Hade en körskollärare som insisterade på att jag skulle köra högfartsbanan med första svängen åt höger hela tiden. Gick galant och utan problem på lektionerna. När jag frågade om jag inte borde öva lite mer på att köra den åt vänster också tyckte han det var onödigt då banan enligt honom alltid var med sväng åt höger på uppkörningen - han var mycket säker på sin sak
Nåväl, på uppkörningen var banan uppställd med första svängen åt vänster.
Man kan väl säga att detta gav upphov till en del hjärnspöken när jag körde provet. Lyckades träffa en kon med foten på båda försöken, förmodligen för att situationen gjorde mig osäker och jag hade blicken för nära motorcykeln. Kuggade därför uppkörningen.
På andra uppkörningen gick det bra, bortsett från att kontrollanten klagade på att jag inte utnyttjade även mötande trafiks vägbana vid S-kurvor med fri sikt. Det där är för övrigt något jag och många andra är rätt tveksam till. Tycker det är en dålig vana att gena i kurvor för att räta ut vägen, även om man tycker det är fritt - förr eller senare dyker det upp en bil från en utfart man inte sett eller liknande. Bättre att lära sig hantera kurvor ordentligt och hålla sig på sin sida, men det är något man får öva på efter att man fått körkortet. Gör man på det sättet på uppkörningen riskerar man att bli underkänd.
Slutsats: MC-utbildning/uppkörning har inte alltid så mycket med verkligheten att göra. Det är till exempel väl känt att grävlingar och älgar inte alltid kommer utspringande från höger sida av vägen, utan även kan komma från vänster.