Dags igen, Mc-förare kraschade svårt under polisjakt

cyprox

Medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
KTM 690 Duke -17
Jag tycker att om det visar sig att en polis är inom 10 mil från den som krashar blir det automatiskt polisens fel. Som kompensation borde polisen även stå för ny hoj, alla kostnader för vård och anmäld för hets mot motorcyklist. Alternativet med vimplar behövs inte i detta fallet då det automatiskt blir polisens fel ändå

Last edited:

BoinK

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
81, Honda CB900F - 11, BMW F800R
Man kan typ kombinera vimplar då..som på ett fartyg. T x grön & röd (vårrost men rattfull), blå & grön (inget körkort, men vårrost) osv. På detta vis kan polisen gradera och prioritera lite bättre och anpassa insatsens storlek..

Nej nu är jag förvirrad.

Jag var av uppfattningen att symbolen för att 'jag kommer inte stanna, avbryt jakten' var att peka finger åt polisen vilket jag framgångsrikt har använt (mot alla bilar eftersom det kan vara civilpolis. Har inte blivit stoppad en enda gång).

Jag ser ju självklara fördelar med vimpeln (det är lite segt att klara essingeleden i rusningstrafik med ett långfinger i luften hela tiden) men är lite orolig över att cykeln ska se ful ut med en sådan.

Jag kanske bör dubblera med båda alternativen för att vara säker (vimpel + finger)

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Herregud... Om någon här även anser att detta skulle vara polisens fel så anser jag att det är dags att vakna upp...
Snart blir det alltid polisens fel, oavsett, och aldrig den enskilldes EGNA ansvar och omdöme i trafiken.
Ni som anser att polisen enbart är rövhål och att de är allt ont på jorden bara för att de utför sitt jobb, och att det är häftigt att "dra från snuten" bör fundera på att hålla er ifrån trafiken för gott, ni har inte på vägarna att göra.

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Det går utför på sporthoj när de flesta sitter och glädjer sig över folk som mist livet och skadats allvarligt. Hur tänker man då?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det går utför på sporthoj när de flesta sitter och glädjer sig över folk som mist livet och skadats allvarligt. Hur tänker man då?

Det var en pundare och tjuv som stal någon annans egendom. Är det nu man ska vara ledsen eller ? På något sätt kan jag inte förmå mig att hitta någon empati alls. Fuck him.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Då har alla köpt motarder :tummenupp

Ja, om pojkdrömmen är att sticka från polisen så är nog inte sporthoj det bästa alternativet.

Vi har ju uppenbarligen sätt att polisen kör av bara helvete även om dom inte får, men hur många snutar skulle hänga efter om man tar en sväng över åkern eller över närmaste sjö...
:hihi

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja, om pojkdrömmen är att sticka från polisen så är nog inte sporthoj det bästa alternativet.

Vi har ju uppenbarligen sätt att polisen kör av bara helvete även om dom inte får, men hur många snutar skulle hänga efter om man tar en sväng över åkern eller över närmaste sjö...
:hihi

Klockrent ju. In mot stan bara, norrmälarstrand ned till stadshuset. Hoppa ned från kantkanten - Rätt över riddarfjärden bara och så nåt skönt trial-move upp på södermälarstrand istället.. Eller cruisa hela vägen ner till liljeholmen när man ändå är på G. Fast då kanske sjöpolisen hinner fram :gnissla

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07

Jag tror inte att många här inne glädjer sig åt att Christoffer eller någon annan har kört ihjäl sig eller skadats. Det som upprör (även mig) är att de har ett eget ansvar i trafiken som de bevisligen skiter i, när polis jagar dem eller ber dem att stanna, så drar man bara och försöker köra ifrån i höga hastigheter och i samband med det skiter man också i övriga trafikanter, eventuella medpassagerare och polisen.

Händer en olycka då, så är det ingen annans fel än den som framför fordonet. Man har alltid ett val, man kan stanna för polisen, vilket är det rätta, och ta sitt straff i form av böter eller eventuellt indraget körkort en tid, eller så väljer man att vara dum i huvudet och dra, och då har man gjort det valet på egen hand, knappast någon annan som kan stå i skuld till om det händer något då.

Så, i dessa lägen saknar jag total empati för dessa människor, de gjorde sitt val, och fick betala dyrt för sin "balla" grej att försöka dra från polisen. Hade han haft en hjärna och tänkt ett steg längre, så hade han levt idag.

I min värld så är det enbart omoget och löjligt att ha detta tankesätt över huvudtaget, att ens tänka att "självklart försöker jag dra från polisen om de försöker stoppa mig". Ni som tycker att det är ballt och coolt att göra det, kan ju ha den tanken, men jag anser inte att ni ens ska få vistas på våra vägar då det, som alla vet nu, kan sluta oerhört tragiskt. Ren tur att ingen annan skadades eller avled i samband med detta. Tycker ni att det är bättre att dö eller lyckas döda/skada andra än att få böter, tillsägelse eller indraget körkort?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...över närmaste sjö...:hihi

Tror iofs att du skojar. Men det där är verkligen lättare sagt än gjort. Har själv med crosshoj kommit med fart in i stora vattepölar och dels så förlorar man snabbt fart, vilket verkar kunna undvikas med rätt däck och mycket effekt. Men sen blir hojen instabil i två riktningar när greppet i princip försvinner under hjulen och man istället styr med framhjulet som ett roder. Fullt styrutslag och framänden plogar sig långsamt i sidled samtidigt som hojen tenderar vilja falla i brist på tillräcklig motstyrning.

För min del har så har jag bara upplevt det några meter innan man varit nere med hjulen på fast mark under vattnet. Och särskillt många meter skulle jag knappast klara av innan jag låg och simmade.

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Jagad mc-förare var påverkad
Sverige 20 apr 19:21
Den 40-årige motorcyklist som skadades allvarligt vid en singelolycka söder om Östhammar på fredagen var påverkad av narkotika och körde en stulen motorcykel.

Mannen blev jagad av en polisman i en radiobil då han körde rakt in i en bergvägg. 40-åringen vårdas nu på Akademiska Sjukhuset i Uppsala. Han är misstänkt för drograttfylleri, narkotikabrott, vårdslöshet i trafik samt grov olovlig körning då han saknar körkort, rapporterar Upsala Nya Tidning.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Lite intressant att föraren var i 40-årsåldern.

"To be old and wise you must first be old and stupid" :va

Det är lätt att säga "Jag stannar aldrig" över en öl med polarna men hur många kan hålla huvudet kallt och pulsen nere när Haffa jagar bakom och adrenalinet och flyktinstinkterna sätter in? Hur bra förare är man då?

Det är fortfarande dammigt ute och kallt i marken. Räkna inte med att do-or-die manövrarna fungerar i alla lägen. Stanna hellre.... få av oss har Rossis låga puls med nån stressandes bakom. Med lite tur så är det mr.Goodcop som bara vill prata lite hoj

// en som snart fyller 'gammal'

edit: Aha, pundarkräk på stulen hoj. Medlidandet sjönk plötsligt från lite till noll och gick genast till hojägaren

Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Tror iofs att du skojar. Men det där är verkligen lättare sagt än gjort. Har själv med crosshoj kommit med fart in i stora vattepölar och dels så förlorar man snabbt fart, vilket verkar kunna undvikas med rätt däck och mycket effekt. Men sen blir hojen instabil i två riktningar när greppet i princip försvinner under hjulen och man istället styr med framhjulet som ett roder. Fullt styrutslag och framänden plogar sig långsamt i sidled samtidigt som hojen tenderar vilja falla i brist på tillräcklig motstyrning.

För min del har så har jag bara upplevt det några meter innan man varit nere med hjulen på fast mark under vattnet. Och särskillt många meter skulle jag knappast klara av innan jag låg och simmade.

Nu är jag sjukt OT

Men blir det inte sjukt instabilt i alla riktningar när man planar fram över vattnet?
Vilken däcktyp ska man ha? Kör dom med sand däck eller?
Har drat igenom liknande ''pölar'' ibland, men har aldrig vågat hålla stumt.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
och me det föklarar jag topicen officiellt urkukad !

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är jag sjukt OT

Men blir det inte sjukt instabilt i alla riktningar när man planar fram över vattnet?
Vilken däcktyp ska man ha? Kör dom med sand däck eller?
Har drat igenom liknande ''pölar'' ibland, men har aldrig vågat hålla stumt.

Nja, men den vill dels falla omkull eftersom du tappar möjligheten att motstyra och dels vill rodret/framhjulet hamna längst bak. Den tredje axeln i koordinatsystemet är ju kvar.

Vet inte vad dom kör med, gissade att dom körde med vanliga crossdäck... men skoveldäck måste väl vara det bästa bak, och fram skulle man väl vilja ha längsgående ribbor. Skulle jag gissa... Och sen behöver man nog typ en 500 för att det ska orka skotta tillräckligt med vatten bakåt.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nja, men den vill dels falla omkull eftersom du tappar möjligheten att motstyra och dels vill rodret/framhjulet hamna längst bak. Den tredje axeln i koordinatsystemet är ju kvar.

Vet inte vad dom kör med, gissade att dom körde med vanliga crossdäck... men skoveldäck måste väl vara det bästa bak, och fram skulle man väl vilja ha längsgående ribbor. Skulle jag gissa... Och sen behöver man nog typ en 500 för att det ska orka skotta tillräckligt med vatten bakåt.
En sak är iaf säker, snuten följer inte efter i första taget. :fyllisar

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Kan bara konstatera att det lät väldigt annorlunda på sporthoj.com för några år sedan när det gäller dessa frågor.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...