Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Intressant som fasen! Berätta om z50j nu!! Vi sitter på golvet runt farbror med vidöppna ögon???


Jag har inga egna bra minnen från Monkeyn. Det var mest en meningslös depåhoj för mig.


Det visade sig att en kille jag gjorde lumpen med hade tourat över hela landet några år tidigare. Jens och "Greven" - minns inte namnet, hade monterat vindrutor och små söta packväskor och dessa 16-åringars äventyr publicerades i någon av MC-tidningarna, troligen LBA-förlagets MC-Nytt.

Hojarna kom från generalagenten Auto Hansa och "Greven" hade sitt smeknamn för att han bodde på Gåsevadsholms Slott och var släkt med någon av bröderna Gervais.

Jag har kört Z50 och skulle inte ha något emot att ha en idag, men dom är undermotoriserade och överprisade.

Roligaste storyn är nog den som Danne bakom disken på HondaCenter berättade.
Han var djupt nere i Monkeyträsket ett tag och var väl med och arrangerade en träff för Hondas småhojar i Sverige.

Det dök upp tyskar som hade kört hela vägen upp. En av DAXarna hade fått extratank. Helt enkelt en originaltank från en Z50J över DAXramen - precis där den skulle sitta.
Fördubblad aktionsradie och snyggt som ett originaljobb.

Slut i Z50 arkivet.
Tror jag...
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
"Leif Snare, Mr Honda of Sweden"
Och bilderna tagna på Blixås, dessutom.

Kul! Och kul att ha sådan ordning att man kan hitta igen en sådan artikel när det är aktuellt - i stället för 6 månader senare...

Det står inte vem som författat artikeln...?
Tonen i artikeln är rolig, författaren ber nästan om ursäkt för att meningen bara är ”att ha kul”

Typ att i Sverige, här ska det fan inte vara kul egentligen, bara tunga svettiga träningspass och tävling, fan ta den som har roligt liksom
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja det priset är ju helt hål i huvudet.
175 lök borde ju en några säsonger gammal Ducce ligga på i vettigt skick? Nerbrunnen....

Hade varit en perfekt motor att stoppa i gammelkawan om priset varit lite mindre vansinnigt.... Typ en nolla bort....
Har du ens koll på vad en obrunnen kostar?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En Dunstall-Honda!
Rejäla kåpglas på den tiden.

4066CC49-9D2D-462B-83FD-4E02A003594B.jpegDF0757F6-4FE3-400D-81CF-6CCA191E7810.jpeg
Fälgarna heter Steven Star Magwheels. Såldes på Roffes bl a. Jag hade sådana på min CB500. Likaså de flänsade locken på generatorkåpan, tändningskåpan var i ett stycke. Några flänsar fanns inte till kopplingskåpan på 500an.
Jag tror att det är en tidig version av Raask bakåtflytt. Kromat stål och liten röd-gul dekal(?).
Ett ”clip-on” som inte sitter på gaffelbenen utan är skruvat i gaffelkronan. Tror jag.
Tidstypiska passagerarfotpinnar. I kromat stål.
Dunstall 4-1. Det längsta som fanns!
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Vad fick man ge för en XR75 när det begav sig?
Vet inte hur tillförlitligt det här är men priset för MC-nytt 1974 motsvarar tydligen 25 kr förra året

1677333844797.png
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top