Den stora Falkenbergstråden

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Men men, det är mitt eget fel att jag inte klassade upp tidigare och körde med jämbördiga istället. Trodde dock inte att jag skulle kunna klassa ut alla hemmaförare första gången på Falken. Nästa år blir det Superbike.
I övrigt var det en rolig bana och ett bra arrangemang, tack till alla som hjälpt till så tävlingen blev av.

Mycket imponerad av ditt tempo på ny bana och självklart skulle du kört med superbike så här med facit i hand.
Som hemmaförare hade man en liten plan att vara med i toppen, speciellt efter en bästa placering som femma på knutstorp. Efter en absolut kukstart fastnade jag bakom en stor klunga låååångt bak i fältet, tappade sugen redan efter första böj och kom aldrig om. Gjorde mitt sämsta rejs på säsongen och det på just hemmabana. Får väl skylla på sömnlösa nätter eller nått annat som en nybliven fyrbarnsfar kan skylla på.
Det var just denna klunga du kom ifatt vid kraschen. Vi såg ingen blåflagg och hade kanske fullt upp med att klättra på varandras ryggar för se nån om de nu vinkade med en. Det fanns tyvärr inget utrymme över huvud taget för att varva nån just i den kurvan när du kom. Det va helt tjockt, vilket är svårt att bedömma när man kör ca tre sekunder snabbare/varv. Du körde om mig i inbromsningen och körde rätt in i röven på nr:88 som förmodligen var på väg om killen före i nästan samma ögonblick. Han tog ett rejält skutt upp i luften men lyckades hålla sig på hjulen.
Lycka till nästa år. Själv ser jag fram emot ytterligare en säsong i rookieträsket.
 

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Petter körde sjukt snyggt och snabbt, synd på en sådan vurpa men så är det i racing, :hördu Martinus körde dock som en kratta.

Synd om #20 Fredric i R-600 som tvingades bryta från andraplats redan innan starten, vad hände ?

R-600 var det bästa rookielopp jag någonsin sett, #21 Lucas råkkade stenhårt och hade feta bromsdueller med #37 Mikael, #60 Eslöv pressade sig förbi på slutet och kom tvåa, asfet omkörning av Eslöv.

Grattis Lucas till en kanonfin insats, du bara måste köra SST eller SBK nästa år.

Petjo visade var skåpet skulle stå i SBK :yoparty

Mozz vann över Jorpes :yoparty

En mycket spännande racehelg, helt klart fick man valuta för sina 200:- i inträde, bra jobbat TL & CO.

Många hickade till när ni började prata om sjukhus i R-600, men i övrigt så var det bra refererat av Humlan, DQ och Linden :tummenupp



Gull dominerade i 125 & 250, respekt :yoparty

Var ju supernöjd efter kvalet med en andra plats på min 3:e tävling och första i Falkenberg. Inte lika nöjd när kedjan gick av under provstarten :-( dessutom fortsatte djävligheterna. Efter nästan 6 tim hem i bussen till sthlm somnade man gott. Upp på morgonen på väg till jobbet så har det varit inbrott i bussen. Hojen kvar som tur är men mina extra fälgar och några nya däck är borta. Är det någon som har ett extra set att sälja till CBR 600RR?
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
hata el fel !!!!!!!!!!!!!

Fan va man kan hata el fel !!!:huvet hadde detta problem i karskoga ,och efter det har jag prov startat i 5-8 gånger utan några el fel!! elfelet dyker upp när jag lägger varrvtals nålen på 9-10 tusen varv och börjar driva ut kopplingen och ger fullt,straks innan man lägger in tvåan stendör hojen och visa en f1 kod i displayen.då blir jag tvungen att slå av täningen och på med den igen å sen får jag starta om hojen.suck i falkenberg hände detta i provstarten inför racet......
när starten skulle gå så vände jag mig om och förvarnade jano som stog bakom mig,och han viste vilket problem jag hadde karlskoga.
jag starta som 10 ,men var sist in i första böj.så det blev en hetsjakt som heter duga !! men det tog mycket på däcket så när jag fick fritt spår så var däcket slut...... slutade på plats 12 .hadde man varit med i starten kanske man hadde varit 7-8 istället ?:D
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Fan va man kan hata el fel !!!:huvet hadde detta problem i karskoga ,och efter det har jag prov startat i 5-8 gånger utan några el fel!! elfelet dyker upp när jag lägger varrvtals nålen på 9-10 tusen varv och börjar driva ut kopplingen och ger fullt,straks innan man lägger in tvåan stendör hojen och visa en f1 kod i displayen.
Lägg mindre tid på att polera fälgarna, du ser helt konstig ut :tungan
 

Bifogat

  • 20070922(007).jpg
    20070922(007).jpg
    88 KB · Visningar: 119

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Om det nu alltid var så att vi, de långsammare, förarna fick blåflagg när vi ska ha blåflagg hade det nog inte varit något problem. Tyvärr så klarar väldigt få funktionärer av att avgöra när det är dags att ge blåflagg och vem som ska ha den. I går fick jag, precis som på Åsen, blåflagg långt långt innan Petter skulle varva mig och precis som på Åsen fick jag ingen blåflagg när Eskilsson skulle om...

Har själv flaggat och det är skitsvårt att hålla reda på vilka som ska varva och varvas en bit in i racet så det är smart att koncentrerar sig på kanske de 5 första i varje klass och blåflagga åt dem och strunta i resten.

Petter, du körde grymt snabbt och borde skaffa en depåtavla till nästa år så du vet att det går att slå av på tempot och inte riskera något i slutet av racet :tummenupp

Stort grattis till Jörgen som knep silvermedaljen i Superstock 600 :)

Angående ljudmätningen så är det lite lustigt att folk kan köra en hel säsong utan att någon reagerar på att de skulle låta högt och sedan "åker de dit" på sista racet. Kanske var något med vädret som gjorde att dämpullen åldrades dramatiskt just den här helgen :rolleyes:

En kille, som kört med samma slip-on hela säsongen, och blev mätt på Knutstorp i veckan utan problem åkte dit.
En annan kille som också kört hela säsongen med samma slip-on åker dit osv.
Mitt tips är nitiska funktionärer och inget annat.

Men det är rätt roligt att man kan lura mätinstrumentet med ett kors utan att sänka ljudnivån :D

Om man låter mest av alla på banan ska man hålla käft om nitiska funkisar. Kommentar från en förare: Ni mätte mej på er bandag till 84 db! Det måste vara fel på er ljudmätare! Samma kille mättes till 108 db stillastående.

Förstår inte att ni orkar hålla på att tjafsa om buller. Ordna riktiga ljuddämpare så slipper ni problemet.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Denna lilla Danska knallert tappade hela bromsskivan och blev lite mulad.
 

Bifogat

  • 20070922(009).jpg
    20070922(009).jpg
    83.7 KB · Visningar: 86
  • 20070922(008).jpg
    20070922(008).jpg
    96.4 KB · Visningar: 86

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Rossi ber bön vid fotpinnen, Mozz ber bön vid der kaffe anlage.

Jorpes hade gyllene skor, han passar bra som servitör.
 

Bifogat

  • 20070922.jpg
    20070922.jpg
    110.5 KB · Visningar: 65
  • 20070923(012).jpg
    20070923(012).jpg
    95.5 KB · Visningar: 91

#putte#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Växjö
Hoj
R6-10RR
Om man låter mest av alla på banan ska man hålla käft om nitiska funkisar. Kommentar från en förare: Ni mätte mej på er bandag till 84 db! Det måste vara fel på er ljudmätare! Samma kille mättes till 108 db stillastående.

Förstår inte att ni orkar hålla på att tjafsa om buller. Ordna riktiga ljuddämpare så slipper ni problemet.


Då kanske du ska läsa reglementet hur ljudmätning går till..... 45gradersvinkel neråt 50cm ifrån. Inte 30cm från utblåset....
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Då kanske du ska läsa reglementet hur ljudmätning går till..... 45gradersvinkel neråt 50cm ifrån. Inte 30cm från utblåset....

Jag tror nog nr 18 kan det där....

Rossi ber bön vid fotpinnen, Mozz ber bön vid der kaffe anlage.

Jorpes hade gyllene skor, han passar bra som servitör.

Jävlar vilket smörgåsbord, man skulle vart där :gnissla
 
Last edited:

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Åhus
Hoj
ZX10R 08
Om man låter mest av alla på banan ska man hålla käft om nitiska funkisar. Kommentar från en förare: Ni mätte mej på er bandag till 84 db! Det måste vara fel på er ljudmätare! Samma kille mättes till 108 db stillastående.

Förstår inte att ni orkar hålla på att tjafsa om buller. Ordna riktiga ljuddämpare så slipper ni problemet.
När du tog in mig för ljudmätning såg jag ett leende på dina läppar, var det skadeglädje eller. Sen var det 106 och inte 108db som du mätte upp. Bara att fixamed Db-killer sa du.
Pratade med en av de andra besiktningsgubbarna senare och då tippsade han om att jag kunde sätta ett kryss med najtråd över utblåset och detta hjälpte tydligen.
Får väl packa om burken med ny ull nu i vinter.
 

sandstream

Guest
Om man låter mest av alla på banan ska man hålla käft om nitiska funkisar. Kommentar från en förare: Ni mätte mej på er bandag till 84 db! Det måste vara fel på er ljudmätare! Samma kille mättes till 108 db stillastående.
Det märks att du känner dig träffad :hihi

Du kanske skulle fundera på att ändra attityd litegrann i depån med tanke på att så många uppfattar dig som skadeglad när du "sätter dit dem". Eller var det så att en massa förare missförstod dig och att du inte alls tyckte att det var bra att de som lät för mycket blev inkallade på mätning?

Att be folk att hålla käften är inte så klädsamt men det är ju ett val som du själv gör.
Förstår inte att ni orkar hålla på att tjafsa om buller. Ordna riktiga ljuddämpare så slipper ni problemet.
Men det har ju inte varit något problem den här säsongen förrän vi kom till Falkenberg där det plötsligt var en massa förare som hade hojar som lät för mycket.
Mätt ni alla klasser hela dagen?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Då kanske du ska läsa reglementet hur ljudmätning går till..... 45gradersvinkel neråt 50cm ifrån. Inte 30cm från utblåset....
Klippt från reglementet:
Ljudmätarens mikrofon placeras 500 mm från avgasrörets mynning i 45 graders vinkel mot
rörets slutände bakom densamma och i mynningshöjd, dock lägst 200 mm ovanför markplanet.
Om mätning i avgasrörets mynningshöjd inte är möjlig får mätningen istället ske i 45
graders vinkel ovanför avgasöppningen. Maskiner med flera avgasrör mäts vid varje
avgasrörsmynning.


När du tog in mig för ljudmätning såg jag ett leende på dina läppar, var det skadeglädje eller. Sen var det 106 och inte 108db som du mätte upp. Bara att fixamed Db-killer sa du.
Pratade med en av de andra besiktningsgubbarna senare och då tippsade han om att jag kunde sätta ett kryss med najtråd över utblåset och detta hjälpte tydligen.
Får väl packa om burken med ny ull nu i vinter.

Är det förbjudet att vara på gott humör när man ljudmäter? Jösses, vilka ömma tår du har....

Det märks att du känner dig träffad :hihi

Du kanske skulle fundera på att ändra attityd litegrann i depån med tanke på att så många uppfattar dig som skadeglad när du "sätter dit dem". Eller var det så att en massa förare missförstod dig och att du inte alls tyckte att det var bra att de som lät för mycket blev inkallade på mätning?

Att be folk att hålla käften är inte så klädsamt men det är ju ett val som du själv gör.
Men det har ju inte varit något problem den här säsongen förrän vi kom till Falkenberg där det plötsligt var en massa förare som hade hojar som lät för mycket.
Mätt ni alla klasser hela dagen?

Se inlägget ovan. Föredrar du om jag går och ser sur och hotfull ut?:rolleyes:

Ber om ursäkt för mitt bryska inlägg tidigare, men man blir något trött på att höra om folk som minsann mätts till än det ena och än det andra värdet som öht inte är realistiskt istället för att bara åtgärda problemet. Spelar väl ingen roll om mätaren i knutstorp visade 70 eller 130 db, mätaren i falkenberg är den som gäller i detta fallet. Har man synpunkter på mätaren eller mätningen så överklagar man den på plats istället för att tjafsa om det några dagar efteråt.
Slipon som gått en hel säsong utan anmärkning är jag inte ett dugg förvånad att inte klarar ljudnivån. De flesta slipon ligger på gränsen redan när dom är nya.

Ja, vi mätte alla klasser. De som lät mest vid förbifart kollades sedan på samma sätt som vi gjorde med dej. Helgens bullerrekord är det dock ingen som kan ta ifrån dej.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Se inlägget ovan. Föredrar du om jag går och ser sur och hotfull ut?:rolleyes:
Absolut inte men jag uppfattade dig själv som ganska nöjd med dig själv när du kallade in mig. Du vet lite så där som en polis kan vara vid en fartkontroll tex.

Bara för att tydliggöra håller jag helt med om att hojarna ska följa reglerna och i det här fallet inte låta mer än 102 dB (104 dB stillastående) men det verkar som att regeln följs mer nitiskt av vissa än av andra vilket skapar bekymmer för de tävlande. En originalljuddämpare är oftast mycket dyrare än eftermarknadsprodukterna, de är tyngre, innehåller kat osv vilket gör att många plockar bort dem av den anledningen, inte enbart för att de skulle vara snyggare eller låta mer (varför man nu skulle vilja det?).

När du tog in mig för ljudmätning såg jag ett leende på dina läppar, var det skadeglädje eller. Sen var det 106 och inte 108db som du mätte upp. Bara att fixamed Db-killer sa du.
Pratade med en av de andra besiktningsgubbarna senare och då tippsade han om att jag kunde sätta ett kryss med najtråd över utblåset och detta hjälpte tydligen.
Att Humlan inte tipsade om krysset kanske kan förklaras av det här: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3129160&postcount=9
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Oscar utan hjul, Axxexs skäller på motståndarna och Nordgren suckar, Kubberöds eller Helges moppe efter mulningen?
 

Bifogat

  • 20070922(019).jpg
    20070922(019).jpg
    97.6 KB · Visningar: 70
  • 20070922(005).jpg
    20070922(005).jpg
    75.9 KB · Visningar: 65
  • 20070922(003).jpg
    20070922(003).jpg
    99.4 KB · Visningar: 60
  • 20070922(020).jpg
    20070922(020).jpg
    92.1 KB · Visningar: 72

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000


Att Humlan inte tipsade om krysset kanske kan förklaras av det här: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3129160&postcount=9

Vore kul att se en vetenskaplig studie som kan verifiera eller förkasta ståltrådsteorin. Ser man mer nyktert på saken så är fakta att ljud är energi. Energi går inte att slå sönder. Man kan omvandla energi, och leda om den, men inte ta sönder den. Med erfarenhet av ljudmätning de senaste 5 åren kan jag säga att jag inte sett en enda som sänkt ljudet med hjälp av "krysset". I ett fåtal fall har man marginellt kunnat sänka ljudet med diverse skrot fastskruvade i bakkant av dämparen, ofta med katastrofala följder på effektregistret. Db-killers kan ta ner ljudet med 2-3 db om man har bra med dämpull i röret. Är det helt urbränt ska man vara glad om man får nån sänkning öht. Det enda som funkar är en stor burk, alternativt liten burk i kombination med katalysator. Överbevisa mej gärna, då med praktiska mätningar och inte med argument som "en polare mättes på en annan bana till 35 db".
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kim Race president of TIBA, världens snabbaste Gammeldansk.
Snabb knallert.
Denne man vill inte vara med på bild.
Snygga bajkar i boxen.
 

Bifogat

  • 20070922(045).jpg
    20070922(045).jpg
    49.3 KB · Visningar: 51
  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    18.5 KB · Visningar: 43
  • 20070923(005).jpg
    20070923(005).jpg
    82.3 KB · Visningar: 53
  • 20070923(006).jpg
    20070923(006).jpg
    111.6 KB · Visningar: 69

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Sluta tjata om buller i min fina tråd:mad:

Svemos miljökrav och stora mål för i år är att få ner bullret så att vi kan få fortsätta med våran roliga hobby även nästa år.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Vore kul att se en vetenskaplig studie som kan verifiera eller förkasta ståltrådsteorin. Ser man mer nyktert på saken så är fakta att ljud är energi. Energi går inte att slå sönder. Man kan omvandla energi, och leda om den, men inte ta sönder den. Med erfarenhet av ljudmätning de senaste 5 åren kan jag säga att jag inte sett en enda som sänkt ljudet med hjälp av "krysset". I ett fåtal fall har man marginellt kunnat sänka ljudet med diverse skrot fastskruvade i bakkant av dämparen, ofta med katastrofala följder på effektregistret. Db-killers kan ta ner ljudet med 2-3 db om man har bra med dämpull i röret. Är det helt urbränt ska man vara glad om man får nån sänkning öht. Det enda som funkar är en stor burk, alternativt liten burk i kombination med katalysator. Överbevisa mej gärna, då med praktiska mätningar och inte med argument som "en polare mättes på en annan bana till 35 db".

Jag hade 111db stillastående i helgen. Sen så hade jag en db killer som jag satte i och fick sedan 107db. Kära cedergren hjälpte till med att sätta ett kryss i form av najtråd i myningen av systemet och ett mitt i. Dessa najningar gjordes på db killern så man slapp borra i själva avgassystemet kom då ner i 104db. Så najning i form av ett kryss gör alla fall 3-4 db. Detta var på en r6-06
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top