Dagens Blocket! (mc-relaterat)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
En till hoj som säljs av ELON ?

"obs. Denna MC är företagsägd, Enl. blockets regler måste jag lägga upp den som privatannons då företaget inte handlar med fordon."

Vilken svada till annonstext! Inte helt kristallklart vad han menar här dock!
Kardandrift = Säkert "servicefritt", det sitter en ny kardan nu (15000kr Service)
Sen undrar jag om konsumentköplagen gäller om man köper en motorcykel av en radiohandlare?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vilken svada till annonstext! Inte helt kristallklart vad han menar här dock!

Sen undrar jag om konsumentköplagen gäller om man köper en motorcykel av en radiohandlare?

Konsumentköplagen är i bästa fall trasslig i det här fallet.

Men alldelens oavsett, varför vill han så gärna sälj den genom firman
Det är väl bara dumt att riskera trassel för att man säljer en begagnad sak genom firman, om det inte uppenbart är firmans.... typ skåpbil?

Jag känner en radiohandlare, förut bytte dom in TV apparater när folk köpte ny, men dom sista 10 åren dom gjorde det gick inbytena till 95% direkt i container, det enda dom sparade var fjärrkontrollerna

Man kunde alltid få en gammal TV av honom om man kände honom, men sälja begagnat ville han inte, för det var bara trassel...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Konsumentköplagen är i bästa fall trasslig i det här fallet.

Men alldelens oavsett, varför vill han så gärna sälj den genom firman
Det är väl bara dumt att riskera trassel för att man säljer en begagnad sak genom firman, om det inte uppenbart är firmans.... typ skåpbil?

Jag känner en radiohandlare, förut bytte dom in TV apparater när folk köpte ny, men dom sista 10 åren dom gjorde det gick inbytena till 95% direkt i container, det enda dom sparade var fjärrkontrollerna

Man kunde alltid få en gammal TV av honom om man kände honom, men sälja begagnat ville han inte, för det var bara trassel...
Jag tolkar det som att hojen är skriven på firman idag och att det är därför han inte säljer den privat.
Det borde väl iofs gå att lösa med ett snabbt ägarbyte om han nu skulle vilja slippa blanda in firman, men nu verkar det väl som att säljaren kanske inte har så bra koll på något över huvud taget med tanke på uttryck som "sportmonster på ca 100 hk" och "låter som en Formel1 bil".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tolkar det som att hojen är skriven på firman idag och att det är därför han inte säljer den privat.
Det borde väl iofs gå att lösa med ett snabbt ägarbyte om han nu skulle vilja slippa blanda in firman, men nu verkar det väl som att säljaren kanske inte har så bra koll på något över huvud taget med tanke på uttryck som "sportmonster på ca 100 hk" och "låter som en Formel1 bil".

Firman är ju uppenbarligen redan inblandad.
Att sälja saker som firman äger till sig själv skulle jag starkt avråda ifrån om du vill slippa bråk med skatteverket.

Han har väl kanske tagit hojen i inbyte mot något som ägts av firman och då ska hojen naturligtvis även stå skriven på firman. Och man kan kanske heller inte förvänta sig att han då ska veta mer om hojar än en bilfirma som tagit en hoj i inbyte.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Firman verkar pyssla med mycket.
Uthyrning av motorbåt mm.
Skulle vara kul att se vad det står i deras avtal med Elon.
Läser man recensioner på google så känns det inte som en firma jag vill handla av.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Någon trodde att kardanen var underhållsfri.
Undrar hur resten av hojen är skött.
Med den annonstexten skulle jag passa mig.
Oklart med ägandet.
Priset är ju inte ens bra. Ny kardan är ett minus, inte ett plus.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Firman är ju uppenbarligen redan inblandad.
Att sälja saker som firman äger till sig själv skulle jag starkt avråda ifrån om du vill slippa bråk med skatteverket.

Jag känner en som ville köpa loss skåpbilen (som firman egentligen inte behövde längre) för att han hade användning för den privat, men avråddes från det av revisorn, så firman fortsatte att äga en bil dom inte behövde och ta alla kostnader för det...

Sedan hur privatmilen redovisades vet jag inte, men i firman kördes den väldigt lite efter det.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Inte ens om jag lagt godkännd svetsarprövning på just aluminium och har koll på material och tillsatser?
Jag antar att om du gör en Komplett hålfasthet/belastnings beräkning så godkänner dom ramen, jag byggde ett par cabbar med fullt öppningsbara dörrar o onsynlig förstärkning.

Så jag anlitade en kille som räknade på detta och bifogade denna beräkning samt ett 100 tal högupplösta foton totalt, varje plåt detalj var fotad lös sammt uppnäst och fullsvetsad efter beräkning beskrivningen.

Metall kvalitet o dimensioner noggrant uppskrivna, papper på migtråd o gaskvalitet.

Detta godkändes direkt utan frågor.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Firman är ju uppenbarligen redan inblandad.
Att sälja saker som firman äger till sig själv skulle jag starkt avråda ifrån om du vill slippa bråk med skatteverket.
Ja just ja, det är den biten att ta i betänkande också.

Han har väl kanske tagit hojen i inbyte mot något som ägts av firman och då ska hojen naturligtvis även stå skriven på firman. Och man kan kanske heller inte förvänta sig att han då ska veta mer om hojar än en bilfirma som tagit en hoj i inbyte.

Troligtvis ligger det till på det viset. Det hade bara varit bättre om folk slutade försöka skriva målande beskrivningar om objekt de uppenbarligen har begränsad kunskap om. Märke, modell, årsmodell, miltal och allmänt skick räcker långt.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag känner en som ville köpa loss skåpbilen (som firman egentligen inte behövde längre) för att han hade användning för den privat, men avråddes från det av revisorn, så firman fortsatte att äga en bil dom inte behövde och ta alla kostnader för det...

Sedan hur privatmilen redovisades vet jag inte, men i firman kördes den väldigt lite efter det.

Jag "känner en" som fick köpa loss en tidigare leasingbil till ett pris ganska långt under marknadsvärdet. För att slippa bli förmånsbeskattad fixades en värdering av en inte så nogräknad bilhandlare, som bland annat skrev ett intyg om att bilen var i ett betydligt sämre skick än den var.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kan även vara att elon killen har kronofogden efter sig och inte kan äga något
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag känner en som ville köpa loss skåpbilen (som firman egentligen inte behövde längre) för att han hade användning för den privat, men avråddes från det av revisorn, så firman fortsatte att äga en bil dom inte behövde och ta alla kostnader för det...

Sedan hur privatmilen redovisades vet jag inte, men i firman kördes den väldigt lite efter det.

Jag tror man har rätt att låna en firmabil ibland men jag skulle ju inte vilja åka på en revision och ha en firmabil som bara använts då chefen behövt låna den.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top