Den stora Falkenbergstråden

Love

#41 SST600 www.ninjaracing.se
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Jäderfors (Sandviken)
Hoj
ZX6R-09 + ZX10-09

Angående blåflagg; Vad säger regelboken om det?

Blåflagga, hållen stilla Omkörning. Blåflagga informerar föraren
att han snart kommer att passeras av en
eller flera snabbare ekipage.

Det betyder inte att den som blir omkörd ska parkera vid kanten och vänta. De förare som får blåflagg ska hålla sitt spår och inte hitta på nåt oväntat. Dom förarna kan ju också ha en fight om placeringar, eller hur? Är det inte upp till den som kör om att göra det på ett bra sätt?

TACK Humlan.. Precis så blev jag lärd på licenskursen.
Men många verkar ha den uppfattningen att dom som blir varvade ska hålla undan för dom snabba. (vilket kan vara väldigt svårt eftersom vi långsamma kör "max" av VÅR förmåga. Ska vi dessutom kolla bakåt då o då kommer det nog bli himla vingligt och kanske ännu svårare att komma förbi när spåret blir "otydligt")
Lärde man ut annorlunda förr???
 

sandstream

Guest
Tja det vet jag inte, prova så får du reda på om det går.
Ska kolla med ARC om man kan få se siffrorna för förra året, mest för att det vore intressant att se vilka utgifter en arrangör har vid ett race.

För övrigt håller jag med OffKeff om att ARCs priser för träningar är hutlösa och det vore skönt att få bekräftat att deras omkostnader är dubbelt så höga som på Falkenberg och Gelleråsen tex (där träningen kostar hälften så mycket).

Men många verkar ha den uppfattningen att dom som blir varvade ska hålla undan för dom snabba. (vilket kan vara väldigt svårt eftersom vi långsamma kör "max" av VÅR förmåga. Ska vi dessutom kolla bakåt då o då kommer det nog bli himla vingligt och kanske ännu svårare att komma förbi när spåret blir "otydligt")
Det funkar bra att hålla sitt spår på alla banor jag har kört utom just på Falken där man trots att man är långsammare ändå är i vägen på nästan hela baksidan. Förstår om förare som ska varva blir irriterade.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ja du. Minnet är bra men kort.
Det vi har förstört den här tråden med är väl ljudmätningen.
Sen fanns det ju en del att önska om flaggningen.

Annars har ju tävlingen överlag varit riktigt bra enligt min mening.
Men jag har full förståelse för dom som drabbats hårdare än mig.

Jag fick ju bara gulflagg bakom en varvning, och sen kom ingen grönflagg.
Så jag låg bakom en flagpostering extra för att vara säker. Men det drabbade ju bara resultatet i racet.

Ojdå, då är det i sak bara ljudmätningen(som utfördes helt enligt reglementet) och flaggningen (som vissa är nöjda med) som du är missnöjd med? Vi tar med oss den kritiken och bättrar på det till nästa år!:tummenupp

Undrar bara om det är ljudmätningen som företeelse eller personen som ljudmätte som ni retar upp er på? Verkar som att problemet för de flesta inte är att man bullrade för mycket, utan att jag var på gott humör under tiden jag gjorde jobbet.

Ang. flaggningen så är det ju fortfarande så att blåflagg är ett hjälpmedel, men det tar inte bort ansvaret för att köra om på ett bra sätt som föraren har, oavsett färg på flaggorna.
 

Deadhead

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki zx6r
Konstigt...

Blir väldigt förvånad varje gång jag besöker forumet. Brukar vara ett klassiskt tjej-fenomen att klaga, gnälla och älta. Kom igen nu och va lite positiva allihop grabbar! Från åskadarplats var Falkenberg till belåtelse, Bra jobbat alla arrangörer!:)
 

MC Doktorn

Guest
Blir väldigt förvånad varje gång jag besöker forumet. Brukar vara ett klassiskt tjej-fenomen att klaga, gnälla och älta. Kom igen nu och va lite positiva allihop grabbar! Från åskadarplats var Falkenberg till belåtelse, Bra jobbat alla arrangörer!:)

Men sluta och gnäll själv då :7peta

Jo så här är det, grabbarna här måste ju visa varandra vem som är mest slagkraftig.Lite tuppfäktning som jag ser det kul, konkret ,rakt och öppet.

Du borde inte förvånas för det fina med åsiktsfrihet är att alla har rätt att ha en åsikt precis som du.
När dom sen träffas är dom kompisar allihop, eller hur? för mellan raderna så ....
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Det funkar bra att hålla sitt spår på alla banor jag har kört utom just på Falken där man trots att man är långsammare ändå är i vägen på nästan hela baksidan. Förstår om förare som ska varva blir irriterade.

En förare kan ALDRIG vara skyldig att hålla undan. Dessutom skapar det FARLIGA situationer om förare enastunden håller racinglinjen och i nästa ögonblick ligger 2 meter från apex! För att hålla undan!
Vid ett minnesvärt supersportrace för 4 år sedan var jag A-förar rookie och med min std 600 körde jag ett Supersportrace på Åsen. Mot slutet av loppet får jag en blåflagg i trösen. Håller ut lite grann och får en ny blåflagg in mot Esset. Håller ut även där men ingen kommer. Ångar ner mot Ejes och där vinkas det frenetiskt blått. Vill lämna racinglinjen ledig och går några meter åt höger ... Och håller på att klippa Petjos framhjul då hans plan var att köra om mig precis där jag befann mig. Och håller man vinnarfart är vald racinglinje smal! Jag hörde honom SKRIKA i mitt högra öra!
Efter racet pratades vi vid och jag minns än idag han ord.
- Lämna ALDRIG racinglinjen! En förare som varvar tar sig ALLTID om! Dessutom kör ju du ditt race! Blåflaggen är en varning så att du inte ska skita på dig när en kåt, vinnarsugen förare "snor" din racinglinje på ett halvbrutalt sätt.

Så alla långsamma förare som riskerar varvning: Lämna aldrig racinglinjen om du inte ska köra om någon själv.

Pungkt
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX

Eller när ledaren torpederar vid varvning för att flaggvakterna inte flaggar ordentligt. (Själv blev jag avtorpederad med en veckas sjukhus och 2 månaders sängliggande med morfin, förra året, pga dåligt flaggande på just falkenberg).

Kul när man återupptar att läsa en tråd och kommer till ett av årets mest korkade uttalanden. :tummenupp
Om man torpederar för att flaggisarna inte flaggar "ordentligt" så har man inte på banan att göra!
 

sandstream

Guest
Kul när man återupptar att läsa en tråd och kommer till ett av årets mest korkade uttalanden. :tummenupp
Om man torpederar för att flaggisarna inte flaggar "ordentligt" så har man inte på banan att göra!
Nu tycker jag att du är lite väl hård Oscar. Vi är trots allt rookisar och vi gör nybörjarmisstag. I det aktuella fallet trodde ledaren i Rookie 1000-racet att han skulle hinna förbi en varvning innan denne vek in men ledaren gjorde en missbedömning och har säkert lärt sig läxan till nästa gång. Att han inte skulle ha något på banan att göra är bara bs.

Men som sagt, blåflagg betyder inte att man får fri väg.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Nu tycker jag att du är lite väl hård Oscar. Vi är trots allt rookisar och vi gör nybörjarmisstag. I det aktuella fallet trodde ledaren i Rookie 1000-racet att han skulle hinna förbi en varvning innan denne vek in men ledaren gjorde en missbedömning och har säkert lärt sig läxan till nästa gång. Att han inte skulle ha något på banan att göra är bara bs.

Men som sagt, blåflagg betyder inte att man får fri väg.

Jag säger inte att Petter gjorde fel, jag säger att om man gör det (torpederar) för att funkisarna inte flaggar "ordentligt" så har man inte på banan att göra. Läs om läs rätt! Sen tycker jag att det är sjukt korkat att ens tro det funkar så, men det är en annan sak...
 

sandstream

Guest
Jag säger inte att Petter gjorde fel, jag säger att om man gör det (torpederar) för att funkisarna inte flaggar "ordentligt" så har man inte på banan att göra. Läs om läs rätt! Sen tycker jag att det är sjukt korkat att ens tro det funkar så, men det är en annan sak...
Okej, då är jag med på vad du menar.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Kul när man återupptar att läsa en tråd och kommer till ett av årets mest korkade uttalanden. :tummenupp
Om man torpederar för att flaggisarna inte flaggar "ordentligt" så har man inte på banan att göra!

Eller så är du en av sveriges mest korkade person.
Klart man inte får torpedera någon bara för att flaggorna inte funkar.
Precis som rödljus i trafiken så får man inte köra över folk bara för att dom går mot röd gubbe. Men fungerar inte signalerna så kan det lätt bli missförstånd och olyckor.

Och på frågan om vad som fungerade mindre bra på falken, så var flaggningen en tydlig sak.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
........ Att han inte skulle ha något på banan att göra är bara bs.
Men som sagt, blåflagg betyder inte att man får fri väg.

Med facit i hand hade jag nog inget på banan att göra i Rookie-racet men det var ju inte så lätt att veta i förväg.

Min uppfattning av blåflaggning för mig var att den sköttes så bra som man kan förvänta sig under racet. Nån gång var de lite tidiga och den som skulle bli passerad hann nog fundera "ska han inte komma nån gång" när det dröjde flera kurvor innan jag körde om.

Vid varvningen som slutade med att jag gick i backen hade jag en tanke att jag skulle kunna bromsa förbi och smita tajt runt innerkurbsen men det var för många hojar. Planen funkade bra för de fyra första men de som var framför var så nära framför att de inte hunnit undan utan var kvar i kurvan och dessutom tog killen jag körde på ett minst lika tajt spår som jag på innerkurbsen fast han kom från ett spår som man kanske kör om man är helt själv i kurvan. Som jag uppfattade det hade han gått in i kurvan längs vänsterkanten, svängt in sent och kom från en helt annan vinkel mot den punkt där jag skulle svänga runt högerkanten. När jag insåg att det skulle bli för trångt var det för sent, jag hade högre fart än han och max nerlägg och ingen möjlighet att korrigera pga att det var hojar överallt. Ordet torpedera tycker jag kanske inte passar in här och jag kan inte gärna lasta killen jag körde på för att han var ivägen. Han körde säkert efter bästa förmåga så bra han kunde. Jag är glad för att det hände på banans långsammaste parti och inte i 220 på baksidan.

Angående ekonomin tror jag inte det skulle skada med lite bättre genomlysning och öppenhet kring inkomster och utgifter. Bara själva oviljan att redovisa hur det egentligen förehåller sig gör ju att man blir lite misstänksam. Klart klubbarna måste få göra vinst på tävlingarna men det bör vara rimliga marginaler och överskott bör ju gå tillbaka till oss utövare på något vis. Nu kanske det redan är så och då räcker det ju att öppna böckerna och visa det.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Eller så är du en av sveriges mest korkade person.
Klart man inte får torpedera någon bara för att flaggorna inte funkar.
Precis som rödljus i trafiken så får man inte köra över folk bara för att dom går mot röd gubbe. Men fungerar inte signalerna så kan det lätt bli missförstånd och olyckor.

Och på frågan om vad som fungerade mindre bra på falken, så var flaggningen en tydlig sak.

Härligt!:tummenupp

Nej man kanske inte får, men du sa det som att torpederingen berodde på uteblivande flagg.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.

Angående ekonomin tror jag inte det skulle skada med lite bättre genomlysning och öppenhet kring inkomster och utgifter. Bara själva oviljan att redovisa hur det egentligen förehåller sig gör ju att man blir lite misstänksam. Klart klubbarna måste få göra vinst på tävlingarna men det bör vara rimliga marginaler och överskott bör ju gå tillbaka till oss utövare på något vis. Nu kanske det redan är så och då räcker det ju att öppna böckerna och visa det.
Det är nog så enkelt att man ber att få uppgifterna från klubben man är medlem i om man vill veta.Det är ju inte så att dom har redovisningsplikt här på SH :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men fungerar inte signalerna så kan det lätt bli missförstånd och olyckor.

Därför är det nog viktigt att den som blir omkörd ALLTID håller sin racinglinje! Då vet den som varvar att så är fallet och kan planera sin körning därefter. Och i de fall som diskuterats tidigare kanske köra om på yttern.

Och om man funderar en sväng till... Så undrar jag på vilket sätt en som kör om förändrar sin körning beroende på om det finns blåflagg eller inte? Man har ju alltid en skyldighet att inte köra på den man kör om! Eller?
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Därför är det nog viktigt att den som blir omkörd ALLTID håller sin racinglinje! Då vet den som varvar att så är fallet och kan planera sin körning därefter. Och i de fall som diskuterats tidigare kanske köra om på yttern.

Och om man funderar en sväng till... Så undrar jag på vilket sätt en som kör om förändrar sin körning beroende på om det finns blåflagg eller inte? Man har ju alltid en skyldighet att inte köra på den man kör om! Eller?
Detta har både Jorpes & Crazy Mike fått lära sig den hårda vägen av proffessor Mozz :mattias
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Angående ekonomin tror jag inte det skulle skada med lite bättre genomlysning och öppenhet kring inkomster och utgifter. Bara själva oviljan att redovisa hur det egentligen förehåller sig gör ju att man blir lite misstänksam. Klart klubbarna måste få göra vinst på tävlingarna men det bör vara rimliga marginaler och överskott bör ju gå tillbaka till oss utövare på något vis. Nu kanske det redan är så och då räcker det ju att öppna böckerna och visa det.

Det är bara att surfa runt på klubbarnas siter och leta siffror, här är t.e.x en gammal från 2001 då det inte gick så bra, ca:30.000:- gick HMS back på SM.

http://www.hyllingems.nu/index.asp?S=1&D=248

Normalt går vi dock plus, men det är som sagt inga stora summor det handlar om, svensk RR är litet i förhållande till andra sporter.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det är bara att surfa runt på klubbarnas siter och leta siffror, här är t.e.x en gammal från 2001 då det inte gick så bra, ca:30.000:- gick HMS back på SM.

http://www.hyllingems.nu/index.asp?S=1&D=248

Normalt går vi dock plus, men det är som sagt inga stora summor det handlar om, svensk RR är litet i förhållande till andra sporter.

Nu är jag ute på lite hal is, för här har jag mindre bra koll.
Men i det här fallet på falken, är det inte karlskoga motorstadion som står som arrangör för SO?
Det är väl dom som tar in alla anmälningsavgifter och sen hyr den aktuella banan?
Så det är väl dom som tjänar pengarna.
Falken får väl bara sin banhyra.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top