Dags för mig att titta efter en handkontroll till PC-spelandet. VIssa av spelen passar mig mycket bättre med handkontroll som Sleeing dogs, L.A Noire, skyrim etc. Nu är det visserligen så här att jag äger en trådlöst Logitech F710 men passar mig inte då jag inte tycker designen är optimal. Kan ju också beror på min stora vana av att använda PS3-kontrollen till PS3:a.
Det finns sätt att få en PS3-handkontroll att funka till PC:n men då behöver man ladda hem och installerar mjukvaror. För mycket bök, för många onödiga steg när man egentligen bara vill slå på spelet och luta sig tillbaka.
Var och pratade med Gamestop i stan och fick lite info. Det finns tre olika sorters Xbox 360 handkontroller.
- Den ena är trådbunden och det går att det går att köra spel till XBOX 360/PC utan problem.
- Den andra varianten är trådlöst och funkar enbart med XBOX 360-maskinen eftersom den har en Blåtand som konsollen hittar (tror jag).
- Den tredje varianten är en trådlöst kontroll som inkluderar en lite sändare, när man trycker in den i en USB-slot så ska det fungera till PC:n och den kostar 499 kr. Överkomligt om den nu funkar till alla spela jag vill att den ska funka till.
Den sistnämnda varianten är den jag är ute efter och jag på spelbutiken.se ser jag en annons:
https://www.spelbutiken.se/catalog/product/61941-xbox-360-wireless-controller-for-pc-and-x360-black
Denär väldigt billig - 348 kr inkl frakt men det som jag är lite misstänksam mot är att det står i texten"
The Xbox 360 Controller for Windows works with most Windows XP-based PCs and Xbox 360"..
XP-baserade spel alltså, jag har Win 7 och den brukar hitta bakåtkompatibilitet med gamla spel frågan är om det gäller även mjukvaran till kontrollenheten.
Så nu min fråga:
Björk3n är insatt lite på det här i det här så han får gärna ge sin synpunkt. Finns det fler kommentarer eller information angående detta är jag tacksam om ni skrev och ger mig lite, feedback tips och trix?
Samt, kommer XP-kompabilitet blir det problem med Win7 spel?
Tacksam för svar!