Solhagaracing4
Vifferist
Glöm inte bort "Bytat"
Men den andra där är ju inte rätt. Rent syntaktiskt är det väl bara i förstaperson som man kan använda sig av objektsformen som reflexivt pronomen?* Rätt borde vara "De kastar sig i vattnet".
*Detta gäller åtminstone på engelska, svenska syntaktiska regler har jag aldrig studerat.
EDIT: Både i första och andra person kan man uppenbarligen använda sig av objektsformen i reflexivt syfte vilket betyder att jag borde formulerat mig mer som "i tredje person kan man ju inte använda sig av objektsformen som reflexivt pronomen".
Eller "suttit" som i "jag har suttit dit nya däck"Glöm inte bort "Bytat"
Eller "suttit" som i "jag har suttit dit nya däck"
Nä, men hört.Nu hittar du på. Det där har du väl aldrig sett?
Nä, men hört.
På allvar.I dialektform eller på allvar?
På allvar.
Så länge vi får tolka det som vi vill så får väl folk skriva som de vill.
Men vill man vara säker på bli för stådd så skall man väl inte för vänta sig allt för mycket?
Brun hårig sjuk sköterska kör last bil eller lång tradare medan den lång håriga piloten i sitt flyg plan är på väg längs landnings banan och i affären finns numera bara kassa biträden. Strål kastare lyser på bad boll när någon i bad byxor och bad lakan plockar upp den...
Roger heter han.Vem sa de?
Så här går det när man ska kvotera in skåningar och annat lösaktigt folk till att bli delaktiga i det svenska språket. Tacka Sveriges radio för det, de kvoterar in de feltalande babianerna alltjämt!
Vem sa de?
Till ämnet.
Överlag går ju stavningen åt skogen, t.ex. "Ja ska juh göra d" eller motsvarande ses relativt ofta.
Är detta en sms-kvarleva, om så begriper jag inte varför h:et skall med? Är jag född i fel årtionde/-hundrade eller är vi rutschandes ner mot "idiocrasy"?
Fryst kyckling lever är klassisk. Kassa biträden och sjuka sköterskor... jojo...
Ijänkligen skulle man kunna driva särskrivningarna mycket längre. Det vore progressivt och bra.
Str ål kast are.
Eller så kan vi införa kinesiskt skriftspråk. Försök särskriva då...
Styv pappa
Alltför många säger sockerbit när de menar sockelbit.
Alltför många säger snigel när de menar snäcka. Och de tror att snigel heter snail på engelska.
Alltför många säger solskyddsfaktor om själva medlet. Faktorn är ju ett mått på hur mycket det skyddar.
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|