Dekras tillstånd att besiktiga fordon dras in!

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Tja, jag har mest gott om säga om Dekra som finns(fanns) vid Port73 här i Haninge.
Har besiktigat mina motorcyklar där i flera år och har fått bra hjälp med ljusinställningar m.m. för att de ska bi godkända.

Speciellt den gången jag besiktiga banracern så jag kunde teckna en trafikförsäkring inför en "öppen bankörning". Minimalt med kåpor monterade, glömde db-killern hemma, raceväxlat och minimalt monterat för gata. Nissen var väldigt intresserad över att jag körde bana och hade bra förståelse för dilemmat med att jag inte kunde teckna försäkring då hojen varit "avställs" så pass länge. Två dagar hade väl hojen gatukläder innan slicks och racekostym åter var på plats ;)

Sen att en konkurrent här (Carspect tror jag det var) hade gett en stackars glidarförare nedslag för att hans originalsystem på hans Indian lät för mycket gör inte att jag är så sugen på att byta ställe (han var hos Dekra för att besiktiga om när jag var där, med samma system).
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gett en stackars glidarförare nedslag för att hans originalsystem på hans Indian lät för mycket
Då lär de ha mätt benhårt enligt hojens typade värden. Då räcker det att luftbuken är moddad för att trippa för högt ljud. En av mina pre-98 banditer fick ljudet uppmätt i somras efter det att provaren hoppade till när han gasade vid uppstart. Jag frågade "97 dBa?" och han nickade. Gränsen för oss gamlingar är ju 103 dBa.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
.... Personligen behöver jag inte kunna hitta en tid samma eftermiddag. Däremot har det blivit avsevärt sämre om man vill besiktiga en motorcykel. Där har det blivit rejält mycket sämre eftersom bara vissa stationer besiktigar motorcyklar och dom flesta av företagen som gör besiktningar vill inte tala om vart du kan besiktiga en motorcykel. Det är en avsevärd försämring som förvisso inte har någon betydelse om man inte har någon motorcykel men nu råkar jag ha en sådan.

Just detta har jag reflekterat över ända sedan avregleringen genomfördes.
Brukar alltid finnas gott om tider för att besikta bilar, men slår man in regnumret på sin motorcykel finns det oftast inte en enda tid att boka överhuvudtaget.
Bor i Norrbotten och har hittills tänkt att det säkert bar är här i norra Sverige som problemet att finna tider för mc-besiktning finns, men det kanske är likadant över hela landet?

Jag kan tycka att om man ska få bedriva fordonsbesiktning så bör man ha kompetens att besikta alla sorters vägregistrerade fordon, inte bara vissa.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Sent att kommentera men försöker man göra billigare service än statens Bilprovningen, så kommer det kapas någonstans för att minska kostnaderna. Något kommer brista och uppenbarligen är det så. Jag har väl tyvärr från början inte känt jag kan lita på privata aktörer runt besiktning, så alltid ändå åkt till Bilprovningen för ingen där har "vinning" av att jag bokar via dom. Utan det har de andra aktörerna som försöker sno Bilprovningens kunder.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Sent att kommentera men försöker man göra billigare service än statens Bilprovningen, så kommer det kapas någonstans för att minska kostnaderna. Något kommer brista och uppenbarligen är det så. Jag har väl tyvärr från början inte känt jag kan lita på privata aktörer runt besiktning, så alltid ändå åkt till Bilprovningen för ingen där har "vinning" av att jag bokar via dom. Utan det har de andra aktörerna som försöker sno Bilprovningens kunder.

Det är givetvis en helt korrekt analys förutsatt att kostnadsbilden och effektiviteten är den samma. Och det är väl ganska så precis där det brukar skilja sig en liten aning mellan statlig och konkurrensutsatt aktör.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mycket svammel men till ämnet så har ingen av aktörerna någon gräddfil, de är alla AB som verkar under samma myndighet, föreskrift och tillsyn. Sen att ägarna är staten, riskkapitalbolag eller multinationellt som skulle kunna besikta landets vagnpark gratis i år utan besvär spelar mindre roll.

Det som blir skevt i mitt tycke är att AB har ett intresse och tro att det inte påverkar alla aktörer i samma roll är naivt. Utöver central revision är resten bara stickprover, dra alla över en kam ni vet men detta har naturligtvis bedömts som ett centralt/ledningsproblem till den grad att resultatet blir vad det blev.

I annat fall hade Swedac stängt enskilda stationer.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
*insiktsfullt betraktande bortklippt*

I annat fall hade Swedac stängt enskilda stationer.
Har det hänt, att Swedac stängt enskilda stationer?
Eller är det så att det är "huvudkontoret" som har "licensen" så att säga, att det är "allt eller inget som gäller?
Någon som har koll på hur det fungerar?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Mycket svammel men till ämnet så har ingen av aktörerna någon gräddfil, de är alla AB som verkar under samma myndighet, föreskrift och tillsyn. Sen att ägarna är staten, riskkapitalbolag eller multinationellt som skulle kunna besikta landets vagnpark gratis i år utan besvär spelar mindre roll.

Det som blir skevt i mitt tycke är att AB har ett intresse och tro att det inte påverkar alla aktörer i samma roll är naivt. Utöver central revision är resten bara stickprover, dra alla över en kam ni vet men detta har naturligtvis bedömts som ett centralt/ledningsproblem till den grad att resultatet blir vad det blev.

I annat fall hade Swedac stängt enskilda stationer.

Så är det antaget.
Lite märkligt ändå att ett bolag som fått till tillräcklig organisation och ordning för att kunna agera internationellt kladdar till det så till den milda grad.
Centralt borde Dekras kvalitetskontroll lyst tokrött för den svenska delen av verksamheten långt innan det blev så illa.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Lite plumpt generaliserat av mig = enskilda stationer löser förmodligen företagen med åtgärder och/eller annan personal.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Just detta har jag reflekterat över ända sedan avregleringen genomfördes.
Brukar alltid finnas gott om tider för att besikta bilar, men slår man in regnumret på sin motorcykel finns det oftast inte en enda tid att boka överhuvudtaget.
Bor i Norrbotten och har hittills tänkt att det säkert bar är här i norra Sverige som problemet att finna tider för mc-besiktning finns, men det kanske är likadant över hela landet?

Antalet registrerade motorcyklar är bara 4% av hela Sveriges fordonsflotta, så enligt den kapitalistiska modell som propageras i tråden så bör privata aktörer skita fullständigt i hojar, i Norrbotten och i resten av landet.
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Antalet registrerade motorcyklar är bara 4% av hela Sveriges fordonsflotta, så enligt den kapitalistiska modell som propageras i tråden så bör privata aktörer skita fullständigt i hojar, i Norrbotten och i resten av landet.
Finns gott om besiktningstider för hoj där jag bor. Det finns en marknad för det. Tror du har missförstått det där.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Sent att kommentera men försöker man göra billigare service än statens Bilprovningen, så kommer det kapas någonstans för att minska kostnaderna. Något kommer brista och uppenbarligen är det så. Jag har väl tyvärr från början inte känt jag kan lita på privata aktörer runt besiktning, så alltid ändå åkt till Bilprovningen för ingen där har "vinning" av att jag bokar via dom. Utan det har de andra aktörerna som försöker sno Bilprovningens kunder.
Jag har ju upplevt att det finns en oerhörd massa "dötid" hos SB att kapa bort, då kan det göras billigare! Oerhört mycket nöjdare när jag besökt min lokala Dekra än SB, proffsigt, bra tips, just allt jag saknar hos SB! Men de är nog stora lokala skillnader. Nedstängningen beror väl på att någon högt upp skitit i att sköta sitt jobb, inte ute på stationerna.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har ju upplevt att det finns en oerhörd massa "dötid" hos SB att kapa bort, då kan det göras billigare! Oerhört mycket nöjdare när jag besökt min lokala Dekra än SB, proffsigt, bra tips, just allt jag saknar hos SB! Men de är nog stora lokala skillnader. Nedstängningen beror väl på att någon högt upp skitit i att sköta sitt jobb, inte ute på stationerna.

Ja precis. Så är det ju alltid. Enskilda individer / stationer gör allt fel.

Med hård händer, kommer Dekra ur det här och sparkar och städar upp i ledet.

Samma taktik borde användas inom MÅNGA andra områden i samhället. Det alldeles för lama åtgärder och "straff" mot företag / personer som missköter sig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Dekra har sagt till Swedac att VD skulle bytas ut, men Swedac tyckte inte att det hade med saken att göra eftersom det var andra som hade ansvar för utförandet på stationerna. Jag läste ett dokument på 40 sidor ungefär med de anmärkningar som fanns och vad Dekra har svarat och de har lite att fundera på.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Ja precis. Så är det ju alltid. Enskilda individer / stationer gör allt fel.

Med hård händer, kommer Dekra ur det här och sparkar och städar upp i ledet.

Samma taktik borde användas inom MÅNGA andra områden i samhället. Det alldeles för lama åtgärder och "straff" mot företag / personer som missköter sig.
Någon Tysk borde vara helt galen nu, hoppas jag! Eller har detta företag glidit vidare till våra pensionsfonder också?
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Antalet registrerade motorcyklar är bara 4% av hela Sveriges fordonsflotta, så enligt den kapitalistiska modell som propageras i tråden så bör privata aktörer skita fullständigt i hojar, i Norrbotten och i resten av landet.
Absolut!

Hur tusan kan företag som säljer hojar och reservdelar överleva när de bara är 4% av fordonsflottan?
Hur tusan överlever en specialiserad porschemekaniker när det finns så få bilar sett till övriga fordonsflottan?

Suck....
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hur tusan kan företag som säljer hojar och reservdelar överleva när de bara är 4% av fordonsflottan?
Hur tusan överlever en specialiserad porschemekaniker när det finns så få bilar sett till övriga fordonsflottan?

Jag säger inte att det är en korrekt beskrivning av kapitalism, bara att det är den beskrivning som vissa element på detta forum har gjort...

Å andra sidan, är du säker på att svenska motorcykelhandlare "överlever"...?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Utifrån vad som gått att läsa om varför Dekra fått sitt tillstånd indraget så tycks mycket ligga på organisationen och att man systematiskt slarvat på så mycket. Jag tänker att besiktning gör man för att säkerställa att fordon är säkra att framföra på allmän väg och inte utgör en fara för andra. Om stora brister vid kontroller finns faller det sig väl naturligt att man kan ifrågasätta om många av fordonen Dekra godkänt verkligen bör vara ute på våra vägar?

Själv har jag aldrig varit hos Dekra lokalt just för att man hört exempel från vänner och bekanta att det varit strul. En kompis åt morsan besiktigade sin bil och den gick igenom utan problem, men efter någon vecka damp det ner ett brev i brevlådan om att hon hade körförbud på bilen eftersom besiktningsperioden gått ut. Hon ringde frågande till Dekra och undrade hur detta hade skett. Förklaringen var att uppgifterna om att bilen godkänts aldrig skickats till Transportstyrelsen (hur detta kan ske har jag ingen aning om).

Besiktning gör jag hos Opus lokalt, samma folk jobbar kvar sedan det var i statlig regi. Alltid trevligt bemötande och duktigt folk som arbetar där, spelar igen roll om det är hoj eller bil. Är inte ute efter att sätta dit dig för småskit men påpekar brister som bör åtgärdas. Godkänner när det är OK, gör nedslag när det inte är OK.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
+1 på Opus.
I o f s närmaste stationen men alltid trevliga och hjälpsamma.
Enda tveksamheten var den väldigt korta och lite runda besiktningspersonen som inte kunde provköra DR800an utan bad mig gunga lite fram o tebax med bromsen idragen. Godkänd
 
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Top