Dela med er, hur kuggade ni uppkörning?

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
De jag pratade med som kuggade när jag körde upp missade nästan allihop på det någon kallade riskbedömning tidigare i tråden. Typ inte sakta in ordentligt vid bebyggelse på en 70-väg, eller stressa igenom korsningar och sånt som är lätt hänt om man är nervös.

Mig ledde inspektören ut på en 70-väg som hade en skarp kurva med grus. Bra sikt som tur var, så jag hann sakta ner till typ 30 och markerade gruset med högerfoten för honom. Ångrade mig direkt efter, tänkte han ville säkert jag skulle ha fotbromsberedskap :rolleyes: och inte sitta där och vifta med benen, men han sa inget om det :)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Tog 2 lektioner och läste in teorin på bil och MC på 2 dagar, en annan tid och andra krav 1985 var ett bra år.

men skitdyrt blev det, nästan 2000 spänn för A och B:dummer
 

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
Kuggade aldrig men det var rätt nära sa han. Var för otydlig med placeringen, t.ex i rondeller och bromsade lite för klent i högfartsbanan. Fick göra om det dock, knep lite hårdare och det gick vägen. Hade inte tagit några lektioner så jag visste inte riktigt vad jag skulle tänka på haha!
Tips för de som ska köra upp är att kolla vad andra gjorde fel på och vad de som redan gjort sin uppkörning har för tips.

Att tänka på är också högerregeln, placeringen, avstånd speciellt till lastbilar och liknande fordon, bromsberedskap, hastighetsanpassning och luriga järnvägar som dyker upp från ingenstans!
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Haha, hade tur som fick en överseende körkortsförättare. Satte ner foten efter ett motorstopp i krypkörningen, tog en kon i högfarten och det första han fick säga när vi for ut i trafiken var: "Hörru, det är bara 50 här!" :) Första två berodde på nervositet, det sista på slarv, men resten gick utomordentligt. :)

"Du skojar!?!?" Var det enda jag fick ur mig när han sade att körkortet var mitt. :D
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
När jag skulle ta A2 kortet kuggade jag på att jag inte varit å tagit någon bild. Hade ju A1 sen innan och slapp därför teoriprovet, men bilden MÅSTE man ta innan, annars får man inte köra upp vilket jag fick lära mig den hårda vägen. 1650 i sjön :mad: hade kortet en vecka efter det ndå :D
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Hade aldrig gjort en så bra körning på banan, speciellt lågfarten. Läraren berömde mig med att jag var den enda som inte behövde göra om något moment på banan. :rock Det var lite nervöst dock för när vi skulle dit så visade det sig att nyckeln till hojen var lite vriden så först fick vi inte ur den ur tändningen innan uppkörningen. Men nemas problemas när det väl var dags.

Dock i trafiken tabba jag mig lite. Han bad mig svänga höger när vi skulle tillbaka. Vägen var sån att precis vid korsningen där vi skulle svänga så blir det en extra fil för de som ska höger de sista två metrarna, jag hade kollat skylt och lagt mig i rätt tyckte jag och kollade trafikljusen och annan trafik. Då missade jag att det dök upp en till fil. Det blev heldragen linje så jag fick inte rulla över heller. Men fick höra i radion att jag kunde rulla över linjen. Jag fick kortet iaf. Han hade inga riktiga anmärkningar utan undrade bara vad jag tänkte på när jag hamnade i fel fil. Hade bara tränat på banan med skolan. I trafiken körde jag bara som jag gjorde i vanliga fall, det funkade bra.

Haha men jag tyckte synd om den killen som fick ut och köra banan först. Han var asnervös hela tiden och det hjälpte inte hans körning. Det blev många fötter i marken på lågfarten. Det var någon joppe som var där med någon gammal halvtrasig motorcykel som de knappt fick igång. Hade helt klart chansat på att få kortet, gjorde lågfarten i princip med fötterna i marken eller satte ner dom hela tiden. Gjorde väldigt stora svängar och hamnade fel. Det var kul att se.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
70kmh ingångshastighet på högfartsbanan.. rev 3-4 koner..
Skaffade mig som vana att sluta titta på mätaren när den slog 50.. vilket passade bra på stället där vi övade.. men på uppkörningen var ansatsen dubbelt så lång :)
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
När jag örde upp för 125a så visade den hastighetsmätaren 10km/h för lite och när jag då skulle göra högfartsbanan fick jag lite nervositöts panik och höll 55 enligt mätaren. Klarade mig utan att riva några koner men fick ändå göra om det eftersom det inte såg så fint ut :va efter det gick hela uppkörningen superbt bra :rock
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
ZPUfJyY.jpg
 

Traveler

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2013
Ort
Stocckholm
Hoj
1995 Honda XR 650L, 2007 Triumph Tiger 1050, 1964 HD Duo Glide 1200
Jag kuggade mig inte men alla andra var helt säkra på att jag hade kuggat mig. På uppkörningsdagen hade det regnat. Så det blev första gången för mig att göra bromsprovet på blöt asfalt. Från 90 kmt låste jag framhjulet två gånger. Sedan när det var dags för trafikuppkörningen var jag sista personen före lunch. Jag sa åt honom att vi bör nog tanka innan jag kör. Han svarade det räcker nog till dig så tankar vi efter lunch. Efter halva passet fick jag soppatorsk. Han sa det räcker så här du behöver inte köra längre du har redan klarat uppkörningen. Du låste framhjulet när du bromsade men jag såg att du hade full kontroll. Det är bra att du vågar bromsa max även i regn. Vi lämnar hojen här så tar jag med en dunk när jag skall köra nästa uppkörning. Hoppa in så åker vi till körskolan och tar lunch. När vi kom tillbaka och jag satt bredvid honom i bilen så såg man att alla dom andra tänkte att nu har han kört av och kvaddat hojen.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har kuggat ett gäng gånger och ingen gång har det varit mitt fel :(

Första gången var när jag tog om mitt kort efter att ha blivit av med det för fortkörning. Jag körde upp på en polares hoj och allt gick bra, klarade alla manöverprov och så. Sen när vi kommer till Vägverket så säger uppkörningskvinnan att jag inte fick nåt körkort för att jag kört för fort hela tiden. Jag ställer mig tveksam till detta då jag givetvis inte skulle köra för fort på en uppkörning och sa att mätaren måste visa fel. Men det gick inte övertala henne. Senare när jag övningskörde visade det sig att mätaren på polarens hoj visade för lite. Ganska snopet.
Jag fick en ny tid och åkte dit. Då hade de ändrat reglerna så man var tvungen att ha med reg-bevis. Det hade inte jag. kugg
Fick en ny tid och åkte dit. Då fick jag inte köra upp för att hojen jag körde bara var reggad med 34 KW, dock ostrypt. Reglerna säger 35 kw. Bara att åka hem.

Senare blev jag av med kortet igen för s.k upprepade förseelser med bilen. När tiden gått ut hyrde jag en hoj för att köra upp på och körde upp. Allt gick bra men jag blev kuggad ändå. Fick ingen egentlig anledning, de tyckte att jag skulle öva mer trots at tjag klarade garagevänding, bromsning och serpentin utan problem. Att jag redan kört mc i fyra år struntade de i. Jag körde upp igen två veckor senare och gjorde inget annorlunda och fick kortet.

Detta var när man var ung och dum och nu har jag kört lugnt och försiktigt i 10 år.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Jag kuggade inte, men jag trodde jag hade gjort det. Körde "by the book" ända till sista rödljuset innan vi var tillbaka utanför vägverket.
Jag skulle korsa e4an stod i rätt fil och till höger står det en röd 940 med en gubbe i. Jag minns hur jag tittade på honom och han tittade tillbaka, tyckte jag såg lite avundsjuka i hans ögon.
Nåväl det blir grönt för honom och han får endast köra åt höger och jag får grönt och får endast köra rakt fram.
Jag påbörjar min körning och helt plötsligt kommer den röda bilen och kör om mig på höger sida och svänger snabbt in framför mig.
Där trodde jag mitt körkort var förlorat även fast nånstans i min kropp så visste jag att jag hade gjort rätt och han gjort fel.
Men jag fick mitt körkort!
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Jag körde upp på en trimmad screamin eagle HD med högt styre och framflyttade broms/växel.
Var helt omöjlig i Konbanan, var långt utanför men det gick inte att styra mer samtidigt som den stora motorn skakar så jävligt. Bromsa från 50 o 90 gav bara ett långt svart sträck från bakhjulet då den har noll kännsla i bromsarna. Klara hela uppkörningen utan några konstigheter från handläggarn, ända han hade åsikt om var att det är en ytterst ovanlig mc att köra upp på och teoretiskt sätt omöjligt att åka lika lätt som med en 600 :banana
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Kuggade på krypkörningen första gången. ALLA som körde upp samtidigt som blev underkända den dagen. Nästa gång blev alla godkända (nästan samma gäng).

Kan inte kvinno förstå att en uppkörningsförättare måste få ligga dagen innan, det förstör såå mycket bara för att hans fruga hade huvudvärk kvällen innan
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Glömde ta med regbevis på hojen, körde 70 på 50 väg, missade en stoppskylt. Glömde legitimation.

I den ordningen, uppdelat på 3 ggr:rodnar
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Vi var fyra stycken som körde upp på en förmiddag, tre med körskola och en tjej som körde upp privat. Det hela började med en liten genomgång och koll av reg.bevis m.m. Jag hamnade tyvärr sist på listan då skulle vilja få det överstökat så snabbt som möjligt för att inte fjärilarna i magen skulle skulle slå mer kullerbyttor än vad dom gjorde. Körde upp sent på säsongen och svårt att få tider i Stockholm.

Kollade på när tjejen försökte med lågfarten och det såg inte bra ut, fötter sattes ner, koner kördes över. Tydligen fick hon fortsätta med högfarten för att sedan ta lågfarten igen men även där for det koner och hon kom gråtande tillbaka. Första killen fixade banan helt okej men de två efterföljande fixade inte lågfarten utan satte ner fötter och inbromsningarna såg inte heller bra ut. Till slut var det min tur och jag gjorde nog den sämsta lågfarten jag gjort på länge men satte inte ner någon fot men det gick ryckigt o lite väl sakta, i högfarten gjorde jag något konstigt fel och körde fel men snyggt, fick köra om och då gick det perfekt, inbromsning också. Detta medförde att vi var två som gick vidare.

Vet inte riktigt hur det gick för killen i trafiken men han var inte glad och åkte snabbt därifrån med sin lärare. Väl ute i trafiken tyckte jag allt gick bra, dock hade jag svårt att höra vad han sa. När vi kom tillbaka hade jag klarat det men han tyckte att jag körde något försiktigt och sakta. Tackade för rådet och tänkte VA FAN, jag körde ju upp!

Min lärare sa ett vi ses på skolan sen, du får låna hojen till 17 om du vill. Körde hela dagen till 17 och lämnade tillbaka Yamahan.

Fyra som körde upp, två missade på banan och en troligen i trafiken. Hade övat som fan på lågfarten (ca 15 timmar) innan och kunde det i sömnen men nervositeten gjorde att det inte såg bra ut men var godkänt. Hade tagit två lektioner i trafiken och det räckte mer än väl då jag kör yrkestrafik i Stockholm till vardags.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Nervös som fan .... fixxade krypet på andra försöket (man har två chanser)
Fegade på "högfarten" han tyckte det gick lite långsamt å försiktigt,gjorde om å laddade (ännumera nervös),välte 2 konor och låste bakhjulet , fick ett tredje försök på nåder å fuckade upp totalt :gnissla

Andra tillfället fixxade jag kryp,fart men klantade bromsning,bakjulslyft på första,klent med fart på andra (fick ett tredje försök på nåder,det var samma gubbe och sa att "vaffan jag ser ju att du kan,gör om gör rätt och försök släpp nervositeten" )

Fick komma ut på trafikdelen och körde helt prickfritt,enda han hadde att anmärka på var att jag fegaccade på en motorvägspåfart,men jag körde upp på skolans skitsura cb750 och det gick inte vrida mera , då garvade han bara och sa grattis :)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hade bara tagit 4 körlektioner, två på kryp och två på väg.

Ingen polare eller hoj att köra med privat, så det var bara det jag hade. Dock så har man haft B-kort i 30 år, och kört närmare 1000 mil moppe (gissa varför man ville ha A-kort;)) Så att köra i trafiken var inget problem. Men krypet...
En granne som har hoj var jag med dagen innan uppkörning och vi satte upp krypkörningsbana med tomflaskor och lite pinnar.

Dagen för uppkörning var jag skitnervös. Samling på körskolan och vi var tre som skulle köra upp. Tre hojar, en fick sitta bakpå hos läraren och så turades vi om att köra på de andra två.

Krypkörningen gick utan problem, satte den direkt. Sedan var det slalombanan. Sänkte en kon med tån på första sidosteppet, men fortsatte genom hela och fullföljde utan problem, men jag trodde att jag var körd. Fick testa en gång till, sänkte sista konen på slalomen på vägen tillbaka från vändningen. Då trodde jag att det var totalkört. MEN, fick ett tredje försök och klarade det. Inbromsning 70/90 inga problem.

Sedan var det ut i trafiken, det enda jag behövde köra (han insåg nog att jag haft körkort i 30 år) var bara landsväg (slingerbulten) för att kolla placering. Men nervös som sjutton i alla fall, och regnade som sjutton gjorde det också. Gjorde en tavla när han bad mig vända, stannade bakom en kurva (dumt) när jag borde fortsatt en bit till där det var säkrare. Fick ett nytt försök att vända och då tog jag ett bättre ställe.

Sedan blev jag godkänd, jag fick ta ena körskolehojen och åka tillbaka själv. Otroligt skön känsla.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top