Demokrati eller inte?

Avskaffa kungahuset?

• Antal röstningar
    0

SuperBingo

Guest
valmers skrev:
Framförallt behöver man inte vara min tvillingsjäl för att ställa sig frågande till den svenska "intellektuella" vänstern, som är kategoriskt mot allt amerikanskt, men för palestiniernas terror, för Kubas och Nordkoreas förtryck, för diktatur i Irak, för muslimska terrorister (bara målen är amerikanska) och så vidare. Att samma vänster sedan 1947 i praktiken varit allierade med USA, har man förträngt.
Det som är det jobbiga med dem är att de är så kategoriska - att de uttrycker sig i så svepande ordalag om människor, företeelser och förhållanden. De underliga slutsatserna är en konsekvens av de simpla analyserna. Det är något som förenar dem där bak - där cirkeln sluts.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chrille skrev:
Kungens förklaring:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=105651

Låter helt rimligt och ett konstaterande av vad de flesta redan har räknat ut. Inför en journalistkår som hetsar efter rubriker kan man inte vinna varje gång.
Särskilt om journalisterna är anställda på Dagens Kommunisteko. Hela "afffären" är en ynkedom. Kungens uttalande krossar "republikanernas" "argument".

SuperBingo

Guest
Ha! Jag fick rösta igen. Och det gjorde jag. För sån är jag och det står jag för :D

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
SuperBingo skrev:
Det som är det jobbiga med dem är att de är så kategoriska - att de uttrycker sig i så svepande ordalag om människor, företeelser och förhållanden. De underliga slutsatserna är en konsekvens av de simpla analyserna. Det är något som förenar dem där bak - där cirkeln sluts.

Mmmm, mycket bra sagt, hehe.....

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nu behöver jag hjälp att definiera min politiska tillhörighet. Jag blir inte klok på det här. Nu har jag försvarat Knugen och är därigenom blå? Tror på "trygghetssolidaritet" i samhället och är då idiotröd. Hårdare straff - blå. Hatar privatisering - röd.

Vad är jag egentligen?? Eftersom tillhörigheten tydligen avgör i sakfrågor för övriga??

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Chrille skrev:
Nu behöver jag hjälp att definiera min politiska tillhörighet. Jag blir inte klok på det här. Nu har jag försvarat Knugen och är därigenom blå? Tror på "trygghetssolidaritet" i samhället och är då idiotröd. Hårdare straff - blå. Hatar privatisering - röd.

Vad är jag egentligen?? Eftersom tillhörigheten tydligen avgör i sakfrågor för övriga??

Du är gråsosse.

gladh

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
gladh skrev:
Du är gråsosse.

gladh

Tack, nu känns det bättre. Innebär det att jag utifrån det kan få vet vad jag tycker i diverse frågor utan att tänka själv och därigenom spara tankekapacitet till viktigare ting?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Chrille skrev:
Tack, nu känns det bättre. Innebär det att jag utifrån det kan få vet vad jag tycker i diverse frågor utan att tänka själv och därigenom spara tankekapacitet till viktigare ting?

Välkommen in i Socialdemokratin :rolleyes:

gladh

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chrille skrev:
Helt riktigt, det är hela grejen med socialidiotin.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
valmers skrev:

Det finns tänkande människor med öppet sinne som röstar på socialdemokraterna, likväl som det finns samma typ av människor som röstar på moderaterna. Sen har vi de som alltid avfärdar oliktänkande som politiska extremformer av olika slag och alltid redan på förhand har bestämt sig för vad dessa tycker och tänker i diverse frågor.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
valmers skrev:

Pah!! Och det säger du?!?!? :rofl Mannen som skulle kunna pryda vilken valsedel som helst "Jag är MODERAT. Inget annat, någonsin!"

Du lever väl enligt den mest utpräglade moderatmall man kan tänka sig??

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Chrille skrev:
Nu behöver jag hjälp att definiera min politiska tillhörighet. Jag blir inte klok på det här. Nu har jag försvarat Knugen och är därigenom blå?

...

Nä, inte blå, på sin höjd bakåtsträvare.

Vad gäller resten kan jag till viss del hålla med dig. Kanske skall starta SH-partiet? Fri fart och rejsbanor åt folket?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Det finns tänkande människor med öppet sinne som röstar på socialdemokraterna....
Det gör det, men de är i kraftig minoritet. "Varför röstar du på sossarna?" "Jo...öööööh...däfföratt....ööööö.....arbetare...ööööö....pappa....farfar i Ådalen....ööööö....fackbasen sa....."

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
valmers skrev:
Det gör det, men de är i kraftig minoritet. "Varför röstar du på sossarna?" "Jo...öööööh...däfföratt....ööööö.....arbetare...ööööö....pappa....farfar i Ådalen....ööööö....fackbasen sa....."

Den elitistiska uppfattningen hos moderater att "eveyone's lost but me" är humor i toppklass. Ni är er egen största fiende.

Koncentrera er på att få fram ert budskap istället, vem vet, ni kanske vinner ett val!

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
gladh skrev:
Då ska jag passa på medans du sover den oskylldiges sömn.
Det är skillnad på frågorna, alltså är det skillnad på svaren. Varje är genomförs en omröstning huruvida vi ska behålla DumKungen(tm) eller inte som statschef. Ingen fara, han får sitta kvar efter varje röstomgång. Samtidigt är majoriteten av riksdagen mer positiv till republik än monarki. Hur går då detta ihop, tja på grund av att det vore politiskt självmors, när monarkin ändå har så starkt stöd som den har bland befolkningen.

gladh

Gomorron (* yawn *)

Visst är det viss skillnad på frågorna. Men observerade du inte det felaktiga i ursprungs"undersökningen"? För säkerhets skull inkluderar jag den igen:

capi skrev:
"
Hela 273 av 349 riksdagsledamöter föredrar republik framför monarki, enligt en undersökning gjord av SVT:s Rapport (svarsfrekvens 78 procent).
"

1. Svarsfrekvens 78%. 273/349 = 78%. Det är alltså 273 som svarat.

2. "Hela 273 av 349 föredrar republik...." Det är alltså 0 ledamöter som då föredrar monarki.

Min mattelärare i högstadiet sa att man alltid skulle försöka bedöma om svaret på ett problem var rimligt eller ej. Är svaret på (2) ovan rimligt? Nej, verkligen inte.

Felet ligger alltså i att det inte är "Hela 273 av 349 riksdagsledamöter föredrar republik framför monarki" utan det är "Hela 273 av 349 riksdagsledamöter som röstat". Därmed är undersökningen som beskrivet ovan helt förkastlig, och påståendet om densamma likaså. Pejsta gärna en korrekt undersökning på frågan om vad de 349 korkskallarna föredrar. Det är mycket möjligt att resultatet blir att en majoritet föredrar republik, men än har vi i alla fall inte sett svaret i tråden.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Och varför är Valmers Blå:
"Jag liKsOm vill tjena pengar och gå på hEfftiGafester å skaKahandMé Knugen. Åsså äre kul att ega saker."

:rolleyes:
(ironi)

gladh

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:

Du är en helt vanlig snubbe som i unga år varit "radikal". Typiskt sett blir sådana människor "antiradikala" på ungefär de områden där de tidigare varit "radikala", när de närmar sig trettioårsåldern. Det kallas för "trettioårskris-revolten" och är den kappvända tonårsrevolten - man revolterar sas mot sin egen revolt i takt med att ansvaret och erfarenheten ökar.

Enkelt uttryckt är du gråsosse :D

Last edited:
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...