Den gröna ekonomins uppgång och fall

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Privatiserade vinster och socialiserade förluster, näringslivet lever i den bästa av världar och svenska folket den sämsta.

Lite som att pappa ska ha rätt till en del av ev vinst jag gör, men förlusten är de aldrig med och delar på. Reavinstskatt men ingen reaförlustxxx.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Lite som att pappa ska ha rätt till en del av ev vinst jag gör, men förlusten är de aldrig med och delar på. Reavinstskatt men ingen reaförlustxxx.

Ja, det är bara de stora gossarna som har såna privilegier. De där herrarna som faktiskt egentligen äger tillräckligt med pengar för att kunna klara sig på egen hand utan staten.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Lite som att pappa ska ha rätt till en del av ev vinst jag gör, men förlusten är de aldrig med och delar på. Reavinstskatt men ingen reaförlustxxx.
Hade jag träffat honom eller en person som han hade jag sprungit mina hoppsasteg i motsatt riktning så fort jag är kapabel. Alla varningslampor blinkar frenetiskt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja var är Brooklyn när man behöver honom? Jag har pms och han sitter väl och programmerar sin medelklass-prius.

Haha, tyvärr håller jag delvis med dig så där kammade du noll. Det är väl kanske mer det att batterier och bilar i sig är en sak, teknologin och utvecklingen bakom är det intressanta för vilken position i världen svensk industri skall ha framöver. Man kan raljera över ”grönt stål” men stålframställning är en av de globalt mest koldioxidalstrande verksamheterna vilket betyder att om svensk industri behåller en tätposition här ligger vi i vinnarhålet kanske i ett halvt sekel till.

Vi exporterar lösningar till resten av världen, vi står för förädlingsvärdet och forskningsspetsen. Spinoffeffekter till övrigt näringsliv/industri tex verkstadsindustri, rymd-, fordons- och skogsindustrin.

Skall staten stödja det? Tja, det tycker jag nog.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Haha, tyvärr håller jag delvis med dig så där kammade du noll. Det är väl kanske mer det att batterier och bilar i sig är en sak, teknologin och utvecklingen bakom är det intressanta för vilken position i världen svensk industri skall ha framöver. Man kan raljera över ”grönt stål” men stålframställning är en av de globalt mest koldioxidalstrande verksamheterna vilket betyder att om svensk industri behåller en tätposition här ligger vi i vinnarhålet kanske i ett halvt sekel till.

Vi exporterar lösningar till resten av världen, vi står för förädlingsvärdet och forskningsspetsen. Spinoffeffekter till övrigt näringsliv/industri tex verkstadsindustri, rymd-, fordons- och skogsindustrin.

Skall staten stödja det? Tja, det tycker jag nog.

Beträffande fossilfritt stål eller kolfritt som dom så roligt kallade det från början så tvivlar jag inte på att det kommer hitta wokekunder och ge vinst.

Men för oss som bor här i närheten bävar jag för hur det ska påverka elpriset. Det kommer svida ordentligt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Beträffande fossilfritt stål eller kolfritt som dom så roligt kallade det från början så tvivlar jag inte på att det kommer hitta wokekunder och ge vinst.

Men för oss som bor här i närheten bävar jag för hur det ska påverka elpriset. Det kommer svida ordentligt.
Det blir nog en och annan kund, Scania är ju sjukt taggade tex, men om volymen kommer när det finns billigt i Kina? Tveksamt.
Var någon som föreslog att vi skulle exportera vår gröna el istället då den gör större nytta utomlands, det är säkert också sant.
Men visst, kul att folk försöker och inte bara sitter på Centralbron och förstör.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Haha, tyvärr håller jag delvis med dig så där kammade du noll. Det är väl kanske mer det att batterier och bilar i sig är en sak, teknologin och utvecklingen bakom är det intressanta för vilken position i världen svensk industri skall ha framöver. Man kan raljera över ”grönt stål” men stålframställning är en av de globalt mest koldioxidalstrande verksamheterna vilket betyder att om svensk industri behåller en tätposition här ligger vi i vinnarhålet kanske i ett halvt sekel till.

Vi exporterar lösningar till resten av världen, vi står för förädlingsvärdet och forskningsspetsen. Spinoffeffekter till övrigt näringsliv/industri tex verkstadsindustri, rymd-, fordons- och skogsindustrin.

Skall staten stödja det? Tja, det tycker jag nog.

Vilka länder ska vi exportera lösningen till?

Länder som eldar kol för att göra el?

Jag tror att vinsten blir liten då...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det blir nog en och annan kund, Scania är ju sjukt taggade tex, men om volymen kommer när det finns billigt i Kina? Tveksamt.
Var någon som föreslog att vi skulle exportera vår gröna el istället då den gör större nytta utomlands, det är säkert också sant.
Men visst, kul att folk försöker och inte bara sitter på Centralbron och förstör.

Det har aldrig funnits stål med någon nämnvärd hållfasthet i Kina och än mindre kommer dom producera något fossilfritt sådant de närmaste 50 åren.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Beträffande fossilfritt stål eller kolfritt som dom så roligt kallade det från början så tvivlar jag inte på att det kommer hitta wokekunder och ge vinst.

Men för oss som bor här i närheten bävar jag för hur det ska påverka elpriset. Det kommer svida ordentligt.

Ja DET är en annan fråga, där har du sannolikt tyvärr rätt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Beträffande fossilfritt stål eller kolfritt som dom så roligt kallade det från början så tvivlar jag inte på att det kommer hitta wokekunder och ge vinst.

Men för oss som bor här i närheten bävar jag för hur det ska påverka elpriset. Det kommer svida ordentligt.
Äsch, de lägger kostnaderna på oss i södern, som vanligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det inte så att de köper malm från Kiruna som de kan producera bra stål med?

Jag tror nog Kina har egna gruvor och det är ju inte malmen som avgör om det blir bra stål utan vilken legering man blandar. Och på den punkten verkar kineserna misslyckas ordentligt.

Det verkar inte ens finnas någon vilja att producera konsekvent kvalitet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kinesiskt stål eller ”Kinesium” är ett välkänt material som har egenskaper som i alla avseenden utom möjligen vikt ligger mycket långt ifrån svenskt stål…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mycket beror troligen på återvunnen metall som blandas i girigt och urskillningslöst.

Jag rekomenderar YouTube filmerna som visar hur det går till i den delen av världen.
Jag såg en där dom gjöt gigantiska drevämnen till nägon industri.

Jag lyckades inte räkna ut hur dom visste exakt hur många bromsskivor dom skulle tillsätta för varje element dom stoppade i smältan, men en järnsäng och vad jag tror var en tvättmaskin tillsattes på slutet för att finjustera stålkvaliteten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag rekomenderar YouTube filmerna som visar hur det går till i den delen av världen.
Jag såg en där dom gjöt gigantiska drevämnen till nägon industri.

Jag lyckades inte räkna ut hur dom visste exakt hur många bromsskivor dom skulle tillsätta för varje element dom stoppade i smältan, men en järnsäng och vad jag tror var en tvättmaskin tillsattes på slutet för att finjustera stålkvaliteten.

Jag sökte efter olika stålkvaliteter i Filippinerna en gång, jag åkte runt hos ett flertal leverantörer och frågade efter vilka stålkvaliteter dom sålde. Dom såg ut som att jag var totalt dum i huvudet, pekade på hyllstället och rabblade 10 mm, 12 mm..... osv
Vill man ha högre kvalitet för att tex härda så tar man någon lämplig del från bilskroten som utgångsmaterial.

Det finns stål eller rostfritt stål, thats it. Jag skulle tro att det är ungefär likadant i större delen av Kina. Möjligen annorlunda i de riktigt stora industriregionerna.

Så vad händer när någon klättrar upp en bit i hierarkin om dom hela sitt liv levt i en sådan värld? Ja, inte fan har dom någon yrkesstolthet, dom slänger naturligtvis in den där tvättmaskinen i smältdegeln.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror nog Kina har egna gruvor och det är ju inte malmen som avgör om det blir bra stål utan vilken legering man blandar. Och på den punkten verkar kineserna misslyckas ordentligt.

Det verkar inte ens finnas någon vilja att producera konsekvent kvalitet.
Vad jag vet anses kvaliteten i Kiruna vara bäst i världen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad jag vet anses kvaliteten i Kiruna vara bäst i världen.

Hög koncentration av järn i malmen, hög fosforhalt som först genom ”Thomasprocessen” blev möjlig att njuta frukterna av, men inte minst världens kanske främsta metallurgiska forskning och stålframställning har starkt bidragit till Sveriges resa från ett av Europas fattigaste länder till ett av de rikaste.
Utbyggnaden av vattenkraften möjliggjorde elektrifiering av malmbanan och utvinning/transport av malmen från malmfälten, satsningen på utbildning och forskning vad gäller stål och mekaniska verkstäder möjliggjorde export av industriella produkter och industrimaskiner över hela världen och detta har Sverige levt på i mer än hundra år.

Den industriella revolutionen var stor, men det många inte förstår är att den vi är mitt uppe i nu är ÄNNU större - både mätt i pengar som i konsekvenser för hela den globala industrin. Därför har de tänkta stålverken redan sålt hela sin produktion decennier framöver till dominerande kunder som tex BMW, Scania, Tesla, VAG osv. Detta bara inom fordonsindustrin.
Då skall vi lägga till exempelvis försvarsindustrin som står inför en historisk upprustning i högteknologi och bra material, svenskt stål är förstavalet för många på blå sidan globalt sett.

Det finns all anledning att som Twostroke anta att detta kommer att påverka de idag låga elpriserna för konsumenterna i Sverige. Därför är det klokt att underlätta för ALL sorts elproduktion, då just vätgasproduktion är ett utmärkt sätt att balansera elnätet genom ”överkonsumtion” när vindkraften levererar mycket. Till detta får vi lägga konsumentledets omställning med solceller och batteripack, värmepumpar och andra sätt att avlasta elnätet. Ny kärnkraft tycks komma men blir kanske inte så billig som många trott, dock stabil leverans och möjlighet till tekniksprång som omhändertar tidigare avfallsproblem osv vilket förstås är alldeles utmärkt.

Vi skall också komma ihåg att vi i norra Skandinavien sitter på 98% av EU-s samlade mineralresurser vilket innebär en strategisk tillgång som knappast kan överskattas med tanke på hur världen ser ut nu och kanske troligen under mycket lång tid framöver. Här blir konflikten mellan mineralutvinning och renskötselkultur mycket synlig. Även om den senare totalt omsätter en ekonomi som en halvstor ICA-butik så har den kulturella värden som ett land inte kan bortse ifrån.

Med dessa ord hoppas jag att perspektivet på den gröna omställningen breddas till lite mer än att vara en pk-södermalmsk kulturyttring bland wokeveganer! :D

Den är för Sverige vad oljan var för Norge, bara det att Norge nöjde sig med att pumpa upp den och sälja medan hela kedjan av förädling, forskning och spinoffproduktion för malm ligger i Sverige och därmed framtidens utveckling.

God jul!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hög koncentration av järn i malmen, hög fosforhalt som först genom ”Thomasprocessen” blev möjlig att njuta frukterna av, men inte minst världens kanske främsta metallurgiska forskning och stålframställning har starkt bidragit till Sveriges resa från ett av Europas fattigaste länder till ett av de rikaste.
Utbyggnaden av vattenkraften möjliggjorde elektrifiering av malmbanan och utvinning/transport av malmen från malmfälten, satsningen på utbildning och forskning vad gäller stål och mekaniska verkstäder möjliggjorde export av industriella produkter och industrimaskiner över hela världen och detta har Sverige levt på i mer än hundra år.

Den industriella revolutionen var stor, men det många inte förstår är att den vi är mitt uppe i nu är ÄNNU större - både mätt i pengar som i konsekvenser för hela den globala industrin. Därför har de tänkta stålverken redan sålt hela sin produktion decennier framöver till dominerande kunder som tex BMW, Scania, Tesla, VAG osv. Detta bara inom fordonsindustrin.
Då skall vi lägga till exempelvis försvarsindustrin som står inför en historisk upprustning i högteknologi och bra material, svenskt stål är förstavalet för många på blå sidan globalt sett.

Det finns all anledning att som Twostroke anta att detta kommer att påverka de idag låga elpriserna för konsumenterna i Sverige. Därför är det klokt att underlätta för ALL sorts elproduktion, då just vätgasproduktion är ett utmärkt sätt att balansera elnätet genom ”överkonsumtion” när vindkraften levererar mycket. Till detta får vi lägga konsumentledets omställning med solceller och batteripack, värmepumpar och andra sätt att avlasta elnätet. Ny kärnkraft tycks komma men blir kanske inte så billig som många trott, dock stabil leverans och möjlighet till tekniksprång som omhändertar tidigare avfallsproblem osv vilket förstås är alldeles utmärkt.

Vi skall också komma ihåg att vi i norra Skandinavien sitter på 98% av EU-s samlade mineralresurser vilket innebär en strategisk tillgång som knappast kan överskattas med tanke på hur världen ser ut nu och kanske troligen under mycket lång tid framöver. Här blir konflikten mellan mineralutvinning och renskötselkultur mycket synlig. Även om den senare totalt omsätter en ekonomi som en halvstor ICA-butik så har den kulturella värden som ett land inte kan bortse ifrån.

Med dessa ord hoppas jag att perspektivet på den gröna omställningen breddas till lite mer än att vara en pk-södermalmsk kulturyttring bland wokeveganer! :D

Den är för Sverige vad oljan var för Norge, bara det att Norge nöjde sig med att pumpa upp den och sälja medan hela kedjan av förädling, forskning och spinoffproduktion för malm ligger i Sverige och därmed framtidens utveckling.

God jul!
Jättebra inlägg, men jag ser inte riktigt vad svensk järnmalm har med grön omställning att göra. Visst det finns ett projekt/experiment/lekstuga som heter Hybrit men pratar man svensk järnmalm så är den inte särskilt omställd till grön vad jag vet?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den är central för inte bara Sverige utan för global omställning till koldioxidfri stålframställning aka ”grönt stål”. :)

Men nu är det gröt och skinka, ej koldioxidfri!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top