Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har man extra öppen kopplingskåpa för att höra det ljuva ljudet av skramlande lameller?

Eller är det för att få in mesta möjliga sand och skit i lamellpaketet?
Minns jag fel eller var du allmänt neggig, försvann i tio år och återkom neggig?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har man extra öppen kopplingskåpa för att höra det ljuva ljudet av skramlande lameller?

Eller är det för att få in mesta möjliga sand och skit i lamellpaketet?
Verkar ju lika begåvat som de där customhojarna utan frambroms för att framhäva ekrar och nav. Samt bromsskiva och drev i ett så man absolut inte bör smörja kedjan.

Fast vad vet jag? Jag bromsar ju omkull i grus ibland...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Verkar ju lika begåvat som de där customhojarna utan frambroms för att framhäva ekrar och nav. Samt bromsskiva och drev i ett så man absolut inte bör smörja kedjan.

Fast vad vet jag? Jag bromsar ju omkull i grus ibland...
Jag tror inte att en öppen kopplingskåpa påverkar funktionen nämnvärt, så jag skulle nog snarare likställa det med att montera annan ljuddämpare bara för att få låta mer.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag tror inte att en öppen kopplingskåpa påverkar funktionen nämnvärt, så jag skulle nog snarare likställa det med att montera annan ljuddämpare bara för att få låta mer.
Värre är att kamremskåporna är borttagna (om han nu kör hojen som den är på bilden)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag tror inte att en öppen kopplingskåpa påverkar funktionen nämnvärt, så jag skulle nog snarare likställa det med att montera annan ljuddämpare bara för att få låta mer.
Ah, jag tänkte så som att skit riskerar att komma in i rörliga delar som vanligtvis är täckta av en anledning.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tror inte att en öppen kopplingskåpa påverkar funktionen nämnvärt, så jag skulle nog snarare likställa det med att montera annan ljuddämpare bara för att få låta mer.

Värre är att kamremskåporna är borttagna (om han nu kör hojen som den är på bilden)

Det är hursomhelst coolt med vanligtvis interna motordelar på utsidan


Alltså, om man valt en Ducati för att man är kär i och vill visa upp mekaniken, och då speciellt en Monster eftersom fackverksramen både bidrar till det "tekniska utseendet" och därtill minskar risken något att förbipasserande barn råkar ändra kaminställningen så skulle jag rekommendera att gå full monty:

Tanken skymmer mycket av det man vill visa upp. Varför inte hälla bensinen i en transparent plastpåse och drapera denna lite elegant så trista saker som fästen och elektronik döljs något, medans alla rörliga delar framhävs...?

Sedan, dom där trista gummiläpparna på hjullagren döljer mycket. Det är nästan förtrollande att se ett lager i rörelse, hur den yttre lagerbanan rullar jätte-jättesnabbt, kulorna mer chill och värdigt och den där kring stången i mitten typ nästan står still.

En annan grej jag tänkt mycket på är att det är synd att inte bromsarnas arbetssätt är mer framträdande på moderna motorcyklar. Dom där plattorna som bara smutsar ner skivor och ok skymmer mycket av funktionen hos bromsarna. Får man bort plattorna så kommer man kunna se det där röret som gör själva bromsjobbet komma fram bättre. Helst skulle man ha en enklare broms som på tidiga Bambino:

2500852198.jpg

Back to basik, helt enkelt. Visa upp mekaniken.

Jag tror på det. Den nya skrammlern.
Bygga bakåt. Mot ursprunget.
Bygga boardracer så snart sista besiktningen är gjord och man kan ändra på ALLT helt lagligt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
En annan grej jag tänkt mycket på är att det är synd att inte bromsarnas arbetssätt är mer framträdande på moderna motorcyklar. Dom där plattorna som bara smutsar ner skivor och ok skymmer mycket av funktionen hos bromsarna. Får man bort plattorna så kommer man kunna se det där röret som gör själva bromsjobbet komma fram bättre. Helst skulle man ha en enklare broms som på tidiga Bambino:
Som på Honda RC115 - fälgbroms, dessutom viktreduktion
1707200853692.png
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Har man extra öppen kopplingskåpa för att höra det ljuva ljudet av skramlande lameller?

Eller är det för att få in mesta möjliga sand och skit i lamellpaketet?
Mina tankar går åt racing! Tänker på bilder man ser ifrån dragracing, det dammar till bra ifrån kopplingskåporna när det bär iväg. Kopplingsdammet far iväg, slirkopplingar! Vill tro att man vill bli utav med detta. Ha ett rent kopplingshus. Öppen kopplingskåpa då tänker jag att syftet är torrkoppling (mer kraft), ut med lamell-dammet. Oftare översyn. Semesterhoj i ur och skur, tror ingen i hojproduktionen är inne på den banan... men vad vet jag egentligen. BILDER! Hej. Min NSR250R SP MC21 1990. Racehoj, byggd för Japanska marknaden med lampor blinkers tuta osv. Strypt. 45 hkr. köp till racekittet 60 hkr. 20240202_143133.jpg20240202_142956.jpg20240202_164604.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
När vi ändå tittar på "mycket pengar", så....
Säger inte att det är dyrt, men i alla fall mycket pengar enligt min referens.
Ett vibrerande oljeläckage på en halv miljon - varför inte?

Harley-Davidson FXDRS Bikeman Edition.png
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mina tankar går åt racing! Tänker på bilder man ser ifrån dragracing, det dammar till bra ifrån kopplingskåporna när det bär iväg. Kopplingsdammet far iväg, slirkopplingar! Vill tro att man vill bli utav med detta. Ha ett rent kopplingshus. Öppen kopplingskåpa då tänker jag att syftet är torrkoppling (mer kraft), ut med lamell-dammet. Oftare översyn. Semesterhoj i ur och skur, tror ingen i hojproduktionen är inne på den banan... men vad vet jag egentligen. BILDER! Hej. Min NSR250R SP MC21 1990. Racehoj, byggd för Japanska marknaden med lampor blinkers tuta osv. Strypt. 45 hkr. köp till racekittet 60 hkr.

Hondan har ju i alla fall ett galler så att man inte får in dom större stenarna i lamellpaketet om man klotar i en grusfålla.

Jo, i dragracing och racing tar man ju nackdelarna med att ha grejorna öppet, mot att man river och byter grejor hela tiden.
Det är ju samma med tävlingsbilar som har uniball länkage utan tätningar i hjulupphängningen, det är glappfritt och bra om man byter uniballs ofta, men blir tokfel när folk sätter det på en bil som ska användas tusen mil om året varav hälften i saltslask.

Jag såg inte att kåporna över remmarna ockå saknades vid första titten, det är ju bara en ytttepytte sten ifrån ett totalhaveri.

Vill man åt utseendet med öppen mekanik kan man väl tillverka genomskinliga kåpor som folk gör på crosshojarna.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top