Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är jag själv som satt ett moratorium för köpexcesserna.
Jag är så less på att behöva flytta runt grejer för att komma åt något.

Sålde av 5 hojar förra våren. Märks knappt. En av annonserna dök upp här i tråden med ett par hö hö hö.

Behöver få gjort ursprungskontroller på ett par hojar som är köpta men ur registret, och få så mycket som möjligt besiktigat. TDM 850 vill jag ha ägt en, men jag tycker 180°-veven ger trist motorgång. TDM med TRX-motor, får det bli, alltså. Helst ihopsatt av kraschade bitar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är jag själv som satt ett moratorium för köpexcesserna.
Jag är så less på att behöva flytta runt grejer för att komma åt något.

Sålde av 5 hojar förra våren. Märks knappt. En av annonserna dök upp här i tråden med ett par hö hö hö.

Behöver få gjort ursprungskontroller på ett par hojar som är köpta men ur registret, och få så mycket som möjligt besiktigat. TDM 850 vill jag ha ägt en, men jag tycker 180°-veven ger trist motorgång. TDM med TRX-motor, får det bli, alltså. Helst ihopsatt av kraschade bitar.
Eh, tdm har väl samma 270gradare som trx fr o m -96 eller om den kom på tdm -97. Däremot skiljer lite annat som resulterar i 2 hk mindre toppeffekt på tdm, med en mycket skönare gång, ngt lägre utväxling och så skiljer växelföringen, men kanske bara nackdel om man hänger en motor från tdm i en trx. Minns inte hur det skiljer.

”Skapa inte problem där de inte finns.” Bevingade ord från ”He, of whom we do not speak.”
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Eh, tdm har väl samma 270gradare som trx fr o m -96 eller om den kom på tdm -97. Däremot skiljer lite annat som resulterar i 2 hk mindre toppeffekt på tdm, med en mycket skönare gång, ngt lägre utväxling och så skiljer växelföringen, men kanske bara nackdel om man hänger en motor från tdm i en trx. Minns inte hur det skiljer.

”Skapa inte problem där de inte finns.” Bevingade ord från ”He, of whom we do not speak.”


Ja, 270° från andra gen TDM funkar också, men jag vill ha den i ursprungsmodellen. Gillar dubbellyset och designen, stör mig på andrautgåvans formgivning.

Men, det lär knappast bli av ändå. Mycket annat som kräver uppmärksamhet innan dess. Mysig tanke att umgås med ändå: plocka ihop den hoj man vill ha med hjälp av byggklossar ut originalkartonger i form av begagnat skrot.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja, 270° från andra gen TDM funkar också, men jag vill ha den i ursprungsmodellen. Gillar dubbellyset och designen, stör mig på andrautgåvans formgivning.

Men, det lär knappast bli av ändå. Mycket annat som kräver uppmärksamhet innan dess. Mysig tanke att umgås med ändå: plocka ihop den hoj man vill ha med hjälp av byggklossar ut originalkartonger i form av begagnat skrot.
Ok, fler potentiella donatorhojar.
 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Det som är riktigt ball är satsningen som Yamaha gjorde, initierad av Yamaha Frankrike - Sonauto, så klart.

Man visste inte riktigt vart den nya flugan "Super Motard" skulle ta vägen riktigt - så varför inte försöka knuffa utvecklingen åt ett eget håll...?

Titta på TDR 125, TDR 250 och TDM 850 - dom ingår i en designmässigt sammanhållen grupp, även om det finns stora tekniska skillnader...

Övningskörde på en TDR125 på körskolan.

1000004997.jpg

Lättkörd och så, men inget man längtar tillbaka till. Skulle vara den härliga lackeringen (på riktigt). 250:n däremot, hade jag gärna haft🥰
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det som är riktigt ball är satsningen som Yamaha gjorde, initierad av Yamaha Frankrike - Sonauto, så klart.

Man visste inte riktigt vart den nya flugan "Super Motard" skulle ta vägen riktigt - så varför inte försöka knuffa utvecklingen åt ett eget håll...?

Titta på TDR 125, TDR 250 och TDM 850 - dom ingår i en designmässigt sammanhållen grupp, även om det finns stora tekniska skillnader.

Hojarna sålde bra, speciellt i Frankrike - men inte så bra att det blev någon egentlig fortsättning. Ingen annan tillverkare vågade haka på.

Konceptet blev den inte tidigare siktade tulipanarosen: sportig men med upprätt sittställning, offroad-utstrålning men asfaltskompetent.
Jag såg hojen som en slags urban trappracer - en utveckling av den klassiska väskryckarhojen.
I like.

Det man kanske inte gillar är regelbundna renoveringar av förgasarna pga flatslider, aningens klonkig låda eftersom den fått lite högt ingångsvarv. Yamahas styren av dessa årgångar kan ha en knasig knäck och den kombinerade känslan av glosögdhet/vindögdhet som strålkastarna ger ur vissa vinklar är lite osexigt.

Ändå - en ball hoj. Jag vill ha en.
"Intressant" - kanske.
Som sagt, en väldig massa hoj för 12 lök oberoende.
Men just "Ball" är nog ett ord vi har olika definition av.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
😉Frågan är vad är det för Yamaha 🤔
En bild hade ju gjort en del

View attachment 501190View attachment 501191

Tar tid det där med bilder blocket..när man blir äldre!;)Bra ändå att komma till beslut ..ÅKA bil hädanefter!
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top