Som rubriken säger, någon detalj eller feature på din bil som du reagerat på att den finns/inte finns eller hur den fungerar.
Kan vi hålla diskussionerna modell/detalj-specifika är det bra, dvs- inte typ "alla mersor är gubbbilar", "alla som inte kör BMW är dumma i huvet" eller "hatar VAG".
Det behöver inte vara nuvarande bil heller, kul med exempel från förr, tom. nästan att föredra.
Börjar själv med några exempel
Citroen CX 25 GTi Turbo 2 älskade: fjädringen
Hade en med Hennesy-fjädring ??? (hette den så, någon annan som minns)
Iaf så var det aktiv krängningshämmning i den gashydauliska fjädringen, den lutade inåt i kurvorna när det gick fort.
Som jag minns det så var det något elekromekaniskt system med ventiler.
Man kunde dessutom ge järnet över fartguppen, det kunde man med den vanliga med men inte lika sofistikerat.
I ärlighetens namn så var det ett eftermonterat system och inget som gick att få från fabrik (vad jag vet) men jag godkänner det ändå eftersom jag är TS.
BMW M3 e30 -89 älskade: chassi,vägkänsla
Man kände varenda sandkorn på vägen och visste precis när det var på väg att släppa.
Idag får den väl pisk av en V70 men känslan kommer nog ingen i närheten av.
Ferrari f12 512 BB hatade: servicekostnaderna
Byta tändstift`=ur med motorn=många tusen
byta olja ca 6000:- 12L svindyr olja
gasat från stillastående med hjulen lite snedställda= ny framvagn runt 30-35" Hände 2 ggr sedan ersattes alla bussningar av industriprylar som höll.
Visserligen inte min men jag hade den som daily driver i 1,5 år och fick betala mesta servicen själv, körde runt 9000 mil med den inkl. skidsemester.
Ferrari f12 512 BB älskade: allt annat utom pedalställningen.
Idag hade jag nog inte rullat 2 ggr ToR till Italien på en vecka och varit nöjd men då var det kul.
Passat B7 samt B8 hatar: trafikmeddelanden
När man är ur bilen så spelar den in trafikmeddelanden så man kan kolla vad man missat MEN om man avbryter ett pågående trafikmeddelande för att man tex. vill höra klart vad de säger på radion så spelas det INTE in.
För helvete spela in alla så man kan lyssna i efterhand. Funktionen finns ju redan.
Har varit samma skit från B7 till B8.
Lada Niva älskade: det fanns en startvev precis som på en T-ford
använde den en gång och det funkade.
Samt framkomligheten
Hatade: allt annat
Passat R36 älskar ryggstödet
Man kunde justera bredden på sidostödet (finns på fler jag vet men tråden handlar inte bara om unika features)
AMG E55 älskar: bromsarna
Har aldrig lyckats få fading på dem trots vikten.
Och ni som tycker att din bil säger något om hur du är som person kan jag bara säga "in your face bit*es (om du inte menar schizofren)
Fast jag kan tycka att lite ligger det i det, ja, jag pratar med er Toyota-ägare.
Kan vi hålla diskussionerna modell/detalj-specifika är det bra, dvs- inte typ "alla mersor är gubbbilar", "alla som inte kör BMW är dumma i huvet" eller "hatar VAG".
Det behöver inte vara nuvarande bil heller, kul med exempel från förr, tom. nästan att föredra.
Börjar själv med några exempel
Citroen CX 25 GTi Turbo 2 älskade: fjädringen
Hade en med Hennesy-fjädring ??? (hette den så, någon annan som minns)
Iaf så var det aktiv krängningshämmning i den gashydauliska fjädringen, den lutade inåt i kurvorna när det gick fort.
Som jag minns det så var det något elekromekaniskt system med ventiler.
Man kunde dessutom ge järnet över fartguppen, det kunde man med den vanliga med men inte lika sofistikerat.
I ärlighetens namn så var det ett eftermonterat system och inget som gick att få från fabrik (vad jag vet) men jag godkänner det ändå eftersom jag är TS.
BMW M3 e30 -89 älskade: chassi,vägkänsla
Man kände varenda sandkorn på vägen och visste precis när det var på väg att släppa.
Idag får den väl pisk av en V70 men känslan kommer nog ingen i närheten av.
Ferrari f12 512 BB hatade: servicekostnaderna
Byta tändstift`=ur med motorn=många tusen
byta olja ca 6000:- 12L svindyr olja
gasat från stillastående med hjulen lite snedställda= ny framvagn runt 30-35" Hände 2 ggr sedan ersattes alla bussningar av industriprylar som höll.
Visserligen inte min men jag hade den som daily driver i 1,5 år och fick betala mesta servicen själv, körde runt 9000 mil med den inkl. skidsemester.
Ferrari f12 512 BB älskade: allt annat utom pedalställningen.
Idag hade jag nog inte rullat 2 ggr ToR till Italien på en vecka och varit nöjd men då var det kul.
Passat B7 samt B8 hatar: trafikmeddelanden
När man är ur bilen så spelar den in trafikmeddelanden så man kan kolla vad man missat MEN om man avbryter ett pågående trafikmeddelande för att man tex. vill höra klart vad de säger på radion så spelas det INTE in.
För helvete spela in alla så man kan lyssna i efterhand. Funktionen finns ju redan.
Har varit samma skit från B7 till B8.
Lada Niva älskade: det fanns en startvev precis som på en T-ford
använde den en gång och det funkade.
Samt framkomligheten
Hatade: allt annat
Passat R36 älskar ryggstödet
Man kunde justera bredden på sidostödet (finns på fler jag vet men tråden handlar inte bara om unika features)
AMG E55 älskar: bromsarna
Har aldrig lyckats få fading på dem trots vikten.
Och ni som tycker att din bil säger något om hur du är som person kan jag bara säga "in your face bit*es (om du inte menar schizofren)
Fast jag kan tycka att lite ligger det i det, ja, jag pratar med er Toyota-ägare.