Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Kan även vara att elon killen har kronofogden efter sig och inte kan äga något
Men att han ändå får vara ägare/delägare till en firma?
Kan även vara att elon killen har kronofogden efter sig och inte kan äga något
Jag "känner en" som fick köpa loss en tidigare leasingbil till ett pris ganska långt under marknadsvärdet. För att slippa bli förmånsbeskattad fixades en värdering av en inte så nogräknad bilhandlare, som bland annat skrev ett intyg om att bilen var i ett betydligt sämre skick än den var.
Inte ens om jag har haft svetsarprövningar och svetsat 500 röntgade skarvar på Forsmark och innehar IWS och kan ta fram WPS osv. skulle jag ens få bygga en ram i Docol Stålrör enligt SFRO. Därför det aldrig blev något av mitt CR250 bygge utan vart GP125an istället.Inte ens om jag lagt godkännd svetsarprövning på just aluminium och har koll på material och tillsatser?
Låter konstigt ifall de har högre krav än tillverkare.Inte ens om jag har haft svetsarprövningar och svetsat 500 röntgade skarvar på Forsmark och innehar IWS och kan ta fram WPS osv. skulle jag ens få bygga en ram i Docol Stålrör enligt SFRO. Därför det aldrig blev något av mitt CR250 bygge utan vart GP125an istället.
Så inte ens om du kan värmebehandla aluminiumramen på samma sätt som fabrikerna skulle SFRO godkänna den.
Aluminium är sprickbenäget och framförallt svetsad aluminium så spelar ingen roll om man kan svetsa bra. Det måste värmebehandlas i ugn och sådant går inte att bevisa och bedöma så därför säger dom nej och det kan jag förstå och hålla med om.
Men vad gäller Docolrören så vart både jag och SSAB lite sura på dom. Men nu kanske dom fått gå utbildning och gett med sig, Testa godkände i alla fall Docolrör nu hörde jag för ett litet tag sedan så då kanske SFRO också gör det nu. Spelade ingen roll hur mycket jag motbevisade deras argument med hållfasthetstester och resultat på just svetsad docol, ju mer jag fick rätt i sak desto mer satte dom sig på tvären.
Troligen inte i form av svetsade ramar varken på bil eller mc. Däremot kan det säkert finnas nitade bilar likt flygplan, och svetsat icke bärande karosseri.Låter konstigt ifall de har högre krav än tillverkare.
Så det finns inget aluminium SFRO-godkänt bygge i Sverige ?
Det har väl passerat ett antal svetsade svingförlängare genom det nålsögat tidigare?Troligen inte i form av svetsade ramar varken på bil eller mc. Däremot kan det säkert finnas nitade bilar likt flygplan, och svetsat icke bärande karosseri.
Finns ju även kategorin uppbyggt fordon där man kan använda en befintlig fabriksram så det är väl enda alternativet om man vill ha aluminiumram, men då måste man nog ha en ram som varit registrerad i trafik sedan tidigare med en identitet för det var där skon klämde om man ville bygga på en motocross.
Då är frågan om dom verkligen gått igenom en SFRO besiktning, eller monterats i efterhand om hojen ens är SFRO besiktad.Det har väl passerat ett antal svetsade svingförlängare genom det nålsögat tidigare?
Det är väl en av chassiändringarna som brukar göras för att få igenom turbohojar. Så det har nog inte gjorts efteråt.Då är frågan om dom verkligen gått igenom en SFRO besiktning, eller monterats i efterhand om hojen ens är SFRO besiktad.
När jag frågade dom angående aluminumram så var det tvär nej.
Jag vet inte jag. Nog för att caferacergenren är så uttjatad den kan bli men den här tyckte jag ändå var ganska snygg. Framlyktan är för liten och avgassystemet för stort i mina ögon, men sådant går ju att ändra.View attachment 478125
"Snyggaste och råaste Harley Davidson Sportster 883 som byggts"... Allt är ju förvisso relativt, men någon måtta får det väl ändå vara... Mig veterligen utgick Jörgen K ifrån en 883, och den är fan så mycket snyggare och råare än denna. Skämskudde på denna verklighetsfrånvända säljare.
Fast det är viss skillnad på "ganska snygg" och "snyggaste och råaste som byggts", det var väl mer lite det jag ville trycka på. Det är en sak att bygga en halvsnygg hoj, det är en helt annan att hävda att den är det absolut finaste som står att finna ur en grupp hojar som många har byggt coola hojar av.Jag vet inte jag. Nog för att caferacergenren är så uttjatad den kan bli men den här tyckte jag ändå var ganska snygg. Framlyktan är för liten och avgassystemet för stort i mina ögon, men sådant går ju att ändra.
Det är för att slippa frågor om varför rören inte är likadana , inte så noga allt annat när det inte är effekt man jagar"Snyggaste och råaste" är ju subjektiva bedömningar...
Din mamma tycker säkert att du är fin också, det betyder inte att du är det...
Men avgassystemet?
Brukar inte extraböjen på bakre röret vara till för att komma upp i samma längd som det främre?
Varför har då det främre röret också en extraböj? blev den bakre böjen för lång?
Sedan skulle jag nog föredra om röret inte var draget i vägen för att meka med resten av cykeln, och kanske med lite mera luftspalt till motorn i övrigt för värmens skull...
Som du säger tank o cuts ser ut att komma från en moped eller 125:a - lite pluttigt på den förhållandevis klumpiga motornFörutom det du och GuW nämner så tycker jag att hojen ser märkligt platt ut, proportionerna hade blivit bättre (tror jag) om tanken och cutsen varit högre. Om inte annat kanske avgassystemet hade sett mer proportionerligt ut, även om det påverkat lampan i motsatt riktning.
Det är för att slippa frågor om varför rören inte är likadana , inte så noga allt annat när det inte är effekt man jagar
En mamma har väl alltid rätt eller …..
Den som vill rätta mig får gärna göra så, men jag t r o r att längden på krökarna spelar mindre roll i detta fallet.
Den stora effektförlusten uppstår i det faktum att de båda rören inte är balanserade mot varandra - det saknas utjämningsförbindelse mellan de båda nu helt separata systemen.
Killen har alltså byggt två 1-till-1 system och går därmed miste om effekten där avgaspulserna hakar tag i varandra och drar ut varandra till fria luften. Detta fenomen ger betydligt mycket bättre fyllnadsgrad av färskgas i förbränningsrummet - och därmed högre effekt.
Vi kan ta "originalet" som exempel: XLCR.
View attachment 478138
Siamesröret är inte bara en designgimmick. Rören är verkligen öppna där i det vackra mötet, och lösningen höjer effekten. Notera att avstämningen är vktigt i avståndet mellan avgasport och fram till punkten för gasflödets möte.
Vad som sker efter det är sekundärt. Främre cylinderns rör drar iväg i omloppsbana framför motorn och är totalt sett snudd på en halvmeter längre än den bakre cylinderns rör.
...utan att det påverkar effekten något nämnvärt.
Innan mötet är gasvägen dock lika lång.
Titta på en klassisk topfueler, bara korta rör från varje cylinder.
När avgasventilen öppnar går en tryckpuls till änden på röret, där reflekteras den som en undertryckspuls som når tillbaka till avgasventilen strax innan den stänger och bidrar till att suga ut extra avgaser.
Eftersom man även har ventilöverlapp så är insugsventilen redan delvis öppnad så det drar även in färskgaser i cylindern.
Det är vad som fungerar bäst ifall man bara är intresserad av att maximera effekten runt ett enda varvtal.
Det fungerar alltså alldeles utmärkt utan mellanrör men har rören ska vara lika långa om man vill ha dom avstämda för samma varvtal.
Den är för billig, det måste vara någonting skumt med den@Tammer - Passa på
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Yamaha sr 250 https://www.blocket.se/annons/uppsala/yamaha_sr_250/104899195
View attachment 478198
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |