Den stora Falkenbergstråden

#putte#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Växjö
Hoj
R6-10RR
Vore kul att se en vetenskaplig studie som kan verifiera eller förkasta ståltrådsteorin. Ser man mer nyktert på saken så är fakta att ljud är energi. Energi går inte att slå sönder. Man kan omvandla energi, och leda om den, men inte ta sönder den. Med erfarenhet av ljudmätning de senaste 5 åren kan jag säga att jag inte sett en enda som sänkt ljudet med hjälp av "krysset". I ett fåtal fall har man marginellt kunnat sänka ljudet med diverse skrot fastskruvade i bakkant av dämparen, ofta med katastrofala följder på effektregistret. Db-killers kan ta ner ljudet med 2-3 db om man har bra med dämpull i röret. Är det helt urbränt ska man vara glad om man får nån sänkning öht. Det enda som funkar är en stor burk, alternativt liten burk i kombination med katalysator. Överbevisa mej gärna, då med praktiska mätningar och inte med argument som "en polare mättes på en annan bana till 35 db".


Kolla krysset i slutburken, det sänkte 9db från 112 stillastående till 103...
trodde inte själv på det först, men fick tips och det hjälpte.
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    18.6 KB · Visningar: 131

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Kolla krysset i slutburken, det sänkte 9db från 112 stillastående till 103...
trodde inte själv på det först, men fick tips och det hjälpte.

Ta med den hojen utrustad på samma sätt så ska vi göra en ljudmätning. 9 db är nästan en halvering av ljudnivån, vore jättekul om det funkar!:tummenupp
 

sandstream

Guest
Ta med den hojen utrustad på samma sätt så ska vi göra en ljudmätning. 9 db är nästan en halvering av ljudnivån, vore jättekul om det funkar!:tummenupp
I princip alla sänkte sina ljudvolymer med kryss så det är knappast något som behöver bevisas. Tror du fortfarande inte på det så ta din ljudmätare och prova själv.

Den förklaring jag har fått är att man inte sänker ljudnivån utan att man lurar mätinstrumentet genom att fördela ljudet annorlunda. Mätningen som ni gjorde är inte på långa vägar korrekt eftersom den bör ske med en ljudmätare som befinner sig exakt på samma avstånd vid varje mätning och i rätt vinkel och det får inte finnas något inom 100-150 meter som kan påverka ljudet eftersom det då kan studsa tillbaka till ljudmätaren. Luftfuktighet mm kan också påverka ljudvågorna.

Om du vet får du gärna svara på frågan om alla klasser mättes och hur många det var i Superstock 600 respektive Superbike som lät för mycket.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ta med den hojen utrustad på samma sätt så ska vi göra en ljudmätning. 9 db är nästan en halvering av ljudnivån, vore jättekul om det funkar!:tummenupp

9 db är faktiskt 8 gånger mer effekt/ljudnivå, och det uppfattas som nästan dubbelt så högt för det mänskliga örat. (En ökning med 10db uppfattas som dubbelt så högt, men/och är i själva verket 10ggr mer effekt)
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Åter till ämnet Falkenbergs helgen, och inte ljudmätningsdiskussioner...
när man blir svartflaggad.. och inte kör in.. vad händer då? Efter att
flaggpersonalen hade visat svartflagg för 125GP förare i mer än 8 varv, så gav dom upp då det var helt utan effekt.. får det lov att gå till på detta viset? :mad: Får man ingen bestraffning efteråt? Förutom att vara i vägen för övriga tävlanden som verkligen slåss om placeringarna, så utgör det även risker då de försöker att köra om varandra till ingen nytta då diskning är att vänta...
Är det verkligen bara jag som reagerar på detta?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Åter till ämnet Falkenbergs helgen, och inte ljudmätningsdiskussioner...
när man blir svartflaggad.. och inte kör in.. vad händer då? Efter att
flaggpersonalen hade visat svartflagg för 125GP förare i mer än 8 varv, så gav dom upp då det var helt utan effekt.. får det lov att gå till på detta viset? :mad: Får man ingen bestraffning efteråt? Förutom att vara i vägen för övriga tävlanden som verkligen slåss om placeringarna, så utgör det även risker då de försöker att köra om varandra till ingen nytta då diskning är att vänta...
Är det verkligen bara jag som reagerar på detta?

Mjae... Jag har hört hela historien och jag har förståelse. Men dom lär väl fått böter. Det ska man få.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Åter till ämnet Falkenbergs helgen, och inte ljudmätningsdiskussioner...
när man blir svartflaggad.. och inte kör in.. vad händer då? Efter att
flaggpersonalen hade visat svartflagg för 125GP förare i mer än 8 varv, så gav dom upp då det var helt utan effekt.. får det lov att gå till på detta viset? :mad: Får man ingen bestraffning efteråt? Förutom att vara i vägen för övriga tävlanden som verkligen slåss om placeringarna, så utgör det även risker då de försöker att köra om varandra till ingen nytta då diskning är att vänta...
Är det verkligen bara jag som reagerar på detta?
Ibland är svartflaggen svår att hinna se för dom som inte har rutinen, men visst är det som du säger.
 

sandstream

Guest
Mjae... Jag har hört hela historien och jag har förståelse. Men dom lär väl fått böter. Det ska man få.
Har du lust att berätta hela historien för oss som inte såg racet?

Angående ljudmätningen så förstår jag inte varför inte det skulle få diskuteras i den här tråden då det hände på Falken :va
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Har du lust att berätta hela historien för oss som inte såg racet?

Angående ljudmätningen så förstår jag inte varför inte det skulle få diskuteras i den här tråden då det hände på Falken :va
Man kan visst diskutera ljudmätning, funktionärsmissar, domare, tävlingsledning, ambulans, sjukvård, brand, bärgning, tidtagning, speakers och SC in absurdum, men ha i åtanke att dom flesta jobbar ideellt och gör så gott dom kan.

Kostruktiv kritik är aldrig fel men kan ibland tolkas felaktigt i skrift.

Stort tack till Mike Luff, Lodnert, Brånalt & FMK samt alla övriga som roddade SM/SO på Falken.
 

sandstream

Guest
...men ha i åtanke att dom flesta jobbar ideellt och gör så gott dom kan. Kostruktiv kritik är aldrig fel men kan ibland tolkas felaktigt i skrift.
Klart jag är tacksam för alla som hjälper till och jag brukar sällan klaga och är en av de få som applåderar flaggvakterna efter racet tex. Men bara för att man gör saker utan betalning betyder inte det att man är immun mot kritik.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Klart jag är tacksam för alla som hjälper till och jag brukar sällan klaga och är en av de få som applåderar flaggvakterna efter racet tex. Men bara för att man gör saker utan betalning betyder inte det att man är immun mot kritik.
Som vanligt är det dock alltid bäst att ta allt direkt på plats med berörda istället för att älta om saker på SH i efterhand.

:tungan
 

sandstream

Guest
Som vanligt är det dock alltid bäst att ta allt direkt på plats med berörda istället för att älta om saker på SH i efterhand. :tungan
Eller så kan det vara bra att vila lite på saken och inte häva ur sig det man känner just då.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Att man passerat ljudmätning hela året betyder ju inte att man ligger inom gränserna för det brukar vara si och så med mätningarna, utrustningen, kalibrering av utrustningen etc etc.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Eller så kan det vara bra att vila lite på saken och inte häva ur sig det man känner just då.
Ta ut din ilska när du kör race istället, du såg helt otaggad ut nu senast på Falken, din körning liknade mer bandag i gul gatgrupp än racing.

Men credit ska du ha för att du hälsar och tackar åt funkisarna, det borde alla göra.

:pannkyss
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Har du lust att berätta hela historien för oss som inte såg racet?

Angående ljudmätningen så förstår jag inte varför inte det skulle få diskuteras i den här tråden då det hände på Falken :va

Syftet med att kontrollmäta buller på banan är ju för att vi ska få köra nästa år oxå. Även om det känns ruskigt långt dit så vill ju de flesta av oss rejsa nästa år. Visar det sig att klubben överskred bullernivån blir det inte lättare att få tillstånd till tävlingar och vi får hitta en annan hobby. Jag blev oxå kontrollmätt och hamnade precis innanför gränsen. Bra att veta inför vintern så man kan packa om sina burkar. Eller montera kryss för de som tror på det. :tungan
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
jag har inte fått förstöra mickes bildtråd ännu så jag passar på att göra det nu.
att kryss i avgas hjälper är utan tvivel,men teoretiskt att förklara varför är omöjligt.
r6-06:eek:r bullrar mycket,de går inte ens igenom orginal .
att humlan är glad är bra,tänk om han vore sur när han mätte ljud.då hade alla blivit diskade:D
att donQ måste köra 600 stk är ju bara givet.:tummenupp
att inte gnälla på plats utan på sporthojs forum lär ju inte hjälpa ev.funktionärsfel.
att att är bra att ha i en mening är nu bevisat:)
 

sandstream

Guest
Ta ut din ilska när du kör race istället, du såg helt otaggad ut nu senast på Falken, din körning liknade mer bandag i gul gatgrupp än racing.
Det blir lätt så när man ligger och kör i en grupp och det är svårt att köra om. Men det var först och sista gången jag tog det lugnt. Nästa år blir det do or die som Bingo hela tiden säger åt mig :yoparty

Att man passerat ljudmätning hela året betyder ju inte att man ligger inom gränserna för det brukar vara si och så med mätningarna, utrustningen, kalibrering av utrustningen etc etc.
Helt sant men du kanske kan förstå frustrationen för många när de tvingas göra förändringar som aldrig krävts tidigare. Då är det ju lättare att skylla felet på någon annan än sig själv.

Syftet med att kontrollmäta buller på banan är ju för att vi ska få köra nästa år oxå.
Ljudet kommer förhoppningvis inte bli något problem på Falken inom några år men mer om det lär vi få höra när besluten är tagna :)

att inte gnälla på plats utan på sporthojs forum lär ju inte hjälpa ev.funktionärsfel.
Nej, men "gnället" (om du nu vill tolka det så) kanske gör att man ändrar rutinerna till nästa år. Tänk vad trist det vore om vi inte kunde diskutera race, bandagar etc i efterhand.
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top