gladh skrev:
Då ska jag passa på medans du sover den oskylldiges sömn.
Det är skillnad på frågorna, alltså är det skillnad på svaren. Varje är genomförs en omröstning huruvida vi ska behålla DumKungen(tm) eller inte som statschef. Ingen fara, han får sitta kvar efter varje röstomgång. Samtidigt är majoriteten av riksdagen mer positiv till republik än monarki. Hur går då detta ihop, tja på grund av att det vore politiskt självmors, när monarkin ändå har så starkt stöd som den har bland befolkningen.
gladh
Gomorron (* yawn *)
Visst är det viss skillnad på frågorna. Men observerade du inte det felaktiga i ursprungs"undersökningen"? För säkerhets skull inkluderar jag den igen:
capi skrev:
"
Hela 273 av 349 riksdagsledamöter föredrar republik framför monarki, enligt en undersökning gjord av SVT:s Rapport (svarsfrekvens 78 procent).
"
1. Svarsfrekvens 78%. 273/349 = 78%. Det är alltså 273 som svarat.
2. "Hela 273 av 349 föredrar republik...." Det är alltså 0 ledamöter som då föredrar monarki.
Min mattelärare i högstadiet sa att man alltid skulle försöka bedöma om svaret på ett problem var rimligt eller ej. Är svaret på (2) ovan rimligt? Nej, verkligen inte.
Felet ligger alltså i att det inte är "
Hela 273 av 349 riksdagsledamöter föredrar republik framför monarki" utan det är "
Hela 273 av 349 riksdagsledamöter som röstat". Därmed är undersökningen som beskrivet ovan helt förkastlig, och påståendet om densamma likaså. Pejsta gärna en korrekt undersökning på frågan om vad de 349 korkskallarna föredrar. Det är mycket möjligt att resultatet blir att en majoritet föredrar republik, men än har vi i alla fall inte sett svaret i tråden.