Dem och de på Sporthoj

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Bara jag som ser en felaktig ökning av användandet av dem? I övrigt bra inlägg blir lite sämre när folk inte kan de grundläggande skrivreglerna. Galet irriterande.

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Håller med. Inte bara här. Ser det överallt. Har ni ingen aning så använd de. Då blir det i alla fall rätt 9 gånger av 10. Annars kan man ju byta ut mot oss och vi. En del har lättare att få det rätt sen byter man ut vi mot de och oss mot dem. Vi springer => de springer (oss springer heter det ju inte). Vi kastar oss i vattnet => de kastar dem i vattnet.
Sen finns det fall då det faktiskt kan vara svårt men de är få. Chansa då på de vilket oftast är det rätta.
Med vänlig hälsning,
Språkpolisen

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alternativt, om man inte har en aning så kan man använda dom, som ser lite sämre ut men är bättre än inkorrekta de och dem.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Bara jag som ser en felaktig ökning av användandet av dem? I övrigt bra inlägg blir lite sämre när folk inte kan de grundläggande skrivreglerna. Galet irriterande.
Är ökningen felaktig? Om den är "mätbar" kan den då vara "felaktig"?:rolleyes:
Nu när vi är inne i petimeterterräng så...
"...som ser en ökning av det felaktiga användandet av....":tummenupp

Bortsett från det så...jag håller med...f-n det vore mindre illa om de skrev dom överallt istället för dem hit och dit i tid och otid.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
"Dom" är ett bra ord att ha!!

Dem skriver så illa nu för tiden... :D

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Är ökningen felaktig? Om den är "mätbar" kan den då vara "felaktig"?:rolleyes:
Nu när vi är inne i petimeterterräng så...
"...som ser en ökning av det felaktiga användandet av....":tummenupp

Bortsett från det så...jag håller med...f-n det vore mindre illa om de skrev dom överallt istället för dem hit och dit i tid och otid.

Ja jävlar. Jag skäms å det grövsta och skyller på copy/paste-sjukan. Eller på ren okunskap. Eller slarv. Säkert är dock att jag pudlar.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Inte nog med att de och dem fullständigt har spårat ur, särskrivningen fortplantar sig som en eldsvåda i det Svenska språket.
Dem flästa nya programm i mitt jobb är sär skrivna så ini helvet i varenda diagnos programm att nån borde lära dem som sitter bakom tann jenterna lite rikssvenska, för bövelen.
Man får ju spader för mindre.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och insektsnycklar!!1 Är det nyckelpigor LR? :mad:

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Tack för den uppsträckningen. Noterat.

Vidare vill jag uttala ett dubbel-tvi över de som envisas med att använda han i text där det ska vara honom. Upphör genast med ofoget!

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Det är bara Wasas bibel som styr det där så att folk tror det finns regler. Men det finns inge regler och språket skapas och omformas i ett dynamiskt och kreativt förlopp.

Jag tycker man skall få skriva som man vill. Det är mest liberalt.

:glömdet

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Det är bara Wasas bibel som styr det där så att folk tror det finns regler. Men det finns inge regler och språket skapas och omformas i ett dynamiskt och kreativt förlopp.

Jag tycker man skall få skriva som man vill. Det är mest liberalt.

:glömdet

Så länge vi får tolka det som vi vill så får väl folk skriva som de vill.
Men vill man vara säker på bli för stådd så skall man väl inte för vänta sig allt för mycket?
Brun hårig sjuk sköterska kör last bil eller lång tradare medan den lång håriga piloten i sitt flyg plan är på väg längs landnings banan och i affären finns numera bara kassa biträden. Strål kastare lyser på bad boll när någon i bad byxor och bad lakan plockar upp den...

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vi springer => de springer (oss springer heter det ju inte). Vi kastar oss i vattnet => de kastar dem i vattnet.

Men den andra där är ju inte rätt. Rent syntaktiskt är det väl bara i förstaperson som man kan använda sig av objektsformen som reflexivt pronomen?* Rätt borde vara "De kastar sig i vattnet".

*Detta gäller åtminstone på engelska, svenska syntaktiska regler har jag aldrig studerat.

EDIT: Både i första och andra person kan man uppenbarligen använda sig av objektsformen i reflexivt syfte vilket betyder att jag borde formulerat mig mer som "i tredje person kan man ju inte använda sig av objektsformen som reflexivt pronomen".

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...