Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Hade en X-ADV en säs. /500mil.
Trevlig hoj speciellt DCTn.
Köptes fabr. ny 2020 för 84,5 ?Screenshot_20230217_152249.jpg
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Spillrans ny"?
5 år gammal. 1700 mil. Hörde jag orden "spillrans ny"? :)

Bort sett från det så är det en väldigt kapabel scooter. Pendling, landsväg, grusväg. Den fixar allt. Men priset.... En X-ADV från 2017-18 kostade nedåt 80-90' för ett par år sedan. 105' låter matigt!
View attachment 481010

Plåtad i tvätthallen på OK.
Stilfullt.

Screenshot_20230217-154439.png


"Sprillans ny" nämns faktiskt 2 ggr i texten, och däcken ser märkligt slut ut för att ha "90% kvar".

Faktum är att det ser ut som originaldäcken, med 1700mil på.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Just eftersom det är en hoj som man kanske inte åker omkring på utan hellre har i garaget så krävs det ju att den är i näst intill nyskick. För vem vill inte ha Hondas klassiska 6:a i samlingarna? Det lär väl kosta en slant att renovera en cykel av den här kalibern också.
Är det fråga om en brukshoj är kraven litet lägre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har fått testa en sådan o det är verkligen inget att ha tunggung som är trött. Men visst så låter dom gott men det är inte tillräckligt för dom pengarna.
Ja, den härstammar ju från en tid innan ramarna i japanska hojar var särskilt välbyggda, och motorn är ju mest bara stor. Men skumgummihandtag dämpar ju bort känsla likväl, och med en radsexa ska det ju inte vibrera nämnvärt så anledningen att ha skumgummihandtag är ju lite frånvarande.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja, den härstammar ju från en tid innan ramarna i japanska hojar var särskilt välbyggda, och motorn är ju mest bara stor. Men skumgummihandtag dämpar ju bort känsla likväl, och med en radsexa ska det ju inte vibrera nämnvärt så anledningen att ha skumgummihandtag är ju lite frånvarande.
Stiggy (d.ä.) hade en CBX för racing - hembyggt avgassystem med sex separata megafoner...
En kille köpte systemet o körde på Anderstorp i samband med någon "bröta mest"-tävling. Han vann ett pris med kommentaren "Låter som ett reaplan - går som en moped"
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför dog denna "enhörning" ut?
Priset?
Utseendet?
Målgruppen?

Det verkar ha haft en kort men hyllad (av några) karriär i alla fall.

BMW ville visa vad de kunde/profilera om sig och gjorde två speciella hojar baserade på boxermotorn fast mycket olika. HP2 Enduro och HP2 Sport.

Enduron ett slags motsvarighet till KTMs Super Enduro och kompromisslöst utförd i detaljerna; Marzocchi av grov modell, Öhlins osv osv. 105 hk och jag tror den gick in precis under 200 kg med motorn igång.

HP2 Sport en orgie i kolfiber, fyrventilstopp, allt justerbart, värsta Öhlins, raceinstrument, racebrembo osv. Teleleverchassi! 133 hk ur boxern som hade topprenovering och kolvbyte var 3000 mil om jag minns rätt. Ett slags föregångare till M1000RR…

För några år sedan (2015-2016 typ) kunde man köpa en lågmilad HP2 Sport för dryga 100.000. Det kan man inte längre… Synd, det hade varit en fin samlarhoj.


Edit: Ja varför dog de ut?

1. Priset ja absolut, det var högt.
2. Utseendet, nä det var nog helt oviktigt.
3. Målgruppen, ja de köpte hojarna direkt. Sedan har de kvar dem… sällan till salu och dyker de upp handlar det om timmar innan de är sålda, nästan oavsett pris. En HP2 Sport låg ute för 350.000 någon vecka under pandemin. Jag tänkte att den blir aldrig såld. Vips var annonsen borta.

BMW tillverkade bara ett visst exemplar av varje, sedan fick det räcka. Lite som Porsche 959 på sin tid.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, den härstammar ju från en tid innan ramarna i japanska hojar var särskilt välbyggda, och motorn är ju mest bara stor. Men skumgummihandtag dämpar ju bort känsla likväl, och med en radsexa ska det ju inte vibrera nämnvärt så anledningen att ha skumgummihandtag är ju lite frånvarande.

Det är tyvärr inte historiens mest välbyggda sexa heller… trots Hondamärket.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
BMW ville visa vad de kunde/profilera om sig och gjorde två speciella hojar baserade på boxermotorn fast mycket olika. HP2 Enduro och HP2 Sport.

Enduron ett slags motsvarighet till KTMs Super Enduro och kompromisslöst utförd i detaljerna; Marzocchi av grov modell, Öhlins osv osv. 105 hk och jag tror den gick in precis under 200 kg med motorn igång.

HP2 Sport en orgie i kolfiber, fyrventilstopp, allt justerbart, värsta Öhlins, raceinstrument, racebrembo osv. Teleleverchassi! 133 hk ur boxern som hade topprenovering och kolvbyte var 3000 mil om jag minns rätt. Ett slags föregångare till M1000RR…

För några år sedan (2015-2016 typ) kunde man köpa en lågmilad HP2 Sport för dryga 100.000. Det kan man inte längre… Synd, det hade varit en fin samlarhoj.


Edit: Ja varför dog de ut?

1. Priset ja absolut, det var högt.
2. Utseendet, nä det var nog helt oviktigt.
3. Målgruppen, ja de köpte hojarna direkt. Sedan har de kvar dem… sällan till salu och dyker de upp handlar det om timmar innan de är sålda, nästan oavsett pris. En HP2 Sport låg ute för 350.000 någon vecka under pandemin. Jag tänkte att den blir aldrig såld. Vips var annonsen borta.

BMW tillverkade bara ett visst exemplar av varje, sedan fick det räcka. Lite som Porsche 959 på sin tid.
Finns två till salu i landet 240 resp 300 kkr (men den sista är en nollmilare)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gaffelbenens dimension påstås bero på behovet av kylluft till mittre cylindrarna - grövre ben gav inte tillräcklig kylning.
Det KAN ju ha varit så att japanska hojar vid denna tid rent generellt inte var kända för sina stabila gafflar och chassin...

En gammal sextiotals-Norton känns som huggen ur ett stycke granit jämfört med en valfri japan-750 från mitten-slutet 1970...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det KAN ju ha varit så att japanska hojar vid denna tid rent generellt inte var kända för sina stabila gafflar och chassin...

En gammal sextiotals-Norton känns som huggen ur ett stycke granit jämfört med en valfri japan-750 från mitten-slutet 1970...

Ja det fanns ju en anledning till att dom kallades bambustaket, det fanns ett visst svaj inbyggt...

Motorcykeltidningarna då var fulla med tips om var man kunde förstärka ramarna, och eftermarknadsramar sålde som glass i solsken.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Det KAN ju ha varit så att japanska hojar vid denna tid rent generellt inte var kända för sina stabila gafflar och chassin...

En gammal sextiotals-Norton känns som huggen ur ett stycke granit jämfört med en valfri japan-750 från mitten-slutet 1970...
Glöm inte bort att dom hade en hel massa mer effekt än dom gamla engelsmännen.
Triumph, Norton & Co dog ut för att dom trodde utvecklingen hade stannat. Japsen började med motorerna, helt säkert rätt val.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top