Den stora Falkenbergstråden

j-a

#20 NEC #26 BOTT
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Härryda
Hoj
KWAK10, SP1,fmx650,,buellxb9sDUCCE 1198SP
Olika typer av decibel
Vad som är viktigt att skilja på är att man mäter ljudtryck (SPL, Sound Pressure Level) och signalnivå (dBV/dBu/dBv/dBm) olika:


Akustiskt ljudtryck
Huvudartikel: ljudnivå
Ljud är små tryckförändringar i luft eller annat medium. Ett ljuds ljudnivå är dess styrka uttryckt i decibel (dB). Ljudets styrka kan uttryckas i olika fysikaliska storheter, så som ljudtryck och ljudintensitet. Man talar därför om ljudtrycksnivå och ljudintensitetsnivå, etc.

Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring.

194 dB – Maximala ljudtrycksnivån i luft (vid högre tryck blir det chockvågor)
180 dB – Kanonskott, trumhinnan spricker
120–130 dB – Smärttröskeln
105–125 dB – Typiskt högljudd rockkonsert
90–115 dB – Typiskt disko
85–90 dB – Ofta rekommenderad lyssningsvolym vid musikmixning
80–100 dB – Lågmält mindre liveband
50–70 dB – Konversation, lyssnarens öra
50–60 dB – Restaurangsorl, bakgrundsmusik
15–30 dB – Tyst inspelningsstudio, ingen aktivitet
0 dB – Hörtröskeln; ett genomsnittsligt barns känslighet är vid 1000 Hz.
−20 dB – Det lägsta ljudtryck som en hund kan höra
Vid varje fördubbling av avståndet till ljudkällan i fritt fält (utomhus) minskar ljudtrycksnivån Lp med 6 dB om källan är en punktkälla (monopol) och 3 dB vid linjekällor och cylindrisk vågutbredning. Ett exempel på en linjekälla är en hårt trafikerad väg eller järnväg, medan små stillastående ljudkällor ofta kan approximeras som punktkällor. Notera att i båda dessa fall antar man att källan är singulär (punkt- respektive linjeformad), varför approximationen inte gäller nära källan utan endast en bit bort. Därför tenderar beskrivning av en ljudkälla genom mätning av ljudtrycksnivå dB att bli poänglös utan avståndsreferens. Oftast refererar dock en mätning av ljudtrycksnivå i dB till en mätning gjord vid 1 meters (vanligt till exempel vid mätning på högtalare) avstånd från ljudkällan.

Texten är hämtad från www.Wikipedia.org
Sök på decibel om mer info om detta ämne.

Janne
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
En helt galen tanke (jag vet att det är helt krazzzzzi).
Vore ju att mäta ljudnivån i samband med vid besiktning. Helst före träning.
Med en riggad utrustning (som dom har på bilprovningen) så mätningarna sker med rätt avstånd och vinklar, och blir samma för alla.

Dessutom så slipper grannarna lyssna på dom för högljuda hojjarna i två träningspass och två kval innan man beslutar för att förstöra för förarna inför finalen. (Det verkade som att ljudmätningen mera var ute efter att sabotera inför racet än att göra verklig nytta).

Och till sist skulle det gett tid till förarna att åtgärda felen i god tid till racet.

Jag vet att hela ideén är helt galen, och att man inte ska klaga på gratisarbetare på forum. Man kan ju inte begära att folk ska anstränga sig eller tänka när dom jobbar gratis.

Men det är en tanke i alla fall.
 

sandstream

Guest
Sen är jag lite nyfiken på vilka decibel som 250 ligger på för mitt öra säger då mig att de låter klart värst, där verkar det mer vara raka rör än ljuddämpning över huvudtaget.
Vad jag vet var det 2 st 250 som lät för mycket och fick åtgärda det i helgen.

194 dB – Maximala ljudtrycksnivån i luft (vid högre tryck blir det chockvågor)
Rymdfärjorna ska enligt experterna ge ifrån sig lite drygt 200 dB vilket är 64 gånger högre än en startande jumbojet :näsblod

En helt galen tanke (jag vet att det är helt krazzzzzi).
Vore ju att mäta ljudnivån i samband med vid besiktning. Helst före träning.
Med en riggad utrustning (som dom har på bilprovningen) så mätningarna sker med rätt avstånd och vinklar, och blir samma för alla.
Tycker det låter som en mycket bra idé och det skulle bli rättvist för alla. Men det finns väl ett par bekymmer:
1. Det måste finnas personal som kan ta hand om besiktningen redan på fredagsmorgonen.
2. Hur vet man att folk inte byter ljuddämpare efter besiktningen.

Finns säkert fler problem men de lär du få höra inom kort i tråden :)
...innan man beslutar för att förstöra för förarna inför finalen. (Det verkade som att ljudmätningen mera var ute efter att sabotera inför racet än att göra verklig nytta).
Det var väl en av anledningarna till att så många blev förbannade i lördagskväll.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000


Jag vet att hela ideén är helt galen, och att man inte ska klaga på gratisarbetare på forum. Man kan ju inte begära att folk ska anstränga sig eller tänka när dom jobbar gratis.

Men det är en tanke i alla fall.

Och där noterar vi dagens bottenrekord i sarkasm. Point taken, jag lovar att aldrig mer ställa upp och hjälpa till ideellt på en rr-tävling.
Menar du på fullt allvar att reglementet endast ska tillämpas så att det inte stör förarnas uppladdning inför finalen? Har du funderat över varför reglementet finns?


Detta blir min sista kommentar i ämnet, är det nån som har ytterligare synpunkter på ljudmätningen i helgen är ni välkomna att antingen PM:a eller ringa på: 070-5926817
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Tycker det låter som en mycket bra idé och det skulle bli rättvist för alla. Men det finns väl ett par bekymmer:
1. Det måste finnas personal som kan ta hand om besiktningen redan på fredagsmorgonen.
2. Hur vet man att folk inte byter ljuddämpare efter besiktningen.

På Assen i våras mätte de genom att de hade en 50 cm lång pinne som hölls på ett bestämt sätt mot utblåset och så la de hojen på 7000 varv och mätte. Hade du för många dB fick du inte ens åka in i besiktningen. Var nivån ok märktes dämparen med en färgpenna, mao ungefär som hojen blir märkt med en klisterlapp efter godkänd besikning.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Diverse boxengass bilder på Jorpes, Slemmy #22, Mozz och andra stjärnor.
 

Bifogat

  • 20070922(001).jpg
    20070922(001).jpg
    103.9 KB · Visningar: 55
  • 20070922(010).jpg
    20070922(010).jpg
    87.1 KB · Visningar: 45
  • 20070922(011).jpg
    20070922(011).jpg
    67.6 KB · Visningar: 41
  • 20070922(012).jpg
    20070922(012).jpg
    68.9 KB · Visningar: 53
  • 20070922(025).jpg
    20070922(025).jpg
    82.4 KB · Visningar: 63
  • 20070923(001).jpg
    20070923(001).jpg
    99 KB · Visningar: 58
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Och där noterar vi dagens bottenrekord i sarkasm. Point taken, jag lovar att aldrig mer ställa upp och hjälpa till ideellt på en rr-tävling.
Menar du på fullt allvar att reglementet endast ska tillämpas så att det inte stör förarnas uppladdning inför finalen? Har du funderat över varför reglementet finns?


Detta blir min sista kommentar i ämnet, är det nån som har ytterligare synpunkter på ljudmätningen i helgen är ni välkomna att antingen PM:a eller ringa på: 070-5926817

Så ja lilla gubben!
Jag måste tyvärr avslöja nyheten att solen och resten av världen faktiskt inte cirkulerar runt dig.
Det var "GSXR1100R" som kom med den oändligt uttjatade kommentaren "gnäll inte på funkisar som jobbar gratis, dom gör så gott dom kan". Vilket jag tolkar som "jobbar man gratis kan ingen begära att man skall använda skallen".

Att sen du skall ta på dig kostymen som syndabock är inte heller rätt.
Att just du åkte på den taskiga rollen som ljudmätningskille och fick uppgiften att lämna dåliga nyheter till förare, är väl knappast ditt fel. Organisationen borde ha bättre resurser och rutiner för dom här sakerna.

EDIT: Desutom tycker jag inte att du eller någon borde behöva jobba ideelt.
Vad jag har hört så gick Anderstorp 400.000kr plus på racet i April efter att allt är betalt. Och jag har svårt att se att dom kan gå vinst och inte dom andra banorna. Och då borde det finns pengar till att ersätta dom funktionärer som jobbar på banorna.
 
Last edited:

sandstream

Guest
På Assen i våras mätte de genom att de hade en 50 cm lång pinne som hölls på ett bestämt sätt mot utblåset och så la de hojen på 7000 varv och mätte. Hade du för många dB fick du inte ens åka in i besiktningen. Var nivån ok märktes dämparen med en färgpenna, mao ungefär som hojen blir märkt med en klisterlapp efter godkänd besikning.
Låter som en bra lösning :tummenupp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
...den oändligt uttjatade kommentaren "gnäll inte på funkisar som jobbar gratis, dom gör så gott dom kan". Vilket jag tolkar som "jobbar man gratis kan ingen begära att man skall använda skallen".
Den är verkligen uttjatad! Den kan också tolkas som: "Betala och håll käft!"
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Vissa verkar få en kick av att nervärdera och förlöjliga folk som jobbar gratis, kan det vara avsaknaden av självkritik samt ett enormt ego som framkallar dessa åsikter.

Klubbarna gör så gott dom kan för att vi ska få fortsätta med våran hobby, vissa verkar tro att Rookie är jämförbart med MotoGP.

Det finns dåligt med frivilliga, pengar, publik, media, reklam samt att motorsport inte är speciellt miljövänligt, trots detta så ställer somliga enorma krav på arrangörerna, dock ställer dom inte speciellt höga krav på sig själva i denna process.

"Någon borde [tm]" ta tag i bla bla bla.... jag blir så jävla trött på detta.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Jag varken tävlar eller kör bana men kan ha åsikter för det.
Ska man ha kameraövervakning runt banan och avgöra efter målgång?
Så länge det är den männskliga faktorn som avgör så kommer misstag begås avlönad eller inte. Så är det inom nästan alla idrotter idag.

Angående bullermätningar gäller samma sak där. Det skilljer från besiktningstation till besiktningstation oxå. Polisens mätningar vs besiktningens och det VET jag av egen erfarenhet.

Man kanske skulle kunna jämför med att man klara sig från 5 hastighetskontroller trots man kört för fort men torskar i den sjätte.. säger man då: Va fan jag klarade mej i dom andra och blir sur på vederbörande polis för det??

Det är bara inse att sådana här saker kommer att existera så länge det är människor som fatta snabba beslut.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Så ja lilla gubben!
Jag måste tyvärr avslöja nyheten att solen och resten av världen faktiskt inte cirkulerar runt dig.
Det var "GSXR1100R" som kom med den oändligt uttjatade kommentaren "gnäll inte på funkisar som jobbar gratis, dom gör så gott dom kan". Vilket jag tolkar som "jobbar man gratis kan ingen begära att man skall använda skallen".

Att sen du skall ta på dig kostymen som syndabock är inte heller rätt.
Att just du åkte på den taskiga rollen som ljudmätningskille och fick uppgiften att lämna dåliga nyheter till förare, är väl knappast ditt fel. Organisationen borde ha bättre resurser och rutiner för dom här sakerna.

EDIT: Desutom tycker jag inte att du eller någon borde behöva jobba ideelt.
Vad jag har hört så gick Anderstorp 400.000kr plus på racet i April efter att allt är betalt. Och jag har svårt att se att dom kan gå vinst och inte dom andra banorna. Och då borde det finns pengar till att ersätta dom funktionärer som jobbar på banorna.

Nu får du kamma till dej ordentligt. Var har du fått siffran 400K i vinst från? Jösses vilken idioti....

Ser inte mej själv som syndabock, men det gissas och snackas ganska friskt här utan att ha en aning om vad man gissar på. Gör en insats och ställ upp som funkis en enda gång. Välj själv vad du vill ha som arbetsuppgift, vad du än gör kan du ge dej fan på att nån rookie kommer att gnälla på det du gör. Alla funkisar använder skallen för den uppgift dom gör. Om du inte tror mej så är du varmt välkommen att ställa dej på postering en gång och se hur enkelt det är. Eller ännu hellre, ställ upp i besiktningen och kontrollera ljud! Skitkul är det, man har trevligt folk runtomkring sej! Värre är det med folket man ska kontrollera, som svär åt en för att dom inte har ordning på sina prylar. Som att skjuta sej i foten och sedan bli förvånad över att det börjar blöda....

Att kasta sarkasmer på ett forum i efterhand är mycket bekvämare än att klaga där det verkligen gör nytta, dvs på banan i samband med racet. Jag är inte ett dugg förvånad över att det är svårt att rekrytera nya funkisar....
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Nu får du kamma till dej ordentligt. Var har du fått siffran 400K i vinst från? Jösses vilken idioti....

Ser inte mej själv som syndabock, men det gissas och snackas ganska friskt här utan att ha en aning om vad man gissar på. Gör en insats och ställ upp som funkis en enda gång. Välj själv vad du vill ha som arbetsuppgift, vad du än gör kan du ge dej fan på att nån rookie kommer att gnälla på det du gör. Alla funkisar använder skallen för den uppgift dom gör. Om du inte tror mej så är du varmt välkommen att ställa dej på postering en gång och se hur enkelt det är. Eller ännu hellre, ställ upp i besiktningen och kontrollera ljud! Skitkul är det, man har trevligt folk runtomkring sej! Värre är det med folket man ska kontrollera, som svär åt en för att dom inte har ordning på sina prylar. Som att skjuta sej i foten och sedan bli förvånad över att det börjar blöda....

Att kasta sarkasmer på ett forum i efterhand är mycket bekvämare än att klaga där det verkligen gör nytta, dvs på banan i samband med racet. Jag är inte ett dugg förvånad över att det är svårt att rekrytera nya funkisar....

Varför tror du att det är idioti?
Har du insyn i ekonomin?
Du anordnar ju själv bandagar, så du borde kunna göra matematik du med.
Och du vet vad ambulanspersonal och banhyror kostar´.

Snabb överslagsräkning för falken.
Falkenberg är en mindre bana och tar inte lika många deltagare som Anderstorp, som säkert har dubbelt så många anmälda.

Antal som ställde upp på falken.
125 gp = 25 st
125 J = 25 st
250gp = 16 st
NSB = 27 st
R1000= 25 st
R600 = 30 st
SS600= 22 st

Totalt = 170 deltagare * 1700 = 289.000kr
Plus träning ca 50% av deltagarna 170 * 400 = 34.000kr
Totalt = 323.000kr

Om alla funkisar nu jobbar gratis, så borde det bara vara banhyra, sjukvårdspersonal och el som kostar, plus extra "runt om kring kostnader" och det blir inte mera än runt 100.000kr för 3 dagar. (vore det dyrare skulle ingen klara att driva en vanlig bandag för allmänhetens avåkning)
Resultatet borde bli runt 220.000kr i vinst för tävlingshelgen på falken.
Varför är det då idioti med 400k i vinst på Anderstorp.

Och jag hörde siffrorna 400k från arrangörer som satt och pratade i Philip Backlunds depåtält, på tävlingen på Gelleråsen.

Om folk jobbar gratis med roadracing så hoppas jag dom gör det för att dom gillar roadracing, inte för att dom tror att det inte finns pengar.

Edit: Har varit Funkis massor med gånger. Inom motorcross på tävlingar och träningar. Och som instruktör både inom SMC och Actionpics, och vi brukar faktiskt få beröm av deltagarna i stället för gnäll. Men åt andra sidan garvar inte vi när vi säger åt deltagare att deras hoj inte klarar besiktningen pga dåliga däck eller höga ljud. Och sen stoppar huvet i sanden och skyller på att vi jobbar gratis.
Och när deltagare gör inlägg på sporthoj.com och klagar eller har förslag så printar vi ut dom, diskuterar dom och försöker förbättra dom sakerna till nästa gång.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hur kan du göra beräkningar på ekonomin baserat helt på dina egna antaganden och snack du har hört i depån? Inte så himla mycket värde i de där siffrorna. Jag tror de gick med ca 77 246 kr i vinst på Anderstorp, lika troligt och relevant i den här tråden.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Hur kan du göra beräkningar på ekonomin baserat helt på dina egna antaganden och snack du har hört i depån? Inte så himla mycket värde i de där siffrorna. Jag tror de gick med ca 77 246 kr i vinst på Anderstorp, lika troligt och relevant i den här tråden.

Vad är antaganden?
Banhyrorna finns det prislistor på.
TM ambulans tar ca 6000kr om dagen för en bil och 2 sjukvårdare.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Hur kan du göra beräkningar på ekonomin baserat helt på dina egna antaganden och snack du har hört i depån? Inte så himla mycket värde i de där siffrorna. Jag tror de gick med ca 77 246 kr i vinst på Anderstorp, lika troligt och relevant i den här tråden.
Ja du vet precis som många andra här att det är lite skillnad på bandagar och SM/SO.

Det som förbryllar är att det verkar endast vara ett fåtal rookies som spekulerar och gissar i kombination med att klaga, A-förarna verkar ta det hela med ro och ha en bättre förståelse för arrangemangens utformning.

Vi gör detta för att alla ska kunna köra, vi arrangerar inte tävlingar bara för att få jävlas med folk och dessutom tjäna pengar på det.

För att avlöna ca 100 funkisar i tre dagar så skulle man få höja startavg. rätt rejält, vi snackar om tusenlappar.

Men det kanske är rätt väg att gå?
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Jag är nöjd med funktionärerna som var på falkenberg. Vurpade 2ggr under helgen och fick snabb hjälp båda gångerna.

Snackade lite med dem efter första vurpan och de var fan hur glada som helst. De verkade verkligen ha kul.

Sen angående ljudkontrollerna. Alla vet om man läser i reglementet att det är 102 db som gäller. (+3 efter race eller nåt sånt?). Då får man fan skylla sig själv om man har mer.

Jag var bara jävligt glad att jag blev kontrollerad efter warmup:en och inte efter racet så jag slapp bli diskad.

Sen tror jag inte att funktionärerna gör ett bättre arbete om de får pröjs. Lägg de pengarna på att utbilda nya funktionärer i stället.

Tänk på att motorsport inte är så jätte stort i sverige... Vill man ha mer åk utomlands!!! Kör holländska eller nåt..

En till grej angående klubbarnas vinst. Om vi nu säger att de gick 400 000 i vinst. Vilket företag som helst måste ju få tjäna pengar på va de gör? 400 000 räcker väl inte allt för långt om de skulle asfaltera om tex karusellen?
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Varför tror du att det är idioti?
Har du insyn i ekonomin?
Du anordnar ju själv bandagar, så du borde kunna göra matematik du med.
Och du vet vad ambulanspersonal och banhyror kostar´.

Snabb överslagsräkning för falken.
Falkenberg är en mindre bana och tar inte lika många deltagare som Anderstorp, som säkert har dubbelt så många anmälda.

Antal som ställde upp på falken.
125 gp = 25 st
125 J = 25 st
250gp = 16 st
NSB = 27 st
R1000= 25 st
R600 = 30 st
SS600= 22 st

Totalt = 170 deltagare * 1700 = 289.000kr
Plus träning ca 50% av deltagarna 170 * 400 = 34.000kr
Totalt = 323.000kr

Om alla funkisar nu jobbar gratis, så borde det bara vara banhyra, sjukvårdspersonal och el som kostar, plus extra "runt om kring kostnader" och det blir inte mera än runt 100.000kr för 3 dagar. (vore det dyrare skulle ingen klara att driva en vanlig bandag för allmänhetens avåkning)
Resultatet borde bli runt 220.000kr i vinst för tävlingshelgen på falken.
Varför är det då idioti med 400k i vinst på Anderstorp.

Och jag hörde siffrorna 400k från arrangörer som satt och pratade i Philip Backlunds depåtält, på tävlingen på Gelleråsen.

Om folk jobbar gratis med roadracing så hoppas jag dom gör det för att dom gillar roadracing, inte för att dom tror att det inte finns pengar.

Edit: Har varit Funkis massor med gånger. Inom motorcross på tävlingar och träningar. Och som instruktör både inom SMC och Actionpics, och vi brukar faktiskt få beröm av deltagarna i stället för gnäll. Men åt andra sidan garvar inte vi när vi säger åt deltagare att deras hoj inte klarar besiktningen pga dåliga däck eller höga ljud. Och sen stoppar huvet i sanden och skyller på att vi jobbar gratis.
Och när deltagare gör inlägg på sporthoj.com och klagar eller har förslag så printar vi ut dom, diskuterar dom och försöker förbättra dom sakerna till nästa gång.

Ja, jag har insyn i ekonomin. Dessutom sitter jag inte och gissar vad saker kostar, eller lyssnar på depåsnack om siffror som är helt orealistiska. Intäkterna på SM i våras var nära 400.000. Sen kan du börja räkna ifrån en massa kostnader, och det är inte enbart dom kostnader du nämner. Jag är förhindrad att skriva ut här vilka kostnader det är, men netto är gustav inte långt från sanningen.

Ingen här stoppar huvet i sanden, men det är svårt att ta kritik som inte är ens lite konstruktiv. Hur kan man gnälla på funkisarna för att ens hoj låter mer än reglementet tillåter? Hur tycker du att man skulle hanterat ljudfrågan, eftersom sättet som det nu hanterades på inte var bra nog?
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Hur kan man gnälla på funkisarna för att ens hoj låter mer än reglementet tillåter? Hur tycker du att man skulle hanterat ljudfrågan, eftersom sättet som det nu hanterades på inte var bra nog?


Det var bra :tummenupp
En enda sak är att man kanske kunde gjort ljudtest vid besiktningen så man inte hade riskerat att bli diskad på ett kval. Annars nöjd med den ovanligt hårda besiktningen. :)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top