Dagens Blocket! (mc-relaterat)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag "känner en" som fick köpa loss en tidigare leasingbil till ett pris ganska långt under marknadsvärdet. För att slippa bli förmånsbeskattad fixades en värdering av en inte så nogräknad bilhandlare, som bland annat skrev ett intyg om att bilen var i ett betydligt sämre skick än den var.

Det här var tänkt att vara ett liknande upplägg...
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Inte ens om jag lagt godkännd svetsarprövning på just aluminium och har koll på material och tillsatser?
Inte ens om jag har haft svetsarprövningar och svetsat 500 röntgade skarvar på Forsmark och innehar IWS och kan ta fram WPS osv. skulle jag ens få bygga en ram i Docol Stålrör enligt SFRO. Därför det aldrig blev något av mitt CR250 bygge utan vart GP125an istället.

Så inte ens om du kan värmebehandla aluminiumramen på samma sätt som fabrikerna skulle SFRO godkänna den.

Aluminium är sprickbenäget och framförallt svetsad aluminium så spelar ingen roll om man kan svetsa bra. Det måste värmebehandlas i ugn och sådant går inte att bevisa och bedöma så därför säger dom nej och det kan jag förstå och hålla med om.

Men vad gäller Docolrören så vart både jag och SSAB lite sura på dom. Men nu kanske dom fått gå utbildning och gett med sig, Testa godkände i alla fall Docolrör nu hörde jag för ett litet tag sedan så då kanske SFRO också gör det nu. Spelade ingen roll hur mycket jag motbevisade deras argument med hållfasthetstester och resultat på just svetsad docol, ju mer jag fick rätt i sak desto mer satte dom sig på tvären.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Inte ens om jag har haft svetsarprövningar och svetsat 500 röntgade skarvar på Forsmark och innehar IWS och kan ta fram WPS osv. skulle jag ens få bygga en ram i Docol Stålrör enligt SFRO. Därför det aldrig blev något av mitt CR250 bygge utan vart GP125an istället.

Så inte ens om du kan värmebehandla aluminiumramen på samma sätt som fabrikerna skulle SFRO godkänna den.

Aluminium är sprickbenäget och framförallt svetsad aluminium så spelar ingen roll om man kan svetsa bra. Det måste värmebehandlas i ugn och sådant går inte att bevisa och bedöma så därför säger dom nej och det kan jag förstå och hålla med om.

Men vad gäller Docolrören så vart både jag och SSAB lite sura på dom. Men nu kanske dom fått gå utbildning och gett med sig, Testa godkände i alla fall Docolrör nu hörde jag för ett litet tag sedan så då kanske SFRO också gör det nu. Spelade ingen roll hur mycket jag motbevisade deras argument med hållfasthetstester och resultat på just svetsad docol, ju mer jag fick rätt i sak desto mer satte dom sig på tvären.
Låter konstigt ifall de har högre krav än tillverkare.
Så det finns inget aluminium SFRO-godkänt bygge i Sverige ?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Låter konstigt ifall de har högre krav än tillverkare.
Så det finns inget aluminium SFRO-godkänt bygge i Sverige ?
Troligen inte i form av svetsade ramar varken på bil eller mc. Däremot kan det säkert finnas nitade bilar likt flygplan, och svetsat icke bärande karosseri.

Finns ju även kategorin uppbyggt fordon där man kan använda en befintlig fabriksram så det är väl enda alternativet om man vill ha aluminiumram, men då måste man nog ha en ram som varit registrerad i trafik sedan tidigare med en identitet för det var där skon klämde om man ville bygga på en motocross.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Troligen inte i form av svetsade ramar varken på bil eller mc. Däremot kan det säkert finnas nitade bilar likt flygplan, och svetsat icke bärande karosseri.

Finns ju även kategorin uppbyggt fordon där man kan använda en befintlig fabriksram så det är väl enda alternativet om man vill ha aluminiumram, men då måste man nog ha en ram som varit registrerad i trafik sedan tidigare med en identitet för det var där skon klämde om man ville bygga på en motocross.
Det har väl passerat ett antal svetsade svingförlängare genom det nålsögat tidigare?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det har väl passerat ett antal svetsade svingförlängare genom det nålsögat tidigare?
Då är frågan om dom verkligen gått igenom en SFRO besiktning, eller monterats i efterhand om hojen ens är SFRO besiktad.
När jag frågade dom angående aluminumram så var det tvär nej.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då är frågan om dom verkligen gått igenom en SFRO besiktning, eller monterats i efterhand om hojen ens är SFRO besiktad.
När jag frågade dom angående aluminumram så var det tvär nej.
Det är väl en av chassiändringarna som brukar göras för att få igenom turbohojar. Så det har nog inte gjorts efteråt.
Jag misstror dig inte att du fått det beskedet alltså. Funderar bara om det är en relativt ny grej de hittat på.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
råaste harley.jpg

"Snyggaste och råaste Harley Davidson Sportster 883 som byggts"... Allt är ju förvisso relativt, men någon måtta får det väl ändå vara... Mig veterligen utgick Jörgen K ifrån en 883, och den är fan så mycket snyggare och råare än denna. Skämskudde på denna verklighetsfrånvända säljare.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
View attachment 478125

"Snyggaste och råaste Harley Davidson Sportster 883 som byggts"... Allt är ju förvisso relativt, men någon måtta får det väl ändå vara... Mig veterligen utgick Jörgen K ifrån en 883, och den är fan så mycket snyggare och råare än denna. Skämskudde på denna verklighetsfrånvända säljare.
Jag vet inte jag. Nog för att caferacergenren är så uttjatad den kan bli men den här tyckte jag ändå var ganska snygg. Framlyktan är för liten och avgassystemet för stort i mina ögon, men sådant går ju att ändra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Snyggaste och råaste" är ju subjektiva bedömningar...

Din mamma tycker säkert att du är fin också, det betyder inte att du är det...

Men avgassystemet?
Brukar inte extraböjen på bakre röret vara till för att komma upp i samma längd som det främre?
Varför har då det främre röret också en extraböj? blev den bakre böjen för lång?

Sedan skulle jag nog föredra om röret inte var draget i vägen för att meka med resten av cykeln, och kanske med lite mera luftspalt till motorn i övrigt för värmens skull...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag vet inte jag. Nog för att caferacergenren är så uttjatad den kan bli men den här tyckte jag ändå var ganska snygg. Framlyktan är för liten och avgassystemet för stort i mina ögon, men sådant går ju att ändra.
Fast det är viss skillnad på "ganska snygg" och "snyggaste och råaste som byggts", det var väl mer lite det jag ville trycka på. Det är en sak att bygga en halvsnygg hoj, det är en helt annan att hävda att den är det absolut finaste som står att finna ur en grupp hojar som många har byggt coola hojar av.

Förutom det du och GuW nämner så tycker jag att hojen ser märkligt platt ut, proportionerna hade blivit bättre (tror jag) om tanken och cutsen varit högre. Om inte annat kanske avgassystemet hade sett mer proportionerligt ut, även om det påverkat lampan i motsatt riktning.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
"Snyggaste och råaste" är ju subjektiva bedömningar...

Din mamma tycker säkert att du är fin också, det betyder inte att du är det...

Men avgassystemet?
Brukar inte extraböjen på bakre röret vara till för att komma upp i samma längd som det främre?
Varför har då det främre röret också en extraböj? blev den bakre böjen för lång?

Sedan skulle jag nog föredra om röret inte var draget i vägen för att meka med resten av cykeln, och kanske med lite mera luftspalt till motorn i övrigt för värmens skull...
;)Det är för att slippa frågor om varför rören inte är likadana , inte så noga allt annat när det inte är effekt man jagar

:3freakEn mamma har väl alltid rätt eller …..:va;)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Förutom det du och GuW nämner så tycker jag att hojen ser märkligt platt ut, proportionerna hade blivit bättre (tror jag) om tanken och cutsen varit högre. Om inte annat kanske avgassystemet hade sett mer proportionerligt ut, även om det påverkat lampan i motsatt riktning.
Som du säger tank o cuts ser ut att komma från en moped eller 125:a - lite pluttigt på den förhållandevis klumpiga motorn
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
;)Det är för att slippa frågor om varför rören inte är likadana , inte så noga allt annat när det inte är effekt man jagar

:3freakEn mamma har väl alltid rätt eller …..:va;)


Den som vill rätta mig får gärna göra så, men jag t r o r att längden på krökarna spelar mindre roll i detta fallet.
Den stora effektförlusten uppstår i det faktum att de båda rören inte är balanserade mot varandra - det saknas utjämningsförbindelse mellan de båda nu helt separata systemen.

Killen har alltså byggt två 1-till-1 system och går därmed miste om effekten där avgaspulserna hakar tag i varandra och drar ut varandra till fria luften. Detta fenomen ger betydligt mycket bättre fyllnadsgrad av färskgas i förbränningsrummet - och därmed högre effekt.

Vi kan ta "originalet" som exempel: XLCR.


IMG_20221102_204258.jpg



Siamesröret är inte bara en designgimmick. Rören är verkligen öppna där i det vackra mötet, och lösningen höjer effekten. Notera att avstämningen är vktigt i avståndet mellan avgasport och fram till punkten för gasflödets möte.
Vad som sker efter det är sekundärt. Främre cylinderns rör drar iväg i omloppsbana framför motorn och är totalt sett snudd på en halvmeter längre än den bakre cylinderns rör.
...utan att det påverkar effekten något nämnvärt.
Innan mötet är gasvägen dock lika lång.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Effekt och Harley skall nog inte nämnas i samma mening utan ett gäng negationer.

Det vore kul om någon faktiskt byggde en hoj för körbarhet OCH utseende.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den som vill rätta mig får gärna göra så, men jag t r o r att längden på krökarna spelar mindre roll i detta fallet.
Den stora effektförlusten uppstår i det faktum att de båda rören inte är balanserade mot varandra - det saknas utjämningsförbindelse mellan de båda nu helt separata systemen.

Killen har alltså byggt två 1-till-1 system och går därmed miste om effekten där avgaspulserna hakar tag i varandra och drar ut varandra till fria luften. Detta fenomen ger betydligt mycket bättre fyllnadsgrad av färskgas i förbränningsrummet - och därmed högre effekt.

Vi kan ta "originalet" som exempel: XLCR.


View attachment 478138



Siamesröret är inte bara en designgimmick. Rören är verkligen öppna där i det vackra mötet, och lösningen höjer effekten. Notera att avstämningen är vktigt i avståndet mellan avgasport och fram till punkten för gasflödets möte.
Vad som sker efter det är sekundärt. Främre cylinderns rör drar iväg i omloppsbana framför motorn och är totalt sett snudd på en halvmeter längre än den bakre cylinderns rör.
...utan att det påverkar effekten något nämnvärt.
Innan mötet är gasvägen dock lika lång.

Titta på en klassisk topfueler, bara korta rör från varje cylinder.
När avgasventilen öppnar går en tryckpuls till änden på röret, där reflekteras den som en undertryckspuls som når tillbaka till avgasventilen strax innan den stänger och bidrar till att suga ut extra avgaser.
Eftersom man även har ventilöverlapp så är insugsventilen redan delvis öppnad så det drar även in färskgaser i cylindern.

Det är vad som fungerar bäst ifall man bara är intresserad av att maximera effekten runt ett enda varvtal.

Det fungerar alltså alldeles utmärkt utan mellanrör men har rören ska vara lika långa om man vill ha dom avstämda för samma varvtal.
 
Last edited:

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Titta på en klassisk topfueler, bara korta rör från varje cylinder.
När avgasventilen öppnar går en tryckpuls till änden på röret, där reflekteras den som en undertryckspuls som når tillbaka till avgasventilen strax innan den stänger och bidrar till att suga ut extra avgaser.
Eftersom man även har ventilöverlapp så är insugsventilen redan delvis öppnad så det drar även in färskgaser i cylindern.

Det är vad som fungerar bäst ifall man bara är intresserad av att maximera effekten runt ett enda varvtal.

Det fungerar alltså alldeles utmärkt utan mellanrör men har rören ska vara lika långa om man vill ha dom avstämda för samma varvtal.

Japp, om man vill effektoptimera utan hänsyn till buller och kan lägga iväg blåset där det passar.

Tvingas man bygga på med ljuddämpare så är en utjämningsförbindelse ett bra substitut.

Vad jag vill ha sagt är att han som tror sig ha byggt tidernas råaste HD Café Racer faktiskt har missat ett billigt och effektivt sätt att öka effekten.

Hur långt från det egentliga cafékonceptet har man fjärmat sig då?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top