är så kort.
Någonstans där man kan köra hoj 11½ månad om året kanske en 250cc kan ses som familjens andrabil som gubben kan ta dom dagar frun behöver volvon.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Såna där styggelser är vanliga bland socioekonomiska faktorer har jag sett i TL1000-grupper på fejsbok.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Enda fördelen är att du kan hugga till med ett fantasi pris så den aldrig säljs.
Den andra frågan som jag kom på när fick se den. Varför ta bort det ena broms oket och skivan på framhjulet?
Målgruppen kör vanligtvis glidare med sunkiga bromsar och vill inte ha bättre och tycker 190 däck svänger av sig själv så fläskar man dit ett 330 brett och förlänger svingen så börjar det likna nåt :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, dom är inte vackra... på något sätt

Är trenden med tyskröv äntligen död?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
330 bakdäck, lång sving och bara en bromsskiva är väl helt enkelt design för dragracing. I USA har ju vissa byggt om så en tid.
Hur man nu kan vilja köra en sån på gatan eller om byggaren ens förstår vad han gjort kanske krävs en psykolog för att besvara.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hmmmmm.... hur löser man frigång kedja-däck med sådant groteskt bakdäck? Sitter hjulet offset?:va
Sitter ofta en extra axel på svingen som har en kort kedja till framdrev som via axeln sido förflyttas till den andra kedjan som går till bakdrevet.

Hen del bla Yamaha, s 50cc road racing hade detta system men dessutom 2 mellandrev typ växellåda så med den enkla grejen så får man 6*2=12 växlar
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är ju just det det gör.
Ironi är svårt :rolleyes:
330 bakdäck, lång sving och bara en bromsskiva är väl helt enkelt design för dragracing. I USA har ju vissa byggt om så en tid.
Hur man nu kan vilja köra en sån på gatan eller om byggaren ens förstår vad han gjort kanske krävs en psykolog för att besvara.
Exakt. Brooks har ju tagit upp det i en video jag postade här för länge sen. Tror det var samma som de diskuterade 520 kedja istället för 535 pga. mindre motstånd och man bytte ändå efter varje racehelg.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top