Den stora Falkenbergstråden

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87

Ljudet kommer förhoppningvis inte bli något problem på Falken inom några år men mer om det lär vi få höra när besluten är tagna :)

Vad är detta för små hemlisar du sitter inne med. Nu blev jag ju väldans nyfiken.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
jag har inte fått förstöra mickes bildtråd ännu så jag passar på att göra det nu.
att kryss i avgas hjälper är utan tvivel,men teoretiskt att förklara varför är omöjligt.
r6-06:eek:r bullrar mycket,de går inte ens igenom orginal .
att humlan är glad är bra,tänk om han vore sur när han mätte ljud.då hade alla blivit diskade:D
att donQ måste köra 600 stk är ju bara givet.:tummenupp
att inte gnälla på plats utan på sporthojs forum lär ju inte hjälpa ev.funktionärsfel.
att att är bra att ha i en mening är nu bevisat:)

Går det inte att förklara teoretiskt, och inte mäta med ljudmätare, hur kan du då påstå att det utan tvivel hjälper?

Det är ingen hemlighet som ligger bakom Sandis uttalande, det planeras en bergtäkt nära banan och om det blir av kommer ingen att höra verksamheten öht. Positivt? Tja, jag kanske slipper "sätta dit" Sandstream nästa år!
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Går det inte att förklara teoretiskt, och inte mäta med ljudmätare, hur kan du då påstå att det utan tvivel hjälper?

De som i den här tråden har skrivit att de blivit underkända, kryssat utblåset och sedan blivit godkända, är inte de beviset för att det går att lura mätinstrumentet? Eller var det inte du/ni som mätte både före och efter?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
De som i den här tråden har skrivit att de blivit underkända, kryssat utblåset och sedan blivit godkända, är inte de beviset för att det går att lura mätinstrumentet? Eller var det inte du/ni som mätte både före och efter?

Nej. Om man kan repetera ett utfall av en mätning är det att bevisa. Jag vet flera som påstått att dom endast haft ett kryss där bak som egentligen haft mer jobb än så för att klara sej igenom. Det finns fler faktorer som kan ha påverkat resultatet, som vinkel på ljudmätaren, avstånd till mätaren, varvtal, väderlek, avstånd till fasta föremål, osv.
Att mäta ljud är nåt av det svåraste man kan ge sej på att mäta. Det är skälet till att de flesta mätinstitut inte ens åtar sej såna mätningar. Testa en db-mätare om du nån gång får tillfälle, så förstår du vad jag menar. Små förflyttningar i sidled leder till stora differenser i mätningen. Olika frekvenser upplevs olika högt på olika platser, men kan mätas till i stort sett samma värde.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Nej. Om man kan repetera ett utfall av en mätning är det att bevisa. Jag vet flera som påstått att dom endast haft ett kryss där bak som egentligen haft mer jobb än så för att klara sej igenom. Det finns fler faktorer som kan ha påverkat resultatet, som vinkel på ljudmätaren, avstånd till mätaren, varvtal, väderlek, avstånd till fasta föremål, osv.
Att mäta ljud är nåt av det svåraste man kan ge sej på att mäta. Det är skälet till att de flesta mätinstitut inte ens åtar sej såna mätningar. Testa en db-mätare om du nån gång får tillfälle, så förstår du vad jag menar. Små förflyttningar i sidled leder till stora differenser i mätningen. Olika frekvenser upplevs olika högt på olika platser, men kan mätas till i stort sett samma värde.

Ok. Då får vi nöja oss med att ett kryssat utblås kan ha en god placeboeffekt ;)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nej. Om man kan repetera ett utfall av en mätning är det att bevisa. Jag vet flera som påstått att dom endast haft ett kryss där bak som egentligen haft mer jobb än så för att klara sej igenom. Det finns fler faktorer som kan ha påverkat resultatet, som vinkel på ljudmätaren, avstånd till mätaren, varvtal, väderlek, avstånd till fasta föremål, osv.
Att mäta ljud är nåt av det svåraste man kan ge sej på att mäta. Det är skälet till att de flesta mätinstitut inte ens åtar sej såna mätningar. Testa en db-mätare om du nån gång får tillfälle, så förstår du vad jag menar. Små förflyttningar i sidled leder till stora differenser i mätningen. Olika frekvenser upplevs olika högt på olika platser, men kan mätas till i stort sett samma värde.

Just därför ljudmätningarna ute på banorna slår så olika? Vad jag sett så står någon och håller en mätare för hand i krokarna avgassystemet och inte i närheten av så exakt som det är beskrivet i reglementet.
 

sandstream

Guest
Att mäta ljud är nåt av det svåraste man kan ge sej på att mäta. Det är skälet till att de flesta mätinstitut inte ens åtar sej såna mätningar. Testa en db-mätare om du nån gång får tillfälle, så förstår du vad jag menar. Små förflyttningar i sidled leder till stora differenser i mätningen. Olika frekvenser upplevs olika högt på olika platser, men kan mätas till i stort sett samma värde.
Med tanke på hur svårt det är kanske Svemo ska fundera på varför de mäter ljudet och hur det ska göras. Utan att veta antar jag att alla motorbanor har krav på sig från någon myndighet, kommun, länsstyrelse etc som satt upp regler för hur mycket och hur ofta det får låta från banan. Om det finns bör man väl samtidigt besluta hur denna mätning ska ske. Hur mycket min hoj låter på banan saknar ju helt betydelse eftersom det knappast är någon på banan som stör sig utan det är mer troligt någon som bor i närheten av banan (eller någon bofinksfamilj). Mätningen borde då ske hos dem det kan störa och ingen annanstans.

Så länge inte Svemo kan utföra helt korrekta ljudmätningar, vilket vi vet är mycket svårt, kanske de ska låta bli och lägga över på banägarna att besluta hur det ska gå till.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Går det inte att förklara teoretiskt, och inte mäta med ljudmätare, hur kan du då påstå att det utan tvivel hjälper?

Det är ingen hemlighet som ligger bakom Sandis uttalande, det planeras en bergtäkt nära banan och om det blir av kommer ingen att höra verksamheten öht. Positivt? Tja, jag kanske slipper "sätta dit" Sandstream nästa år!


Säkert tråkigt för ljungbyborna, men om det släpper fokus ang. buller från banverksamheten har jag svårt att se det som nånting annat än positivt. En högst subjektiv uppfattning från min sida.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro

Så länge inte Svemo kan utföra helt korrekta ljudmätningar, vilket vi vet är mycket svårt, kanske de ska låta bli och lägga över på banägarna att besluta hur det ska gå till.
Svemo mäter inget buller, det är upp till klubbarna att följa direktiven.

Dock verkar det vara på plats med ett tydligare regelverk hur denna procedur skall utföras.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Svemo mäter inget buller, det är upp till klubbarna att följa direktiven.

Dock verkar det vara på plats med ett tydligare regelverk hur denna procedur skall utföras.

Det är fullständigt glasklart hur det ska utföras, problemet är 2: Först och främst finns det ingen utrustning som kan reducera felkällorna i mätningen. Problem nr:2 är att klubbarna ser olika hårt på bullerproblematiken. Vissa banor mäter endast sporadiskt och skiter mer eller mindre i utfallet. Andra klubbar har hårdare krav från myndigheterna och måste därför tillämpa reglerna mer strikt.
Det första problemet går att ordna med lite hjälpmedel som relativt enkelt går att fixa, men det andra problemet är mer svårlöst. Bara för att en hoj inte fått anmärkning på bana A, som inte är så noga med att ens kolla, betyder inte det med automatik att den är tyst nog för att klara regelverket. Det betyder endast att ingen brytt sej om att mäta.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det är fullständigt glasklart hur det ska utföras, problemet är 2: Först och främst finns det ingen utrustning som kan reducera felkällorna i mätningen. Problem nr:2 är att klubbarna ser olika hårt på bullerproblematiken. Vissa banor mäter endast sporadiskt och skiter mer eller mindre i utfallet. Andra klubbar har hårdare krav från myndigheterna och måste därför tillämpa reglerna mer strikt.
Det första problemet går att ordna med lite hjälpmedel som relativt enkelt går att fixa, men det andra problemet är mer svårlöst. Bara för att en hoj inte fått anmärkning på bana A, som inte är så noga med att ens kolla, betyder inte det med automatik att den är tyst nog för att klara regelverket. Det betyder endast att ingen brytt sej om att mäta.
Du vet hur man ska göra men vet alla besiktningsmän detta? antagligen vet dom hur det skall mätas men förhållandena är olika som du säger och då blir det inte så enkelt i verkligeheten.

Instrument skall kalibreras och det skiljer på modeller osv... kör orginalblås så slipper man jiddra, funkar på ERF.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Hur många i Superbike kör med originalblås då tror ni?
Kan det möjligtvis vara så att det finns någon anledning till att man byter ut avgassystemet? Varför är det ett så stort problem i R1000 när det inte verkar vara något problem alls med ljudet i Superbike?

ERF kan det säkert vara en välsignelse med superstora ljuddämpare från 1200:eek:r när hojarna ska snurra flera hundra varv.

Sen är jag lite nyfiken på vilka decibel som 250 ligger på för mitt öra säger då mig att de låter klart värst, där verkar det mer vara raka rör än ljuddämpning över huvudtaget.

Sen vill jag klargöra att jag är för en bullergräns och att reglerna ska tillämpas och vara lika för alla. Jag skulle tycka det var jätteskönt om alla hojarna kunde bli ännu tystare och ser ingen vitts med att låta mer än nödvändigt. Men så hade jag inga problem med ljudmätningen heller.
 

sandstream

Guest
Att man har lite olika förutsättningar när man kör sprintrace och ERF. Lindström, Backlund, Petjo mfl jagar effekt och vikt. I ERF är ett bra hjulbyte eller tankning viktigare än de där sista kilona och hästkrafterna.

Hur många i Superbike kör med originalblås då tror ni? Kan det möjligtvis vara så att det finns någon anledning till att man byter ut avgassystemet? Varför är det ett så stort problem i R1000 när det inte verkar vara något problem alls med ljudet i Superbike?
Tror faktiskt att jag ska införskaffa en bra ljudmätare till nästa år och mäta på en tävlingshelg bara för att se hur mycket det skiljer mellan de olika klasserna.
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Sen är jag lite nyfiken på vilka decibel som 250 ligger på för mitt öra säger då mig att de låter klart värst, där verkar det mer vara raka rör än ljuddämpning över huvudtaget.

Om jag har förstått det hela rätt så är 2-taktsljudet energifattigare än 4-taktsljudet, vilket gör att det inte färdas lika långt och stör omgivningen. Den upplevda ljudnivån på nära håll är något annat. Jag har för mig att det t.o.m finns olika enheter för ljudnivå och upplevd ljudnivå, typ dB resp. dBA. Rätta mig gärna om jag har fel.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Sen är jag lite nyfiken på vilka decibel som 250 ligger på för mitt öra säger då mig att de låter klart värst, där verkar det mer vara raka rör än ljuddämpning över huvudtaget.

Sen vill jag klargöra att jag är för en bullergräns och att reglerna ska tillämpas och vara lika för alla. Jag skulle tycka det var jätteskönt om alla hojarna kunde bli ännu tystare och ser ingen vitts med att låta mer än nödvändigt. Men så hade jag inga problem med ljudmätningen heller.

En tvåtaktare låter sällan högre, men frekvenserna i ljudet är otrevliga för örat på nära håll. Så den upplevs låta högre.

Prova en gång att ställa dig 500m till en kilometer ifrån banan när du vet det körs en träning med både tvåtaktare och fyrtaktare och lyssna vad du hör.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top