Dagens Blocket! (mc-relaterat)

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
App, app :unsure:
Håller med om mycket, men lämna Karesuando utanför denna strid :giggle:

View attachment 481192
Instämmer med dig. Varit mycket i övre Norrland på jobbets vägnar och underbart samhälle Karesuando. Det finns en "live-kamera" mot kyrkan där jag ringde upp mina arbetskamrater att glo på min hälsning. Moonade dom och det blev ett lyckat spratt ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Instämmer med dig. Varit mycket i övre Norrland på jobbets vägnar och underbart samhälle Karesuando. Det finns en "live-kamera" mot kyrkan där jag ringde upp mina arbetskamrater att glo på min hälsning. Moonade dom och det blev ett lyckat spratt ?

Det är ändå bland de kallaste platser man kan bo på i Sverige. Och särskilt roligt är det inte där i övrigt heller. Dock en av få platser där man kan beställa en riktig renskav utan att bli serverad hjortskav från andra sidan jordklotet.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det finns absolut detaljer och linjer på Sukan som funkar.
...och sådant som skär sig rejält.

Avgasbandage är en styggelse, och när det dessutom lindas på åt fel håll...

View attachment 481186

...så blir det bara pajigt.

Bateslampan är helfel, och sitter dessutom för högt. In/ner/mindre hade gett en helt annan stance.

Jag är allergisk mot siffror på hojar i trafik, men "13" på en GS1000...?
Stil- och historielöst. 34 hade däremot varit en snygg blinkning.

Tank->sadel->sadelslut har dock absolut ett snyggt flöde.


"Original är för gubbjävlar" skrev @Björn F.

Jag är gubbe. Absolut gubbjävel för somliga.

Ingen av mina hojar har varit original.
Inte då, inte nu.
Somligt borttaget. Somligt tillagt.
En del hojar har man fått söka efter förändringen på - men den har alltid funnits där.

Jag har svårt att förstå dagens byggtrend där ingen kraft läggs på varken prestanda eller väghållning - eller ens att få det estetiska att hänga ihop.
Man kallar något för Caféracer, men det blir närmast en chopperfront parad med en bobberända - och inte sällan med grovmönstrade däck för att kunna hävda "caféscrambler."

Oh well. Hans hoj. Hans beslut.
GS1000E är en ganska ointressant modell.

Det hade varit värre om han härjat med en GS1000S.

View attachment 481188


Hade jag snubblat över en GS1000E och haft bygglust igen så skulle jag nog försökt bygga en Wes Cooley-inspirerad pastisch.

1000S-kåpan är en ikon. Ikon - men för stor. Den är byggd kring original 7"lampa.

Tänk om man sektionerade ner den i 2 axlar till att cirkla runt en 5 ¾ lampa istället? En uppenbar S-kåpa, men mer slick? Lägre kåpglas, kraftigt tonat.
Sadel uppbyggd med Cooley-hump och så mycket bortplockat som det bara går.
En omgång flatslides - gärna Lectron, för att hylla det amerikanska arvet.

Här är han, den legendariska Suzukiföraren, på sin...

View attachment 481189

Äsch, skit i det.
AMA-superbikes kunde se rätt buskiga ut - det var pure racing, och det var tät, hård körning.

Någonting i den stilen vore roligt att bygga vidare på - men få skulle förstå blinkningarna idag.
...vilket egentligen bara gör det roligare.

Men okay - säljaren byggde sin hoj.
I Åkeriförbundets färger.
1 - 0 till honom.

Ännu så länge...
Jag håller med dig i det mesta när det gäller bygget.
Instrumentpanelen är ett skämt. Hade en snyggare på min flakmoppe. Den var ändå ful den med.
Styrändsbackspeglar tycker jag aldrig om på någon hoj. Samma sak med gummihandtagen och broms- och kopplingsgreppen.
Fram- och bakljusen, aldrig snygga.
Bakskärmen, hallå?!
Tändningslåset är flyttat och sitter ovanför svinglagringen till vänster. Visst, lägre tyngdpunkt men det var nog inte tanken. Kliiin look vettu.
Sadeln är för smal, inte rejsigt alls. Särskilt inte när ramrören är bredare under sadeln.
Ingen framstänka, inte ens ett wobbelstag mellan gaffelbenen. Sämre än original alltså.
Locken över kammarna är kromade original. Snyggare än färgen från den fula färgkombinationen.
Filtret till vevhusventilationen har han lackat grönt. Onödigt om man gillar blanka grejer.

Visst är motorn mattsvart? Det håller inte länge om man använder hojen. Borde vara Satin Black.
Kåporna över koppling, tändning, generator och drev ska vara polerade. Godkänt alltså.
Bakåtflytt från Raask är helt ok. Fast jag gillar inte de uppfällbara fotpinnarna. Går att byta. Lätthål i bromspedalen redan original. Spar inte någon vikt att tala om. Det är ju aluminium eller en legering. (Vad är det värsta som kan hända om man borrar lätthål i en bromspedal och vad är vinsten?) Ett originalkit som är godkänt.
Stålomspunna bromsslangar är ballt och bättre än original. Original är säkert svindyra om de ens går att få tag i. Nu var visst detta ingen originalrenovering va?
Polerad bromspump bak. Det tar sig. Snyggt ju.
Nummerplåten. Ja, suck.
Armen från centralstödet borde kapas lite när han sätter på ett 4-1. Som jag självklart gjort på min 750 med 4-1. :) Blev dock lite kort när mitt nya svartkromade 4-1 kom från England med ljuddämparen på vänster sida!
Ja som sagt, avgasbandage. Ännu en vattendelare på ”den svenska hojbyggarscenen”. Extra extra fult när det lindas över två rör och sedan över kollektorn. Vi har ju även sett dom som lindar över ljuddämparen också.
Om kromet är risigt så skulle jag hellre lacka mattsvart och bättra krökarna varje gång jag tvättar den. Det rostar friskt där rören går ihop.

Ja, original är för gubbjävlar. En bakrutedekal på epor, pilsnerhäckar och andra balla byggen.
Jag är också gubbe. Det är sällan en omlackad hoj blir snyggare än original. Det finns en massa färger, lacker eller nyanser som är snygga. På en bil t ex. Men det kan bli förjävligt fult på en hoj. Dessutom, dessa bokstäver som klistras på på tank och sidokåpor med fabrikat och cylindervolym. Sedan lite stripes på det, framskärm, tank, ev kåpa, sidokåpor och ankstjärt/cuts.
Jo det är ett fritt land, my bike - my rules.

GS1000E är väl annars en ok hoj. Andra hjul och bromsok bak, 4-1, Raask och ett lågt ”superbike bar”. Lite kortare framskärm än original. För den ser ju ut som på den första Guldvingen. Även på 1000s. Inte sportigt.
Passa på innan 1000E ökar i pris!

Ja kåpan på 1000s har jag försökt gilla. Den är lite speciell men den är för stor. När folk sätter på en sådan på någon annan hoj så skär det sig direkt och alla vet var den kommer ifrån.
Ett alternativ från förr var toppkåpan från BMW R90S. Någon som minns Binges röda Rickman från Bike? Den ihop med en röd Laverda. Eller minns jag fel? Båda var snygga en hade R90S-kåpa. :)

Ett tips från Internet. En lätt och smidig helkåpa. Ja helkåpa.
”… tidsenligt stuk och bekväm fartvind…”
Skjut mig! Autotranslation? Va fan. En dum som leder en blind som leder en döv som leder en e-handelsbutik för ”hojbyggare”.

52D22AF4-2FF3-451F-A139-A266375A0ADE.png



000C0B68-4228-41B0-9E20-7C605DCCD241.png
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns absolut detaljer och linjer på Sukan som funkar.
...och sådant som skär sig rejält.

Avgasbandage är en styggelse, och när det dessutom lindas på åt fel håll...

View attachment 481186

...så blir det bara pajigt.

Bateslampan är helfel, och sitter dessutom för högt. In/ner/mindre hade gett en helt annan stance.

Jag är allergisk mot siffror på hojar i trafik, men "13" på en GS1000...?
Stil- och historielöst. 34 hade däremot varit en snygg blinkning.

Tank->sadel->sadelslut har dock absolut ett snyggt flöde.


"Original är för gubbjävlar" skrev @Björn F.

Jag är gubbe. Absolut gubbjävel för somliga.

Ingen av mina hojar har varit original.
Inte då, inte nu.
Somligt borttaget. Somligt tillagt.
En del hojar har man fått söka efter förändringen på - men den har alltid funnits där.

Jag har svårt att förstå dagens byggtrend där ingen kraft läggs på varken prestanda eller väghållning - eller ens att få det estetiska att hänga ihop.
Man kallar något för Caféracer, men det blir närmast en chopperfront parad med en bobberända - och inte sällan med grovmönstrade däck för att kunna hävda "caféscrambler."

Oh well. Hans hoj. Hans beslut.
GS1000E är en ganska ointressant modell.

Det hade varit värre om han härjat med en GS1000S.

View attachment 481188


Hade jag snubblat över en GS1000E och haft bygglust igen så skulle jag nog försökt bygga en Wes Cooley-inspirerad pastisch.

1000S-kåpan är en ikon. Ikon - men för stor. Den är byggd kring original 7"lampa.

Tänk om man sektionerade ner den i 2 axlar till att cirkla runt en 5 ¾ lampa istället? En uppenbar S-kåpa, men mer slick? Lägre kåpglas, kraftigt tonat.
Sadel uppbyggd med Cooley-hump och så mycket bortplockat som det bara går.
En omgång flatslides - gärna Lectron, för att hylla det amerikanska arvet.

Här är han, den legendariska Suzukiföraren, på sin...

View attachment 481189

Äsch, skit i det.
AMA-superbikes kunde se rätt buskiga ut - det var pure racing, och det var tät, hård körning.

Någonting i den stilen vore roligt att bygga vidare på - men få skulle förstå blinkningarna idag.
...vilket egentligen bara gör det roligare.

Men okay - säljaren byggde sin hoj.
I Åkeriförbundets färger.
1 - 0 till honom.

Ännu så länge...

…och notera dimensionerna på gaffelrören.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
. Någon som minns Binges röda Rickman från Bike? Den ihop med en röd Laverda. Eller minns jag fel? Båda var snygga en hade R90S-kåpa. :)
Jag minns...fast inte så bra, uppenbarligen.
Mitt minne ser 2 hojar i rött och guld i stockholmsnatten. 1 Laverda, minns ingen kåpa. Den andra en suka med laverdatank. Kan jag spela mig själv ett sånt spratt?
Har senaste veckan tänkt efterlysa det reportaget, främst riktat till dig men det torde finnas fler gubbar som sparat sina gamla blaskor. En frän Ingersjölackad trident i blått och vitt t ex. Moto Speedbygge, vill jag tro att det var. Någon?
Såå, går det att rota fram nämnda reportage? Talar vi om samma ens? Kommer Lofterud att flinande skamma mig för mina troligtvis felaktiga minnesbilder? Kan Björn F förmås att göra en djupdykning i sina arkiv. (Jag ser biblioteket klostret från Umberto Ecos "I rosens namn" framför mig. Om jag minns fel också vad det beträffar får stå osagt.)
Jag hoppas...och bävar.
 
Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Den artikeln har jag läst ett par gånger, Bike nr 3 1979, jag har en över.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag minns...fast inte så bra, uppenbarligen.
Mitt minne ser 2 hojar i rött och guld i stockholmsnatten. 1 Laverda, minns ingen kåpa. Den andra en suka med laverdatank. Kan jag spela mig själv ett sånt spratt?
Har senaste veckan tänkt efterlysa det reportaget, främst riktat till dig men det torde finnas fler gubbar som sparat sina gamla blaskor. En frän Ingersjölackad trident i blått och vitt t ex.
Såå, går det att rota fram nämnda reportage? Talar vi om samma ens? Kommer Lofterud att flinande skamma mig för mina troligtvis felaktiga minnesbilder? Kan Björn F förmås att göra en djupdykning i sina arkiv. (Jag ser biblioteket klostret från Umberto Ecos "I rosens namn" framför mig. Om jag minns fel också vad det beträffar får stå osagt.)
Jag hoppas...och bävar.
Kommer här :) :) :)

Tack Grandell för tipset om vilket nummer det var.

EC281C90-615E-4114-B8DE-66313D0166A2.jpeg
3EE370B3-6D9C-42BC-A1C2-C34A3427CCE4.jpeg150F0299-2765-4F49-A77D-644957F3895D.jpeg


44099FBF-0E23-41FB-A9F9-245FD5C4A1CD.jpeg30182E2C-407F-4192-9CEF-31498167AB0C.jpeg

44099FBF-0E23-41FB-A9F9-245FD5C4A1CD.jpeg
74019D7F-DF14-45C8-9F2D-474640BB148B.jpeg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Toppen och tack!
(Bara "Gilla" känns en smula torftigt.)
Rickman-Suzukin är snygg än idag. Jag skulle nog kapa ner framskärmen lite och ta bort bakskärmen eller kapa det som syns.
Motorn är väldigt snygg i den ramen.

En annan av Binges hojar. Från blocket. De var jag sugen på. Fast den brann upp i den tragiska branden i Västra MKs lokaler på Söder Mälarstrand. Jag vet inte om den gick att rädda.

8B6A442D-8A35-48D1-BFBF-F89873ED450C.jpegE3338C61-7985-4EF6-8F05-9815838088FD.jpeg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Rickman-Suzukin är snygg än idag. Jag skulle nog kapa ner framskärmen lite och ta bort bakskärmen eller kapa det som syns.
Motorn är väldigt snygg i den ramen.

En annan av Binges hojar. Från blocket. De var jag sugen på. Fast den brann upp i den tragiska branden i Västra MKs lokaler på Söder Mälarstrand. Jag vet inte om den gick att rädda.

View attachment 481211View attachment 481212
Sagolik.

Z1000J?
 
Last edited:

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo kvoten är fylld nu. En sista bara.
View attachment 481221
View attachment 481222
billig att äga ska det stå.


Men han kallar den "streetracer".

Fine, då får den se ut som den vill.
Jag ser inte stor skillnad mellan denna och mycket av det som kallas caféracer, men jag stör mig inte på samma vis.

Kombinationen miniblinkers och sökarljus från luftvärnets överskott förvånar lite, men så kanske en "streetracer" skall se ut. Vad vet jag?

Hojen ser färdig ut, framdäcket sitter rättvänt och det är hyfsad ordning i garaget.
Vackert så.

Den som tycker hojen är värd pengarna köper den. Svårare än så är det inte.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
J=1982?
Jag tror att detta var en 83:a pga mätarna.
J och 82orna var kända för att dra lite olja. Saknade ventiltätningar på avgasventilerna?
Jag vet inte om det var någon skillnad mellan de årsmodellerna eller ens om 83orna också hette J.
Initierat med mätarna. Den detaljkännedomen har inte jag. Känner till det med oljeförbrukning men har för mig att de slet loppen ovala. Kanske ventiltätningsproblem också, inte omöjligt. Fräsigt med ZRX1100-prylar och old schoolöhlinare t ex. Just framskärmen är väl inte ett smycke direkt. Bagatell.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
J=1982?
Jag tror att detta var en 83:a pga mätarna.
J och 82orna var kända för att dra lite olja. Saknade ventiltätningar på avgasventilerna?
Jag vet inte om det var någon skillnad mellan de årsmodellerna eller ens om 83orna också hette J.
När jag var 16 år hade jag en z1000j -81, bizzart nog ombyggd till -83. Svart ( brun?) med stripsen i olika bruntoner.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men han kallar den "streetracer".

Fine, då får den se ut som den vill.
Jag ser inte stor skillnad mellan denna och mycket av det som kallas caféracer, men jag stör mig inte på samma vis.

Kombinationen miniblinkers och sökarljus från luftvärnets överskott förvånar lite, men så kanske en "streetracer" skall se ut. Vad vet jag?

Hojen ser färdig ut, framdäcket sitter rättvänt och det är hyfsad ordning i garaget.
Vackert så.

Den som tycker hojen är värd pengarna köper den. Svårare än så är det inte.

Det var bara sadelarrangemanget som jg ville kräkas på.

Sökarlykta från luftvärnet är ju coolt på en gammelhoj, miniblinkers för att man måste ha dom men inte vill att dom ska synas
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top