Dags igen, Mc-förare kraschade svårt under polisjakt

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Det var nog det sheriffen tänkte när snubben ignorera stoptecknet.
"Den killen har nog inte rent mjöl i påsen."
snarare än
"En mönstermedborgare med lite vårrost i rullen. Jag låter honom sticka."
Mellan vilka datum på året skall polisen inte ens behöva bry sig om att ens försöka stoppa en MC eftersom föraren säkert har "vårrost i rullen" och inte kommer att stanna iallafall och eftersom det är helt fel av polisen att följa efter en MC som inte stannar, så är det ju meningslöst att ge stopptecken överhuvudtaget?

Skall man ha en vimpel på MC:n i olika färger som betyder olika saker så att polisen vet vem de skall stoppa? Tex grön vimpel=jag har bara vårrost, röd vimpel=jag är rattfull, gul vimpel=jag har snott hojen, blå vimpel=jag har inget körkort. Vore ju kanon för då kan de ju stoppa rätt hojar och inte ge sig på dem som vill blåsa på i 200 oavsett hastighetsbegränsning eller trafiksituation.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Ännu ett tydlig tecken på att polisen är ute efter oss :gnissla

Kan inte någon fixa en poll på hur många sporthojsförare snuten har ihjäl i år? Min gissning är ett dussin åtminstone om de håller på i detta här tempot

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
I USA hade väl snuten klivit ut och satt en kula i hjälmen när han låg fastklämd under MC:n å sedan tryckt i sig en dubbel donut.:smasha

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ännu ett tydlig tecken på att polisen är ute efter oss :gnissla

Kan inte någon fixa en poll på hur många sporthojsförare snuten har ihjäl i år? Min gissning är ett dussin åtminstone om de håller på i detta här tempot

Folk är rätt bra på att vrida på rullen köra i diverse diken och bomar själva samt på att inte hålla fartgränser och skita i att stanna för bengen. Sen kan man ju alltid ha ursäkter, men de är som rövhål ...alla har ett.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
http://www.unt.se/osthammar/skadad-mc-forare-brottsmisstankt-1726210.aspx

"Mannen är misstänkt för grov olovlig körning då han saknade körkort, drograttfylleri, narkotikabrott och vårdslöshet i trafik. Motorcykeln var dessutom stulen."

Detta gör ju det hela så mycket mer intressant. Då Sporthojs folket hatar poliser som jagar MC-förare, men även hatar folk som snor hojar...

Vilket hat vinner här?

Tyvärr tynger detta, som olyckan i södra länken förra året, statistiken för hojolyckor, trots att det borde klassas som olycksfall i samband med annan kriminalitet. Personer som inte har på en hoj i trafiken att göra sabbar för alla. Som sagts tidigare så är detta väldigt negativt för oss som grupp. Vi betraktas nog redan tillräckligt mycket som ett problem man helst borde förbjuda.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Mellan vilka datum på året skall polisen inte ens behöva bry sig om att ens försöka stoppa en MC eftersom föraren säkert har "vårrost i rullen" och inte kommer att stanna iallafall och eftersom det är helt fel av polisen att följa efter en MC som inte stannar, så är det ju meningslöst att ge stopptecken överhuvudtaget?

Skall man ha en vimpel på MC:n i olika färger som betyder olika saker så att polisen vet vem de skall stoppa? Tex grön vimpel=jag har bara vårrost, röd vimpel=jag är rattfull, gul vimpel=jag har snott hojen, blå vimpel=jag har inget körkort. Vore ju kanon för då kan de ju stoppa rätt hojar och inte ge sig på dem som vill blåsa på i 200 oavsett hastighetsbegränsning eller trafiksituation.

Man kan typ kombinera vimplar då..som på ett fartyg. T x grön & röd (vårrost men rattfull), blå & grön (inget körkort, men vårrost) osv. På detta vis kan polisen gradera och prioritera lite bättre och anpassa insatsens storlek..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skall man ha en vimpel på MC:n i olika färger som betyder olika saker så att polisen vet vem de skall stoppa?

Nä. Jag menar att de flesta som skiter i sheriffens stoptecken nog är en bit längre över lagens smala gräns än dom som stannar. Och polisen är nog också inne på det. Så att stanna när pappa-poppo vinkar in en är mitt förslag. Några tusingar till böter är lättare att få tag på än ett nytt liv.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Man kan typ kombinera vimplar då..som på ett fartyg. T x grön & röd (vårrost men rattfull), blå & grön (inget körkort, men vårrost) osv. På detta vis kan polisen gradera och prioritera lite bättre och anpassa insatsens storlek..
Jättebra. Med din lösning kan man då göra en prioriteringslista där det är glasklart vilka som kan stoppas och vilka som inte kan stoppas. Så länge man har en grön tycker inte jag att man skall stoppas oavsett om man är full eller snott hojen. Föraren vill ju bara känna lite fartvind.
Sedan sätter man ett datum, tex sista maj, och efter detta datum är den gröna ogiltigt. Har en person den gröna uppe efter maj skall föraren stoppas med alla medel.

Hmmm, kom på ett problem....om det är Gösta 59 år som är ute och glider med sin 800 skramlaha den 1:e juni och glömt sin gröna vimpel uppe, när polisen prejar ner Gösta i ett dike och ljuddämparen repas, vem skall då betala för en ny ljuddämpare eftersom det visade sig att Gösta var oskyldig till annat än att ha glömt den gröna vimpeln uppe?

En lösning är ju att man har två vimplar. En enligt tidigare upplägg och ytterligare en med annan innebörd. Tex grön=jag är pålitlig och behöver aldrig stoppas, en orange=jag är inte helt pålitlig och kan behöva stoppas ibland och röd=jag skall alltid stoppas.

Det här kommer ju även att skapa arbetstillfällen då det måste startas fabriker där man tillverkar vimplar. Man kan även ta fram ett litet smidigt kit för de som planerar att sno en hoj så att de enkelt kan ta med sig vimplarna när de letar hoj.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Eftersom jag är medlem på SH och kör ett par literklubbor får jag per AUTOMATIK använda en grön vimpel, då jag är moral, pålitlighet och laglydighet personifierat...likt alla andra medlemmar på SH såklart. Kanske en SH vimpel som är typ VIP och indikerar att man är en "representant för MC kulturen" och får delta i diverse debattprogram.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
http://www.unt.se/osthammar/skadad-mc-forare-brottsmisstankt-1726210.aspx

"Mannen är misstänkt för grov olovlig körning då han saknade körkort, drograttfylleri, narkotikabrott och vårdslöshet i trafik. Motorcykeln var dessutom stulen."

Detta gör ju det hela så mycket mer intressant. Då Sporthojs folket hatar poliser som jagar MC-förare, men även hatar folk som snor hojar...

Vilket hat vinner här?
Polisens fel, de hetsade honom både till att droga och att stjäla för att sedan slutligen hetsa honom till att krascha. :3freak

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
På något sätt kan det säkert vinklas till att det är polisens fel ändå. :rolleyes:
Ja, hade dom inte jagat hojtjuvar så hade han ju inte behövt fly alls, och då hade olyckan aldrig skett. Troligen hade ju dessutom hojtjuven kommit till insikt om sina dumheter, tankat hojen full och lämnat tillbaka den nytvättad till ägaren.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Eftersom jag är medlem på SH och kör ett par literklubbor får jag per AUTOMATIK använda en grön vimpel, då jag är moral, pålitlighet och laglydighet personifierat...likt alla andra medlemmar på SH såklart. Kanske en SH vimpel som är typ VIP och indikerar att man är en "representant för MC kulturen" och får delta i diverse debattprogram.
Nja, jag håller delvis med dig. Iom att du är medlem på SH gör du aldrig några fel och det är skitfräckt att köra fort o blåsa snuten jämt så ja du skall använda gröna vimplen som betyder att du är en pålitlig förare och behöver aldrig stannas.
Däremot har ditt innehav av literklubbor inget med saken att göra. Då skulle ju alla hojtjyvar kunna köpa sig en skrotfärdig hoj oavsett skick och märke bara den har en volym överstigande 1l få köra med gröna pålitliga vimpeln och det funkar ju inte.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kan inte någon fixa en poll på hur många sporthojsförare snuten har ihjäl i år?

Oavsett hur hårt de jobbar på det så kommer de aldrig i närheten av siffran döda som på alldeles eget bevåg lyckas köra ut i terrängen helt utan andra inblandade.

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
För två veckor sen blev jag invinkad av länsman. Problemet var att hojen hade körförbud och skulle besiktigas dagen därpå. Detta skedde när jag körde hem den från vinterförvaringen för att kunna vara på SBP kl 07 dagen därpå. Var bara att hålla god min och visa körkort och blåsa. Ingen fordonskontroll utan de släppte iväg mig.

Mitt allmänna tips är,
bråka aldrig med personer med något av följande:
- Vapen
- Uniform
- Vaktbricka
- Söndertrasad tvångströja hängande runt kroppen

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
R-hoj
OM detta nu verkligen visar sig vara en körkortslös pundare på stulen hoj så kan jag inte annat än hoppas att han får svårt att röra sig i framtiden. Tyvärr så belastar en sån killes sjukvård oss skattebetalare. Ser detta som självsanering och gråter inte ett ögonblick när sådana kör ihjäl sig. Tvärtom.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...