Dela med er, hur kuggade ni uppkörning?

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Det gick att köra utan gas men som sagt ville visst den inspektören gärna se att man hade samspelet mellan gas och koppling på lågfarten. Sen är det även som anders säger, jag tränade på en kompis ER-6:a och även om det oftast gick utan gas så ville den gärna ha lite om man behövde vara lite mer aggressiv med kopplingen.
 

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Kugga? :va

Körde upp som privatis samtidigt som 3 andra som kom från samma körskola och blev lätt hånad av deras körskolelärare som sa att jag antagligen inte skulle klara av manöverprovet och krypkörningen på min egna hoj, sv650s pga för dålig svängradie :dummer

Var först ut och det började såklart AP-regna när jag skulle krypköra, gick felfritt :tuttar
Mer regn, intensiva motstyrningar och massiva inbromsningar, felfritt :tuttar

När jag körde tillbaka till gruppen och körskoleläraren frågade hur det gick för mig och jag då säger att allt gick bra och det var enkelt :hihi utbyter vi inga mer ord den dagen.

Jag + 1 till fick körkortet den dagen - winning!
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Kuggade inte.

Men det var nog inte många den dagen som trodde att tanten skulle fixa det. naturligtvis fick jag den varianten på lågfartebana som jag INTE ville ha. Duttade i med foten i bortre vändningen, men bet ihop och fortsatte. Fick det godkänt. :tummenupp Tror inte att jag lyckades på upp hojen i 90 före imbromsning på den relativt korta sträcka jag hade på mig att gasa. Gasade upp den så mycket jag hann och bromsade vid märket. Gissar att det förmodligen bara var 80-85 men fick det godkänt. :tummenupp
Ut på vägarna i en stad där jag inte ens är van att köra bil. Till slut så får jag order om att svänga in på en mack och stanna. Får besked om att jag är godkänd, men också frågan om det var något jag inte var nöjd med. Något jag själv tyckte jag borde gjort bättre. Erkänner att jag borde stannat vid ett övergångsställe, men jag insåg inte i tid att killen på gångvägen skulle vilja gå över. Fick påpekandet att det inte fanns så mycket annanstans för honom att gå. Gångvägen tog slut vid övergångstället. Men det var tydligen bra att jag insåg mitt misstag. Puh! När jag gjorde den missen så trodde jag att nu är det kört.

Sen frågade han om jag hittade tillbaka till haket där resten av aspiranterna väntade. Det gjorde jag inte. Jag gav mig en vägbeskrivning, och han drog. Där stod jag ensam på macken med en trafikskolehoj och ett papper som sa att jag var godkänd. Dags att "flyga solo" :D
 
Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Kugga :va
Misslyckas man första gången så ger man väl upp, inser att man är en sopa och tar bussen i all evighet? Skulle aldrig kunna göra något så förminskande som att åka hem med svansen mellan benen och dyka upp för att försöka igen :D

Skämt o sido, jag fick göra om 90km/h inbromsningen. Hade solen i ryggen och kunde inte läsa av mätarna för allt blänk, examinatören tyckte att det gick lite sakta och jag fick prova igen. Det gick nog betydligt fortare än 90 den gången, eller vad gör en GSX750 på varvstoppet med trean i? :rolleyes:

Hittade förresten ett klipp av min konbanekörning på tuben, enjoy
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Kugga :va
Misslyckas man första gången så ger man väl upp, inser att man är en sopa och tar bussen i all evighet? Skulle aldrig kunna göra något så förminskande som att åka hem med svansen mellan benen och dyka upp för att försöka igen :D

Är det inte då man blir körkortslös buse?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Låste framhjulet i 90-bromsningen. Utan att krascha.

Sen körde typ 14.8 sek på gamla manöverbanan. Sörmlandsrekord enligt provgubben och då bedömdes jag som olämplig.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kuggade inte trots en insekt i ögat under hela uppkörningen.:yoparty
 

cmfgbg

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2013
Ort
Partille
Hoj
Suzuki sv650s 03
Första gången jag skulle köra upp för A2 förra året. Körde dit på min gamla er5 mellanreggad som är en fd körskolehoj. när jag tog fram reggbeviset sa dom "tyvärr får du inte köra upp med din mc, för den har en kw för lite" dvs den har 24 kw. :huvet

Den andra gången lånade jag körskolans yamaha xj6, kuggade på kurvtagning i tätbebyggt antar jag. problemet va att jag bodde där och kunde varenda utfart och kurva i sömnen, så jag tog väll i lite för hårt.

Tredje gången var absolut inga problem :yoparty
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
körde för fort på konbanan

ingen som såg det av dom andra, inkl körskollärare tyckte det
men den som bestämde tyckte det

andra gången så klarade jag det och även resten
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Hörde inte vad provledaren sa i radion, fick kolla på provledarens blinkers i min backspegel för att köra rätt.

Kugga inte :)
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Nu var det många år sedan jag körde upp närmare bestämt våren 1999. Vi var 6 personer på uppkörningen ute på flygrakan i jakobsberg. 2 x 3 st 2 Uppkörningsförättare.

Kommer ihåg att jag var lite mesig på 90 bromsningen. Andra försöket sattsade jag för kung och fosterland och lyckades med en riktigt bra inbromsning utan upplåsning av bakdäcket.

De 2 andra i min grupp misslyckades båda två på högfartsbromsningen samt 1 hade stora problem med konbanan.

Han stoppade de andra 2 från att köra på stan. I den andra gruppen var det endast 1 som klara sig med.

Så 2 av 6 blev godkända på alla moment den morgonen.

Jag tyckte förättarna var stenhårda till en början men i efterhand har dom nog räddat många från att köra ihjäl sig med sina tuffa bedömningar.


För typ 5 år sedan stekte dom av min kompis jag var handledare åt på bromsprovet.

Det regnade ymnigt och flygrakan på jakan var dyblöt. Kompisen låste upp nån meter innan han stannat helt 3 ggr och blev kuggad. Detta var utan ABS.

Alla 5 blev kuggade.

Någon vecka senare klarade uppkörningen utan anmärkning.
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Körde dit , körde upp, åkte hem med kortet i fickan, 300 spänn fattigare.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hade en körskollärare som insisterade på att jag skulle köra högfartsbanan med första svängen åt höger hela tiden. Gick galant och utan problem på lektionerna. När jag frågade om jag inte borde öva lite mer på att köra den åt vänster också tyckte han det var onödigt då man ändå fick välja håll själv på uppkörningen - han var mycket säker på sin sak :va

Nåväl, på uppkörningen var banan uppställd med första svängen åt vänster. Det högra konparet var inte ens utställt :huvet Man kan väl säga att detta gav upphov till en del hjärnspöken när jag körde provet. Lyckades träffa en kon med foten på båda försöken, förmodligen för att situationen gjorde mig osäker och jag hade blicken för nära motorcykeln. Kuggade därför uppkörningen.

På andra uppkörningen gick det bra, bortsett från att kontrollanten klagade på att jag inte utnyttjade även mötande trafiks vägbana vid S-kurvor med fri sikt. Det där är för övrigt något jag och många andra är rätt tveksam till. Tycker det är en dålig vana att gena i kurvor för att räta ut vägen, även om man tycker det är fritt - förr eller senare dyker det upp en bil från en utfart man inte sett eller liknande. Bättre att lära sig hantera kurvor ordentligt och hålla sig på sin sida, men det är något man får öva på efter att man fått körkortet. Gör man på det sättet på uppkörningen riskerar man att bli underkänd.

Slutsats: MC-utbildning/uppkörning har inte alltid så mycket med verkligheten att göra. Det är till exempel väl känt att grävlingar och älgar inte alltid kommer utspringande från höger sida av vägen, utan även kan komma från vänster.
 
Last edited by a moderator:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Hade en körskollärare som insisterade på att jag skulle köra högfartsbanan med första svängen åt höger hela tiden. Gick galant och utan problem på lektionerna. När jag frågade om jag inte borde öva lite mer på att köra den åt vänster också tyckte han det var onödigt då banan enligt honom alltid var med sväng åt höger på uppkörningen - han var mycket säker på sin sak :va

Nåväl, på uppkörningen var banan uppställd med första svängen åt vänster. :huvet Man kan väl säga att detta gav upphov till en del hjärnspöken när jag körde provet. Lyckades träffa en kon med foten på båda försöken, förmodligen för att situationen gjorde mig osäker och jag hade blicken för nära motorcykeln. Kuggade därför uppkörningen.

På andra uppkörningen gick det bra, bortsett från att kontrollanten klagade på att jag inte utnyttjade även mötande trafiks vägbana vid S-kurvor med fri sikt. Det där är för övrigt något jag och många andra är rätt tveksam till. Tycker det är en dålig vana att gena i kurvor för att räta ut vägen, även om man tycker det är fritt - förr eller senare dyker det upp en bil från en utfart man inte sett eller liknande. Bättre att lära sig hantera kurvor ordentligt och hålla sig på sin sida, men det är något man får öva på efter att man fått körkortet. Gör man på det sättet på uppkörningen riskerar man att bli underkänd.

Slutsats: MC-utbildning/uppkörning har inte alltid så mycket med verkligheten att göra. Det är till exempel väl känt att grävlingar och älgar inte alltid kommer utspringande från höger sida av vägen, utan även kan komma från vänster.
Och det är därför kontrollanten säger höger eller vänster i radion precis innan konerna, var fan körde du upp, polen?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top