Deprimerad! bänkade min 929 igår

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
mjukis skrev:
2337167


en kåplös gsx..nånting 1400 nyare modell.

hmm kanske skulle testa den i en annan bänk då.. nån som vet nån bra nära Västervik?


Vad är en bra bänk?
En som visar höga siffror?

Hojen går inte fortare för det...
Jag lovar.
Men visst impar det på småtjejjerna vid grillen! :rofl

Vad nöjd med den fina kurvan och slösa inte pengar på en hög siffra förräns du ska trimma mer...
Och om du ska förändra motorn så gör en referensbromsning i en bänk innan du börjar och bromsa den sen i den samma bänk för att se om det blev skit eller framsteg!
 

Dr.Bike

Guest
Kamikaze kid skrev:
2337279 Vad är en bra bänk?
En som visar höga siffror?

Hojen går inte fortare för det...
Jag lovar.
Men visst impar det på småtjejjerna vid grillen! :rofl

Vad nöjd med den fina kurvan och slösa inte pengar på en hög siffra förräns du ska trimma mer...
Och om du ska förändra motorn så gör en referensbromsning i en bänk innan du börjar och bromsa den sen i den samma bänk för att se om det blev skit eller framsteg!


Nu ekar det här inne tror jag... :hihi
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
mjukis skrev:
2337152

Det som spelar roll är att jag har köpt en hoj som ska ha 150! inte 120hk.

Ummm... Hade du väntat dig att hojen skulle ha lika mycket effekt på hjulet när du bänkar den som Honda uppger att hojen har på vevaxeln? I så fall har du ett liv fyllt av besvikelser framför dig eftersom du så gott som aldrig kommer att kunna köpa en hyfsat ny hoj som har lika mycket effekt som det står i reklambladet att den ska ha.

Först har du ju den naturliga förlusten av effekt mellan vevaxel och bakhjulet, den kommer du aldrig ifrån oavsett vilket märke du väljer. Sedan har du Honda-hästarna vilka av någon anledning aldrig verkar vara riktigt lika ystra som många av de andra märkenas hästar. Om du jämför effekten mellan R1 00-01 och 929 så kommer det så gott som alltid att saknas några hästar till 929:ans nackdel trots att den skulle ha 2hk mer än R1 enligt Honda. 954:an som kom till -02 hade samma effekt som 929 enligt Honda själva (152hk) men brukar ligga på knappt 130hk på bakhjulet så det skiljer ganska mycket i verkligheten även mellan hojar från samma tillverkare som har "samma" effekt.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Dr.Bike skrev:
2337288 Nu ekar det här inne tror jag... :hihi


För att vara dryg så läser jag inte tråden men ställer en fråga.

Alla som bygger turbo muppar, hur vet dom t.ex. att dom just har 650hk på bakhjulet? Hur vet någon hur mycket man har,såklart det kan vara bra att veta hur mycket hästar man har. Låt säga man bygger en motor "from scratch" så kan det ju vara väsentligt att veta om man lyckats eller inte med bygget!

Svaret kanske finns i tråden?
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
mjukis skrev:
2337067 Ok...är ni beredda??

120.12hk och 90.60 i vrid.......:argpådato ....HELVETE

hmmm....vad hade mc-express för nr nu igen:näsblod


De har semester...

Men det låter ju gott att min GSX1400 har mer pulver! Den är ju iofs inte orginal men...
 

Dr.Bike

Guest
Mr Helmut skrev:
2337367 För att vara dryg så läser jag inte tråden men ställer en fråga.

Alla som bygger turbo muppar, hur vet dom t.ex. att dom just har 650hk på bakhjulet? Hur vet någon hur mycket man har,såklart det kan vara bra att veta hur mycket hästar man har. Låt säga man bygger en motor "from scratch" så kan det ju vara väsentligt att veta om man lyckats eller inte med bygget!

Svaret kanske finns i tråden?


Rätt tänkt!
Det är den eviga frågan!
Hur VET man?

Tja, de gör väl som vi sa: Bänkar före och efter, kollar skillnaden, men effektsiffran i sig är ju en dagslända...
En annan dag med en annan luftfuktighet och ett annat atmosfärstryck samt lite annat laddtryck och att bänken har fel korrektions-konstant så är siffran en annan.

Selavie´

Checka denna Helmut: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120047
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Suck. Bänka i fjorton olika bänkar, till slut hittar du en där pappret visar att du har 170 bakhjulshästar. Montera svart kåpglas, ta med dig bänkpappret i innerfickan och åk ned till McDonalds. Uuuila utanför. Klart.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
valmers skrev:
2337389 Suck. Bänka i fjorton olika bänkar, till slut hittar du en där pappret visar att du har 170 bakhjulshästar. Montera svart kåpglas, ta med dig bänkpappret i innerfickan och åk ned till McDonalds. Uuuila utanför. Klart.

Yessssss :yoparty
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
Min hoj ZX9R-98 bänkades till 117,9 på förra årets Powerday i en bänk som Motospeed hade. Nu kanske den har några hästar till efter Kamikaze o Dr Bike har pulat med motorn:tummenupp
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Du tappar ju ca 10-15 % av effekten till bakhjulet så du kan ju inte räkna med 150 hk...
 

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Hufvudstaden | F18
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
mjukis skrev:
2337113Det jag tycker är dåligt är att den tappar så mycket på väg till hjulet...10% ok det kan jag gå med på, men 20% e fan inte ok.

Effektförlusten ligger på ca 14-15% i regel från motor till bakhjul. Detta räknar man alltid med. Tänk på att när du monterat kn-filter och bolton så bör du ombestycka/mappa den så den går optimalt, bara för den låter mer behöver den inte gå bättre. Därefter kan ett nytt drivpaket se till att du får 2-4 hk mer på slangen. :tummenupp

Kan kanske ordna en Power Commander till bra pris så kan du fixa till den själv..
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Som någon sa så är det honda hästar..
Många i min omgivning pratar om 80%-regeln.
Dvs en Honda lämnar aldrig mer än 80% av utlovad effekt.

Räkna då (120/150)*100= 80 % Vsb.

Din hoj är fullt normal för att vara en honda :tungan
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
SISU skrev:
2337749 Effektförlusten ligger på ca 14-15% i regel från motor till bakhjul. Detta räknar man alltid med. Tänk på att när du monterat kn-filter och bolton så bör du ombestycka/mappa den så den går optimalt, bara för den låter mer behöver den inte gå bättre. Därefter kan ett nytt drivpaket se till att du får 2-4 hk mer på slangen. :tummenupp

Kan kanske ordna en Power Commander till bra pris så kan du fixa till den själv..
Nog första inlägget från dig som har normalstora bokstäver :cpparty
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Du måste säga till före bänkningen att den ska ställas in på japanska ponnyhästar :D
 

Dr.Bike

Guest
elwe skrev:
2337834 Du måste säga till före bänkningen att den ska ställas in på japanska ponnyhästar :D


HAHA! Det där var ett fult tjyvnyp gubbe! :lol (men sant) Det är VIKTIGARE för en del med en hög siffra än att de FAKTISKT kör ifrån resten av likadana hojar....

Det verkar som att nån tror att de har 150 i motorn så GÅR den bättre, och när samma motor sen är bänkad till 120 så går den helt plötsligt sämre! *huh*
Och ingenting är gjort! :lol
Psykologi.

Jaja, dina punschiga Ducatiardenners ska få lite Japanponnysmisk nån dag! ;)

Hulken_1 skrev:
2337737 Min hoj ZX9R-98 bänkades till 117,9 på förra årets Powerday i en bänk som Motospeed hade. Nu kanske den har några hästar till efter Kamikaze o Dr Bike har pulat med motorn:tummenupp

Vi hoppas ju på det i alla fall! :tummenupp
 
Last edited:

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Hulken_1 skrev:
2337737 Min hoj ZX9R-98 bänkades till 117,9 på förra årets Powerday i en bänk som Motospeed hade. Nu kanske den har några hästar till efter Kamikaze o Dr Bike har pulat med motorn:tummenupp

Jag lyckades få 141 ur min -99:a...

valmers skrev:
2337389 Suck. Bänka i fjorton olika bänkar, till slut hittar du en där pappret visar att du har 170 bakhjulshästar. Montera svart kåpglas, ta med dig bänkpappret i innerfickan och åk ned till McDonalds. Uuuila utanför. Klart.

Som sagt :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top