Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Vem var det som sa (något i stil med)
Hästkrafter är det som avgör hur fort du kör in i en vägg
Moment är det som avgör hur långt in i väggen du kommer

Bra beskrivning...

Fast det är inte sant.
Vridmoment utan varvtal har exakt noll värde om du nu inte är ute efter att dra åt skruvarna i topplocket.

Antalet hästkrafter är allt, det bestämmer vilket vridmoment du kan växla fram på bakhjulet vid varje givet varvtal på bakhjulet.

Fast det är inte sant.
Vridmoment utan varvtal har exakt noll värde om du nu inte är ute efter att dra åt skruvarna i topplocket.

Antalet hästkrafter är allt, det bestämmer vilket vridmoment du kan växla fram på bakhjulet vid varje givet varvtal på bakhjulet.
Det var en - i mitt tycke - både rolig och för lekmannen ganska träffsäker beskrivning (men jag kan ha fel (i att den var rolig), det har hänt förut)

Vem var det som sa (något i stil med)
Hästkrafter är det som avgör hur fort du kör in i en vägg
Moment är det som avgör hur långt in i väggen du kommer

Bra beskrivning...
Eller kanske närmare verkligheten, vrid = acceleration och hästkrafter = toppfart men det brukar teoretiker sällan hålla med om

Är du redo att tämja odjuret? Denna Harley Davidson XL1200 är ingen vanlig motorcykel – det är en ren kraftmaskin, byggd för att dominera vägarna. Med bara 85 mil på mätaren är den i praktiskt taget nytt skick och väntar på att få visa vad den går för.

Utrustad med Harley Davidsons Stage 4 kit, levererar den här besten 92 rasande hästkrafter. Det är inte bara kraft, det är rå, ofiltrerad aggression som pressar dig framåt med en intensitet som får hjärtat att bulta. Bänk-körd och finjusterad med Power Vision hos Bikeman, denna maskin är inställd på att ge dig en explosiv körupplevelse som ingen annan.
.........

Öööööh? Passerade vi inte att 92 hästar i tungt chassie är spännande någonstans runt 1970?
Jag läste hela annonstexten nu. Hugaligen. :dummer

Eller kanske närmare verkligheten, vrid = acceleration och hästkrafter = toppfart men det brukar teoretiker sällan hålla med om.
Ingen känsla i världen kan ändra fysikens lagar. Det är fem faktorer som ger acceleration.

Snitteffekt över det använda varvtalsspannet.
Mängden grepp.
Ekipagets vikt.
Luftmotstånd.
Rullmotstånd.

Men även om vi nu köper det religiösa vrid är bäst argumentet så faller "den bestiala kraftmaskinen" rätt platt.

En stage iv manick som den jag länkade till

1000000560.jpg

En högst ordinär B-King
1000000561.jpg

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning