Det är INTE lågkunjuktur hos mc-handlarna...

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag måste utstråla: "Här kommer en fattig jävel som aldrig har råd med hojköp" ty jag blir aldrig anfallen av attacksäljare i MC-butiker. Varje gång jag behövt hjälp har jag varit tvingad att uppsöka säljarna, om dom ens funnits att uppbringa.

Har varit med om att lokalen varit totalt befriad från säljare.

Det stället jag upplevt dom varit mest på hugget här i och kring stan är MC-hörnan i S-tälje.

Polaren ringde dit och sa: Hej! Jag skulle vilja köpa en blade-08 men jag vill ha ett slip-on på den!

Då säger säljaren suckande: Det har inte kommit något slip-on till den modellen än men du kan väl återkomma om två månader....:huvet

Hur inkompetent kan man vara? Han orkade inte sälja en ny mc pga ett slip-on...

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Polaren ringde dit och sa: Hej! Jag skulle vilja köpa en blade-08 men jag vill ha ett slip-on på den!

Då säger säljaren suckande: Det har inte kommit något slip-on till den modellen än men du kan väl återkomma om två månader....:huvet

Hur inkompetent kan man vara? Han orkade inte sälja en ny mc pga ett slip-on...

:rofl :D :D Alla kan ha en dålig dag, men riktigt så dålig får den inte vara :D

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Måste säga att det är smått fantastiskt detta.
I grund och botten så är väl förmodligen ägaren av det stora mc-handlaren i Uppsala själv (aldrig haft nöjet) en toppensnubbe och en bra säljare. Om man vänder på det skulle han nog bra gärna vilja känna till det som hände dig Yoshi och ge personen i fråga en avhyvling as sällan skådat slag. Problemet är ju att när man är så stor att man behöver hitta ett par säljare så är det helt plötsligt de som ger oss intrycket av själva handlaren.

När man blir tasktigt bemött av en säljare så vet man ju med bestämdhet att personen inte äger stället utan är en slacker på så nära minimilön som möjligt. Otroligt egentligen, jag menar hur svårt är det att sälja till någon som vill köpa? Väldigt respektlöst mot arbetsgivaren.

"Svårt att hitta bra folk nuförtiden"......

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
r6
Jag borde egentligen vara en jättebra kund, jag är ganska lättlurad när det gäller köpa saker och jag är väldigt impulsiv. Rik är jag väl inte, men jag spenderar gärna dom pengarna jag har.

I somras fick jag nog av forden och tänkte byta den till en riktig bil. Jag åkte till ett gäng bilhandlare, som var sällsynt ointresserade av att sälja. På ett ställe stod en säljare och pratade i telefon med vad som lät som hans älskarinna. I bilhallen. Jag bryr mig inte om huruvida det faktiskt var så, men sånt han pratade om håller man åtminstone på kontoret. Han tittade stressat på mig och nickade "hej då" när jag fick nog och gick. Jag kan faktiskt förstå honom iaf, :tuttar vs :confused:

Hos en annan bilhandlare stod jag och snackade skit med städarna i en kvart, dom hade inte en susning om var säljarna höll hus.

Hos en tredje handlare fick jag äntligen prata med någon. Sonen till ena säljaren va tydligen där, och eftersom pappsen var upptagen i telefon fick jag den stora äran att prata med honom. "En billigare kombi" var väl mitt grundkriterie. En V70 för 200 lök var hans utgångsförslag. En kombi under hundringen fanns inte att få tag på. När jag påpekade att bilen han lutade sig mot var en kombi som kostade 80 fick han fram "ja, vi har ju den här såklart".

Hos toyota fanns det inte en enda person i hela butiken. Inte någonstans. Jag kunde gått in och snott kaffekassan om jag ville. Jag testade till och med att ringa till dom medan jag va där, och jag kunde höra hur telefonen ringde. Men ingen svarade.

Åkte runt bland lite MC-handlare i sthlm i somras också. Ms röj var tydligen mer spännande än kunder, och "jag vet inte" var ett vanligt svar (tom när jag frågade om priset en gång, han gjorde inte ens försöket att ta reda på det). Men det var bemannat iallafall.

På ett ställe, minns inte vilket, så gick det en butiksanställd på behörigt avstånd bakom mig hela tiden jag var där. Toppen, tänkte jag, äntligen kan man få lite hjälp. Icke. Han kunde inte det där med motorcyklar alls, han pysslade med administrativa saker. Uppenbarligen var han lite orolig för att jag skulle stoppa en sprillans ny gixxer i fickan och springa. Men å andra sidan - om jag hade såna fickor skulle jag kanske gjort det också. Vad annars skulle man ha såna monsterfickor till?

Såhär är det nästan alltid när jag ska shoppa bil (eller motorcykel för den delen numera). Pruta är stört omöjligt. Ringer det så MÅSTE dom svara. Kommer en kollega så är det tydligen ett bra tillfälle att diskutera lunchplaner. Und so weiter.

Inte ens på Siba/Elgiganten/etc blir jag antastad av säljare - fast det ser jag som ett mindre problem.

Ska jag handla kläder däremot måste jag trigga någon borttappad-liten-valp-känsla bland säljarna, för då jävlar får jag hjälp. vare sig jag vill eller inte.

Det blev ingen riktig bil iallafall, det blev en hyundai. :yoparty

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I somras fick jag nog av forden och tänkte byta den till en riktig bil.

Det blev ingen riktig bil iallafall, det blev en hyundai. :yoparty

Jag kan för mitt liv inte bestämma mig för om du har bytt upp eller ner dig :va

Var det bara för att få en annan färg?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Sark: du måste se för jäkla skum ut så bilförsäljarna tror att du bara är ute och slickar fönster medan de i klädbutikerna tror att du ska plocka på dig nåt... :D

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag får väl slå ett slag för mascotmotor i nässjö där jag köpte min yamaha då. Köpte min yamaha där i juni av Jesper hur trevlig som helst. Förra helgen va jag där och då va bara Nicklas där och han visste vad jag heter både för och efternamn !!! I alla fall jag känner mig special "engelska" då. Mycket bra folk där värt att åka lite extra för den typen av service.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mc-varuhuset är kanon.
Men om man skall köpa Kawa eller yamaha skall man åka till Beviks i Linköping. Hur trevliga som helst.

Aldrig i livet att skojarna på Beviks får sälja en till hoj till mig, de blåste mig på 9000:- ang ett presentkort som de hade lovat. Beställde en sprillans ny KTM hos dem & innan jag & frugan åkte på smekmånad så frågade jag om presentkortet, inga problem såklart du ska ha det. 3 veckor senare åker jag & hämtar hojen, då sade han att de hade lite problem men skulle ta tag i det där med presentkortet. Efter 2 veckor av ringande till dem så får jag till svar att nej du får inget för då måste jag sälja hojen till ordinarie pris. Va fan ni har ju samma pris på hojen som de andra handlarna som skickar med presentkortet. Kan ge mig fan på att någon har utnyttjat kortet som jobbar där. Där rök mina grushjul jag tänkte beställa så Beviks kommer aldrig även om de byter ägare få mig som kund igen.

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Håller med om Yamaha center i Gbg men absolut inte om Honda center, min erfarehet av dom är att dom nästan är för på hugget, man hinner nästan inte klämma och känna på grejorna innan säljarna är framme och proppsar på att "det är klart att du skall provköra" har inte ens behövt visa leg/körkort då jag provat hojar hos dom heller.

Inte för att jag skulle köpa en Yamaha eller Honda ;) men har märkt att på Honda MC Gbg får man mycket bättre service. och på Yamaha center Gbg sitter de bara och ser sura ut. och slurpar kaffe inne på sitt kontor. nog aldrig någon säljare som kommit fram och frågat om jag behöver hjälp där. men på Honda är de framme och frågar om man vill provköra och sånt.

Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Jag brukar skämtsamt säga att släpp in mig i en bilhall och jag ska sälja skjortan av deras bästa säljare på en vecka.

Håller med i ovan talare i det mesta, jobbar själv som Volvo försäljare i Sthlm. Anläggningen jag är på har ett ganska tråkigt och i många fall ett välförtjänt dåligt rykte. Ointresserade, arroganta och allmänt slöa säljare. Går man tillbaks ca 10 år i tiden så sålde en medioker säljare ca 300-500 bilar per år..

Tro fan att man inte behövde vara så vass när folk kom in på kö för att göra en jätteinvestering...

Jonas[/QUOTE]

Det är klart att det finns duktiga säljare, men inte här i stan.
Orsaken är ju säkert att den genomsnittlige kunden som kliver in hos volvo redan har bestämt sig för en vovlo, han kommer aldrig att köpa en saab eller en honda utan väntar vackert tills en säljare orkar släntra över för att expediera en bil.
Jag misstänker att det i stockholm finns fler handlare som säljer samma märke och då skapas en helt annan konkurans.

Jawbreaker

Sic vis pacem para bellum
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
1 liters..
:tummenupp Bra inlägg, och jag som har samma yrke som dig kan bara hålla med. Sköter man sig inte så får man helt enkelt inte vara kvar, kraven är höga, och det hålls koll! Sen finns det även de kunder som är bestämt sig för att "sätta den där jävla bilnasarn på plats" innan dom ens har klivit in genom dörren. Kunden har Inte alltid rätt, och i det fallet blir bemötandet därefter. Däremot en säljare som inte gör sitt jobb pga ren slöhet, han ska ha skit...

:tummenupp Thanx man!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Lägg fram en check/lånelöfte från banken etc i handen på försäljaren nästa gång så får du nog garanterat hjälp.

Skämt o sido, butiker (inte bara mc-butiker) som inte vet vad kundbemötande är säger jag :hej bye bye till och sätter aldrig mig fot där igen

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
Eftersom detta har blivit lite av en ris eller ros-tråd måste jag bara tacka personalen på Hörbergs Mc i Lödde. :tummenupp
Köpte en ZX10R -08 av dom för ett par veckor sedan. trevlig personal, & säljarna vet vad dom pratar om. Per "G:son" är dessutom aktiv roadracingförare & har kolla på det mesta.

Motorsport i Landskrona är, som EC sa också bra. Tyvärr är årets gixxer 1000 lite efter andra märken, men trevlig personal & alltid snabb hjälp. :)
ska btw åka m på deras bussresa till På 2-hjulmässan i januari.

Instämmer m övriga gällande Yamahacenter, i detta fall i Helsingborg. Lite mer service hade inte gjort ont, så blev ingen ny Yamma.

Hondacenter i Hyllinge är väl ok, men stört Omöjliga att pruta hos!! Iallafall så mkt som jag ville. :rolleyes:
Så som sagt, jag tog mina pengar & konverterade till Kawasaki istället. :yoparty

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Hoj
R6 ratrace edition
Måste hålla med de flesta andra hittills i tråden...

Varit på Yamaha i Gbg EN gång, men jag lovar att jag inte går tillbaka dit.
Personalen verkade tämligen oengagerad. Var ju en sådär två år sedan nu, men ändå. Åker man till Honda eller Johans MC blir man alltid väl behandlad, även om man bara vill klämma, känna eller fråga. Tack vare det har Johans fått tjäna en hel del pengar på mig. Jag föredrar att gå dit om jag behöver något tillbehör eller liknande, även om det kanske är lite billigare elsewhere.

Ger Yamahacenter Gbg 5 poæng av 5 møjliga. Kom dit på en lørdag kl 13 och ville ha hjælp med ett bakdæck (panik) 20 min senare att nytt dæck på hojen och allt va frid å frøjd. :tummenupp Inga problem med sæljare heller har kommit fram efter max 10 min och frågat om man behøver hjælp, æven nær de vart mycke folk i butiken.:tummenupp

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Uppenbarligen var han lite orolig för att jag skulle stoppa en sprillans ny gixxer i fickan och springa. Men å andra sidan - om jag hade såna fickor skulle jag kanske gjort det också. Vad annars skulle man ha såna monsterfickor till?

:D :tummenupp

Vill jag ha en fordonssäljares fulla uppmärksamhet brukar jag fråga vad priset är om man betalar kontant...då blir dom jävligt snabba! Men å andra sidan måste man ju först hitta dom...

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Vill jag ha en fordonssäljares fulla uppmärksamhet brukar jag fråga vad priset är om man betalar kontant...då blir dom jävligt snabba! Men å andra sidan måste man ju först hitta dom...

Åfan trodde inte sånt existerade då de tjänar mer på att sälja en bil på avbetalning.

Jawbreaker

Sic vis pacem para bellum
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
1 liters..

Shit, jag personligen gillar när jag får sälja avbetalning då jag har allt mellan 400-1000:- extra:tummenupp ... en kund som kommer in och vill ha ett kanonpris då dom ämnar att pröjsa cash visar sig oftast bara vara ute och fiska priser eftersom man lägger papprena på bordet så blir det oftast...: "ehhh:va ...jag har inte riktigt bestämt mig..ehhh:va kommer kanske in imorrn...ehh ehhh"

//

Jonas

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Shit, jag personligen gillar när jag får sälja avbetalning då jag har allt mellan 400-1000:- extra:tummenupp ... en kund som kommer in och vill ha ett kanonpris då dom ämnar att pröjsa cash visar sig oftast bara vara ute och fiska priser eftersom man lägger papprena på bordet så blir det oftast...: "ehhh:va ...jag har inte riktigt bestämt mig..ehhh:va kommer kanske in imorrn...ehh ehhh"

//

Jonas

Säger det bara då jag vill köpa annars säger jag det vanliga "tittar bara" och går vidare! Ska jag köpa en mc behöver jag ingen försäljare för annat än prisförhandling och administrering då jag redan vet det jag behöver om mc:n!

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Har under ca 8 ar jobbat extra som saljare pc mcbutiken McPoolen i sumpan (stockholm) sa att jag kan finansiera egna mc-korningen.

Och det ar svart att veta hur olika kunder vill bli behandlade.
Chefen propsar pa att alla kunder ska fa service direkt nar dom kliver in genom dorren. Typ hej kan jag hjalpa till med nagot! letar du efter nagot specielt eller tittar du bara? har du sett denna nya fina jacka som kom i veckan? och dessutom har vi superpris pa den har motorcykeln. bla bla bla bla

Vissa av saljarna har havdar att man ska lata kunden vara, sa att den far strosa runt sjalv och titta utan att bli stressad av en saljare. Och sen far kunden sjalv saga till om han/hon vill ha hjalp. och da ska man med ett leende pa lapparna ge kunden den service som han efterfragar.

Jag brukar saga valkommen!
Om du vill ha hjalp med nagot sa ar det bara skrika lite sa kommer jag och hjalper dig.
Sen gar jag och plockar med nagot som finns inom synhall fran kunden, sa jag latt kan hjalpa till om kunden vill ha hjalp eller att jag ser att det fattas strolekar av det kunden provar eller om kunden har svart att hitta det han soker. Da slipper kunden bli stressad av mig, samtidigt som jag snabbt kan ge service om det behovs.

Men det finns olika tekniker och alla har sin teori om vilken som ar bast.
Klart bast ar ju om man kan lasa av alla kunder och lyckas ge dom just den typen av service som just den kunden kan tankas vilja ha.

Sitter pa ett it-cafe i spanien sa det fattas lite bokstaver. Gissa vilka :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...