Demokrati eller inte?

Avskaffa kungahuset?

• Antal röstningar
    0

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Markus skrev:

= KOMMUNISTPROPAGANDA!

USA drog sig ur Kyoto avtalet eftersom:
a) Det skulle bli för kostsamt i en lågkonjunktur i världens största ekonomi, vilket på kort sikt gynnar dig och mig
b) Avtalet var skrivet på u-ländernas villkor. USA släpper redan ut mindre växthusgaser per capita än vissa u-länder, men ändå skulle USA minska sina utsläpp mer än de som redan har högre utsläpp

a) Det är därför de med ett gigantiskt underskott anser sig har råd att pumpa in ännu mer pengar på bomber och granater?
b) Finns vilja så finns pengarna att både sänka sina egna utsläpp och att hjälpa andra. Allt annat är snömos. Vill man så kan man.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
b) Avtalet var skrivet på u-ländernas villkor. USA släpper redan ut mindre växthusgaser per capita än vissa u-länder, men ändå skulle USA minska sina utsläpp mer än de som redan har högre utsläpp

Mwahahahaha.

Det var i sanning det dummaste jag läst på länge. Du gör skäl för din avatar. USA är den största boven i koldioxiddramat-både per capita och totalt och bara för att roa mig så infogar jag ett litet diagram.

gladh

Bifogat

• utsläpp.gif
    utsläpp.gif
    11.8 KB · Visningar: 38

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:

= KOMMUNISTPROPAGANDA!

a) Det skulle bli för kostsamt i en lågkonjunktur i världens största ekonomi, vilket på kort sikt gynnar dig och mig

Du och Valmers kan väl skippa kommunisttjatet? Det är så tröttsamt.

Kostnader står sig ganska slätt mot ett säkrande av artens fortsatta existens, vilket det mycket väl kan vara försent att göra ändå

De som har resurserna att minska utsläppen i snabbast takt ska givetvis göra det också.

USA har den största energiförbrukningen per invånare i världen. De är inga skogsmullar i det landet...

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Alltså, jag blir jävligt förvånad över hur många som vill ha kvar monarkin i Sverige. T.o.m. sporthojs medlemmarna. jag säger bara bort med skiten.

Monarki :arsele säger jag bara.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Jo, och det var ju verkligen USA som drog igång hoten genom att börja terrorisera och invadera deras grannar efter ww2. Jag tycker vi i förskonade Sverige skulle visa lite mer tacksamhet mot USA, hade de inte stått upp mot kommunisterna så hade vi för det första inte kunnat föra den här diskussionen.

Visst, och hade inte jänkarna kört på sin "vi klarar oss bra utan internationellt samarbete och lämnar resten av världen att klara sig själva" mellan världskrigen så hade kanske WWII aldrig inträffat.

Markus skrev:
Att kalla en hög amerikansk politiker på idiot visar bara hur bristfälligt insatt du är i amerikansk politik, inte en chans att mäktiga personer och företag i världens största dekokrati skulle pumpa in miljontals dollar i organisationer som för fram underbegåvade människor. Anledningen till att Bush och hans administration framställs som underbegåvade är att det är så lätt att avfärda dem på det sättet, för oss svenskar som är så bra på att uttala oss men inte lika bra att ta ansvar genom handling.

Jag betackar mig jävligt mycket för dina betyg på huruvida jag är insatt i amerikansk politik eller inte, tack så mycket. Läs på grabbens historia innan du uttalar dig.

Avfärda?? Vem har avfärdat? Bush hade inte någon utrikespolitik att tala om innan 11/9, och den han sjösatte då, med att ta sig rätt att anfalla fiender i förebyggande syfte är ju så jävla dum att man blir mörkrädd. Det handlar inte om att avfärda, det handlar om att ha klart för sig på vilket sätt amerikanarna ser på omvärlden.

Och att du i samma mening använder demokrati och "mäktiga personer och företag ... pumpa in miljontals dollar i organisationer" gör mig lite fundersam. Vad är då demokrati för dig? Miljontals dollar?

Edit: stavar som en kratta...

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Du och Valmers kan väl skippa kommunisttjatet? Det är så tröttsamt.

Ja, men det är ju samma propaganda som kommunisterna sprider. Eller på vilket sätt skiljer den sig?

Chris Ash skrev:
Kostnader står sig ganska slätt mot ett säkrande av artens fortsatta existens, vilket det mycket väl kan vara försent att göra ändå

1. Vilken art?
2. Vilken forskargrupp (grupper tillsatta av Åsa Domeij räknas ej) har någonsin kommit fram till slutsatsen att "växthuseffekten" är skälet till den globala uppvärmningen?

Om du inte visste det så är det inte varmare på jorden nu än vad det varit flera ggr tidigare, enda skillnaden är att denna gång har kurvan gått upp fortare. Vissa forskare är oroade över detta, långt ifrån alla. Eller för att vara rättvis, det är ungefär ett 50/50 förhållande.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:

= KOMMUNISTPROPAGANDA!

Vafan, är du full??? Det faktum att Bush samtidigt hävdar att budgetunderskottet är ett mindre problem som han kan hantera har gått helt förbi dig?? Var det inte du som var insatt?

USA miljömedvetna.... Du, skall du argumentera på den nivån orkar inte jag. Brottning och grisar...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Markus skrev:
...

Om du inte visste det så är det inte varmare på jorden nu än vad det varit flera ggr tidigare, enda skillnaden är att denna gång har kurvan gått upp fortare. Vissa forskare är oroade över detta, långt ifrån alla. Eller för att vara rättvis, det är ungefär ett 50/50 förhållande.

Nu dribblar du med sanningen. Det är bara något år sedan det nsågs vara bevisat att den växthus-effekt som nu värmer upp jorden är i allra högsta grad påskyndad av människans skitiga närvaro. Att det för 65 miljoner år sen inträffade en liknande global klimatsvängning pga en enorm meteorit är väl ingen ursäkt för att vi människor med vett och vilja ska ta fram en liknande??

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
gladh skrev:
Mwahahahaha.

Det var i sanning det dummaste jag läst på länge. Du gör skäl för din avatar. USA är den största boven i koldioxiddramat-både per capita och totalt och bara för att roa mig så infogar jag ett litet diagram.

gladh

Det är möjligt att jag är felunderrättad, vad har du för källa? Min är www.newsmax.com, sök i något arkiv.
För övrigt är du inte i position att "Mwahaha" mig då du vek från min inbjudan till debatt på Flashback. :D

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Vafan, är du full???

Nej, är du oförskämd? Hyfs tack.

t-rex skrev:
Det faktum att Bush samtidigt hävdar att budgetunderskottet är ett mindre problem som han kan hantera har gått helt förbi dig??

Nej, det har inte förbigått mig. Det är faktiskt ett stort underskott, vad det har med miljöpolitiken att göra kvarstår som ett mysterium.

t-rex skrev:
Var det inte du som var insatt?

Inte mer än andra som har tillgång till dagstidningar, tv, internet - och framför allt ett fritt sinne (ej indoktrinerat sedan barnsben)

t-rex skrev:
USA miljömedvetna....

Hur kan du generalisera på det sättet? Är det bara för att du hatar USA, eller har du fakta också? För övrigt har jag inte sagt att "de" (250miljoner individer) är miljömedvetna.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Ja, men det är ju samma propaganda som kommunisterna sprider. Eller på vilket sätt skiljer den sig?

1. Vilken art?
2. Vilken forskargrupp (grupper tillsatta av Åsa Domeij räknas ej) har någonsin kommit fram till slutsatsen att "växthuseffekten" är skälet till den globala uppvärmningen?

1.Murmeldjur
2.Vad är det annars? Varmare sol? Växthuseffekten reglerar värmen här på jorden, blir det varmare är det pga växthuseffekten, blir det kallare är det också pga växthuseffekten.

Ja, temperaturen går upp och ner i kurvor med ca 100 000 års intervall mellan topparna. Om du studerar de kurvorna och sen jämför med hur brant kurvan är idag så kommer du att förstå oron. Skillnaden är OFANTLIG. Fler och fler forskare ansluter sig till gruppen som tror på att det är pga mänsklig åverkan och snart kommer alla att ha gjort det. Kurvan ser verkligen inte frisk ut. Beräkningar tyder på en temperaturökning på mellan 1.5-7 grader under nästa sekel. 7 grader innebär troligen en förlorad värld....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
2.Vad är det annars? Varmare sol? Växthuseffekten reglerar värmen här på jorden, blir det varmare är det pga växthuseffekten, blir det kallare är det också pga växthuseffekten.QUOTE]

Ja, det är sant. Antingen är det mer energi som kommer hit, eller så kommer för lite energi härifrån. Min poäng är att forskarna inte är överens om att växthuseffekten beror på utsläpp - och det är ett faktum vare sig du vill det eller inte. Sedan kan man diskutera om det är värt att chansa, mitt ursprungliga resonemang härrörde i att USA drog sig ur Kyotoavtalet. Hur vi hamnade i den diskussionen kommer jag inte ens ihåg.

Puss på er.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:

För det första så tror jag inte att Åsa Domeij någonsin tilsatt en forskargrupp. Möjligtvis har hon på sin höjd yrkat för tilsättande av någon utredning.

Förresten, medans vi ändå skiljer äpplena från päronen, vad skulle annars höja temperaturen om inte växthuseffekten.

Markus skrev:

50/50 förhållandet kommer snarare från delnngen i upfattning om det kommer att bli varmare globalt eller om temperaturförändringen kommer att inebära lokala temperaturvariationer neråt.

Om du inte viste det så har massutdöd av livsformer försigått på jorden förut, enda skillnaden nu är att det är en livsform som står bakom det denna gången.

gladh

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Nej, är du oförskämd? Hyfs tack.

Nej, det har inte förbigått mig. Det är faktiskt ett stort underskott, vad det har med miljöpolitiken att göra kvarstår som ett mysterium.

Inte mer än andra som har tillgång till dagstidningar, tv, internet - och framför allt ett fritt sinne (ej indoktrinerat sedan barnsben)

Hur kan du generalisera på det sättet? Är det bara för att du hatar USA, eller har du fakta också? För övrigt har jag inte sagt att "de" (250miljoner individer) är miljömedvetna.

Vad det har att göra med.... Det var ju du som hävdade att de inte ratificerade koyoto för att det var för dyrt. Samma Administration som nu genomför fler skattesänkningar och ökar försvarsanslagen. I min värld rimmar det inte speciellt bra.

Generalisera.... Det var återigen du som hävdade att Usa inte släppte ut mer än några u-länder...

Skall du snacka om hyfs, kom med underbyggda argument istället. Var har jag sagt att jag hatar USA? Måste ha missat den delen...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
....och mitt i allt detta kommer Carl XVI Gustaf att fortsätta sitt utmärkta PR-arbete för Sverige, vilket kommer att bidraga starkt till svenska exportframgångar i framtiden. Länge leve vår kung!

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Utan att vara insatt i diskutionen här måste jag bara säga. Det är intressant att se och höra alla dessa svenskar som helt kategoriskt, oavsett fråga, är emot USA.

Försöka se lite längre än näsan räcker. Förstå deras bakgrund och deras värderingar så kanske ni kan förstå varför de gör som de gör. Alla formas av sin bakgrund.

Dessutom så är de inte så dumma som alla verkar tro. Hur skulle de annars kunna vara den enda stormakten i världen idag ?

På miljösidan tror jag inte för en sekund att USA generellt är sämre än Europa. De släpper ut mycket CO2, visst. Men kolla bara på alla världsledande krav som t.e.x. Kalifornien kommer med.

Ha det gött !

/benfre

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
benfre skrev:
Utan att vara insatt i diskutionen här måste jag bara säga. Det är intressant att se och höra alla dessa svenskar som helt kategoriskt, oavsett fråga, är emot USA.

Jag tror nog att de flesta med mig tycker att USA är ett märkligt land. Det har fostrat en del stora tänkare, entreprenörer, upfinnare och folkrättskämpar. Samtidigt är det fyllt av fattigdom, ojämlikhet och ignorans (som de flesta västländer, sverige inräknat mao). Det har en fantastisk natur och en hel del kultur. Det spottar ur sig filmer och böcker på löpande band, som åtminstone sätter viss guldkant på min tillvaro. Det ÄR en ekonomisk stormakt och världens i särklass största och enda politiska/militära supermakt.

Det jag vänder mig emot, och många med mig (tror jag, detta är spekulation) är inriktningen och innehållet i USA:s politik och framför allt den regim som idag har makten.

Äpplen och päron.

gladh

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
benfre skrev:

Försöka se lite längre än näsan räcker. Förstå deras bakgrund och deras värderingar så kanske ni kan förstå varför de gör som de gör. Alla formas av sin bakgrund.

Dessutom så är de inte så dumma som alla verkar tro. Hur skulle de annars kunna vara den enda stormakten i världen idag ?

På miljösidan tror jag inte för en sekund att USA generellt är sämre än Europa. De släpper ut mycket CO2, visst. Men kolla bara på alla världsledande krav som t.e.x. Kalifornien kommer med.

Ha det gött !

/benfre

Det spelar ingen roll vad du tror, utan hur det är. Bli lite mer insatt och kolla upp USA:s energianvändning och utsläppsnivåer. De är INTE små...

Det är ju precis deras värderingar som jag inte kan förstå. Hade jag gjort det hade jag väl inte diskuterat på detta viset? Läs vad T-rex skrivit ang skattesänkningar och krigsmaktsanslag(försvar rimmar illa här), men råd att försöka hejda något som kan leda till vår utplåning har spånhuvudena inte råd med.

Har stormakt något med intelligens att göra? Jävla smarta de måste varit i Nazityskland och Sovjetunionen....

Jag tror utan att blinka att USA är det största hotet mot mänskligheten någonsin. De skulle kunna göra så mycket åt världsproblemen, men ser hellre till ekonomisk vinning....

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
benfre skrev:
Det rabiata USA-hatet är lika självklart för den svenska rödstrumpemaffian som att sjunga den sovjetiska nationalsången (före 1945) på första maj.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...