Demokrati eller inte?

Avskaffa kungahuset?

• Antal röstningar
    0

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Acrid skrev:
Ok jag har inte läst ett enda inlägg! bara så ni vet...Men jag har då fn inte tänkt att betala ngns uppehälle, speciellt inte ngn som sysslar med sånna där fjanterier som kungahuset....OCH som har mage att be om mer pengar...fy fn.. *spottar snus* hahaha
Du betalar ca 4:-/år till kungahuset

undrar hur mycket du betalar till folk som inte pallar asa sitt feta arsel till ett jobb utan tar ut A-kassa, långtidssjuksrivning, o.s.v...

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
kajlyl skrev:

undrar hur mycket du betalar till folk som inte pallar asa sitt feta arsel till ett jobb utan tar ut A-kassa, långtidssjuksrivning, o.s.v...

4 kr för mycket för ngt som jag anser inte ger mycket...PR ? My ass...Folk tror fortfarande att det går isbjörnar på gatorna i Schwei..Schweden..

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
kajlyl skrev:

I vilken värld blir två fel ett rätt?

@abs: Poetiskt!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
kajlyl skrev:

Det är väl tämligen irrelevant i sammanhanget? Använder du samma brist av logik i andra spörsmål, d v s legitimerar ett missförhållande genom det faktum att det föreligger andra diton i samhället? Är det inte bättre att se vad som är rätt och fel i just den sakfråga vi diskuterar?

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Face it! Hur grymt är det att ha en Kung som representant? Fråga vilken 20-30 åring som helst ute i världen vad det första dom tänker på när dom hör Sverige är. Inte många kommer nämna nån kung.

Frågan du däremot dom lite äldre i befolkningen så kommer nog kungahuset nämnas lite mer.

Men annars är det nog mest Peter Forsberg, ABBA, Björn Borg, Refused, The Hives, Hellacopters och Cardigans som du kommer få höra.

Jag ser hellre att ett band som Hellacopters :yoparty sätter Sverige på kartan än någon träig gammal kung som ska åka jorden runt och klappa barn på huvet. Ok visst det är bara 4:-/år (som någon nämde) men det handlar om principer.

Finns säkert massa lata arbetslösa som jag betalar med mina skattepengar men, systemet fungerar så eftersom vi har röstat fram en regering som har bestämt det.

Jag har aldrig fått rösta fram någon kung!

Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
abstruse: Helt klart det bästa och mest välnyanserade inlägget i denna tråd!

kajlyl: Det heter fortfarande SVERIGE, är det svårt att stava till ditt eget moderland? Vad skall du med en kung till när du inte ens vet vad landet du bor i heter? Besynnerliga människa...

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
En omröstning pågår just nu på siten sporthoj.com om huruvida kungahuset och monarkin har en plats i ett samtida Sverige.

Ställningen är för närvarande mycket jämn, trots klumpiga formuleringar och ett antal dryga inlägg från användaren "capi", upphovsmannen till omröstningen. Att detta är ett känsligt ämne framgår tydligt om man läser alla inlägg i frågan, citat, fakta och förslag blandas hänsynslöst med humor, ironi och ibland rena påhopp.

Att röstningen är och har varit så jämn tyder på att sporthojsåkare är emot kungahuset i högre grad än övriga samhället. Detta skulle kunna stämma bra överens med de studier som visat att lågutbildade är mer benägna att vilja behålla monarkin.

Även om Nej-sidan har haft sin beskärda del av pajkastandet så har den faktiskt presterat ett antal valida argument, något som Ja-sidan misslyckats med. Trots ett antal uppmaningar från Nej-sidan lyser argumenten med sin frånvaro.

Direkt saxat ur "Capi-nytt"

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
capi skrev:
....

Även om Nej-sidan har haft sin beskärda del av pajkastandet så har den faktiskt presterat ett antal valida argument, något som Ja-sidan misslyckats med. Trots ett antal uppmaningar från Nej-sidan lyser argumenten med sin frånvaro.

Direkt saxat ur "Capi-nytt"

Capinytts reportrar bör gåt fortsättningskurserna i rapportering:
"Inbillning eller Fakta - Vet Jag mer än alla andra?"
"Argumentation - Hur göra?"
"Vem har rätt - När inte facit finns tillhands"

Det du kallar valida argument anser jag inte vara mer konkreta än ja-sidans. Att diskutera innebär även att lyssna vettu.

När man kommer ut i livet så inser man att även om man själv är övertygad om att man alltid har rätt(personligen har jag enbart JÄVLIGT bra åsikter, om du frågar mig) så kan andra vara av en annan åsikt utan att vara märkbart sämre individer.

....bortsett från moderater så klart.

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
K-Micke skrev:
Det finns visst argument på Ja-sidan. Att du inte ser dom beror på att du läser tråden som Fan läser Bibeln.

Bibeln?? Religion nu också....

Blasphemer!!!
lob-05.jpg

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Määä, fan vad allvarliga alla var nu då. Försöker ju bara muntra upp stämningen lite. :7peta

Chrille, har funderat på att skicka samtliga på capinytt på ett antal kurser. :)

1 Hur man överlever i ett strävt samhällsklimat
2 Hur man har milt överseende med lägre stående varelser
3 Hur man överlever till snöjäveln är borta

Tror att de dessutom hade kvar platser i kursen rättstavning för årskurs 1-3 om någon var intresserad.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nämen för fan Capi. Är du säker på att du har valt rätt köns-symbol under ditt username?? :) Det här börjar kännas som när tjejen har bestämt sig för att vi ska gräla och jag har inte en chans att komma undan. "Det var det jag sa men det var inte det jag menade...."

Många av oss som väsnas i den här tråden skämtar gärna vitt och brett men du kan inte förvänta dig att vi ska veta från dag till dag vad du menar idag :va Igår var det j-a liv för att vi var oseriösa och osakliga och idag tar vi det på för stort allvar?? :gnissla

Det här är inte lätt.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Jag kom på en rätt kul grej kungen sa i en intervju för ett tag sen när han tillfrågades om vad han tyckte hela monarkidiskussionen.

"Man måste kunna diskutera det, för om man inte kan diskutera det så ... eh.. *lång tystnad*.. Man måste kunna diskutera det!"

Bra sagt kungen.. :hihi

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Chrille skrev:
Nämen för fan Capi. Är du säker på att du har valt rätt köns-symbol under ditt username?? :) Det här börjar kännas som när tjejen har bestämt sig för att vi ska gräla och jag har inte en chans att komma undan. "Det var det jag sa men det var inte det jag menade...."

Många av oss som väsnas i den här tråden skämtar gärna vitt och brett men du kan inte förvänta dig att vi ska veta från dag till dag vad du menar idag :va Igår var det j-a liv för att vi var oseriösa och osakliga och idag tar vi det på för stort allvar?? :gnissla

Det här är inte lätt.

Lol, ingenting jag säger är värt att ta på allvar. Trodde faktiskt inte att det skulle spåra ur när jag startade tråden. capi = blåögd :) Det är fan inte lätt, håller med dig, en del vill ha mera humor och lättsamhet, andra vill ha en seriös debatt. Vet inte riktigt vad jag själv vill ha :va .
En hälsosam blandning av båda? Lite förvirring har ingen dött av, gammalt djungelordspråk. Inte heller ha någon dött av lite sarkastiska kommentarer :tummenupp . Kom att tänka på att jag faktiskt avsluta mitt första inlägg i tråden med: Let the Flames begin.... eller nåt sånt. Som man bäddar..... ;)

Jag tycker att det har varit kul att läsa alla responser, även eller kanske framförallt från de som inte alls håller med mig ens en gnutta i mina seriösaste inlägg. Jag gillar att argumentera (No shit sherlock...), även om jag som de flesta ibland faller ner i "låt-mig-öva-på-min-dryghet"-hålet. Det har ju hänt ett par gånger i tråden att jag har varit tvungen att upprepa mig ett par gånger vilket är lite strävt. Till slut ledde det till att jag ändrade min signatur. :tungan Naturligtvis bad jag till viss del om luddigheter med formuleringen på min poll.

Har ju faktiskt också begravt alla former av stridsyxor i ett par inlägg när det har hettat till.

Ha det gött alles.

ps. win, or die trying... :yoparty ds

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Chrille skrev:
När man kommer ut i livet så inser man att även om man själv är övertygad om att man alltid har rätt(personligen har jag enbart JÄVLIGT bra åsikter, om du frågar mig) så kan andra vara av en annan åsikt utan att vara märkbart sämre individer.

....bortsett från moderater så klart.

Ååååå, du din snake! Nästa gång du kommer hit blir det inte soffan, utan balkongen! :fatta! :tungan

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
K-Micke skrev:
När du ändå editerar ditt inlägg så kan du väl berätta om den där finska kungen också. :D (jag skrev "ca 1800").
Pinsam är man... Jag hittar inte fanskapet. Ber att få återkomma när jag har ett namn.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
- Yttrandefrihet är en självklarhet, men på något sätt bör den begränsas
Men hur gör vi med tankefriheten då? Måste vi inte begränsa den också. Det är ju inte klokt vad fel folk tänker.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
kajlyl skrev:
...tar ut A-kassa, långtidssjuksrivning, o.s.v...
Jo, du har rätt. De sjuka och arbetslösa är as :rolleyes:

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...