Dagens Blocket! (mc-relaterat)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Varför är den snudd på gratis? Bara adressen?
7 timmar enkel resa, kan ta den på crossskenan på dragkroken så man kan ju stå på lite. Spelar nästan ingen roll att den lär vara muggig. Så här kostade de allihopa för fem år sen men nya tider nu onekligen. Tyvärr lär den försvinna snabbare än en isglass i Abu Dabi
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det där är ju ett unikum.

Förutom att någon välvillig hos dåvarande importör lär ha skrivit ett antal intyg som inte borde ha skrivits, så lär hojen blivit utrustad med ljusspolar som inte fanns från början.

Lattjo liten pryl!

Men priset...

Jag vet en som besiktade en hoj med enbart batteri, ingen laddning.
Om man laddade fullt så räckte det att åka och besikta med...
Körde han med lyset avstängt så räckte det rätt länge till bromsljus och tuta

Det var dock på den gamla onda tiden, på en besiktningsstation i inlandet, en som hade öppet en dag i veckan på den tiden det var monopol
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja, det där är ju ett unikum.

Förutom att någon välvillig hos dåvarande importör lär ha skrivit ett antal intyg som inte borde ha skrivits, så lär hojen blivit utrustad med ljusspolar som inte fanns från början.

Lattjo liten pryl!

Men priset...
Kan den ha slunkit igenom med Honda Monkey prylar? På ngt sätt? Den heter ju rätt saker i registreringen dock. Det vore så intressant att få höra historien om hur och varför ngn gjorde sig omaket att regga denna på sjuttiotalet. För vad?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag vet en som besiktade en hoj med enbart batteri, ingen laddning.
Om man laddade fullt så räckte det att åka och besikta med...
Körde han med lyset avstängt så räckte det rätt länge till bromsljus och tuta

Det var dock på den gamla onda tiden, på en besiktningsstation i inlandet, en som hade öppet en dag i veckan på den tiden det var monopol
Lyser det så lyser det liksom, vad ska besiktningsmannen göra, ta fram spänningsprovaren? Det funkar idag också.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag vet en som besiktade en hoj med enbart batteri, ingen laddning.
Om man laddade fullt så räckte det att åka och besikta med...
Körde han med lyset avstängt så räckte det rätt länge till bromsljus och tuta

Det var dock på den gamla onda tiden, på en besiktningsstation i inlandet, en som hade öppet en dag i veckan på den tiden det var monopol
Tidigt 90-tal.
Vi körde en norgetur på runt 400 mil. 2 CB900F i gänget på en generator, dagsetapper om ca 50 mil.
Kompisen hade vurpat sönder sin generator. Han fick köra i mitten, aldrig först eller sist med bara bromsljus och blinkers. Sen bytte vi dagligen batteri mellan hojarna varpå jag laddade upp det tomma under nästa dags körning.

Funkade kalas. Varje dag.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lyser det så lyser det liksom, vad ska besiktningsmannen göra, ta fram spänningsprovaren? Det funkar idag också.


Funkar nog till och med bättre idag, med dagens bättre batterier, diodteknik och sämre besiktningsmän.

Back in the days visste dom ute på stationerna vilka crosshojar som hade ljusspolar och inte. Kom du med något uddamärke så ville dom se varvtalsskillnad på ljuset mellan tomgång och varvtal, och glödtrådsblinkers om minst 2 x 15w krävde ett rätt rejält bly/syra batteri för att få bimetallreläet att blinka. Speciellt när besiktningsgubben tände ljus och blinkers samtidigt. ...och lät det stå på en stund i hallen.

Jag vet, för jag regbesiktigade massa hojar slutet -70 / början -80 talat.
Utvecklingen på crossidan gick så rasande snabbt under dessa år, att två år gamla hojar hade nästan inget värde alls. Som crosshojar.
Men, som reggade T-hojar - sedermera enduro, så hade dom ett värde.
Om det gick att besiktiga dem.
Detta var glappet mellan 1975-års krav på blinkers, hastighetsmätare, bromsljus, kedjeskydd och 80-talets möjlighet att enduroregistrera.

En mörk tid. På flera vis.

Alla som kunde körde kvar på gamla 74-papper och 250cc gav lägsta försäkringspremien. Ute i spåren var det närmast skrattretande - efter ett par år lärde man sig alla regplåtar utantill. Förare med ambitioner bytte hoj mitt i säsongen, men numret kände man ju igen.

But there is opportunity in chaos! Jag hade en besiktningssats!
Förra årets crosshojar fick man nästan gratis, Husqvarnas Motoplatsystem hade ljusspolar och min besiktningssats skruvades av och på - ibland 2 ggr i veckan. Hojarna annonserades ut i dåvarande Idrottsbladet, och jag var noga med att påpeka att det fortfarande satt CR-låda i, och att hojen var utan själva besiktningssatsen.

Det spelade ingen roll, verkade det som. Mina reggade crosshojar sålde utmärkt. En söt tjej nere på ASG Gullbergsvass ordnade fram ett absolut guldavtal som gjorde att jag kunde skicka hojar över hela landet för en bråkdel av vad det kostade med järntaxa. Enda villkoret var att dom var "bra emballerade".
Vilken tur att MC-branschen boomade och att handlarna knappt fick plats med all wellpapp... Dom var bara glada när jag kom och hämtade stora sjok för mina syften.

Det hela rullade på ett par år. Tidigare kunder var nöjda och köpte fler hojar. Dom tipsade kompisar, och en snubbe uppåt landet klöv motorerna, stoppade i WR-låda och sålde vidare med god förtjänst även i nästa led.

Jag försökte regga några japshojar utan ljusspolar med hjälp av dolt batteri.
En gick igenom, men sedan var det stopp.
Stopp och lite friktion på just den stationen...

Problemet med de importerade hojarna var tillverkarintyget. En slags föregångare till CoC-pappret. Importören, som representant för tillverkaren skulle ange årsmodell för hoj si och så, samt intyga att den var lämplig för registrering som gathoj. Det var där det krånglade.
Husqvarna levererade dokument med vändande post(!), men importörerna - not so much.

Sedan var det också så att även om man kunde komma igenom SBP på en regbesiktning med en batterihoj, så var det inte säkert att nästa vanliga besiktning släppte igenom dig.

Eller - för den delen: att själva besiktningen inför tävling - SVEMO-besiktningen så att säga, släppte fram dig till start. Surt att ha kört 30 mil med kärra på morgonen, stå påklädd och få lasta upp igen...

Ursäkta den långa utläggningen!
Jag skall se till att få ihop det:

Jag kollade nämligen på att regga XR 75 back in the days! Det fanns en "ljussats" i form utav generatorn till XL 75!!!

Japp. Det fanns en supersöt liten XL75 på bland annat USA-marknaden:


Dåvarande Honda-service tog fram artikelnummer på nödvändiga delar - bara generatorn skulle kostat en skön slant.
Importören Autohansa lovade att skriva intyg när det var dags - jag bara väntade på att XR 75orna skulle sjunka i pris.

Ja, och där är vi än idag.
Om något så har barncrossar hållit sitt pris och rent av ökat i värde.
Projektet föll i glömska. Det skulle bara vara en kul grej, men fick ju inte kosta vad som helst. Denna svenskreggade XR 75a joggade mitt minne. Tydligen var det någon annan där och då inne på samma spår och tog kostnaderna på den tiden.
Det betalar sig nu.
 
Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Funkar nog till och med bättre idag, med dagens bättre batterier, diodteknik och sämre besiktningsmän.

Back in the days visste dom ute på stationerna vilka crosshojar som hade ljusspolar och inte. Kom du med något uddamärke så ville dom se varvtalsskillnad på ljuset mellan tomgång och varvtal, och glödtrådsblinkers om minst 2 x 15w krävde ett rätt rejält bly/syra batteri för att få bimetallreläet att blinka. Speciellt när besiktningsgubben tände ljus och blinkers samtidigt. ...och lät det stå på en stund i hallen.

Jag vet, för jag regbesiktigade massa hojar slutet -70 / början -80 talat.
Utvecklingen på crossidan gick så rasande snabbt under dessa år, att två år gamla hojar hade nästan inget värde alls. Som crosshojar.
Men, som reggade T-hojar - sedermera enduro, så hade dom ett värde.
Om det gick att besiktiga dem.
Detta var glappet mellan 1975-års krav på blinkers, hastighetsmätare, bromsljus, kedjeskydd och 80-talets möjlighet att enduroregistrera.

En mörk tid. På flera vis.

Alla som kunde körde kvar på gamla 74-papper och 250cc gav lägsta försäkringspremien. Ute i spåren var det närmast skrattretande - efter ett par år lärde man sig alla regplåtar utantill. Förare med ambitioner bytte hoj mitt i säsongen, men numret kände man ju igen.

But there is opportunity in chaos! Jag hade en besiktningssats!
Förra årets crosshojar fick man nästan gratis, Husqvarnas Motoplatsystem hade ljusspolar och min besiktningssats skruvades av och på - ibland 2 ggr i veckan. Hojarna annonserades ut i dåvarande Idrottsbladet, och jag var noga med att påpeka att det fortfarande satt CR-låda i, och att hojen var utan själva besiktningssatsen.

Det spelade ingen roll, verkade det som. Mina reggade crosshojar sålde utmärkt. En söt tjej nere på ASG Gullbergsvass ordnade fram ett absolut guldavtal som gjorde att jag kunde skicka hojar över hela landet för en bråkdel av vad det kostade med järntaxa. Enda villkoret var att dom var "bra emballerade".
Vilken tur att MC-branschen boomade och att handlarna knappt fick plats med all wellpapp... Dom var bara glada när jag kom och hämtade stora sjok för mina syften.

Det hela rullade på ett par år. Tidigare kunder var nöjda och köpte fler hojar. Dom tipsade kompisar, och en snubbe uppåt landet klöv motorerna, stoppade i WR-låda och sålde vidare med god förtjänst även i nästa led.

Jag försökte regga några japshojar utan ljusspolar med hjälp av dolt batteri.
En gick igenom, men sedan var det stopp.
Stopp och lite friktion på just den stationen...

Problemet med de importerade hojarna var tillverkarintyget. En slags föregångare till CoC-pappret. Importören, som representant för tillverkaren skulle ange årsmodell för hoj si och så, samt intyga att den var lämplig för registrering som gathoj. Det var där det krånglade.
Husqvarna levererade dokument med vändande post(!), men importörerna - not so much.

Sedan var det också så att även om man kunde komma igenom SBP på en regbesiktning med en batterihoj, så var det inte säkert att nästa vanliga besiktning släppte igenom dig.

Eller - för den delen: att själva besiktningen inför tävling - SVEMO-besiktningen så att säga, släppte fram dig till start. Surt att ha kört 30 mil med kärra på morgonen, stå påklädd och få lasta upp igen...

Ursäkta den långa utläggningen!
Jag skall se till att få ihop det:

Jag kollade nämligen på att regga XR 75 back in the days! Det fanns en "ljussats" i form utav generatorn till XL 75!!!

Japp. Det fanns en supersöt liten XL75 på bland annat USA-marknaden:


Dåvarande Honda-service tog fram artikelnummer på nödvändiga delar - bara generatorn skulle kostat en skön slant.
Importören Autohansa lovade att skriva intyg när det var dags - jag bara väntade på att XR 75orna skulle sjunka i pris.

Ja, och där är vi än idag.
Om något så har barncrossar hållit sitt pris och rent av ökat i värde.
Projektet föll i glömska. Det skulle bara vara en kul grej, men fick ju inte kosta vad som helst. Denna svenskreggade XR 75a joggade mitt minne. Tydligen var det någon annan där och då inne på samma spår och tog kostnaderna på den tiden.
Det betalar sig nu.
Tack för att du tar dig tid att skriva dessa långa inlägg! Alltid intressant och även jag funderade när jag såg den där xr75an. Vem? Vad? Hur? Varför? :oops:
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tack för att du tar dig tid att skriva dessa långa inlägg! Alltid intressant och även jag funderade när jag såg den där xr75an. Vem? Vad? Hur? Varför? :oops:

Jag kollade Bilregistret så långt bak jag kunde se. Inte många namn, men heller inget jag kände igen.

Däremot gick det inte att se vem som gjort regbesiktningen/första ägare.
Kreativ karl.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag kollade Bilregistret så långt bak jag kunde se. Inte många namn, men heller inget jag kände igen.

Däremot gick det inte att se vem som gjort regbesiktningen/första ägare.
Kreativ karl.
Jag har läst att de XR75 var vansinnigt populära på sjuttiotalet, de köptes till ”barnen” men kanske mest till pappan. Ansågs nog rätt billiga kanske? Nån tog det ett steg längre, kanske med rätt kontakter som du skrev.

Var de vanliga på sjuttiotalet? Såldes det många? Ja oreggade tänker jag på. Intressant att höra.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har läst att de XR75 var vansinnigt populära på sjuttiotalet, de köptes till ”barnen” men kanske mest till pappan. Ansågs nog rätt billiga kanske? Nån tog det ett steg längre, kanske med rätt kontakter som du skrev.

Var de vanliga på sjuttiotalet? Såldes det många? Ja oreggade tänker jag på. Intressant att höra.


Oh, jag är färgad. Jag var ju Hondabiten redan då, och körde i en klubb där många jobbade med eller på Hondaimportören.

Men där: på Blixås, vimlade det av
XR 75or och sedermera XR 80or.

Det fanns ingen officiell klass för dem, men det kördes egna hemgjorda heat med bara XR-hojar ute på ängarna brevid den stora banan. Man såg hojen som inskolning till "riktig knattecross".

Leif Snare - stor och viktig Hondaprofil i dåtidens Västsverige hade till och med en en vattenkyld XR 75a!

Vattenkylningen bestod av en stor spann vatten som slogs över motorn i depån mellan heaten.

Vrooom - foOOOoossschsss s s s - ny förare - VROOOM!

Snäll och okomplicerad leksak som gick i arv eller såldes vidare: dåtidens PW 50, men mer motorcykel genom riktig låda och manuell koppling - på gott och ont.

När dom väl försvann berodde det nog mest på att papporna inte vågade sig in i fyrtaktsmotorn - eller att ungarna själva försökte "reparera".

Då hamnade dom på tippen, tyvärr.
Vill faktiskt minnas att det var växellådan som genererade mest trubbel när dom blev lite äldre - inte motorn i sig.

PW 50 1 - 0

I kompisgänget diskuterade vi det där med reggad XR 75 i form av gnäll när någon T-tävling hade varit extra jävligt - stenig, bottenlös eller dragen tvärs över ett hygge. "Fan, man skulle haft en reggad XR 75a på sådana här tävlingar. Bara att ta under armen och kuta vidare"

Så blev det aldrig - men det är kul att gnälla. Att vi lärde oss massor kring spårval och uthållighet på dessa böktävlingar fattade vi aldrig.



Edit:


Och så här kan ett nutida smycke se ut:




"88cc bigbore kit"
Helledudanedå... :kiss
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Oh, jag är färgad. Jag var ju Hondabiten redan då, och körde i en klubb där många jobbade med eller på Hondaimportören.

Men där: på Blixås, vimlade det av
XR 75or och sedermera XR 80or.

Det fanns ingen officiell klass för dem, men det kördes egna hemgjorda heat med bara XR-hojar ute på ängarna brevid den stora banan. Man såg hojen som inskolning till "riktig knattecross".

Leif Snare - stor och viktig Hondaprofil i dåtidens Västsverige hade till och med en en vattenkyld XR 75a!

Vattenkylningen bestod av en stor spann vatten som slogs över motorn i depån mellan heaten.

Vrooom - foOOOoossschsss s s s - ny förare - VROOOM!

Snäll och okomplicerad leksak som gick i arv eller såldes vidare: dåtidens PW 50, men mer motorcykel genom riktig låda och manuell koppling - på gott och ont.

När dom väl försvann berodde det nog mest på att papporna inte vågade sig in i fyrtaktsmotorn - eller att ungarna själva försökte "reparera".

Då hamnade dom på tippen, tyvärr.
Vill faktiskt minnas att det var växellådan som genererade mest trubbel när dom blev lite äldre - inte motorn i sig.

PW 50 1 - 0

I kompisgänget diskuterade vi det där med reggad XR 75 i form av gnäll när någon T-tävling hade varit extra jävligt - stenig, bottenlös eller dragen tvärs över ett hygge. "Fan, man skulle haft en reggad XR 75a på sådana här tävlingar. Bara att ta under armen och kunna"

Så blev det aldrig - men det är kul att gnälla. Att vi lärde oss massor kring spårval och uthållighet på dessa böktävlingar fattade vi aldrig.
Intressant som fasen! Berätta om z50j nu!! Vi sitter på golvet runt farbror med vidöppna ögon???
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top