Dagens Blocket! (mc-relaterat)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Stått under en presenning i +10 år?
Det kan bo hur många Gremlins som helst i det Monstret. Rätt tid att sälja. En eventuell köpare lär behöva 3 säsonger* på sig för att sortera ut hojen.
Tror du?

Fördelen med en gammal monster är väl att den är hyfsat enkel, 600'an är väl förgasare till och med? (Till skillnad från 620)
Allt gummi, vätskor, och el måste väl nytt, men jag tänker mig att enklast är en kontainer och sedan nytt vad man anser behöva.

Problemet där är ju att en monster 600 i skick också är rätt billig, så redan vi 10 lök så blir denna dyrare.
En 900 hade varit kul att rädda även om det inte gör så mycket ekonomiskt.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tror du?

Fördelen med en gammal monster är väl att den är hyfsat enkel, 600'an är väl förgasare till och med? (Till skillnad från 620)
Allt gummi, vätskor, och el måste väl nytt, men jag tänker mig att enklast är en kontainer och sedan nytt vad man anser behöva.

Problemet där är ju att en monster 600 i skick också är rätt billig, så redan vi 10 lök så blir denna dyrare.
En 900 hade varit kul att rädda även om det inte gör så mycket ekonomiskt.


Ja, det är el, elektronik, instrumentering och sådant jag tänker på.
Typ som på vilken italienare som helst som stått över vintern.

Vad jag ville få fram men aldrig skrev är att lagra hoj under presenning kan fungera mer som inkubator för rost och oxid än som skydd från det samma. Fråga mig inte hur jag vet...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....Vad jag ville få fram men aldrig skrev är att lagra hoj under presenning kan fungera mer som inkubator för rost och oxid än som skydd från det samma. Fråga mig inte hur jag vet...
Fast det måste inte vara kass att förvara hojen ute under något skynke. Ett par kvarter bort från mitt hus bor en hojbroder som vintertäcker sina motorcyklar med mc-kapell. Surrar ordentligt såklart och - det viktigaste - drar en förlängningskabel och hänger upp en 40W sladdlampa under "täcket".

En gammaldags glödlampa alltså, som ger avger värme, ingen LED eller annan lågenergiprodukt. Värmen från lampan gör att det är torrt och fint hela vintern säger han. Du vet själv hur en rå och fuktig västkustvinter kan vara. Detta är c:a 1500 meter från västerhavet.

Fast han har inte italienska hojar, utan en Honda och en H-D (lika illa som Italienska? :))
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vad jag ville få fram men aldrig skrev är att lagra hoj under presenning kan fungera mer som inkubator för rost och oxid än som skydd från det samma. Fråga mig inte hur jag vet...
Förstår dig hur du vet😉 Hade själv en GSX1100 -80 ganska ny. Stod runt tre veckor under presenning och taskigt väder. Grät blod när jag avtäckte den. Rost överallt😖
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Där här är inte mc-relaterat, men väldigt intressant. *Modern* får straffa mig ;)

Köpte denna för 4000 kr, nästan ny. Ny kostar den typ det dubbla. Tänkte ha den som reservdelsbil, men den är alldeles för fin så jag låter den vara som den är.

Lite mer info för den som gillar allt som blir vackrare när det är lerigt: >RC4WD<
View attachment 503470
Den där vorr frän i ISIS-Edition. Tejpa fast en ZU-23 där bak och brassa runt!!
1000025272.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Lite" fix, men billig...

"men den har nu lagt av. Choken mkt ojämn och sen går den att köra cirka fem minuter innan den börjar lägga av. Stannar sen och efter tio minuters paus kan man köra hem den med choken högt satt. Vid oljebyte gick gängorna i tråget sönder så jag gängade om. Gick att få dit plugg med bricka men fick glödga då det är lite ojämnt efter omgängningen. Läcker dock inget. "

 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bara ena som säljs, men det skall berättas vitt och brett om den gamla... :rolleyes:
Sen låter det iofs som den gamla bidraget till hans välmående ganska bra genom åren.

"Säljer min nyare Dominator (har en från 1990 också, med 210 000 km på mätaren också, se första bilden) p g a att jag börjar bli gammal, och eftersom det är för trångt i garaget. Behåller den gamla p g a alla minnen från >20 år av resor runt världen. Men den nya från 2001 är alltså till salu. På min gamla från 1990 har jag spenderat >20 år av resor runt värden. Köpte den 1992 med 60 mil på mätaren! Alltså 600 km. Trots >210 000 på mätaren nu, har den fungerat problemfritt alla år. "

1726025203620.png
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Bara ena som säljs, men det skall berättas vitt och brett om den gamla... :rolleyes:
Sen låter det iofs som den gamla bidraget till hans välmående ganska bra genom åren.

"Säljer min nyare Dominator (har en från 1990 också, med 210 000 km på mätaren också, se första bilden) p g a att jag börjar bli gammal, och eftersom det är för trångt i garaget. Behåller den gamla p g a alla minnen från >20 år av resor runt världen. Men den nya från 2001 är alltså till salu. På min gamla från 1990 har jag spenderat >20 år av resor runt värden. Köpte den 1992 med 60 mil på mätaren! Alltså 600 km. Trots >210 000 på mätaren nu, har den fungerat problemfritt alla år. "

View attachment 503501
Ja, långt ifrån en perfekt annons men jag är beredd att låta udda vara jämnt här!
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det som talar emot att köpa den Dominatorn är väl att det väl tar tre dagar att ta sig därifrån p g a säljarens berättarlust.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det som talar emot att köpa den Dominatorn är väl att det väl tar tre dagar att ta sig därifrån p g a säljarens berättarlust.


Det som talar emot att sälja den nya Dominatorn är hästlogik;

Har man nu bara en häst kommer den vara sjuk, halt och ha kolik större delen av tiden och kosta en förmögenhet i veterinärräkningar. Väljer man att köpa en häst till kommer båda vara friska och knäcker istället ägaren genom att båda måste ridas och skötas varje dag. Väljer ägaren att senare sälja av någon av hästarna för att orka med kommer den kvarvarande hästen tämligen omgående att ordineras boxvila på grund av hälta, ringorm eller vad fan som helst.

Alltså: om snubben verkligen kört 21.000 mil på sin gamle hoj så rullar den på dubbel övertid och ett episkt ras väntar runt hörnet. Kanske dagen efter han sålt den nyare.



Recept för att nå 21.000 mil på en luftkyld storstånka:

Olje- och filterbyte på högst 500 mils intervall. Helst mellanbyte av olja på halva distansen. Bra olja, viskositet efter säsong.

Inte varva, inte segdra på låga varv, viktigt med underhåll och byte av drivkedja. Kedjebrott knäcker många stånkor.

Jag har sett åtskilliga XT 500 strax över 10.000 mil, men aldrig någon orörd storstånka över 20.000 mil.

Jag vill inte kalla det bullshit, men det kanske har slagit över mer än bara i mätarhuset...?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det som talar emot att sälja den nya Dominatorn är hästlogik;

Har man nu bara en häst kommer den vara sjuk, halt och ha kolik större delen av tiden och kosta en förmögenhet i veterinärräkningar. Väljer man att köpa en häst till kommer båda vara friska och knäcker istället ägaren genom att båda måste ridas och skötas varje dag. Väljer ägaren att senare sälja av någon av hästarna för att orka med kommer den kvarvarande hästen tämligen omgående att ordineras boxvila på grund av hälta, ringorm eller vad fan som helst.

Alltså: om snubben verkligen kört 21.000 mil på sin gamle hoj så rullar den på dubbel övertid och ett episkt ras väntar runt hörnet. Kanske dagen efter han sålt den nyare.



Recept för att nå 21.000 mil på en luftkyld storstånka:

Olje- och filterbyte på högst 500 mils intervall. Helst mellanbyte av olja på halva distansen. Bra olja, viskositet efter säsong.

Inte varva, inte segdra på låga varv, viktigt med underhåll och byte av drivkedja. Kedjebrott knäcker många stånkor.

Jag har sett åtskilliga XT 500 strax över 10.000 mil, men aldrig någon orörd storstånka över 20.000 mil.

Jag vill inte kalla det bullshit, men det kanske har slagit över mer än bara i mätarhuset...?
Måste det vara 2 av samma modell, sen åldersskillnaden? ”Den nya” närmar sig kvartsseklet, men samma modell. Han har dessutom ytterligare någon mc, avsedd för belagda vägar. Citat:
”Har kört nästan bara en mindre asfaltsmotorcykel (köpt 2022) de senaste åren…”

Tror du nestorn i stallet/garaget kan trivas med denna som substitut. Om det är sällskapet, inte specifikt en likadan.

Jag tycker nog han ska behålla dem. Hur mycket bröd äter de? Hjärnan säger sälj den gamle, men det kommer han knappast att göra av sentimentala skäl.

Däcktextpenna är i vilket fall fett fräsigt!
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Måste det vara 2 av samma modell, sen åldersskillnaden? ”Den nya” närmar sig kvartsseklet, men samma modell. Han har dessutom ytterligare någon mc, avsedd för belagda vägar. Citat:
”Har kört nästan bara en mindre asfaltsmotorcykel (köpt 2022) de senaste åren…”

Tror du nestorn i stallet/garaget kan trivas med denna som substitut. Om det är sällskapet, inte specifikt en likadan.

Jag tycker nog han ska behålla dem. Hur mycket bröd äter de? Hjärnan säger sälj den gamle, men det kommer han knappast att göra av sentimentala skäl.

Däcktextpenna är i vilket fall fett fräsigt!

Nja, jag pekade mest på riskerna i att bara ha en enda hoj. Nu har ju han ett helt knippe Hondor när man kollar närmare.
Och 6 förnamn...

Min "enda häst-teori" faller därmed, och däckspenneexcessen kan rent teoretiskt vara tidigare ägares fel.

Något som däremot slår mig när jag läser igenom annonsen på nytt är han säljer för att han "börjar bli gammal".
Märkligt. Han visar sig vara flera år äldre fel YNGRE! än mig, och jag är fan inte gammal...?

Antar att det är mig det är fel på.
Det brukar vara mig det är fel på.
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top