Markus skrev:
Jo, och det var ju verkligen USA som drog igång hoten genom att börja terrorisera och invadera deras grannar efter ww2. Jag tycker vi i förskonade Sverige skulle visa lite mer tacksamhet mot USA, hade de inte stått upp mot kommunisterna så hade vi för det första inte kunnat föra den här diskussionen.
Visst, och hade inte jänkarna kört på sin "vi klarar oss bra utan internationellt samarbete och lämnar resten av världen att klara sig själva" mellan världskrigen så hade kanske WWII aldrig inträffat.
Markus skrev:
Att kalla en hög amerikansk politiker på idiot visar bara hur bristfälligt insatt du är i amerikansk politik, inte en chans att mäktiga personer och företag i världens största dekokrati skulle pumpa in miljontals dollar i organisationer som för fram underbegåvade människor. Anledningen till att Bush och hans administration framställs som underbegåvade är att det är så lätt att avfärda dem på det sättet, för oss svenskar som är så bra på att uttala oss men inte lika bra att ta ansvar genom handling.
Jag betackar mig jävligt mycket för dina betyg på huruvida jag är insatt i amerikansk politik eller inte, tack så mycket. Läs på grabbens historia innan du uttalar dig.
Avfärda?? Vem har avfärdat? Bush hade inte någon utrikespolitik att tala om innan 11/9, och den han sjösatte då, med att ta sig rätt att anfalla fiender i förebyggande syfte är ju så jävla dum att man blir mörkrädd. Det handlar inte om att avfärda, det handlar om att ha klart för sig på vilket sätt amerikanarna ser på omvärlden.
Och att du i samma mening använder demokrati och "mäktiga personer och företag ... pumpa in miljontals dollar i organisationer" gör mig lite fundersam. Vad är då demokrati för dig? Miljontals dollar?
Edit: stavar som en kratta...