Dags igen, Mc-förare kraschade svårt under polisjakt

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Dom(Polisen). Det jag menar är att varför ska polisen börja jaga honom när dom har poliskontroll? Dom måste ju ha lite känsla och se att nej han hinner inte stanna så jag släpper honom. Men istället så måste polisen försöka ta han och göra nån hjälteinsats efter det som hände i sthlm. Anser inte att polisen gjort fel men dom som såg debatten igår om jakten i sthlm så pratade dom om bedömning, risker, är det värt det osv?

Du är ju inte riktig. Han blev inte ens jagad.
Eller ska nästa steg bli att; MC-föraren som omkom i en singelolycka i skogen blev hetsad av polis då det fanns ett poliskontor i närliggande kommun."

:7peta

jetson

Guest
Jag vete fan alltså, det verkar som rätt skevt risktagande att dra ifrån snuten och riskera jakt, feta böter för vårdslös körning och kanske indraget körkort för en sån skitsak.

Det här me trafikförsäkringsföreningen är inte så enkelt. Du får betala för varje dag liksom som du har knarren påställd med oförsäkrad. Om man nu ska skita i allt så skiter man i att ställa på den och bara kör. Ett till brott spelar då ju ingen större roll...Trist bara om man har en najs hoj och råkar kvadda den...

Det är det som är bra med smartphone, du har avställningsförsäkring och avställd hoj. Kraschar du är det bara dra fram mobilen och ställa på hojen i väntan på ambulansen :D (sker direkt när man gör det online)

Samma om polisen stannar dig för att du kör en avställd hoj, du säger - faaan jag måste pissa jag kommer pissa på mig, så går du till vägkanten och ställer på hojen med mobilen :banana

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det är det som är bra med smartphone, du har avställningsförsäkring och avställd hoj. Kraschar du är det bara dra fram mobilen och ställa på hojen i väntan på ambulansen :D (sker direkt när man gör det online)

Samma om polisen stannar dig för att du kör en avställd hoj, du säger - faaan jag måste pissa jag kommer pissa på mig, så går du till vägkanten och ställer på hojen med mobilen :banana

Ahumm..det är så man försäkrar snöskoter :tummenupp Problemet med hoj är bara att det ser misstänkt ut om man typ ställer på den 5 min innan bengen kommer och skriver protokoll och antecknar tiden he he

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Moralens riddare, alltid redo att peka pinne och säga fyyyy! :fyllisar

motorcycle-knight.jpg

Men ska jag vara allvarlig begriper jag inte diskussionen. Bryter man medvetet mot lagen så kan man ju inte stå handfallen inför konsekvenserna, och polisens jobb är att ta fast de som bryter mot lagen. Försöker man smita från polisen gör man det på egen risk.

Visst förstår jag att de anhöriga till folk som betalat dyrt för sina misstag vill hitta syndabockar för att på något vis hantera sorgen, men en folkstorm (eller iaf en handfull journalister som försöker piska upp något liknande för att få publicitet) är obegripligt. Jag tror 99%, siffra helt gripen ur luften, av befolkningen håller med om att den som gasar får skylla sig själv.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...vad tycker du att polismannen skulle gjort, ge ett konkret förslag!

Polismannen stod alltså utanför sin bil. Hojen blåser förbi, och hojföraren vred sannolikt på resten av vad han hadde att ge på gasen. Innan polismannen ens hunnit starta bilen så var nog föraren 1km bort. dvs polismannen var chanslös så han kunde gott ha fortsatt att stoppa bilar för blåskontroll eller vad han nu gjorde.

Motorcyklisten kan väl knappt ens ha vetat om polisen jagade honom eller inte enligt beskrivningen?
Står iofs att avståndet var "minst 400m" men jag tycker 400m låter lite om man försöker sätta sig in i förloppet.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Va fan sluta gnäll en gång...Om inte vi här scouter på SH vaktar moralen och representerar eliten inom trafiksäkerhetstänkandet samt visar vart skåpe ska stå när det gäller riskbedömning... VEM kommer att göra det ? Vi har inte bara en rättighet att dela ut pinnar och peka, vi har en SKYLDIGHET att berätta för folk och varandra vad som är rätt och fel ! :rofl

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Trist bara om man har en najs hoj och råkar kvadda den...

Jag kommer inte under 30-40 000 kr för helförsäkring på en literklubba. Är 23 år, bor i Bergsjön Göteborg. Vad tror du är mest ekonomiskt försvarbart? Vurpar verkligen inte varje säsong och jag vill tro att det är väldigt få som gör det (hoppas det iallafall).

Att vurpa med en ny panigale är billigare för mig än att vara bunden att betala 40 000 kr / år utan möjligheten att ställa av den.

Folk kommer givetvis döma mig hårt för mitt yttrande, och att jag borde köra något jag har råd med. Men det finns ingen hoj jag kan få en bra premie på så det är väldigt hopplöst, och dessutom så går ju försäkringspriserna bara upp. Man kanske borde ge upp att köra mc helt, men det har jag svårt att göra.

Så länge man vet vad man ger sig in på och är redo att stå för alla konsekvenser så är det väl okej. Så länge ingen annan påverkas, men olycka som olycka - försäkrad eller inte så kan man inte utesluta skador. Men de pengarna jag sparar in på försäkringen så kommer man att ha råd att betala eventuella kostnader!

Sen är min nuvarande ducce trafikförsäkrad... lyckades få en sketabra premie på 600 kr / månaden, men det är ju bara trafik...

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Men om du kör oförsäkrat så påverkar det andra...Därför har vi försäkringar. Faktum är att om du inte har råd med en hobby bör du skaffa ett annat...Annars hamnar vi rätt snart i läge där folk anser sig ha rätt att köra Porsche som hobby, men om de inte har råd med en stjäl de en och tycker att d e najs and dandy. Så gör ju diverse tattare med våra hojar...de har inte råd, men vill..och då tar de någons knarr. Samma mekanism.

Sen är det så..jag druttade omkull på min SF i höstas. Bara lite, mitt i stan...ändå gick reparationen på typ 40 papper. Vad tror du det kostar att fixa till en Panigale eller 1098R efter en vurpa ? Har man inte råd ska man köpa sig en gammal riskokare och halvförsäkra typ.

Du kan säkert hitta en kul motard som inte kostar skjortan att försäkra...eller om du VERKLIGEN tycker hojåkning är viktigt så kan du skita i allt annat i ditt liv och prioritera bara det. Köra oförsäkrat slår fan inte bara mot dig, det är andra som måste ta konsekvenser av dina val och det är skevt...Fast är du trafikförsäkrad så är det frid och fröjd...

Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Du kan säkert hitta en kul motard som inte kostar skjortan att försäkra...eller om du VERKLIGEN tycker hojåkning är viktigt så kan du skita i allt annat i ditt liv och prioritera bara det. Köra oförsäkrat slår fan inte bara mot dig, det är andra som måste ta konsekvenser av dina val och det är skevt...

Påverka andra? Hur då? Påverkar ju mest mig, om jag skadar någon i processen när jag vurpar så får jag betala allt. Är jag försäkrad så står försäkringarna för det. Påverkar ju bara mig.

Kör jag som en idiot och skadar någon vare sig med försäkring eller inte - så tar det inte bort skadorna. Visst, jag kan bli skyldig att betala massor med pengar, men det är det jag försöker säga - det är att jag tar konsekvenserna.

Du kan ju alltid försöka att försäkra en MOTARD i Bergsjön.... dessa går åt som fan här. Det är den mest stulna hojtypen i orterna, den försäkringen är dyr den med. Har kollat upp det.

Får väl helt enkelt vänta några år och flytta ut härifrån :)

Helförsäkring på en 929: 20 000 kronor.

Helförsäkring på en ZX7R 15 000 kronor. Då är jag bunden hela året, och måste göra ägarbyte för att ställa av hojen, något som kan påverka ersättningsrätten när bolaget kollar vilka två ägare hojen pendlat mellan.

Och kom inte och jämför att det är samma sak som att stjäla bilar/motorcyklar man inte har råd med, du kan bättre än det... eller?

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Om du kör helt oförsäkrad påverkar det nog inte bara dig väl ? Annars hade vi inta haft obligatorisk trafikförsäkring har jag för mig.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Påverka andra? Hur då? Påverkar ju mest mig, om jag skadar någon i processen när jag vurpar så får jag betala allt. Påverkar ju bara mig.

ok, så du har några miljoner på banken att slänga upp ifall du skulle råka invalidisera någon för livet?

Fine, i så fall påverkar du ju ingen annan och du har all min respekt för ditt val.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Grejen är att de som kör helt oförsäkrade är oftast typ utslagna ekonomiskt... har de inte råd med en trafikförsäkring, hur ska de hosta upp deg för att rehabilitera någon de råkar skada ? Jag tror att dra ifrån snuten, utan körkort och det på en oförsäkrad hoj är nog white trash de luxe. Bättre än så blir det inte...jo, kanske om knarren är stulen då...

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Grejen är att de som kör helt oförsäkrade är oftast typ utslagna ekonomiskt... har de inte råd med en trafikförsäkring, hur ska de hosta upp deg för att rehabilitera någon de råkar skada ? Jag tror att dra ifrån snuten, utan körkort och det på en oförsäkrad hoj är nog white trash de luxe. Bättre än så blir det inte...jo, kanske om knarren är stulen då...

Körkort, pröjsat hojen, stannar för polisen. Oförsäkrat.

Det kallar jag för ekonomiskt försvarsbart.

Drar mig ur den här tråden då det blir för mycket OT nu. Men kom ihåg, jag tar konsekvenserna. Alltid.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
I så fall påverkar det ju den du invalidiserat! Hen behöver handikappa sin bostad och sin bil omgående och inte om 5 år efter att du betalat av tillräckligt mycket så det räcker för ombyggnationen.

Nu vet varken jag eller du hur det funkar, men jag är fullkomligt säker över att det finns ett trygghetsnät för sådana här fall där individen som är skyldig får en betalningsplan där han får betala av allt.

Självklart kommer inte den invalidiserade stå där utan någon hjälp, eller omsorg.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu vet varken jag eller du hur det funkar, men jag är fullkomligt säker över att det finns ett trygghetsnät för sådana här fall där individen som är skyldig får en betalningsplan där han får betala av allt.

Självklart kommer inte den invalidiserade stå där utan någon hjälp, eller omsorg.

Ja, jag misstänker att trafikförsäkringsföreningen går in där men ville inte säga det... Och andra sidan tror jag inte att du själv får någon hjälp för dina egna eventuella skador. Och är du själv invalidiserad kommer du kanske inte kunna utföra arbete för de avbetalningarna.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Har för mig nån stanns att jag läste att alla fordon är försäkrade fasten man har dom oförsäkrade/avstälda, mins inte vad det var för försäkring o vad den täcker.

Min försäkring tycker jag är dyrrrrrrr, 28000kr, försäkringen kostar mer en vad jag betalt för hela min hoj i delar.

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Staten får ta bort trafikpoliserna eftersom Mc-förare verkar köra ihjäl sig bara dom ser dom :rolleyes:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om jag förstått händelsen rätt så borde samtliga vara glada för att polisen valde att följa efter.
Antagligen kom han inte tillräckligt nära för att hetsa.
Men han kom fram så snabbt som möjligt, vilket gjorde att kraschnissen fick hjälp.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...