Den lilla tråden om AI

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du värderar inte IQ, du kan inte ens beskriva vad IQ är, ännu mindre om hur det bör mätas. Modellerna vi har idag är påhitt av bildade individer som tutat i dig deras syn på "intelligens" i syfte att placera dig någorlunda rätt under krig och dylikt.

Och minne, eller datorminne (talar vi RAM nu?) är ett medium att förvara bittar i, inget mer. Det har inget med PCU-kraft att göra, dock spelar viss roll i databehandling, och dess kapacitet / prestanda.

"AI utan intelligens kan redan idag prestera bättre än människor inom smala områden och vi befinner oss bara i början ..."

AI är inte intelligens, det är samling mönster av funktioner programmerat av människor. AI presterar inget, det är vi som tillämpar AI för att prestera i olika avseende.

Just precis. Fundera då på hur du kan negligera ett hot du inte ens kan beskriva och än mindre värdera.

Ditt sista stycke är som att negligera atombomber som ett hot med argumentet att atombomber presterar ingenting. Det är en människa som trycker på knappen.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Just precis. Fundera då på hur du kan negligera ett hot du inte ens kan beskriva och än mindre värdera.

Ditt sista stycke är som att negligera atombomber som ett hot med argumentet att atombomber presterar ingenting. Det är en människa som trycker på knappen.

Jag skulle lika gärna kunna vända på steken och fråga dig var / hur du ser ett hot med AI, och beskriva det.

Återigen AI beslutar inget. Du kan bomba vilken stad som helst utan inblandning av någon som helst AI. Vi har bombat varandras länder och städer sedan krutet kom till festen.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Du värderar inte IQ, du kan inte ens beskriva vad IQ är, ännu mindre om hur det bör mätas. Modellerna vi har idag är påhitt av bildade individer som tutat i dig deras syn på "intelligens" i syfte att placera dig någorlunda rätt under krig och dylikt.

Och minne, eller datorminne (talar vi RAM nu?) är ett medium att förvara bittar i, inget mer. Det har inget med processorkraft att göra, dock spelar viss roll i databehandling och dess kapacitet / prestanda.

"AI utan intelligens kan redan idag prestera bättre än människor inom smala områden och vi befinner oss bara i början ..."

AI är inte intelligens, det är samling mönster av funktioner programmerat av människor. AI presterar inget, det är vi som tillämpar AI för att prestera i olika avseende.
- Hur upptäcker du att en dator lämnar ut data till en annan om du inte förstår hur den kommunicerar? En enkel närvarande teknik är en digit som kan vara både etta och nolla samtidigt, och då är vi fortfarande på macro-stadiet där dagens antispyware, malware, anti-trojans, antiantianti hänger knappt med de intrång som görs med etta-nolla-tekniken vi har här och nu.

När ångloken togs fram för längesedan, beräknades det att personer på perrongen där loken drog fram i sin svindlande hastighet skulle få näsblödning av undertrycket.
Det är väl i den naiva föreställningsvärlden man helst inte rör sig.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Hur upptäcker du att en dator lämnar ut data till en annan om du inte förstår hur den kommunicerar? En enkel närvarande teknik är en digit som kan vara både etta och nolla samtidigt, och då är vi fortfarande på macro-stadiet därdagens antispyware, malware, anti-trojans, antiantianti hänger knappt med de intrång som görs med etta-nolla-tekniken vi har här och nu.

När ångloken togs fram för längesedan, beräknades det att personer på perrongen där loken drog fram i sin svindlande hastighet skulle få näsblödning av undertrycket.
Det är väl i den naiva föreställningsvärlden man helst inte rör sig.

Det där har inget med AI att göra. Min dator lämnar inte ut något jag inte vill, annat än för statistik över googlesökningar, eventuellt inställningar för eventuella hemsidor, webshoppar osv.

Få inga vidskepliga ideer bara, AI är inte skarpare än vi tillåter det att vara. Spelar ingen roll hur snabba datorer vi har eller hur mycket minne vår iphone specats med ;) Det handlar alltid om ANDRA människor, i goda som onda syften. Att programmera en funktion för AI att göra kriminella saker är samma sak som att göra kriminella saker.

"Antispyware" .. osv, dessa är så klart alltid steget efter. Det är inte tjuven som jagar polisen, eller hur 😂

Med ångloken där, alltså det där har inget med AI att göra. Det är okvalificerade gissningar av som bäst väldigt försiktiga företagare.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
För att lugna eventuella domedagsprofeter så kanske vi kan klargöra vad "AI" står för, "artificiell intelligens", på svenska konstgjord eller konst-intelligens, dvs inte på riktigt, bara nästan. Som VR (virtual reality). AI skulle lika gärna kunna kallas VI då. Det är alltså INTE intelligens, snarast ett avancerat makro i olika utförande.

Och så vill jag tillägga att överhuvudtaget kreditera en högre 'intelligens' eller kanske intellekt till en datormaskin är som att tro på en gud eller annat övernaturligt som 'vi inte riktigt förstår'. Och passar inte den förklaringen kan jag komma över och hälla en hink vatten över elektroniken, så ser vi vad som händer när dom små 'synapserna' kortsluter och garantin inte längre gäller ;)

Hoppsan. Jag verkar ha tagit över tråden här. Jag menar inte att vara dum eller kanske upplevas som sur. Jag är bara angelägen om att vi inte ska vara onödigt rädda för saker som kanske inte alla vet hur dom funkar. AI är ett överhypat rykte om en framtid där världen styrs av datorer och maskiner, med egen intelligens dvs AI, men så kommer aldrig att bli. Det finns för många kockar i denna soppa redan för att AI nånsin ska kunna utgöra ett äkta hot mot människor. .. möjligtvis en felbedömning av försäkringskassan eller feldiagnos av doktorn. Men just därför kommer vi aldrig att lägga 100% tillit på AI.

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Det där har inget med AI att göra. Min dator lämnar inte ut något jag inte vill, annat än för statistik över googlesökningar, eventuellt inställningar för eventuella hemsidor, webshoppar osv.
- Informationshantering/utbyte har absolut med AI att göra, eftersom det är just vad den jobbar med. Vad din dator lämnar ut för info på nätet har du nog knappas full koll på f.ö. : )

Idag -vad vi vanliga dödliga känner till åtminstone - är de AI:n som finns på marknaden beroende av att vi matar dem med den info vi redan skaffat oss i vår tur.

Som sagt tidigare, så är det vårt nuläge. Precis som vi hade ett nuläge innan vi hade automatiserade industritillämpningar. De robotar som styr automationsprocesser i mjukvara och maskiner är också en slags mycket enkel AI. Vi tillhandahåller information som programmen styr maskinerna med - informationshantering/utbyte.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
- Informationshantering/utbyte har absolut med AI att göra, eftersom det är just vad den jobbar med. Vad din dator lämnar ut för info på nätet har du nog knappas full koll på f.ö. : )

Idag -vad vi vanliga dödliga känner till åtminstone - är de AI:n som finns på marknaden beroende av att vi matar dem med den info vi redan skaffat oss i vår tur.

Som sagt tidigare, så är det vårt nuläge. Precis som vi hade ett nuläge innan vi hade automatiserade industritillämpningar. De robotar som styr automationsprocesser i mjukvara och maskiner är också en slags mycket enkel AI. Vi tillhandahåller information som programmen styr maskinerna med - informationshantering/utbyte.

Ja, jag märker att vi pratar lite förbi varandra. Bäst vore väl direkta exempel på tillämpningen av AI. Bottar som gräver efter info på internet är ju en slags AI, programmerade med rutiner för olika funktioner osv. Jag har nog inte tillräcklig koll på vad allt AI används till idag. Men vi ska inte vara rädda för AI, menar jag.

Beträffande utlämning av personlig info, skaffa en brandvägg eller gå inte in på just den sidan, eller ... ja, släck datorn.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Ja, jag märker att vi pratar lite förbi varandra. Bäst vore väl direkta exempel på tillämpningen av AI. Bottar som gräver efter info på internet är ju en slags AI, programmerade med rutiner för olika funktioner osv. Jag har nog inte tillräcklig koll på vad allt AI används till idag. Men vi ska inte vara rädda för AI, menar jag.

Beträffande utlämning av personlig info, skaffa en brandvägg eller gå inte in på just den sidan, eller ... ja, släck datorn.
Ett tillräckligt farligt exempelscenario i nutid, dvs. AI:ns barndom:
Social manipulation genom att sprida falsk information (fake film, ljud etc.) som påverkar enskilda individer eller hela samhällen.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ett tillräckligt farligt exempelscenario i nutid, dvs. AI:ns barndom:
Social manipulation genom att sprida falsk information (fake film, ljud etc.) som påverkar enskilda individer eller hela samhällen.
Ok, bra. Det kan AI vara ett bra verktyg till, ja. Men det kan man göra lika bra utan AI. Var faran här ligger exakt kan vara allt från själva personen som startat projektet, till ISP eller el-leverantören.

Som skjutvapen. Var ligger det onda, i vapnet? Eller hos människan som använder vapnet?

... med mera faktiskt. "Det onda" kan ju även ses som "goda", beroende på i vilket sammanhang, eller vilken sida du står på.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har ni förresten tittat på hur intelligens definieras?

Den 13 december 1994 enades 52 intelligensforskare om en definition kring vad intelligens är som publicerades i Wall Street Journal:

”Intelligens är en mycket generell mental kapacitet som, bland annat, involverar förmågan att resonera, planera, lösa problem, tänka abstrakt, förstå komplexa idéer, lära snabbt och lära av erfarenhet. Det handlar inte bara om att vara boklärd, om smal akademisk skicklighet eller att göra bra ifrån sig på test. Snarare speglar det en bredare och djupare förmåga att förstå vår omgivning – att ’fatta galoppen’, begripa saker eller ’lista ut’ vad man ska göra.”

Jag är inte helt övertygad om att vi verkligen kan sätta intelligensen hos en AI till noll. Den samlar trots allt höga poäng på några punkter även om det är noll på andra punkter.

Har en apa intelligens? Har en kråka intelligens? En mus?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?

Ja rent grundläggande är IQ till stor del förmågan att anpassa sig till sin miljö, mentalt och på sikt fysiskt. Att framgångsrikt interagera med andra.

Jag föreslår att vi ser på AI som vår infrastruktur med trafikregler. Trafiken är i grunden farlig om den inte administreras på rätt, dvs ett säkert, sätt. Vi har många hjälpmedel och riktlinjer som hjälper till att hålla trafiken säker. Sen finns det flera olika typer av användare i trafiken.

Vi som klarar oss bra i trafiken har anpassat oss enligt reglerna, några som inte var lika bra på att följa reglerna åtnjuter inte samma förmån att få vistas bland andra trafikanter.

Men sedan systemet för att mäta IQ då? Det kan ju vara hur relativt som helst, eller till vilken grad behöver man generalisera det?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har ni förresten tittat på hur intelligens definieras?

Jag är inte helt övertygad om att vi verkligen kan sätta intelligensen hos en AI till noll. Den samlar trots allt höga poäng på några punkter även om det är noll på andra punkter.

Då ska vi se här...

Intelligens är en mycket generell mental kapacitet som, bland annat, involverar:
förmågan att resonera - LLM kan inte resonera.
planera - LLM kan inte planera.
lösa problem - Kan lösa problem som liknar problem i träningsdatan,
tänka abstrakt - Kan inte tänka öht
förstå komplexa idéer - KAn inte förstå,
lära snabbt och lära av erfarenhet - Kan man säga att det är att lära sig om man saknar förmåga att tänka och resonera?Men LLMer, och flera andra typer av AI kan tränas, men träningen består i att balansera flyttal i ett nätverk av kopplingar (eller liknande, vikta kopplingar mellan tillståndsnoder i ett beslutsträd)

Avsaknaden av förmåga att tänka och resonera utesluter i min mening intelligens. Annars hamnar man i sitsen att i princip all mjukvara som inte är trivial är intelligent.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Avsaknaden av förmåga att tänka och resonera utesluter i min mening intelligens. Annars hamnar man i sitsen att i princip all mjukvara som inte är trivial är intelligent.

Men här behöver vi väl också se på vilken nivå en dator 'lär sig'. På digitalteknisk nivå använder vi ju uttryck som IF, AND, THEN för att kombinera olika förhållanden och värden, för att komma till resultatet, eller då OUTPUT. Vi arbetar med INPUT och får en OUTPUT. Det har inte ändrats sedan tekniken uppfanns för typ .. 80 år sen?

Att 'lära' en dator vad som helst är således en fråga om att presentera ett antal inputs i form av olika variabler, låta datan passera önskade 'filter' typ behandling, för att få en något så när önskad output. Och spara denna 'erfarenhet' som en rutin att tillämpas vid senare tillfälle. Eller?

Notera att jag försöker uttrycka mig som en programmerare, eller i alla fall som dom gjorde på 70-80 talet och basic.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men här behöver vi väl också se på vilken nivå en dator 'lär sig'. På digitalteknisk nivå använder vi ju uttryck som IF, AND, THEN för att kombinera olika förhållanden och värden, för att komma till resultatet, eller då OUTPUT. Vi arbetar med INPUT och får en OUTPUT. Det har inte ändrats sedan tekniken uppfanns för typ .. 80 år sen?

Att 'lära' en dator vad som helst är således en fråga om att presentera ett antal inputs i form av olika variabler, låta datan passera önskade 'filter' typ behandling, för att få en något så när önskad output. Och spara denna 'erfarenhet' som en rutin att tillämpas vid senare tillfälle. Eller?

Notera att jag försöker uttrycka mig som en programmerare, eller i alla fall som dom gjorde på 70-80 talet och basic.
I fråga om LLMer är det lite annorlunda, de är lite (eller mycket beronede på vem man frågar) förenklat ett nät av noder med flyttal som alla på ett lite halvmagiskt sätt påverkar vad som kommer ut som output när man matar in input.
Man har sedan en hög med input-punkter där man matar in vad det nu vara må för data, och så ramlar den igenom nätet av viktade noder, och modifieras, och så har man ett motsvarande lager av outputpunkter som man sedan läser av och tolkar för att få en output.
Träningen består i att ändra flyttalen i noderna enligt en heurestisk metod.
För tillfället så kör alla större LLMer offline-träning (dvs de lär sig inte under tiden de används) men det är inget som hindrar online-träning (dvs att de lär sig under användning), utom möjligtvis att de blivit så larvigt energihungriga att AI-bolag börjar köpa och använda egna kärnkraftverk för att driva hela skiten.

Jag vet inte om "lära" är rätt ord, eftersom att jag tycker att det iaf till någon mån krävs förståelse för det, men de kan "tränas". Men mycket av nomenklaturen inom AI är fånig och låtsas att det är extremt mycket mer avancerat och häftigt och långtgående än vad det på riktigt är. Exempelvis att de hallicunerar. Nej, de generar slumptext utifrån en enorm sjö av exempeldata, och då blir det självklart inte "data" utan "text som ser ut som data".

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Vi kan också titta på enklare tillämpning av AI, som här utesluter just inlärning men ändå uppvisar viss 'intelligens' hos spökena. Gissa vilken spel ;)

Spökena är programmerade individuellt, dvs varje spöke har sin 'karaktär', här börjar vi snacka AI. Dom är alltså INTE programmerade att samarbeta eller på något sätt hata vår lilla guling. Dom har helt egna rutiner och skiljer sig från varandra, baserat på gulingens position i labyrinten och i vilken riktning 'hen' färdas åt. Det finns en del att studera om detta här, .. tror infon ska finnas bland allt detta:

Spelet gjordes alltså 1979, helt fantastiskt att man kunde få med allt med den tidens prestanda.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag vet inte om "lära" är rätt ord, eftersom att jag tycker att det iaf till någon mån krävs förståelse för det, men de kan "tränas"
Eller kanske "kultiveras"? Det är ju ett helt exklusivt slags elektroniskt ekosystem egentligen. Fascinerande och fantastiskt på alla vis. Man har kommit mycket långt sedan C64an och miniräknarna.

Fasen jag kommer kolla på TRON -filmerna ikväll, och hålla i mitt lasersvärd!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle lika gärna kunna vända på steken och fråga dig var / hur du ser ett hot med AI, och beskriva det.

Återigen AI beslutar inget. Du kan bomba vilken stad som helst utan inblandning av någon som helst AI. Vi har bombat varandras länder och städer sedan krutet kom till festen.

Det finns nästan oändligt många vägar som har potential att bli hot mot mänskligheten.
Det hot jag ser närmast i tid är inte någon slags AI som i robotcop utan det närmaste hotet är vad människor kan komma att göra med AI som vapen.

Inte vad du och jag kan göra utan vad några av de redan idag allra rikaste, för det är endast dom som har tillräckligt med pengar för att ta fram en AI som är extremt mycket kraftfullare än den med den näst sämsta.
Ta bara exemplet jag nämnde med en AI som handlar på världens börser. Idag sitter det vanliga människor på finansavdelningar runt om i världen och byter information med varandra och tar mänskliga beslut väldigt subjektivt.
Tänk vilka mängder information som en AI kan processa på millisekunder från hela världen och dessutom lika snabbt beräkna fram värdet av informationen.
Denna AI behöver inte vara intelligent, den kan vara lika dum som en dator. Den har ändå ett ofantligt övertag gentemot vanliga människor.

Den "människa" som först får tillgång till en sån maskin kan nog mer eller mindre ta över världen rent ekonomiskt, om han redan från början är väldigt rik som tex Musk.

Lägg till hur en AI för att gynna sin ägare ekonomiskt så kan den sannolikt sprida desinformation på ett sätt som ingen människa kan göra obemärkt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ok, bra. Det kan AI vara ett bra verktyg till, ja. Men det kan man göra lika bra utan AI. Var faran här ligger exakt kan vara allt från själva personen som startat projektet, till ISP eller el-leverantören.

Som skjutvapen. Var ligger det onda, i vapnet? Eller hos människan som använder vapnet?

... med mera faktiskt. "Det onda" kan ju även ses som "goda", beroende på i vilket sammanhang, eller vilken sida du står på.

Skjutvapen är inte onda bara människor, det kan vi vara överens om.

Men om en av dessa onda människor får tillgång till massor av kraftfulla vapen i en värld där andra andra är obeväpnade?
Ponera att någon ensam handelsman för två tusen år sedan skulle fått tillgång till en modern arme från idag? Maskingevär, stridsvagnar, stridsflyg, i en värld där resten av världen står med svärd och pilbåge.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC