Funkar nog till och med bättre idag, med dagens bättre batterier, diodteknik och sämre besiktningsmän.
Back in the days visste dom ute på stationerna vilka crosshojar som hade ljusspolar och inte. Kom du med något uddamärke så ville dom se varvtalsskillnad på ljuset mellan tomgång och varvtal, och glödtrådsblinkers om minst 2 x 15w krävde ett rätt rejält bly/syra batteri för att få bimetallreläet att blinka. Speciellt när besiktningsgubben tände ljus och blinkers samtidigt. ...och lät det stå på en stund i hallen.
Jag vet, för jag regbesiktigade massa hojar slutet -70 / början -80 talat.
Utvecklingen på crossidan gick så rasande snabbt under dessa år, att två år gamla hojar hade nästan inget värde alls. Som crosshojar.
Men, som reggade T-hojar - sedermera enduro, så hade dom ett värde.
Om det gick att besiktiga dem.
Detta var glappet mellan 1975-års krav på blinkers, hastighetsmätare, bromsljus, kedjeskydd och 80-talets möjlighet att enduroregistrera.
En mörk tid. På flera vis.
Alla som kunde körde kvar på gamla 74-papper och 250cc gav lägsta försäkringspremien. Ute i spåren var det närmast skrattretande - efter ett par år lärde man sig alla regplåtar utantill. Förare med ambitioner bytte hoj mitt i säsongen, men numret kände man ju igen.
But there is opportunity in chaos! Jag hade en besiktningssats!
Förra årets crosshojar fick man nästan gratis, Husqvarnas Motoplatsystem hade ljusspolar och min besiktningssats skruvades av och på - ibland 2 ggr i veckan. Hojarna annonserades ut i dåvarande Idrottsbladet, och jag var noga med att påpeka att det fortfarande satt CR-låda i, och att hojen var utan själva besiktningssatsen.
Det spelade ingen roll, verkade det som. Mina reggade crosshojar sålde utmärkt. En söt tjej nere på ASG Gullbergsvass ordnade fram ett absolut guldavtal som gjorde att jag kunde skicka hojar över hela landet för en bråkdel av vad det kostade med järntaxa. Enda villkoret var att dom var "bra emballerade".
Vilken tur att MC-branschen boomade och att handlarna knappt fick plats med all wellpapp... Dom var bara glada när jag kom och hämtade stora sjok för mina syften.
Det hela rullade på ett par år. Tidigare kunder var nöjda och köpte fler hojar. Dom tipsade kompisar, och en snubbe uppåt landet klöv motorerna, stoppade i WR-låda och sålde vidare med god förtjänst även i nästa led.
Jag försökte regga några japshojar utan ljusspolar med hjälp av dolt batteri.
En gick igenom, men sedan var det stopp.
Stopp och lite friktion på just den stationen...
Problemet med de importerade hojarna var tillverkarintyget. En slags föregångare till CoC-pappret. Importören, som representant för tillverkaren skulle ange årsmodell för hoj si och så, samt intyga att den var lämplig för registrering som gathoj. Det var där det krånglade.
Husqvarna levererade dokument med vändande post(!), men importörerna - not so much.
Sedan var det också så att även om man kunde komma igenom SBP på en regbesiktning med en batterihoj, så var det inte säkert att nästa vanliga besiktning släppte igenom dig.
Eller - för den delen: att själva besiktningen inför tävling - SVEMO-besiktningen så att säga, släppte fram dig till start. Surt att ha kört 30 mil med kärra på morgonen, stå påklädd och få lasta upp igen...
Ursäkta den långa utläggningen!
Jag skall se till att få ihop det:
Jag kollade nämligen på att regga XR 75 back in the days! Det fanns en "ljussats" i form utav generatorn till XL 75!!!
Japp. Det fanns en supersöt liten XL75 på bland annat USA-marknaden:
Dåvarande Honda-service tog fram artikelnummer på nödvändiga delar - bara generatorn skulle kostat en skön slant.
Importören Autohansa lovade att skriva intyg när det var dags - jag bara väntade på att XR 75orna skulle sjunka i pris.
Ja, och där är vi än idag.
Om något så har barncrossar hållit sitt pris och rent av ökat i värde.
Projektet föll i glömska. Det skulle bara vara en kul grej, men fick ju inte kosta vad som helst. Denna svenskreggade XR 75a joggade mitt minne. Tydligen var det någon annan där och då inne på samma spår och tog kostnaderna på den tiden.
Det betalar sig nu.