Dagens Blocket! (mc-relaterat)

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det KAN ju ha varit så att japanska hojar vid denna tid rent generellt inte var kända för sina stabila gafflar och chassin...

En gammal sextiotals-Norton känns som huggen ur ett stycke granit jämfört med en valfri japan-750 från mitten-slutet 1970...
Instämmer. Mina hojar jag köpte på 70/80 -talet var livsfarliga med hur dom vobblade. Helt plötsligt uppkom det och från tex. 150 knyck slutade det först under 80. Riktigt otäckt.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Det KAN ju ha varit så att japanska hojar vid denna tid rent generellt inte var kända för sina stabila gafflar och chassin...

En gammal sextiotals-Norton känns som huggen ur ett stycke granit jämfört med en valfri japan-750 från mitten-slutet 1970...
Norton, BSA och Triumph som fick renoveras var 200:e mil till skillnad mot Japsen!
Då menar jag hojar i händerna på 20-åringar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Glöm inte bort att dom hade en hel massa mer effekt än dom gamla engelsmännen.
Triumph, Norton & Co dog ut för att dom trodde utvecklingen hade stannat. Japsen började med motorerna, helt säkert rätt val.

Ja, det var väl lite både och, lite stabilare ramar och lägre motoreffekt gjorde att dom upplevdes stabilare, men dom som skulle åka fort köpte eftermarknadsramar till engelsmännen också.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Norton, BSA och Triumph som fick renoveras var 200:e mil till skillnad mot Japsen!
Då menar jag hojar i händerna på 20-åringar.

Ja absolut, men glöm inte att Norton Commando hade rekordet på stående kvartsmilen ända fram till 1975 om jag minns rätt.

Engelska produkter byggde på en annan filosofi, nämligen att man skulle kunna laga allting själv aka avlopp utanpå huset.

Hade en Daimler (Jaguar) under åtta år och körde med sommartid. Alla strömställare var tex av modellen mässingsbleck, liten fjäder och kula. Dvs renoveringsbart när slitaget nått gränsen för funktion.

Cycles stora test av touringhojar 1974. Norton, Triumph, BSA och BMW R75.

Efter 10 mil måste man skruva fast detaljer som lossnat på BSA-n. Vid 300 mil förundrades man över att BMW-n vare sig läckt eller konsumerat någon olja…

Men väghållningen var bättre än spaghetti-japsen!


Utgår från att du läst din Pirsig. Att löpande renovera en hoj man samtidigt kör med kan vara en sinnlig upplevelse.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja absolut, men glöm inte att Norton Commando hade rekordet på stående kvartsmilen ända fram till 1975 om jag minns rätt.

Engelska produkter byggde på en annan filosofi, nämligen att man skulle kunna laga allting själv aka avlopp utanpå huset.

Hade en Daimler (Jaguar) under åtta år och körde med sommartid. Alla strömställare var tex av modellen mässingsbleck, liten fjäder och kula. Dvs renoveringsbart när slitaget nått gränsen för funktion.

Cycles stora test av touringhojar 1974. Norton, Triumph, BSA och BMW R75.

Efter 10 mil måste man skruva fast detaljer som lossnat på BSA-n. Vid 300 mil förundrades man över att BMW-n vare sig läckt eller konsumerat någon olja…

Men väghållningen var bättre än spaghetti-japsen!


Utgår från att du läst din Pirsig. Att löpande renovera en hoj man samtidigt kör med kan vara en sinnlig upplevelse.
Låg i min ungdom bakom kompisens Bonneville -68. Förstod inte varför mitt visir blev så kletigt/svårt att se igenom. En stund senare dog hans hoj - alla skruvar i båda flottörhusen hade gängat upp sig så soppan tog den vägen ut i omvärlden. Hade han hållit en annan hastighet/varvtal så hade troligen fotpinnarna eller ljuddämparna ramlat av......
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Låg i min ungdom bakom kompisens Bonneville -68. Förstod inte varför mitt visir blev så kletigt/svårt att se igenom. En stund senare dog hans hoj - alla skruvar i båda flottörhusen hade gängat upp sig så soppan tog den vägen ut i omvärlden. Hade han hållit en annan hastighet/varvtal så hade troligen fotpinnarna eller ljuddämparna ramlat av......

Det låter som när jag och en kompis hade varsin Husaberg 650 för många år sedan. När man väl fick igång den så var det alltid något som vibrerande sönder eller ramlade av
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
"Billigast på Blocket" känns sällan som ett övertygande säljargument.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jaha, vad har vi här då?

View attachment 481074

View attachment 481075




TR-Sukan ser verkligen äckelfin ut.
Säljarens övriga annonser var intressanta dom också.



Edit:

Ja ja, han har smugit in två hojar under en rubrik. Så har jag också gjort för att komma undan granskargestapo hos Blocket.
Han har haft flera fina ovanliga hojar. Verkar fastnat på 125cc. Typ Suzuki Stinger och liknande har han annonserat innan.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Han har haft flera fina ovanliga hojar. Verkar fastnat på 125cc. Typ Suzuki Stinger och liknande har han annonserat innan.
Jag skulle inte vilja slå runt med crosskarten han säljer, med tanken som högsta punkt, delvis ovanför rullburen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Någon som har egen erfarenhet av denna körställning?
Är den verkligen "skön och avslappnad" som den beskrivs?
Har bara egen erfarenhet från snöskoter där man får kompromissa en stående körställning i lössnö, och då ha ett relativt högt styre.
Nackdelen blir att jag tycker att det är jobbigt att ligga och mata mil med händerna i samma höjd som ögonen :va


Triumph_bobber.jpg
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Någon som har egen erfarenhet av denna körställning?
Är den verkligen "skön och avslappnad" som den beskrivs?
Har bara egen erfarenhet från snöskoter där man får kompromissa en stående körställning i lössnö, och då ha ett relativt högt styre.
Nackdelen blir att jag tycker att det är jobbigt att ligga och mata mil med händerna i samma höjd som ögonen :va


View attachment 481087
Jag lånade en sommar en japscustom med apehangers. Första känslan efter jag kört några hundra meter var att jag kände mig jävligt tuff och cool, på en sätt som förvånade mig. Jag ville liksom tända en cigg som skulle dingla i mungipan. Jag var inte lika tuff efter några timmar in på Mälaren Runt, men man vänjer sig på något sätt:yoparty
 

Raderad medlem 61114

Guest
Någon som har egen erfarenhet av denna körställning?
Är den verkligen "skön och avslappnad" som den beskrivs?
Har bara egen erfarenhet från snöskoter där man får kompromissa en stående körställning i lössnö, och då ha ett relativt högt styre.
Nackdelen blir att jag tycker att det är jobbigt att ligga och mata mil med händerna i samma höjd som ögonen :va


View attachment 481087
Är säkert avslappnat tills man behöver bromsa.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top