Jag skulle lika gärna kunna vända på steken och fråga dig var / hur du ser ett hot med AI, och beskriva det.
Återigen AI beslutar inget. Du kan bomba vilken stad som helst utan inblandning av någon som helst AI. Vi har bombat varandras länder och städer sedan krutet kom till festen.
Det finns nästan oändligt många vägar som har potential att bli hot mot mänskligheten.
Det hot jag ser närmast i tid är inte någon slags AI som i robotcop utan det närmaste hotet är vad människor kan komma att göra med AI som vapen.
Inte vad du och jag kan göra utan vad några av de redan idag allra rikaste, för det är endast dom som har tillräckligt med pengar för att ta fram en AI som är extremt mycket kraftfullare än den med den näst sämsta.
Ta bara exemplet jag nämnde med en AI som handlar på världens börser. Idag sitter det vanliga människor på finansavdelningar runt om i världen och byter information med varandra och tar mänskliga beslut väldigt subjektivt.
Tänk vilka mängder information som en AI kan processa på millisekunder från hela världen och dessutom lika snabbt beräkna fram värdet av informationen.
Denna AI behöver inte vara intelligent, den kan vara lika dum som en dator. Den har ändå ett ofantligt övertag gentemot vanliga människor.
Den "människa" som först får tillgång till en sån maskin kan nog mer eller mindre ta över världen rent ekonomiskt, om han redan från början är väldigt rik som tex Musk.
Lägg till hur en AI för att gynna sin ägare ekonomiskt så kan den sannolikt sprida desinformation på ett sätt som ingen människa kan göra obemärkt.