Demokrati eller inte?

Avskaffa kungahuset?

• Antal röstningar
    0

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Men hur gör vi med tankefriheten då? Måste vi inte begränsa den också. Det är ju inte klokt vad fel folk tänker.

Det kan vi nog lösa med hjälp av genmanipulering.... eller vad tror du.

Nä, visst kan man tycka precis vad fan som helst men vissa saker ska man hålla käft om.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Nä, visst kan man tycka precis vad fan som helst men vissa saker ska man hålla käft om.
Typ saker som att begränsa andras yttrandefrihet? Vänligen begränsa din egen innan du börjar snacka om att begränsa andras :kocko

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Typ saker som att begränsa andras yttrandefrihet? Vänligen begränsa din egen innan du börjar snacka om att begränsa andras :kocko

Vad är lagen om "Hets mot folkgrupp" om inte en begränsning av yttrandefriheten?

Ute i Europa går det ännu längre med till exempel fängelsestraff för historierevisionister.

Rätt eller fel? Rätt tycker jag men nog fan innebär det begränsad yttrandefrihet...

Edit/ Vad trodde du att jag menade egentligen??

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Vad är lagen om "Hets mot folkgrupp" om inte en begränsning av yttrandefriheten?

Ute i Europa går det ännu längre med till exempel fängelsestraff för historierevisionister.

Rätt eller fel? Rätt tycker jag men nog fan innebär det begränsad yttrandefrihet...
Klart det är begränsningar. Men bra är det inte. Man skall värna både sin egen och sina motståndares yttrandefrihet. Det är svårt att i sammanhanget tänka sig något mer motbjudande än förbud av "historierevisioner" - en sån styggelse!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Klart det är begränsningar. Men bra är det inte. Man skall värna både sin egen och sina motståndares yttrandefrihet. Det är svårt att i sammanhanget tänka sig något mer motbjudande än förbud av "historierevisioner" - en sån styggelse!

Förbudet mot historie-revisioner gäller ju specifikt förnekelse av Förintelsen vilket jag anser vara helt rätt. Vissa saker får inte glömmas bort.

I övrigt är det såvitt jag vet helt ok att ifrågasätta historieskrivningen och ser man på Guillo's nya hyllningsserie till sig själv så är det befogat också.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Förbudet mot historie-revisioner gäller ju specifikt förnekelse av Förintelsen vilket jag anser vara helt rätt. Vissa saker får inte glömmas bort.
De som instiftar såna lagar är kanske inte det främsta hotet mot det öppna samhället, men de är banne mig inte dess värn heller. Fullständigt sans- och vettlöst att man inte får säga sånt utan att bli straffad. Det har fö inget med vår hågkomst att göra.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
De som instiftar såna lagar är kanske inte det främsta hotet mot det öppna samhället, men de är banne mig inte dess värn heller. Fullständigt sans- och vettlöst att man inte får säga sånt utan att bli straffad. ... .

Jag hade hållit med dig om det hade varit en perfekt värld. Det är det inte. Folk är korkade och förespråkare av dessa "förbjudna åsikter" har sig själva att tacka för sin bannlysning.

Bingo skrev:
... Det har fö inget med vår hågkomst att göra.

Det har det visst. Världen är full av korkade människor som tror på vad som helst bara det presenteras på rätt sätt. Hur många gånger presenteras inte Flashback som källa när man diskuterar med dessa miffon?
Ger man dessa åsikter fritt utrymme så kommer deras antal att öka medan motståndet, som alltid i de här frågorna, tystas med hot och våld. Förr eller senare kommer snöbollen i rullning och till slut kommer en ny generation av idioter anamma det som en sanning. Det är glömska.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
1. Folk är korkade och förespråkare av dessa "förbjudna åsikter" har sig själva att tacka för sin bannlysning.

2. Det har det visst. Världen är full av korkade människor som tror på vad som helst bara det presenteras på rätt sätt. Hur många gånger presenteras inte Flashback som källa när man diskuterar med dessa miffon?

3. Ger man dessa åsikter fritt utrymme så kommer deras antal att öka medan motståndet, som alltid i de här frågorna, tystas med hot och våld. Förr eller senare kommer snöbollen i rullning och till slut kommer en ny generation av idioter anamma det som en sanning. Det är glömska.
1. Du får säga vad du vill så länge det är rätt saker du säger. Trött blir man.

2. Ja, än sen då. Folk tror det de tror och har mer eller mindre välunderbygda åsikter och trosföreställningar. Men deras rätt att uttrycka sin åsikt är lika stor som min rätt att uttrycka min. Det är själva innebörden i begreppet yttrandefrihet.

Edit: det är väl ingen konst att hantera de specifika idiotåsikterna om man själv är lite beläst i frågan. Ställ krav på dig själv och vad du vet och inte på "dem" och vad de "vet".

3. Det finns inget skäl att anta att den som har mest fel kommer att vinna debatten. Med samma argumentation kan man förbjuda vilka yttranden som helst. Planets lutning är inte så stor, men det är likväl ett sluttande plan.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
1. Du får säga vad du vill så länge det är rätt saker du säger. Trött blir man.
.....

Du missade en viktig sak - Det är hur man säger det som spelar stor roll.

Praktexempel är ju Skåne (tror jag det var) där det i något kommunval blev problem med att NSF/SD/annat miffogäng ställde sig utanför vallokalerna och frågade folk vad de skulle rösta på.... Fria demokratiska val.

Eller anta att du på en gymnasieskola ordnar en debatt om historierevisionismen med två sidor. En mot och för. - Vem av dessa två representanter löper överlägset störst risk att bli misshandlad på stan, mordhotad eller allmänt plågad? Yttrandefrihet när den är som bäst.

Det var det jag menar med att vissa förespråkare av vissa ideologier har sig själva att skylla för sin bannlysning.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Du missade en viktig sak - Det är hur man säger det som spelar stor roll.

Praktexempel är ju Skåne (tror jag det var) där det i något kommunval blev problem med att NSF/SD/annat miffogäng ställde sig utanför vallokalerna och frågade folk vad de skulle rösta på.... Fria demokratiska val.

Eller anta att du på en gymnasieskola ordnar en debatt om historierevisionismen med två sidor. En mot och för. - Vem av dessa två representanter löper överlägset störst risk att bli misshandlad på stan, mordhotad eller allmänt plågad? Yttrandefrihet när den är som bäst.

Det var det jag menar med att vissa förespråkare av vissa ideologier har sig själva att skylla för sin bannlysning.
Du blandar ihop yttrandefriheten med annat. De har rätt att säga vad de vill, men de har inte rätt att bete sig hur de vill. Spärra in dem när de gör något brottsligt - som att försöka inskränka någon annans rätt att uttala sig eller förrätta val fritt. Det är nämligen aldrig ok.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Du blandar ihop yttrandefriheten med annat. De har rätt att säga vad de vill, men de har inte rätt att bete sig hur de vill. Spärra in dem när de gör något brottsligt - som att försöka inskränka någon annans rätt att uttala sig eller förrätta val fritt. Det är nämligen aldrig ok.

Som sagt, i en perfekt värld hade det inte behövts inskränkningar.
Nu är den här världen allt annat än perfekt och den totala yttrandefriheten blir därigenom enbart en dröm på samma sätt som billiga sporthojsförsäkringar.

Det här är ett slag som vi redan har förlorat. Nu får man minimera skadorna istället.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Nu är den här världen allt annat än perfekt...
Nä, och ni har viss del i det. Vägen till undergången kantas av goda föresatser.

Nu skiter jag i det här. Orkar inte stå på barrikaderna och mota det öppna samhällets fiender längre. Men det gäller bara idag. Over and out!

//Ditt värn mot mörksens makter

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Varför envisas folk med att göra polls med så korkade alternativ? Testa att sätta alternativ som inte är nedlåtande istället. Idiot.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Bingo skrev:
Jo, du har rätt. De sjuka och arbetslösa är as :rolleyes:
Japp :D

nee men det är väl ändå ett faktum att folk går arbetslösa för det lönar sig inte att skaffa ett jobb! eller att det finns dem som drar ut på eller fejkar sin sjukskrivning :va

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
kajlyl skrev:

nee men det är väl ändå ett faktum att folk går arbetslösa för det lönar sig inte att skaffa ett jobb! eller att det finns dem som drar ut på eller fejkar sin sjukskrivning :va

Nej. Men visa gärna en siffra som underbygger det där.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
kajlyl skrev:

Klart som fan att det finns.....

Men vad är "lönar sig inte att jobba"? Finns ju puckon som inte tycker att det är värt att jobba för 5000 mer i månaden jmf med a-kassa.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
t-rex skrev:
Nej. Men visa gärna en siffra som underbygger det där.
tror det är svårt att få fram, eftersom det nästan är ett ända stort mörkertal...

min poäng är att knugen får runt 30milj(nån som sa iaf) för sitt jobb(välbetalt visst, men knappast en av de Sveriges värsta)
Medans staten får punga ut miljarder för att betala alla bedrägliga bidragstagare...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
kajlyl skrev:
tror det är svårt att få fram, eftersom det nästan är ett ända stort mörkertal...

min poäng är att knugen får runt 30milj(nån som sa iaf) för sitt jobb(välbetalt visst, men knappast en av de Sveriges värsta)
Medans staten får punga ut miljarder för att betala alla bedrägliga bidragstagare...

Tycker du borde välja dina ord bättre, jag är en "bedräglig bidragstagare" och blir helst kallad något annat.

Tillhör du dem som tror att utlänningar kommer hit och går på bidrag och sen åker ner och lever som kungar? Eller att narkomaner utnyttjar systemet för att ligga på de "hotell" som vi kallar avgiftningskliniker?

Det brukar vara de som ser ner på "de där bidragstagarna"....

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
kajlyl skrev:

Tror att en fantastiskt stor del av MUF består av bortskämda snorungar som behöver bli torra bakom öronen och växa upp. Jag tänker dock inte underbygga detta, utan bara kasta in det lite käckt i debatten, eftersom det är ett enda stort mörkertal...

Kom igen, bättre kan du.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...