Den stora skid/bräd- och vintertråden!

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Är det lättare eller svårare att börja med snowboard eller slalomskidor?

Med skidor lär dom sig nog snabbare att ta sig ner själv för backen vilket jag tror är bra då det blir roligare att åka. Men börjar man tidigt så tror jag dom lär sig bräda ganska snabbt också.
Tror däremot det blir ett par skidor också så han får testa båda.
Själv började jag på skidor när jag va ca 3 år, sen gick jag över till bräda när jag va 9 och ställde undan skidorna direkt!

En helt annan fråga, ingen här som samlar på gamla brädor? Eller kan det vara så att någon sitter på en gammal bräda som ni vill sälja? :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Åker en vecka till Chamonix imorgon. Bokade så sent som i onsdags :tummenupp
Sannolikt inte sista första eller sista den här säsongen.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Två veckor i franska alperna är bekräftat, v10 & v11! :yoparty

Vart bär det av? Hade själv planer på att fira nyår i Val Thorens (gjorde det 2014/2015 och var bästa nyåret hittills), men bolaget jag har åkt med de senaste åren hade tagit bort att man kunde åka själv och bo med andra. Istället behövde man betala för tombäddar. :död

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det var väl ett par stycken i tråden som varit i Sölden? Ska dit vecka 8. Bästa åkningen är? Bästa after-skin är? Bästa restaurangen är? Bästa nattklubben är? :)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Vart bär det av? Hade själv planer på att fira nyår i Val Thorens (gjorde det 2014/2015 och var bästa nyåret hittills), men bolaget jag har åkt med de senaste åren hade tagit bort att man kunde åka själv och bo med andra. Istället behövde man betala för tombäddar. :död

Meribel (och Mottaret), strax norr om Val Thorens.

"Orten lockar i huvudsak britter, så är du allergisk mot te och folk med tveksam åkförmåga så kanske du bör akta dig."
Det låter bättre än ryssar iallafall :hihi

Fan, nyår i alperna... varför har man inte gjort det tidigare!?...

Det var väl ett par stycken i tråden som varit i Sölden? Ska dit vecka 8. Bästa åkningen är? Bästa after-skin är? Bästa restaurangen är? Bästa nattklubben är? :)

Bästa åkningen tycker jag var på glaciären längst upp till vänster på pistkartan, Teifenbach och däromkring.
Men överlag så är det svårt att klaga, Snowpark kunde visserligen varit större, bättre och roligare.

http://www.freeride.se/skidorter/solden/pistkarta/

After-ski? Medtagen öl & sprit på hotellrummet såklart :D
Restaurang? Äsch, konservburkar och pasta duger :tungan
Nattklubb när man kan lira pingis i hotellets källare!? Lagom berusad dessutom :hihi

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Meribel (och Mottaret), strax norr om Val Thorens.

"Orten lockar i huvudsak britter, så är du allergisk mot te och folk med tveksam åkförmåga så kanske du bör akta dig."
Det låter bättre än ryssar iallafall :hihi

Aha. Britter... De är lite som de är. Stod en gång på en pub i Chamonix, lutad mot väggen med en öl i handen när en kille helt plötsligt stannade framför mig, stirrade på mig i fem sekunder och sedan skallade mig. Minst sagt intressant. :)

Är det fint väder så ta chansen att göra ett besök på La Folie Douce i Val Thorens, men glöm inte att ta sista liften tillbaks. :tummenupp

Fan, nyår i alperna... varför har man inte gjort det tidigare!?...

Inte en aning, men man kan alltid börja med det. ;)

Bästa åkningen tycker jag var på glaciären längst upp till vänster på pistkartan, Teifenbach och däromkring.
Men överlag så är det svårt att klaga, Snowpark kunde visserligen varit större, bättre och roligare.

http://www.freeride.se/skidorter/solden/pistkarta/

After-ski? Medtagen öl & sprit på hotellrummet såklart :D
Restaurang? Äsch, konservburkar och pasta duger :tungan
Nattklubb när man kan lira pingis i hotellets källare!? Lagom berusad dessutom :hihi

Tack för tipset! Verkar inte vara ett superstort område, så hinner nog ta mig genom det mesta.

After-ski? Kommer nog bli en och annan öl på rummet, efter after-skin och före utgång. :)

Restaurang? Ungefär så jag lever när jag är i Val Thorens. Det mesta är dyrt där! Brukar ta med mig tre liter Youghurt till frukost och en 2 liters låda Lasagnette. :) Har dock hittat en liten pizzeria för avhämtning med hyfsat ok priser. I Österrike är priserna lite mer humana. Tror jag. Var ett tag sedan jag var där.

Återstår att se ifall det finns ett pingisbord i källaren på hotellet, annars får det bli nattklubb. Lagom berusad dessutom. ;)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Med skidor lär dom sig nog snabbare att ta sig ner själv för backen vilket jag tror är bra då det blir roligare att åka. Men börjar man tidigt så tror jag dom lär sig bräda ganska snabbt också.
Tror däremot det blir ett par skidor också så han får testa båda.
Själv började jag på skidor när jag va ca 3 år, sen gick jag över till bräda när jag va 9 och ställde undan skidorna direkt!

En helt annan fråga, ingen här som samlar på gamla brädor? Eller kan det vara så att någon sitter på en gammal bräda som ni vill sälja? :)

Den dagen mina ungar ber om att få testa på snowboard, den dagen lämnar jag in adoptionspapprena till folkbokföringen eller vem som nu ska ha det :gnissla

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Köpte min första snowboard -93 för sommarjobbspengarna. De följande tio åren kunde jag nog midjemått och svängradie på alla modeller som såldes i Sverige. Därefter började nörderiet avta och de sista 7-8 åren har jag åkt uteslutande skidor när jag varit i alperna, snowboard har varit något jag lekt med när jag tvingats åka trollskogen och annat i Sälen och på andra svenska kullar.

Nu är det alpdags igen och jag inser att min "snabba" bräda är riktigt gammal, pre-rocker... Så frågan är:
- Vilka modeller skall jag hålla ögonen efter om jag vill köra på en modern "all mountain" / freeride-bräda?

Jag har två brädor, en vridstyv snabb sak som jag åker ifrån de flesta med i pist men som gräver ner sig om det blir mjukare lössnö.
En kort spagettimjuk sak som jag leker i typ korta sälenbackar med.

...Sen har jag två par skidor, ett par Gotama för lössnö och större pist samt ett par mer svängvänliga...

Det jag är ute efter är snowboardmotsvarigheten till mina Gotama, alltså allmountain/freeridebräda som man kan stå på med i pist men som lyfter bra om man kör lösnsnö..

Jag kommer i första hand hyra denna säsong så fokus får bli på de absolut vanligaste modellerna.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Köpte min första snowboard -93 för sommarjobbspengarna. De följande tio åren kunde jag nog midjemått och svängradie på alla modeller som såldes i Sverige. Därefter började nörderiet avta och de sista 7-8 åren har jag åkt uteslutande skidor när jag varit i alperna, snowboard har varit något jag lekt med när jag tvingats åka trollskogen och annat i Sälen och på andra svenska kullar.

Nu är det alpdags igen och jag inser att min "snabba" bräda är riktigt gammal, pre-rocker... Så frågan är:
- Vilka modeller skall jag hålla ögonen efter om jag vill köra på en modern "all mountain" / freeride-bräda?

Jag har två brädor, en vridstyv snabb sak som jag åker ifrån de flesta med i pist men som gräver ner sig om det blir mjukare lössnö.
En kort spagettimjuk sak som jag leker i typ korta sälenbackar med.

...Sen har jag två par skidor, ett par Gotama för lössnö och större pist samt ett par mer svängvänliga...

Det jag är ute efter är snowboardmotsvarigheten till mina Gotama, alltså allmountain/freeridebräda som man kan stå på med i pist men som lyfter bra om man kör lösnsnö..

Jag kommer i första hand hyra denna säsong så fokus får bli på de absolut vanligaste modellerna.

Burton Custom om du känner att du kan lägga 6500 spänn exkl bindningar. :tummenupp

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Sölden är inget ställe jag känner jag måste resa tillbaks till. :(

14 mil pist räckte inte länge. After-skin var inte heller något som gick till historien, om man jämför med till exempel St. Anton.

Hochgurgl och Obergurgl var dock trevligt. Det fina vädret bidrog nog till den positiva upplevelsen. :)

Hur som helst... En fråga...

Är det någon som varit i Kanada, mer specifikt Whistler? Funderar lite på att arrangera en resa dit februari 2017, så lite info och annat tas tacksamt emot. :)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Någon mer som genomled helvetet igår mellan Berga By och Mora?

Tyckte det var förjävligt 2015, men det var värre i år...

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras