Demokrati eller inte?

Avskaffa kungahuset?

• Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
gladh skrev:
Jag kollade upp newsmax och den verkade ju vara en synnerligen liberal nyhetssite :rolleyes:

Har du noterat att jag inte argumenterar ur en liberal synvinkel? Alltså är det för mig inget negativt att denna hemsida inte är liberal. Bara så det inte blir några missförstånd nu alltså.

gladh skrev:
Särskillt när de argumenterar för att det som är bra med växthuseffekten (som vi inte har en aaaaaaaning om var den kommer ifrån) är jättebra för då får vi mer växtlighet.

Det har jag inte läst, och tanken var inte att vi skulle diskutera allt som står på den hemsidan. T.ex länkarna till anti abort organisationer. Det var en länk till min källa, och eftersom Newsmax i mångt och mycket länkar vidare till t.ex Fox News så kan det lika bra kommit därifrån.

gladh skrev:
WRI:s data länkas av bland andra SCB så den bör ha någon form av vederhäftighet.

Nu är det faktiskt så att jag är urusel på kemi, så jag har ingen aning om vad alla de här olika ämnena i diagrammet är. Men om du tittar på "Nitrous Oxide" så leder Indonesien och Kina (u-länder) med hästlängder. Jag vet som sagt inte hur mycket det de facto betyder, kan du vara vänlig och upplysa mig om det?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Förklara då för mig hur Bush motiverar att Koyoto är för dyrt, samtidigt som de har ett gigantiskt underskott, sänker skatterna och samtidigt köper bomber? I don't get it...

Inte en aning, men testa "Homeland Security" så är vi nog en bit på spåret.

t-rex skrev:
Och att överhuvudtaget snacka miljömedvetenhet hos en administration som till och med enligt dig sponsras av företag som pumpar in miljontals dollar, tja... Tror du de gav de pengarna ör att de tyckte Bush var en sjysst kille?

Nej, inte för att han var sjysst utan för att de trodde det skulle gagna deras sak - vad den nu må vara. Precis som Gore fick lika mycket, eller i alla fall mycket, medel. Det är så systemet fungerar där, bra eller dåligt? En annan diskussion.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Läste lite på din källa newsmax. Källkritik, ingår det i ditt fria sinne? Om jag säger amerikansk kristen, fundamentalistisk höger, vad säger du då? Ingen kommer att ta dig på allvar med den där källan...

Nu får du ju ge dig. Är du så insnöad att du bara litar på Lena Mellin eller vad? Försök se ett större, eller åtminstone fler, perspektiv. Är det inte intressant att granska olika medier?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Har du noterat att jag inte argumenterar ur en liberal synvinkel? Alltså är det för mig inget negativt att denna hemsida inte är liberal. Bara så det inte blir några missförstånd nu alltså.

Det har jag inte läst, och tanken var inte att vi skulle diskutera allt som står på den hemsidan. T.ex länkarna till anti abort organisationer. Det var en länk till min källa, och eftersom Newsmax i mångt och mycket länkar vidare till t.ex Fox News så kan det lika bra kommit därifrån.

Nu är det faktiskt så att jag är urusel på kemi, så jag har ingen aning om vad alla de här olika ämnena i diagrammet är. Men om du tittar på "Nitrous Oxide" så leder Indonesien och Kina (u-länder) med hästlängder. Jag vet som sagt inte hur mycket det de facto betyder, kan du vara vänlig och upplysa mig om det?

Nitrous oxide, Kväveoxider är en växthusgas som är betydligt kraftigare än koldioxid per molekyl räknat. Dock så återfinns de i mycket lägre halter än CO2 och bidrar därför långt mindre till växthuseffekten. Dessutom är deras livslängd inte lika lång.

NOX har betydligt mer att göra med marknära ozon och försurning.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Nu får du ju ge dig. Är du så insnöad att du bara litar på Lena Mellin eller vad? Försök se ett större, eller åtminstone fler, perspektiv. Är det inte intressant att granska olika medier?

Jag har ingen som helst avsikt att ge mig, speciellt inte i detta fallet. Vet du vad det är för sida du hänvisar till? Har du läst innehållet? Länkarna? Något?

Kolla här, skall du verka trovärdig när du ber folk se större perspektiv så har du hittat ett sällsynt dåligt exempel. Objektivitet verkar ju inte direkt vara newsmax ledstjärna, om man säger så....

Tittar man sedan på vart de länkar så.... Asså, du väljer själv hur du vill bli uppfattad. Ett råd: Hitta andra källor.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:

Newsmax är lika intressant som Aftonbladet och är väl närmast att betrakta som en partsinlaga? Vad tycker vi om sådana?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
Är det dominoteorin du syftar på?
Och i så fall - hur gilltig var den teorin egentligen?

gladh
"Dominoteorin", som den förstås allmänt, har formulerats av dess motsåndare. Men oavsett beteckning är det ett faktum att kommunistdiktaturerna under 40-70-talen flyttade fram sina positioner på ett oerhört aggresivt sätt. När man säger Vietnamkriget tänker de flest FNL medan det var NVA som gjorde jobbet. Med sovjetiska/tjeckiska/kinesiska/osv vapen/instruktörer/specilaister/osv.

Kommunisterna skojade inte.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Vad tycker vi om sådana?
Illa illa usch usch usch! (Citerat från en vegandemonstration på Östermalmstorg)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Inte en aning, men testa "Homeland Security" så är vi nog en bit på spåret.

...

Nu ville jag ju att du skulle förklara det eftersom du drog upp ekonomin, men ok. Du köper alltså att jänkarna tycker det är för dyrt att följa koyoto men när (mer) pengar spenderas på vapen, då funkar det?

Om min teori går ut på att Bush bidragsgivare till mycket stor utsträckning inte gillade innehållet i Koyoto, tror du jag har rätt eller fel då?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
t-rex skrev:
Nu ville jag ju att du skulle förklara det eftersom du drog upp ekonomin, men ok. Du köper alltså att jänkarna tycker det är för dyrt att följa koyoto men när (mer) pengar spenderas på vapen, då funkar det?

Om min teori går ut på att Bush bidragsgivare till mycket stor utsträckning inte gillade innehållet i Koyoto, tror du jag har rätt eller fel då?
Var det inte så att USA backade ur Kyotoavtalet därför att de menade att det skulle bli väldigt dyrt att nå målsättningarna men att effekten skulle bli praktiskt taget obefintlig? Dvs att det var en oerhört dyr symbolhandling?

I Sverige, som i alla civiliserade länder, lägger vi pengar på både daghem, kanoner och miljö. Ibland avstår vi från miljöåtgärder av kostnadsskäl - trots att vi i princip kan ta pengarna från försvarsanslagen. Inget konstigt i det.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Var det inte så att USA backade ur Kyotoavtalet därför att de menade att det skulle bli väldigt dyrt att nå målsättningarna men att effekten skulle bli praktiskt taget obefintlig? Dvs att det var en oerhört dyr symbolhandling?

I Sverige, som i alla civiliserade länder, lägger vi pengar på både daghem, kanoner och miljö. Ibland avstår vi från miljöåtgärder av kostnadsskäl - trots att vi i princip kan ta pengarna från försvarsanslagen. Inget konstigt i det.

Jo eftersom jänkarna sällan tänker längre än näsan räcker så....

Ja det var så de menade. CO2 tar oerhört lång tid att brytas ner, varför ett hejdande av temperaturökningen kan påvisas först efter ca 100 år. Men så har vi väl alltid tänkt? På oss själva enbart....

Om nu den globala uppvärmningen är så pass allvarlig som många tror så är det endast krafttag som kan stoppa den. Fast effekterna kommer inte att märkas i morgon direkt...

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:

Nja, det skulle bli väldigt dyrt för USA som bränner fantastiska mängder olja tror jag. Det skulle i sin tur medföra problem för många av Bush sponsorer. Fast det kan vara jag som är konspiratorisk.... Men jag har ganska klara minnen av att de flesta (utom jänkarna då...) tyckte Koyoto var en hyffsad kompromiss.

Och visst, budgethänsyn tar väl alla, och försvarsanslag bör man ha, helt klart. Men Bush teori om rullande budgetunderskott greppar jag inte. Men jag är bara en väldigt enkel människa.

Asså, det som stör mig mest med Bush o co är den totala oviljan att förhandla och ens diskutera överrenskommelser som inte passar dem rakt av, exvis koyoto, brottsmålskommisionen (de vägrar fortfarande där va?) och försvagning av FN-stadgan. Sammantaget ger det en besk bismak, vilket är synd eftersom USA allt som oftast producerar bra grejor också.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
t-rex skrev:
Asså, det som stör mig mest med Bush o co är den totala oviljan att förhandla och ens diskutera överrenskommelser som inte passar dem rakt av, exvis koyoto, brottsmålskommisionen (de vägrar fortfarande där va?) och försvagning av FN-stadgan.
Det är inte Busch & co, det är det amerikanska nationella intresset. Demokrat eller republikan är skit samma - de kommer att köra samma race oavsett president. Demokraterna hade tittat på dig och Chris Ash med avsmak, undrat vad för kommunister ni är. valmers hade fått med tvekan godkänt men likväl blivit föremål för CIA:s intresse - såsom varande potentiell kommunist :D Vilket han förmodligen är eftersom han anstränger sig så för att misskreditera den liberala, anständiga högern.

Man måste inte vara valmers tvillingsjäl( :skrämd )för att ställa sig något frågande till Kyoto, tveksam till FN och hysa förståelse för att USA vill straffa sina egna medborgare.

Chris: "Jänkarna" är inte dummare än några andra. Deras ståndpunt ang Kyotoavtalet var väl att Kyotoavtalet varken gjorde till eller från. Och att de inte var intresserade av att betala för något som, de menade, inte har någon som helst effekt på växthusgrejen.

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:
Det är inte Busch & co, det är det amerikanska nationella intresset. Demokrat eller republikan är skit samma - de kommer att köra samma race oavsett president. Demokraterna hade tittat på dig och Chris Ash med avsmak, undrat vad för kommunister ni är. valmers hade fått med tvekan godkänt men likväl blivit föremål för CIA:s intresse - såsom varande potentiell kommunist :D Vilket han förmodligen är eftersom han anstränger sig så för att misskreditera den liberala, anständiga högern.

Man måste inte vara valmers tvillingsjäl( :skrämd )för att ställa sig något frågande till Kyoto, tveksam till FN och hysa förståelse för att USA vill straffa sina egna medborgare.

Nja... Det amerikanska intresset har väl i ärlighetens namn blivit en smula mer rabiat sen vår vän och idol Bush tog över rodret, det tror jag alla kan vara överrens om.

CIA har förklarat större och bättre män än mig för kommunister, så det må vara hänt. Vad gäller Valmers varande eller icke varandes kommunist är det onekligen en intressant teori. Tål att tittas närmare på, kanske kan tillämpa den på fler?

Frågande till koyoto, möjligt, jag vet för lite för att sätta mig till doms. Tveksam till FN däremot vettefan. Ellerjo, tveksam är nog bra, utvecklingen måste ju komma någonstans ifrån, men att ensidigt gå in och skapa ny, farlig doktrin för att man kan suger imho.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:

Chris: "Jänkarna" är inte dummare än några andra. Deras ståndpunt ang Kyotoavtalet var väl att Kyotoavtalet varken gjorde till eller från. Och att de inte var intresserade av att betala för något som, de menade, inte har någon som helst effekt på växthusgrejen.

Nej, klart de inte är dummare men i många fall anser jag att de har fel. Kyotoavtalet är kanske inte tillräckligt,problemet med "växthusgrejen" är att det är väldigt svårt att förutse hur stor effekt våra åtgärder kommer att ha och hur lång tid det kommer att ta innan ansträngningarna ger positivt resultat. Dock så är det en klar markering av världens länder att det är ett problem, ett problem som bör tas itu med. Att sedan både USA och Ryssland vänder det ryggen är jävligt beklagligt, det kommer inte direkt att öka ansträngningarna från övriga världen. Jag kan uppriktigt sagt inte fatta varför USA inte tar detta hot allvarligare än vad de gör. Att det handlar om pengar ligger nära till hands...jävligt nära...

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
capi skrev:
"
Hela 273 av 349 riksdagsledamöter föredrar republik framför monarki, enligt en undersökning gjord av SVT:s Rapport (svarsfrekvens 78 procent).
"

I en dagsfärsk (såg den på TV4 för 10 minuter sedan) undersökning där de 349 riksdagsledamöterna tillfrågades om vi skulle avskaffa monarkin svarade 45% ja medan 52% svarade nej. 3% svarade vet ej. 183 ledamöter besvarade frågan. Visserligen lägre svarsfrekvens men undersökningen är gjord EFTER "Brunei-affären".

Hur rimmar detta med "din" undersökning där 78% svarar att de inte vill ha monarkin? För övrigt så är 273 ledamöter just 78% av 349 (det är alltså 273 st som besvarat frågan), varför det ter sig som om ingen enda som svarat vill behålla monarkin. Hmm...verkar som om undersökningen är väldigt trovärdig :rolleyes:, alternativt missuppfattad.

Edit: Ska sova några timmar nu, så om debatten pga detta åter blir hetsig utan att jag besvarar de förväntade påhoppen :3freak beror det inte på att jag slutat bry mig, utan alltså på att jag har John Blund på besök. zzzzz.......

Last edited:

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
NOX är ett samlingsnamn för kväveoxider så vad babblar du om igentligen :)

/benfre

Chris Ash skrev:
Nitrous oxide, Kväveoxider är en växthusgas som är betydligt kraftigare än koldioxid per molekyl räknat. Dock så återfinns de i mycket lägre halter än CO2 och bidrar därför långt mindre till växthuseffekten. Dessutom är deras livslängd inte lika lång.

NOX har betydligt mer att göra med marknära ozon och försurning.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Skalman skrev:
I en dagsfärsk (såg den på TV4 för 10 minuter sedan) undersökning där de 349 riksdagsledamöterna tillfrågades om vi skulle avskaffa monarkin svarade 45% ja medan 52% svarade nej. 3% svarade vet ej. 183 ledamöter besvarade frågan. Visserligen lägre svarsfrekvens men undersökningen är gjord EFTER "Brunei-affären".

Hur rimmar detta med "din" undersökning där 78% svarar att de inte vill ha monarkin? För övrigt så är 273 ledamöter just 78% av 349 (det är alltså 273 st som besvarat frågan), varför det ter sig som om ingen enda som svarat vill behålla monarkin. Hmm...verkar som om undersökningen är väldigt trovärdig :rolleyes:, alternativt missuppfattad.

Edit: Ska sova några timmar nu, så om debatten pga detta åter blir hetsig utan att jag besvarar de förväntade påhoppen :3freak beror det inte på att jag slutat bry mig, utan alltså på att jag har John Blund på besök. zzzzz.......

Då ska jag passa på medans du sover den oskylldiges sömn.
Det är skillnad på frågorna, alltså är det skillnad på svaren. Varje är genomförs en omröstning huruvida vi ska behålla DumKungen(tm) eller inte som statschef. Ingen fara, han får sitta kvar efter varje röstomgång. Samtidigt är majoriteten av riksdagen mer positiv till republik än monarki. Hur går då detta ihop, tja på grund av att det vore politiskt självmors, när monarkin ändå har så starkt stöd som den har bland befolkningen.

gladh

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
benfre skrev:
NOX är ett samlingsnamn för kväveoxider så vad babblar du om igentligen :)

/benfre

Förstår ej vad du menar nu? Vad var det du ville vi skulle upplysa dig om? Jo Nitrous oxide, dvs NOX eller kväveoxider.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...