Dem och de på Sporthoj

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Det där har varit en av SHs utbildningsinsatser sedan 2003. Fortfarande mycket blandade framgångar dock...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag nämnde aldrig dyslexi.

Det kan ju finnas de som får sitta i evigheter för att få ihop tre meningar ändå.
Om de sedan inte är säkra på att det är rätt kanske de lägger ner alltihop bara för att slippa bli rättade.
Är inte det onödigt?

Nej, det var jag som nämnde dyslexi eftersom det är internets populäraste ursäkt för att slippa bry sig om sin stavning.

I det här inlägget verkar du prata om analfabeter. De har det såklart också tufft, men jag är rätt säker på att majoriteten som klarar av att läsa på forum även klarar att skriva på dom.

Återigen - det är helt ok att inte kunna, men det är fan inte ok att inte försöka eller kämpa för att bli bättre.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Ach so, tänkte på tråden i stort.

Det finns ju ålder, och sen finns det ålder....

Jag mörkar varken min ålder eller min ålder....

Nej, det var jag som nämnde dyslexi eftersom det är internets populäraste ursäkt för att slippa bry sig om sin stavning.

I det här inlägget verkar du prata om analfabeter. De har det såklart också tufft, men jag är rätt säker på att majoriteten som klarar av att läsa på forum även klarar att skriva på dom.

Återigen - det är helt ok att inte kunna, men det är fan inte ok att inte försöka eller kämpa för att bli bättre.

Jag tycker att det är ok att skriva på forum utan att vara intresserad av att förbättra sin förmåga att uttrycka sig i skrift. Vi tycker helt enkelt olika.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men den andra där är ju inte rätt. Rent syntaktiskt är det väl bara i förstaperson som man kan använda sig av objektsformen som reflexivt pronomen?* Rätt borde vara "De kastar sig i vattnet".

*Detta gäller åtminstone på engelska, svenska syntaktiska regler har jag aldrig studerat.

EDIT: Både i första och andra person kan man uppenbarligen använda sig av objektsformen i reflexivt syfte vilket betyder att jag borde formulerat mig mer som "i tredje person kan man ju inte använda sig av objektsformen som reflexivt pronomen".

Nu tänkte jag inte att de kastat sig själv i vattnet utan några andra.
De stod och tjafsade med dem om svenska språkets grammatik, särskrivningar och annat trams. Till slut tröttnade de och kastade dem i vattnet.

Och där började bra exempel på syftningsfel smyga sig in. DET om något är värre än att bli knivhuggen i ansiktet och tutlurad av en transvestit. :huvet

Jag kan på mina bra dagar överleva felaktiga de/dem (nästan så att "dom" är värre, domar får man i rätten), med påtaglig blodsmak i munnen kan jag ibland till och med blunda för enstaka särskrivningar i envetna försök att intala mig själv att det i själva verket rör sig om rena skrivfel a´la 2014 års stressade samhälle.

När däremot syftningsfelen hopar sig så att man får kasta tärning för att förstå budskapet, då dör min själ lite grann.

(Även om jag slarvigt gör det själv titt som tätt så kan ett överdrivet användande av "och" i början av meningar också störa mig till frossa ibland. TjEtTiNg!)

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Och där började bra exempel på syftningsfel smyga sig in. DET om något är värre än att bli knivhuggen i ansiktet och tutlurad av en transvestit. :huvet

Jag kan på mina bra dagar överleva felaktiga de/dem (nästan så att "dom" är värre, domar får man i rätten), med påtaglig blodsmak i munnen kan jag ibland till och med blunda för enstaka särskrivningar, i envetna försök att intala mig själv att det i själva verket rör sig om rena skrivfel a´la 2014 års stressade samhälle.

När däremot syftningsfelen hopar sig så att man får kasta tärning för att förstå budskapet, då dör min själ lite grann.

(Även om jag slarvigt gör det själv titt som tätt så kan ett överdrivet användande av "och" i början av meningar också störa mig till frossa ibland. TjEtTiNg!)

Kommatering är en skön och uppenbarligen svårbemästrad konst.:mad:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Slarva på du. Jag har högre förväntningar på dig än på mig.:näsblod

Intressant dock att veta exakt VAD du ansåg var fel. Just kommateringar är ett rätt hett diskussionsämne även mellan språkfascister av rang, så vad är vad som objektivt fel VS som störde DITT sinne?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Intressant dock att veta exakt VAD du ansåg var fel. Just kommateringar är ett rätt hett diskussionsämne även mellan språkfascister av rang, så vad är vad som objektivt fel VS som störde DITT sinne?

Förutom det uppenbara exemplet du nämnde, menar du?

De mastodontlika bisatserna i andra stycket borde nog städas upp till ett par meningar istället. Fel och fel, mer en stilfråga.

Jag är inte av någon rang. Får väl tillägga att du är underhållande att läsa även om jag inte hänger med när det kommer till terminologin i dina ekonomiutläggningar.:tummenupp

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vi jobbar för pikarna, sa en kvinna på ABC nyss. I skrift blir det naturligtvis peak som uttalas som pik och betyder topp på modern svenska. Jag försöker att inte pika! :tungan
Jag störde mig förut på amerikaniseringen, nå kitt, men nu har jag blivit en hyfsad simultantolkare och pratar helst "gammal" svenska.
Då kan man vara humoristisk och säga att språket är shittet som håller oss samman! :lol
Det fungerar bara i skrift medans Vad heter kitt på engelska? inte gör det... :(

Basal är ett idiotord för att ersätta det gamla grundläggande. Kan inte förstås av en engelskspråkig och ger inte mer...

Man textar inte program längre utan har undertexter... Subbtextar kunde det också hetat...

Språket måste ändras sägs det för att språket ska leva.
På Island har man följaktligen inget levande språk eftersom man inte ändrar utan bara lägger till nya ord.
Det betyder att om du kan läsa modern Isländska kan du läsa Eddan i original. :tummenupp

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO