Dela med er, hur kuggade ni uppkörning?

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
En av nio kuggade på min uppkörning, enda privatisten och han satte ner foten konstant i lågfarten. Måste ha varit rejält nervös stackaren (men vem är inte det) men så är det ju för somliga, många kuggar nog just pga nervositet. :/
Enda spännande för mig var att vi kom ikapp ett LGF-ekipage där det var lite halvskymt men jag gissade att det var bättre om jag blåste om fort och han sa inget om det.

Brorsan fick påpekande om att han tog lite för mycket plats i trafiken och låg lite för långt till vänster i filen, typ där man sitter när man kör bil. Båda sakerna är visst inte helt ovanligt för de som har kört väldigt mycket bil innan de tar kortet.
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Klarade manöveringen, kuggade på trafik. Körde lite för snabbt förbi ett par hästar (50-väg, körde i ca 30km/h).
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Sedan blev jag godkänd, jag fick ta ena körskolehojen och åka tillbaka själv. Otroligt skön känsla.

Den känslan är underbar när man får köra tillbaka till körskolan själv på hoj!

Första gången jag körde upp och kuggade, samtidigt som de andra tre personerna från körskolan alla blev godkända, fick samtliga åka tillbaka med varsin hoj medans jag fick sitta i passagerarsätet i handledarens bil. Det var mindre kul kan jag lova...
 

MolleMeck

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsxr 750 -99
Jag körde upp för samma snubbe tre gånger första gången köper jag då jag kom en halvtimme försent samt hade ingen aning om vad man gjorde på en uppkörning, kuggade andra gången för att jag körde för snabbt i konbanan då han tyckte att jag inte hade kontroll på hojen nästa gång för samma kille då sa han att jag körde för sakta i konbanan ca tre veckor efter första så tror helt enkelt inte han gilla mig från första början :dummer..
 

larzaforreal

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2012
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 EXC -06
Jag kuggade heller aldrig, dock var jag riktigt nära..

Satte ner foten på lågfartsbanan av ren skakig nervositet, fick en andra chans snäll som han var och då klarade jag det.. (phew)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
När jag tog kortet dumpade inspektören mig utanför McD i nån jävla förortshåla jag aldrig varit i förr. I o f s sket jag väl i det, jag hade ju fått körkort men hade inte en blekaste aning om hur jag skulle ta mig tillbaka till körskolan och läraren hade ingen aning om vart vi var heller. Fick ringa och fråga hur fan jag skulle ta mig hem. Den stackaren jag åkte på att skjutsa också hade bl.a. kört mot rött, mörkat i skymda kurvor och varit ~1 dm från att klippa en barnvagn. Han fick rådet att aldrig mer visa sig där igen...... :rofl
 

_Dräparen_

Medlem
Gick med
29 Sep 2011
Ort
Södertälje
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 900SSiE -00
Klarade min första men det var nog bara precis också. Fick göra om lågfarten två gånger, första gick för fort tyckte han, högfartsdelen klarade jag, bromsprovet fick jag göra om i 90.
I trafik trodde jag att det sket sig på grusväg och när vi skulle vända tillbaka till banan på 30 sträcka, råkade gasa upp i 70. Men tror inte han märkte det då han fortfarande höll på att vända när jag kollade i speglarna.
 

ekas

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
hojlös
Var för avslappnad och cool första gången. Plöjde rakt igenom högfartsbanan utan minsta tendens till att väja för konerna. Vi snackar hjärnsläpp av 1:a klass. Vet fortfarande idag inte vad som hände.

Andra gången var jag skitnervös och satte allt perfekt. Fick kommentaren att jag var lite för försiktig i ett svåröversiktligt villaområde - men att jag var godkänd i det stora hela. :yoparty
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Brorsan fick påpekande om att han tog lite för mycket plats i trafiken och låg lite för långt till vänster i filen, typ där man sitter när man kör bil. Båda sakerna är visst inte helt ovanligt för de som har kört väldigt mycket bil innan de tar kortet.
Jag håller mig något till vänster om mitten för att bakomvarande bilister ska se mig. Man hamnar ung. där man sitter i bilen. Men det varierar hur man lär ut detta verkar det som. Kolla den här tråden.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?26969-Placering-i-fil
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Jag håller mig något till vänster om mitten för att bakomvarande bilister ska se mig. Man hamnar ung. där man sitter i bilen. Men det varierar hur man lär ut detta verkar det som. Kolla den här tråden.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?26969-Placering-i-fil
Ja och det verkar som att körskolorna anpassar sig lite efter vad de lokala inspektörerna gillar. En polare som körde upp i Umeå fick tipset att ställa upp tomgången på hojen inför lågfarten så han inte skulle behöva bry sig om att möta upp med gasen medan min lärare i arvidsjaur (intensivkurs) sa att där blir man kuggad för sånt för de vill se att man kan samspelet mellan koppling och gas.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Kugga? Jag tränade innan och fick godkänt första gången. :banana
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Ja och det verkar som att körskolorna anpassar sig lite efter vad de lokala inspektörerna gillar. En polare som körde upp i Umeå fick tipset att ställa upp tomgången på hojen inför lågfarten så han inte skulle behöva bry sig om att möta upp med gasen medan min lärare i arvidsjaur (intensivkurs) sa att där blir man kuggad för sånt för de vill se att man kan samspelet mellan koppling och gas.

Vem gasar på lågfarten, kör ni tvåtaktare eller? :va
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
På en sur CB750 kan man ju köra på tomgång, men Bumse F650 GS som jag körde på hade väldigt lätt för tjyvstopp om man inte mötte med gasen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top