Dagens Blocket! (mc-relaterat)

"Spillrans ny"?
5 år gammal. 1700 mil. Hörde jag orden "spillrans ny"? :)

Bort sett från det så är det en väldigt kapabel scooter. Pendling, landsväg, grusväg. Den fixar allt. Men priset.... En X-ADV från 2017-18 kostade nedåt 80-90' för ett par år sedan. 105' låter matigt!
View attachment 481010

Plåtad i tvätthallen på OK.
Stilfullt.

Screenshot_20230217-154439.png


"Sprillans ny" nämns faktiskt 2 ggr i texten, och däcken ser märkligt slut ut för att ha "90% kvar".

Faktum är att det ser ut som originaldäcken, med 1700mil på.
 
Just eftersom det är en hoj som man kanske inte åker omkring på utan hellre har i garaget så krävs det ju att den är i näst intill nyskick. För vem vill inte ha Hondas klassiska 6:a i samlingarna? Det lär väl kosta en slant att renovera en cykel av den här kalibern också.
Är det fråga om en brukshoj är kraven litet lägre.
 
Har fått testa en sådan o det är verkligen inget att ha tunggung som är trött. Men visst så låter dom gott men det är inte tillräckligt för dom pengarna.
Ja, den härstammar ju från en tid innan ramarna i japanska hojar var särskilt välbyggda, och motorn är ju mest bara stor. Men skumgummihandtag dämpar ju bort känsla likväl, och med en radsexa ska det ju inte vibrera nämnvärt så anledningen att ha skumgummihandtag är ju lite frånvarande.
 
Ja, den härstammar ju från en tid innan ramarna i japanska hojar var särskilt välbyggda, och motorn är ju mest bara stor. Men skumgummihandtag dämpar ju bort känsla likväl, och med en radsexa ska det ju inte vibrera nämnvärt så anledningen att ha skumgummihandtag är ju lite frånvarande.
Stiggy (d.ä.) hade en CBX för racing - hembyggt avgassystem med sex separata megafoner...
En kille köpte systemet o körde på Anderstorp i samband med någon "bröta mest"-tävling. Han vann ett pris med kommentaren "Låter som ett reaplan - går som en moped"
 
Last edited:
Varför dog denna "enhörning" ut?
Priset?
Utseendet?
Målgruppen?

Det verkar ha haft en kort men hyllad (av några) karriär i alla fall.

BMW ville visa vad de kunde/profilera om sig och gjorde två speciella hojar baserade på boxermotorn fast mycket olika. HP2 Enduro och HP2 Sport.

Enduron ett slags motsvarighet till KTMs Super Enduro och kompromisslöst utförd i detaljerna; Marzocchi av grov modell, Öhlins osv osv. 105 hk och jag tror den gick in precis under 200 kg med motorn igång.

HP2 Sport en orgie i kolfiber, fyrventilstopp, allt justerbart, värsta Öhlins, raceinstrument, racebrembo osv. Teleleverchassi! 133 hk ur boxern som hade topprenovering och kolvbyte var 3000 mil om jag minns rätt. Ett slags föregångare till M1000RR…

För några år sedan (2015-2016 typ) kunde man köpa en lågmilad HP2 Sport för dryga 100.000. Det kan man inte längre… Synd, det hade varit en fin samlarhoj.


Edit: Ja varför dog de ut?

1. Priset ja absolut, det var högt.
2. Utseendet, nä det var nog helt oviktigt.
3. Målgruppen, ja de köpte hojarna direkt. Sedan har de kvar dem… sällan till salu och dyker de upp handlar det om timmar innan de är sålda, nästan oavsett pris. En HP2 Sport låg ute för 350.000 någon vecka under pandemin. Jag tänkte att den blir aldrig såld. Vips var annonsen borta.

BMW tillverkade bara ett visst exemplar av varje, sedan fick det räcka. Lite som Porsche 959 på sin tid.
 
Ja, den härstammar ju från en tid innan ramarna i japanska hojar var särskilt välbyggda, och motorn är ju mest bara stor. Men skumgummihandtag dämpar ju bort känsla likväl, och med en radsexa ska det ju inte vibrera nämnvärt så anledningen att ha skumgummihandtag är ju lite frånvarande.

Det är tyvärr inte historiens mest välbyggda sexa heller… trots Hondamärket.
 
BMW ville visa vad de kunde/profilera om sig och gjorde två speciella hojar baserade på boxermotorn fast mycket olika. HP2 Enduro och HP2 Sport.

Enduron ett slags motsvarighet till KTMs Super Enduro och kompromisslöst utförd i detaljerna; Marzocchi av grov modell, Öhlins osv osv. 105 hk och jag tror den gick in precis under 200 kg med motorn igång.

HP2 Sport en orgie i kolfiber, fyrventilstopp, allt justerbart, värsta Öhlins, raceinstrument, racebrembo osv. Teleleverchassi! 133 hk ur boxern som hade topprenovering och kolvbyte var 3000 mil om jag minns rätt. Ett slags föregångare till M1000RR…

För några år sedan (2015-2016 typ) kunde man köpa en lågmilad HP2 Sport för dryga 100.000. Det kan man inte längre… Synd, det hade varit en fin samlarhoj.


Edit: Ja varför dog de ut?

1. Priset ja absolut, det var högt.
2. Utseendet, nä det var nog helt oviktigt.
3. Målgruppen, ja de köpte hojarna direkt. Sedan har de kvar dem… sällan till salu och dyker de upp handlar det om timmar innan de är sålda, nästan oavsett pris. En HP2 Sport låg ute för 350.000 någon vecka under pandemin. Jag tänkte att den blir aldrig såld. Vips var annonsen borta.

BMW tillverkade bara ett visst exemplar av varje, sedan fick det räcka. Lite som Porsche 959 på sin tid.
Finns två till salu i landet 240 resp 300 kkr (men den sista är en nollmilare)
 
Gaffelbenens dimension påstås bero på behovet av kylluft till mittre cylindrarna - grövre ben gav inte tillräcklig kylning.
Det KAN ju ha varit så att japanska hojar vid denna tid rent generellt inte var kända för sina stabila gafflar och chassin...

En gammal sextiotals-Norton känns som huggen ur ett stycke granit jämfört med en valfri japan-750 från mitten-slutet 1970...
 
Det KAN ju ha varit så att japanska hojar vid denna tid rent generellt inte var kända för sina stabila gafflar och chassin...

En gammal sextiotals-Norton känns som huggen ur ett stycke granit jämfört med en valfri japan-750 från mitten-slutet 1970...

Ja det fanns ju en anledning till att dom kallades bambustaket, det fanns ett visst svaj inbyggt...

Motorcykeltidningarna då var fulla med tips om var man kunde förstärka ramarna, och eftermarknadsramar sålde som glass i solsken.
 
Det KAN ju ha varit så att japanska hojar vid denna tid rent generellt inte var kända för sina stabila gafflar och chassin...

En gammal sextiotals-Norton känns som huggen ur ett stycke granit jämfört med en valfri japan-750 från mitten-slutet 1970...
Glöm inte bort att dom hade en hel massa mer effekt än dom gamla engelsmännen.
Triumph, Norton & Co dog ut för att dom trodde utvecklingen hade stannat. Japsen började med motorerna, helt säkert rätt val.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top