Den stora Falkenbergstråden

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vad är antaganden?
Banhyrorna finns det prislistor på.
TM ambulans tar ca 6000kr om dagen för en bil och 2 sjukvårdare.

TM ambulans jobbar väl inte på falkenberg?
Det var 2 ambulanser, 1 läkarbil och 1 rescuebil. Sjuksköterska och tävlingsläkare fanns i sjukstugan. Kostnaderna för detta är inte officiella uppgifter. Dina 6K om dagen räcker dock inte långt.

Det var bra :tummenupp
En enda sak är att man kanske kunde gjort ljudtest vid besiktningen så man inte hade riskerat att bli diskad på ett kval. Annars nöjd med den ovanligt hårda besiktningen. :)

Ingen blev diskad för ljudet. Man ålades att åtgärda problemet utan bestraffning. Inget straff, alltså.
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Ja du vet precis som många andra här att det är lite skillnad på bandagar och SM/SO.

Det som förbryllar är att det verkar endast vara ett fåtal rookies som spekulerar och gissar i kombination med att klaga, A-förarna verkar ta det hela med ro och ha en bättre förståelse för arrangemangens utformning.

Vi gör detta för att alla ska kunna köra, vi arrangerar inte tävlingar bara för att få jävlas med folk och dessutom tjäna pengar på det.

För att avlöna ca 100 funkisar i tre dagar så skulle man få höja startavg. rätt rejält, vi snackar om tusenlappar.

Men det kanske är rätt väg att gå?


Synd att du och många med dig, resonerar som du gör.
Alla dessa ursäkter för att inte behöva lyssna på deltagarnas önskemål.
Vad man än skriver så får man tillbaka att man har antagit siffror, inte har fakta, bara gissar bla bla bla. Allt för att inte behöva ta åt sig av kritik.

Du måste väll fatta att folk blir besvikna när dom spenderar massor med tusenlappar (mig kostade det runt 10.000kr att köra den helgen) för att köra några ynka pass på en tävling i en sport dom älskar, och så står det någon och skrattar när han säger att dom inte får köra, pga just hans mätare och mätning visar ett för högt värde.

Eller när ledaren torpederar vid varvning för att flaggvakterna inte flaggar ordentligt. (Själv blev jag avtorpederad med en veckas sjukhus och 2 månaders sängliggande med morfin, förra året, pga dåligt flaggande på just falkenberg).
Och sen säger att dom inte tar ansvar eller kritik för sitt arbete just för att dom jobbat gratis.

Felen är inte på funkisarna, det är organisationen som inte funkar helt bra. Dock tycker jag allt funkar mycket bättre i år mot vad det gjorde förra året.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
TM ambulans jobbar väl inte på falkenberg?
Det var 2 ambulanser, 1 läkarbil och 1 rescuebil. Sjuksköterska och tävlingsläkare fanns i sjukstugan. Kostnaderna för detta är inte officiella uppgifter. Dina 6K om dagen räcker dock inte långt.



Ingen blev diskad för ljudet. Man ålades att åtgärda problemet utan bestraffning. Inget straff, alltså.

Jupp, vilket skötes bra enligt min mening... eller enligt reglamentet
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
TM ambulans jobbar väl inte på falkenberg?
Det var 2 ambulanser, 1 läkarbil och 1 rescuebil. Sjuksköterska och tävlingsläkare fanns i sjukstugan. Kostnaderna för detta är inte officiella uppgifter. Dina 6K om dagen räcker dock inte långt.
.

TM kör i hela landet.
Dom har även varit med till gotland. Dessutom är dom riktigt duktiga på det dom gör.
Ja vet att 6k inte räcker. Men kanske det 3 dubbla.
Exakta pengarna är inte viktigt. Det viktiga är dock att belysa att tävlingarna ger ett överskott som inte går deltagarna tillgodo.
Och att vi därför inte ska behöva stå med mössa i handen och vara tacksamma för att någon vill göra detta slitgöra så att vi ska få köra tävling.

Vi är goda kunder som genererar pengar. Och vi har rätt att ställa krav på både service, kunskaper och framför allt säkerhet.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0

Exakta pengarna är inte viktigt. Det viktiga är dock att belysa att tävlingarna ger ett överskott som inte går deltagarna tillgodo.
Och att vi därför inte ska behöva stå med mössa i handen och vara tacksamma för att någon vill göra detta slitgöra så att vi ska få köra tävling.
Nu vet jag inte om jag missförstår dig, men det verkar som att arrangören inte får göra något överskott med en tävling? Konstigt resonemang i så fall, det är ju tävlingarna som skall finansiera deras verksamhet. Eller hur skall den annars finansieras?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
3198662 Nu vet jag inte om jag missförstår dig, men det verkar som att arrangören inte får göra något överskott med en tävling? Konstigt resonemang i så fall, det är ju tävlingarna som skall finansiera deras verksamhet. Eller hur skall den annars finansieras?
Självklart får de göra vinst. Det han antagligen vill är att de ökar kvalitén och därmed ev. måste sänka vinsten.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3198540 Vad är antaganden?
Banhyrorna finns det prislistor på.
TM ambulans tar ca 6000kr om dagen för en bil och 2 sjukvårdare.
Det mesta i ditt inlägg är ju antaganden...det enda du med viss säkerhet vet är ju bruttointäkterna. Det andra är ju dina antaganden och spekulatione rom deras kostnader det måste du väl hålla med om själv.
Jag tror det inte är bra för debatten om man börjar slänga sig med felaktiga uppgifter, säger du tillräckligt många gånger att SM:et på Anderstorp gick med 400 000 i vinst så blir det till slut en "sanning".
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09

En till grej angående klubbarnas vinst. Om vi nu säger att de gick 400 000 i vinst. Vilket företag som helst måste ju få tjäna pengar på va de gör? 400 000 räcker väl inte allt för långt om de skulle asfaltera om tex karusellen?

Självklart skall dom gå med vinst.
Gärna mera än så. Ett vinstdrivande och välmående företag/organisation, kan ofta ge en bra service, kvalitet, säkerhet mm.

Problemet blir när dom gör vinst, men inte använder den till att leverera säkerhet, service och kvalitet. Utan snikar på allt och ger sken av att det inte finns några pengar. Och man som kund inte har något val annat än att finna sig i det, eller sluta med sporten.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Synd att du och många med dig, resonerar som du gör.
Alla dessa ursäkter för att inte behöva lyssna på deltagarnas önskemål.
Vad man än skriver så får man tillbaka att man har antagit siffror, inte har fakta, bara gissar bla bla bla. Allt för att inte behöva ta åt sig av kritik.

Du måste väll fatta att folk blir besvikna när dom spenderar massor med tusenlappar (mig kostade det runt 10.000kr att köra den helgen) för att köra några ynka pass på en tävling i en sport dom älskar, och så står det någon och skrattar när han säger att dom inte får köra, pga just hans mätare och mätning visar ett för högt värde.

Eller när ledaren torpederar vid varvning för att flaggvakterna inte flaggar ordentligt. (Själv blev jag avtorpederad med en veckas sjukhus och 2 månaders sängliggande med morfin, förra året, pga dåligt flaggande på just falkenberg).
Och sen säger att dom inte tar ansvar eller kritik för sitt arbete just för att dom jobbat gratis.

Felen är inte på funkisarna, det är organisationen som inte funkar helt bra. Dock tycker jag allt funkar mycket bättre i år mot vad det gjorde förra året.



Man blir ju lite konfunderad över resonemanget. Ingen har blivit nekad att köra. Ingen har blivit svartflaggad under varken kval eller race. Man har blivit ljudmätt på en efterkontroll och underkänd, utan att bli bestraffad för sitt regelbrott.

Angående blåflagg; Vad säger regelboken om det?

Blåflagga, hållen stilla Omkörning. Blåflagga informerar föraren
att han snart kommer att passeras av en
eller flera snabbare ekipage.

Det betyder inte att den som blir omkörd ska parkera vid kanten och vänta. De förare som får blåflagg ska hålla sitt spår och inte hitta på nåt oväntat. Dom förarna kan ju också ha en fight om placeringar, eller hur? Är det inte upp till den som kör om att göra det på ett bra sätt?
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Den vinst en klubb gör kan vara borta tävlingen efter. Dom fasta kostnaderna finns alltid där oavsett hur många deltagare som kommer. Vinsten ska oxå användas till tex funkisutbildningar och ev en delad kostnad med en banägare om vissa förbättringar och det är få föreningar som har en buffert för en förlusttävling och förbättringar och utbildningar.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
TM kör i hela landet.
Dom har även varit med till gotland. Dessutom är dom riktigt duktiga på det dom gör.
Ja vet att 6k inte räcker. Men kanske det 3 dubbla.
Exakta pengarna är inte viktigt. Det viktiga är dock att belysa att tävlingarna ger ett överskott som inte går deltagarna tillgodo.
Och att vi därför inte ska behöva stå med mössa i handen och vara tacksamma för att någon vill göra detta slitgöra så att vi ska få köra tävling.

Vi är goda kunder som genererar pengar. Och vi har rätt att ställa krav på både service, kunskaper och framför allt säkerhet.
Visst ska förarna ha all rätt att kräva sökra och bra arrangemang. Dock ska man inte basera sina krav på påhittade vinster för arrangerande klubbar. Dessutom måste ju klubbarna kunna tjäna pengar på de stora arrangemangen för att kunna subventionera sin dagliga verksamhet som tex lägre träningsavgifter för sina klubbmedlemmar vilket tex LMS gör.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000

Exakta pengarna är inte viktigt. Det viktiga är dock att belysa att tävlingarna ger ett överskott som inte går deltagarna tillgodo.
.

Om exakta pengar inte är viktigt kanske man åtminstone kan hålla sej till rimliga siffror?

Självklart skall dom gå med vinst.
Gärna mera än så. Ett vinstdrivande och välmående företag/organisation, kan ofta ge en bra service, kvalitet, säkerhet mm.

Problemet blir när dom gör vinst, men inte använder den till att leverera säkerhet, service och kvalitet. Utan snikar på allt och ger sken av att det inte finns några pengar. Och man som kund inte har något val annat än att finna sig i det, eller sluta med sporten.

Exakt vad avseende säkerhet, service och kvalité har varit dålig på falkenberg?
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Man blir ju lite konfunderad över resonemanget. Ingen har blivit nekad att köra. Ingen har blivit svartflaggad under varken kval eller race. Man har blivit ljudmätt på en efterkontroll och underkänd, utan att bli bestraffad för sitt regelbrott.

Angående blåflagg; Vad säger regelboken om det?

Blåflagga, hållen stilla Omkörning. Blåflagga informerar föraren
att han snart kommer att passeras av en
eller flera snabbare ekipage.

Det betyder inte att den som blir omkörd ska parkera vid kanten och vänta. De förare som får blåflagg ska hålla sitt spår och inte hitta på nåt oväntat. Dom förarna kan ju också ha en fight om placeringar, eller hur? Är det inte upp till den som kör om att göra det på ett bra sätt?

Men flaggorna syns så dåligt när dom ligger inne i flagposteringarna.

Och det är rimliga siffror. Tänk på det nästa gång du jobbar gratis.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09

Exakt vad avseende säkerhet, service och kvalité har varit dålig på falkenberg?

Ja du. Minnet är bra men kort.
Det vi har förstört den här tråden med är väl ljudmätningen.
Sen fanns det ju en del att önska om flaggningen.

Annars har ju tävlingen överlag varit riktigt bra enligt min mening.
Men jag har full förståelse för dom som drabbats hårdare än mig.

Jag fick ju bara gulflagg bakom en varvning, och sen kom ingen grönflagg.
Så jag låg bakom en flagpostering extra för att vara säker. Men det drabbade ju bara resultatet i racet.
 

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Ort
småland, gvd
Hoj
gsxr 1000
EDIT: Desutom tycker jag inte att du eller någon borde behöva jobba ideelt.
Vad jag har hört så gick Anderstorp 400.000kr plus på racet i April efter att allt är betalt. Och jag har svårt att se att dom kan gå vinst och inte dom andra banorna. Och då borde det finns pengar till att ersätta dom funktionärer som jobbar på banorna.[/QUOTE]

OJ... fantastiskt blev det så mycket plus! :yoparty
det visste inte ens jag som sitter i tävlings-kommittén!


Nej håll er till verkligheten om ni ska diskutera... :näsblod
 

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Ort
småland, gvd
Hoj
gsxr 1000
Eskilsson.... vi är just nu 3 personer som jobbar med sm i rr på anderstorp... på vår fritid för att vi tycker det är kul. Vi har i 2 års tid försökt få någon mer att angagera sig i rr i klubben... hur tror Du det går?? :näsblod

Det finns inte så många längre i detta avlånga land som vill offra ett par hundra timmar om året, gratis!

Jag hoppas att du eskilsson kommer till vårt nästa möte så vi kan välja in dig i tävklings-kommittén så ska du få de ekonomiska siffrorna serverade på silver-fat...

Jag försöker vara trevlig, även om det tar emot! :pannkyss
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
En sak som jag dock ställer mig frågande till är varför utgifterna är hemliga?
Det är väl en vanlig förening?
Eftersom startavgifterna är såpass höga kan man fråga sig vad man anser att en ideell klubb bör gå i plus på att arrangera ett sm? Särskilt när man inte anser sig ha råd att marknadsföra sina tävlingar, ingen tv, eller ens är villiga att få gratis reklam, för att "kommer de massa folk får vi hyra dyra vakter"..
Det är inte banägaren som är arrangör, så han tar in sina pengar på banhyran som klubben betalar, för de pengarna ingår det exempelvis att förbättra banan.
ARC har haft högst startavgifter och dyrast fredagsträning så länge jag har kört, och det kan inte enbart bero på banhyran eftersom den legat på ungefär samma priser som de andra "torp"-banorna.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
En sak som jag dock ställer mig frågande till är varför utgifterna är hemliga?
Det är väl en vanlig förening?
Eftersom startavgifterna är såpass höga kan man fråga sig vad man anser att en ideell klubb bör gå i plus på att arrangera ett sm? Särskilt när man inte anser sig ha råd att marknadsföra sina tävlingar, ingen tv, eller ens är villiga att få gratis reklam, för att "kommer de massa folk får vi hyra dyra vakter"..
Det är inte banägaren som är arrangör, så han tar in sina pengar på banhyran som klubben betalar, för de pengarna ingår det exempelvis att förbättra banan.
ARC har haft högst startavgifter och dyrast fredagsträning så länge jag har kört, och det kan inte enbart bero på banhyran eftersom den legat på ungefär samma priser som de andra "torp"-banorna.
Uppgifterna är offentliga handlingar för medlemmarna.

Varje årsmöte presenterar HMS dessa handlingar, helt enligt gällande regelverk.

Tyvärr blir det inte så mycket vinst kvar när alla utgifter är betalda, vissa tävlingar går t.o.m back p.g.a för lågt deltagarantal.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top