Dags för återfall, vad har hänt på marknaden?

frisörn

team permanentspolen??
Gick med
8 Jul 2011
Ort
gävle
Hoj
yamaha fz8n -11
prova en fz8! ;) hade en bulldog men måste säga att denna är underbar! har provat en hel del hojar och den enda jag tyckte var lika rolig var honda cb1000FA (kanske lite väl rolig), när det gäller kvalité får man säkert vad man betalar för!
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Triumph har ju även placerat sig mycket väl på ett antal tidningars långmilstester så att de moderna Trajjorna skulle ha dålig kvalitet är nog inte riktigt korrekt. Jag har aldrig haft några problem på någon av mina, men jag kör så lite så det är kanske inte så konstigt. Kan dock (i ljuset av att rekommendera det man har) rekommendera Street triplen som hoj, fantastisk att köra och en försäkringskostnad som är mumma den med! Mycket billigare i försäkring än Speed 3an, men går ändå som ett skott!

Jag är 36, bor mitt i Gbg och betalar ca 5000 om året för helförsäkring. Inte så dumt!

*Host* bor 4 mil norr om Stockholm (Märsta), är 37 med en 08ans S3a och betalar Hel/hel 5400/år. :yoparty
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Bytte hoj förra året till en i stort sett ny VFR800 , ångrar mig inte en sekund.
Kanske inte bäst på något, men bra på vädligt mycket.
Frugan har aldrig uppskattat att åka med innan, men nu åker hon gärna med på lite längre svängar.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag väljer att svara på de senaste inläggen i en klump.

Det har kommit åsikter om mitt gamla tänk. Jag vill inte vara oartig och slänga tips och åsikter åt sidan på något sätt. Det är nog lite som att om man åt t ex oliver för femton år sedan och inte tyckte om det. Då är inte oliver det första man köper på Ica. Men om tillräckligt många säger åt en att man bör prova igen för att smaksinnet kan ha förändrats, då är chansen större att man provar på igen. Det är svårt att lära en gammal hund sitta och jag har ju tyvärr ett inarbetat tänk om att Honda är järnspett, Yamaha är aluminiumspett och övriga hojar är dammsugarrör. Men det verkar ju inte vara så längre och jag börjar sakta men säkert kika på andra märken. Men efter de senaste tipsen har hjärta och hjärna börjat samarbeta och jag har då kommit fram till att det är 800cc och över som gäller. De hojarna som hjärtat har börjat klappa extra för bara efter att ha kikat bilder och lite korta klipp på YT är helt enkelt VFR, F800R, CB1000R samt ev K1200.

F800R och CB1000R väcker verkligen habegär! Hjärtat slår frivolter...

Sen kommer VFR och K1200R som får hjärtat att slå lite mer än normalt men tilltalar mest för att de verkar vara så väldigt allsidiga.

FZ 1/8 är fina men de väcker inte riktigt det där "Tänk när man går ut i garaget och den hojen står där! :kär"
Samma gäller Z750/1000 och Speed3. Street3 däremot har orsakat många salivfläckar på mina tröjor. Men det känns som att den är lite för ettrig. Sen är det ju tyvärr en <800-hoj. Jag tvivlar inte en sekund på att går som skam. Men jag är nog mest ute efter en Touring med ett råare utseende. Jag vill ha en hoj som jag ska kunna köpa uppe i Umeå, ta tåget dit och köra cykeln hem utan att det blir som min 600RR där jag körde 35 mil hem och ångrade att jag inte bokade in en ryggmassage.

KTM går väl halvt om halvt bort. Jag har ju provkört en 625 och gillade inte riktigt att sitta så högt (även om mina 187cm måste ta vägen någonstans) Det är möjligt att deras 990SM är förbannat rolig, den är fräck, låter gudomligt o s v. Men även där väcks inte den där känslan som man kunde få som liten pojk när man lekte med sin Lambo Countach "tänk om man hade en sån!!!" Sedan kommer SD som jag inte riktigt kommer överrens med utseendemässigt

Ducati sedan, mitt hjärta har alltid slått ett extra slag när man sett och hört en Ducce (supersport och monster). I synnerhet nu när Rossi kör för dem. Men där känns det tyvärr som att man får lite mindre för pengarna. När man kikar runt på Blocket tycker jag att japsar och BMW verkar ge lite mer pang för pengarna. Hade jag vunnit på Lotto hade jag med största sannolikhet åkt ducce. Men när jag har en budget att hålla lutar det mer åt BMW/Honda.

Hoppas att folk förstår mig :)

Jag ber om ursäkt om någon har tyckt att deras tips inte har tagits emot på sättet de hade hoppats på :)
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Bara för att förtydliga lite. Jag vill ha en hoj som ger vad James May kallar för "fizzing sensation". Vissa cyklar ger det och andra inte. Sen kan det mycket väl vara så att vissa ger det före provkörning och att den sedan försvinner efter medans andra ger det först efter provkörning :)
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Jag kan verkligen rekomendera F800R, det är ju min hoj:). Betalar 4200:- i hel/hel med självrisk på 1500:- i Täby. Har haft den sedan 2010. Effekten räcker till för vridmomentet är bra, tyckte att den tappade lite i mellanregistret men med ett slipon känns det som att den drar jämnt till 9000 rpm. :tummenupp
 

BoinK

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
81, Honda CB900F - 11, BMW F800R
+1 på F800R ( som av en händelse även är min hoj..)
Det enda som är tråkigt med F800R är att köra rakt fram, med det problemet lider många cyklar av..
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Som man ropar får man svar...finns MASSOR av hojar som stämmer in på din kategori, ingen hoj utan undantag, aldrig sviker? Nej du så länge man pratar motor, elektronik och mekanik kan alltid något svika inget är starkare än dess svagaste länk och när t om nya hojar pajar så finns inget så tilförlitligt och driftsäkert som ett järnspett. Även om jag förespråkar japanskt(fast vurmar även för Italienskt, Österrikiskt..) då jag enbart haft sådanna med undantag för skit kina scooter...så har jag själv haft minor problems med just japanska hojar.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Bara för att förtydliga lite. Jag vill ha en hoj som ger vad James May kallar för "fizzing sensation". Vissa cyklar ger det och andra inte. Sen kan det mycket väl vara så att vissa ger det före provkörning och att den sedan försvinner efter medans andra ger det först efter provkörning :)



Kul att läsa att du öppnat dörrarna lite iaf :) Är man inte sämre än att man kan ändra sig är ingenting förlorat ;)

Som du skriver om före/efter provkörning kan jag verkligen verkligen verkligen rekommendera att provköra en hel del olika modeller, även de som känns helt konstiga (ditt nya fokus kanske tom gör att du borde kolla åt glidarhållet?).

Många av de hojar som nämnts är rätt långt ifrån vad man förväntar sig att de ska va. 990SM och 640 t.ex är 2 olika världar, mgn är typ att ordet "moto" ingår i modellnamnen och att de byggs i samma fabrik (?).

BMWs "grushojar" modell vuxna har jag aldrig provat, men börjat få upp ögonen för efter att ha HATAT dem i 10 år. Har sett R1200GS på youtube både i rätt hårig terräng och på bana stekandes R1or på löpande band i rätt kaxigt tempo. Kombinerat med komfort, packmöjligheter, en av marknadens mesta "trotjänar-rykte" och ett utseende som växer på en så kan det va en pärla. (Inte sagt att jag inte förstår dig om du hatar den, jag har som sagt gjort det i 10 år).

Mer att jag försöker (men är dålig på det) och trycker gärna på när någon ställer en fråga som du gör.. Att vidga vyerna lite och se bortom det uppenbara. Nu har jag själv sadlat om lite och bryr mig mer om tiondelar än "känsla". Ska man köra race börjar begrepp som driftsäkerhet spela större roll, men där är det alltid några som bor i garaget med ventilsallad till lunch också. Tycker knappt man hör om det ens på enstånkorna längre (gäller ej racehojar där heller såklart) så länge sakerna blir servade som de ska.

Så vänta ut lite provkörningsväder, lista några "wild cards" du skulle "vilja" ha men tvekar på av olika anledningar (rätt eller fel) och prova och jämför. Är det fortfarande VFR800 (som verkar va en kanonhoj) du vill ha så vet du iaf att du valt rätt. Men kanske, kanske kommer du falla som en full 17-åring på midsommar för Speed Triplen eller nån annan av de hojar du sågade igår.. Och då kan jag nästan lova att du kommer vara glad att du testade nyckeln i alla dörrar :).
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Yamaha MT 01. Stabil och mycket trevlig. Ingen direkt racer fast du hänger med lätt i kruvorna och när du lugnat ner dig så känns det som du dunkar fram på en riktigt maffig glidare. det massiva vrider gör också att du inte riktigt slunga iväg dig själv i en vansinig 7000rpm ---> katapultstol heller :)


http://www.youtube.com/watch?v=P6EPk9V7F_0&feature=related
 
Last edited:

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Wow, alla försäkringar jag tittat på för SP3an har legat på minst det dubbla, inte dåligt! Bolag?

Ja det undrar jag med?? Bor själv i Stockholms Stad, är 30 år och betalar det dubbla för min 06.. Hur kan det skilja så mkt??? :död
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Jag var tidigare helsåld på Hornet 600, äger en sådan idag. Men jag skulle inte valt den igen. Över 100hk, visst men gör hellre avkall på antal hk till förmån för bättre vrid. z750 är riktigt kul, utan att för den delen inbjuda till våldsam körning. Den har dessutom ganska bred tank, något som jag gillar. Jag är strax över 180cm lång och känner att de flesta street hojar är för låga. Inte mager som en sticka heller och vill inte se ut som en tjockis på en moppe a´la suzuki k50.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Schnygg!

Med "vattenkammad" menade jag bara att framförallt SuperDuken men även Speed Triple är lite råare. FZ1 kan du ju gubbköra om du vill. testa det med en SuperDuke får du se.

En thaiboxare blir såklart inte bättre bara för att han har ärr och tribaltatueringar. Men det ser ut så....:tummenupp
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Plockade ner Bike's iPad-app igår och har läst lite nu. Såg att F800R fick rätt så bra betyg. Sen såg jag i nummer 2/2012 att det finns en ny 690 Duke. Den lockar rätt bra skall erkännas! Synd bara att försäkringen är den dubbla mot F800R

Jag får helt enkelt ge mig ut och provköra uta bara h-e! :)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag tror nog faktiskt att jag ändrar mitt storlekskrav från >800 till <800. Efter att ha plockat ner 2012's hojkatalog från bike har jag börjat inse att man får förbannat mycket hoj för pengarna om man inte tvunget ska ha en literhoj. Jag kan ju t o m få en ny som ligger inom min budget! Jag har t o m börjat snegla på ER-6 som jag tidigare avskytt. Men senaste generationen ser ju faktiskt riktigt snygga ut. Det blir billigare på alla sätt och vis om man skaffar mindre hoj. Detta gör att man har råd med roligare avgas samt ffa mer soppa i tanken! Och det känns som att man inte kan få mer järnspett än en sprillans hoj med garanti.

Så nu har jag nog kommit fram till lite andra alternativ

ER-6N
+Svår att motstå med det priset och att den är så lovordad. Att den dessutom är den mest sålda cykeln säger ju ett och annat, billig försäkring
-är det för mycket gubb/tjejhoj?

F800R
+Verkar robust, tydligen lite längre hjulbas vilket kanske gör den mindre busig men samtidigt riktigt stabil på längre sträckor. Handtagsvärme som standard skadar inte heller. (Jag kanske håller på att bli gubbe ändå)
-10kkr över min budget

690 Duke -12
+Riktigt bra pris, 70hk, 70nm & 150kg torr. Lite mer fighter/touring än motard enligt Bike. Jag gillade inte riktigt 625 smc men det kanske har hänt lite sen sist.
-"dyr" försäkring

VFR - måste provköras för att se om den är så bra som alla säger.
+Snygg som få! Enligt rykten är den lika robust som en gammal 740
-behöver köpa begagnat
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Jag tror nog faktiskt att jag ändrar mitt storlekskrav från >800 till <800. ...

Läs senaste numret av Allt Om Mc, där tester de ett gäng 800 give or take nakenmodeller och Triumph St3 vann testet och Suzuki GSR 750 kom in som god tvåa. Kawa Z750, Ducati monster 796, Yamaha FZ8-N och Honda Hornet 600 testades också. Verkar vara ungefär de cyklar du tittade på. De nämner även att BMW F800 är ett tänkvärt alternativ (men den var inte med i testet).

Slut-tipset är dock som alla andra säger, provkör!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
VFR800an är världens bästa, och förmodligen tråkigaste hoj alla kategorier.

Den är inte riktigt bra på någonting (förutom att den verkar odödlig).

Det du nämner är "fizzing sensation" - tro mig, det är det sista du kommer uppleva om du letar bland de hojar du drömmer om, ut och kör cyklarna, att bara titta på dem på bilder säger precis ingenting.

1098an gav mig det där, en gammal KTM 640 SM klev man alltid av fånigt leende, likaså 636an jag hade förra sommaren - nuvarande hoj känner jag ingenting för än, hoppas den överraskar mig på banan (det jag brinner för).

Men poängen är, letar man i mellanmjölks-segmentet och är lite präktigt förnuftig, så kommer man inte hitta några pärlor.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top