"Spillrans ny"?
5 år gammal. 1700 mil. Hörde jag orden "spillrans ny"?
Bort sett från det så är det en väldigt kapabel scooter. Pendling, landsväg, grusväg. Den fixar allt. Men priset.... En X-ADV från 2017-18 kostade nedåt 80-90' för ett par år sedan. 105' låter matigt!
View attachment 481010
Just eftersom det är en hoj som man kanske inte åker omkring på utan hellre har i garaget så krävs det ju att den är i näst intill nyskick. För vem vill inte ha Hondas klassiska 6:a i samlingarna? Det lär väl kosta en slant att renovera en cykel av den här kalibern också.”Bra originalskick”. Nja…
Skumgummihandtag? En radsexa bör ju inte vibrera nämnvärt så varför sabotera känslan med skumgummi?”Bra originalskick”. Nja…
Har fått testa en sådan o det är verkligen inget att ha tunggung som är trött. Men visst så låter dom gott men det är inte tillräckligt för dom pengarna.Skumgummihandtag? En radsexa bör ju inte vibrera nämnvärt så varför sabotera känslan med skumgummi?
Ja, den härstammar ju från en tid innan ramarna i japanska hojar var särskilt välbyggda, och motorn är ju mest bara stor. Men skumgummihandtag dämpar ju bort känsla likväl, och med en radsexa ska det ju inte vibrera nämnvärt så anledningen att ha skumgummihandtag är ju lite frånvarande.Har fått testa en sådan o det är verkligen inget att ha tunggung som är trött. Men visst så låter dom gott men det är inte tillräckligt för dom pengarna.
Stiggy (d.ä.) hade en CBX för racing - hembyggt avgassystem med sex separata megafoner...Ja, den härstammar ju från en tid innan ramarna i japanska hojar var särskilt välbyggda, och motorn är ju mest bara stor. Men skumgummihandtag dämpar ju bort känsla likväl, och med en radsexa ska det ju inte vibrera nämnvärt så anledningen att ha skumgummihandtag är ju lite frånvarande.
Varför dog denna "enhörning" ut?
Priset?
Utseendet?
Målgruppen?
Det verkar ha haft en kort men hyllad (av några) karriär i alla fall.
Gaffelbenens dimension påstås bero på behovet av kylluft till mittre cylindrarna - grövre ben gav inte tillräcklig kylning.272 kilo med soppa och 35 mm gaffelben! Feddert styrde nog mer med kroppen än den svajiga gaffeln.
Ja...en 15 000 SEK kan jag väl bjuda men där går gränsen.
Ja, den härstammar ju från en tid innan ramarna i japanska hojar var särskilt välbyggda, och motorn är ju mest bara stor. Men skumgummihandtag dämpar ju bort känsla likväl, och med en radsexa ska det ju inte vibrera nämnvärt så anledningen att ha skumgummihandtag är ju lite frånvarande.
Finns två till salu i landet 240 resp 300 kkr (men den sista är en nollmilare)BMW ville visa vad de kunde/profilera om sig och gjorde två speciella hojar baserade på boxermotorn fast mycket olika. HP2 Enduro och HP2 Sport.
Enduron ett slags motsvarighet till KTMs Super Enduro och kompromisslöst utförd i detaljerna; Marzocchi av grov modell, Öhlins osv osv. 105 hk och jag tror den gick in precis under 200 kg med motorn igång.
HP2 Sport en orgie i kolfiber, fyrventilstopp, allt justerbart, värsta Öhlins, raceinstrument, racebrembo osv. Teleleverchassi! 133 hk ur boxern som hade topprenovering och kolvbyte var 3000 mil om jag minns rätt. Ett slags föregångare till M1000RR…
För några år sedan (2015-2016 typ) kunde man köpa en lågmilad HP2 Sport för dryga 100.000. Det kan man inte längre… Synd, det hade varit en fin samlarhoj.
Edit: Ja varför dog de ut?
1. Priset ja absolut, det var högt.
2. Utseendet, nä det var nog helt oviktigt.
3. Målgruppen, ja de köpte hojarna direkt. Sedan har de kvar dem… sällan till salu och dyker de upp handlar det om timmar innan de är sålda, nästan oavsett pris. En HP2 Sport låg ute för 350.000 någon vecka under pandemin. Jag tänkte att den blir aldrig såld. Vips var annonsen borta.
BMW tillverkade bara ett visst exemplar av varje, sedan fick det räcka. Lite som Porsche 959 på sin tid.
Ja...en 15 000 SEK kan jag väl bjuda men där går gränsen.
Ja...en 15 000 SEK kan jag väl bjuda men där går gränsen.
Vet det fan om jag inte hellre skulle ha en BMW Urban GS. Mera effekt och snyggare stuk.Hehe den lär bli LITE dyrare…
Vet det fan om jag inte hellre skulle ha en BMW Urban GS. Mera effekt och snyggare stuk.
Det KAN ju ha varit så att japanska hojar vid denna tid rent generellt inte var kända för sina stabila gafflar och chassin...Gaffelbenens dimension påstås bero på behovet av kylluft till mittre cylindrarna - grövre ben gav inte tillräcklig kylning.
Det KAN ju ha varit så att japanska hojar vid denna tid rent generellt inte var kända för sina stabila gafflar och chassin...
En gammal sextiotals-Norton känns som huggen ur ett stycke granit jämfört med en valfri japan-750 från mitten-slutet 1970...
Glöm inte bort att dom hade en hel massa mer effekt än dom gamla engelsmännen.Det KAN ju ha varit så att japanska hojar vid denna tid rent generellt inte var kända för sina stabila gafflar och chassin...
En gammal sextiotals-Norton känns som huggen ur ett stycke granit jämfört med en valfri japan-750 från mitten-slutet 1970...
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |